מאת חגית בת-אליעזר

השקת גיליון 5 של כתב-העת “המסדרון” בעריכת יאיר בן־חיים התקיימה ביום ראשון, 4 ביוני, באולם המרווח בקומה השנייה של בית איילה – שלוחה של האוניברסיטה הפתוחה בשדרות בן-גוריון 13 בתל אביב.

מכיוון שהשתתפתי גם בהשקת גיליון 4 של “המסדרון” לפני כחצי שנה, אני יכולה להשוות בין שני האירועים, ומה שבולט הוא השוני המרהיב ביניהם מבחינת המיקום, ההנחיה, הדוברים, המברכים, קוראי השירים והתוכנית האמנותית. וזהו גם אופיו של “המסדרון” – הוא לא מפסיק להתחדש: הרכב המשתתפים משתנה, עימוד השירים יצירתי ומקורי וכל גיליון מארח עבודותיו של צייר אחר. את הגיליון הנוכחי מלווה האמן אוריאל קזס, אשר תמונתו המרהיבה “בתיאטרון” מקשטת את הכריכה הקדמית.

את ההשקה של גיליון 5 הנחה עופר שלחין – מוזיקאי, שחקן וקריין – בחן תיאטרלי ובליווי מוזיקלי.

אלי אשד – הבקי בתולדות התרבות העברית – מצא קווי דמיון בין “המסדרון” לבין כתב העת “השילוֹח“, שהחל את דרכו בשנת 1896 בעריכתו של “אחד העם” בעיר אודיסה שברוסיה הצארית ולאחר מכן עבר לברלין.

כפי ש”השילוח” עסק בקשת רחבה של נושאים אידאולוגיים וספרותיים, כך “המסדרון” עשיר מבחינת נושאיו: הוא כולל שירים, סיפורים קצרים, תרגומים משירת העולם, ראיונות עם אנשי תרבות, סקירת ספר במסגרת “חדש על המדף” וכן עבודות אמנות. אלי אשד בנה הרצאה סדורה, שאותה פרסם ב “יקום תרבות” – האתר בעריכתו.

את ההרצאה הנ”ל  “השילוח והמסדרון ” של אלי אשד תוכלו למצוא במלואה כאן ב”יקום תרבות “.

שושנה ויג –  סופרת, משוררת, בעלת ההוצאה לאור “פיוטית”, שאף התנסתה בעריכת כתב עת, דיברה בשבחו של “המסדרון” ויאיר בן־חיים –  עורכו הנמרץ , המתמיד בהוצאת כתב העת וכן מוצא דרכים יצירתיות לממנו ולהפיצו.

לאחר דברי המברכים, יאיר בן־חיים חנך מסורת של “חדרים-בית הוצאה לאור” –  הענקת פרס “שורות – תעודות הוקרה לסופרים ולמשוררים שיצירתם בלטה בשנה האחרונה.

תעודת ההוקרה הראשונה  הוענק למשורר הרצל חקק, על ספרו “שחרית לנצח”, ספר המבטא את קולו הייחודי בשירה העברית. בשירתו מהדהדות תקומת העם היהודי, ערכי הציונות ואהבת האדם. הרצל בחר לקרוא מתוך הספר שזיכה אותו באות ההוקרה את השיר ‘הקסם של אימי’.

הזוכה השני, המשורר, בלפור חקק, תעודת ההוקרה הוענקה לו על ספרו  “רשות לתיקון עולם”. כפי שנאמר על אחיו התאום, הרצל, סיגנון כתיבתו הייחודי נותן ביטוי עז לתקומת העם היהודי, ערכי הציונות ואהבת האדם. בלפור בחר לקרוא מתוך הספר: ‘משורר של חצות’, את השיר ‘שמש’.

הזוכה השלישית, הסופרת והמשוררת אירית סלע-גיבורי, תעודת ההוקרה הוענקה לה על ספרה “ברברה”, רומן נוגע ללב המגולל מערכת יחסים בין שתי נשים שהתהוותה במקריות וצמחה לאהבה גדולה.

הזוכה הרביעית, הסופרת שרה אהרוני, התעודה הוענקה לה על ספרה “אהבתה של גברת רוטשילד”, רומן היסטורי מפעים ומרגש המגולל את קורותיה של שושלת רוטשילד המיתולוגית. זהו גם “הספר הנמכר ביותר ברשת סטימצקי” לשנת 2016.

שמחתי להכיר את שרה אהרוני, עליה שמעתי מורד זינגר – עורכת הלשון של אתר “יקום תרבות“, אשר ערכה גם את לשון שני ספריה של שרה אהרוני – “אהבתה של גברת רוטשילד”, משנת 2015 וספרה החדש – “שתיקה פרסית“, שיצא השנה, שניהם בהוצאת “ידיעות ספרים“. ורד גם ערכה את ספרה של סלע-גיבורי, “ברברה” שראה אור בהוצאת “פיוטית”.

על הפסנתר שניצב על הבמה ניגנו עופר שלחין, כששר את “שיר” – שירה המולחן של יונה וולך, וסשה וולך, אשר ליווה את יערה בן-דוד – משוררת המשתתפת בגיליון וזמרת, ששרה “בלאדה לאישה” מאת תרצה אתר בהלחנתו של משה וילנסקי ו”לאורך השדרה” של יהודה עמיחי ושייקה פייקוב.

הגיליון נפתח בריאיון של יאיר בן־חיים עם הסופר והעורך אילן שיינפלד תחת הכותרת “אבא קומותיים בשליטה מלאה“: “דברים טובים קורים לאילן שיינפלד, אב חד הורי לתאומים בני חמש, שעבר לפני שנה מתל אביב לקיבוץ תובל בגליל המערבי ובתחילת 2017 הוציא לאור שלושה ספרי שירה חדשים.

ראוי לציון “התייעלות” – שירו של רמי סערי – מן המשוררים הבולטים, המשתתף בקביעות בכתב העת. רמי סערי הוא גם מתרגם פורה משפות רבות, המתגורר באתונה ותר את העולם.

רבים ממשתתפי הגיליון הגיעו להשקה וקראו את יצירותיהם.

אורה עשהאל מיוצגת בגיליון על ידי הסיפור הקצר “שועל אדום” והשיר “מָוְתָה” המופיע בכתב ידה:

ברכה רוזנפלד קראה את המחזור בן שבעת השירים “קוסטה ברווה“, שמתוכו מובאים כאן שלושת הראשונים:

ברכה גם תרגמה את שיריהם של שלושה משוררים פולנים בני זמננו עבור המדור “שירה עולמית“, מתוכם ראוי לתשומת לב השיר “תנועת עד” של  המשוררת אווה אלז’בייטה נובקובסקה, ילידת 1972:

קראו שירים גם אסתר דגן-קניאל, וילהלמינה זיוה סוסק, בינה ברזל, דליס.

שמחתי לראות שהמשורר טל בלו, שאותו הכיר יאיר בן־חיים באירוע בסדרת “על סף ספר” בהנחייתי, בסלון הספרותי של דיזנגוף סנטר, זכה להתייחסות נרחבת בגיליון 5: יאיר בן־חיים כתב על ספר שיריו “תאהב רק בפרטי” בעריכתו של  המשורר אלי אליהו במסגרת מדור “חדש על המדף” ושיבץ שירים מהספר.

ה”אני מאמין” של יאיר בן־חיים כמשורר-עורך-מעצב בא ליד ביטוי בשיר “מקף־מחבר“, והוא ראוי לקריאה מעמיקה:

מתברר שיאיר בן־חיים מיטיב לשיר. לסיום הערב הוא ביצע את הגרסה העברית – פרי עטו “בדרכך”  של השיר Broken Vow – אשר הפך ללהיט בינלאומי בביצועו של המוזיקאי האמריקאי (Josh Groban) ג’וש גרובן.

לפי דבריו של יאיר בן־חיים, השיר מבטא את ה”אני מאמין” שלו בשיח עם אלוהים.

הנה קטעים מהשיר:

בדרכך

זֹאת הִיא דַּרְכִּי עָלַי לִצְעֹד

לִלְמֹד אוֹתָהּ שׁוּב עוֹד וָעוֹד

עָלַי לִרְאוֹת מֶרְחָב – לָדַעַת לְהָבִין

וְעַד הַסּוֹף בְּךָ לְהַאֲמִין.

אֶת הָאֱמֶת אֱמֹר עַכְשָׁו

שֶׁלֹּא אֵלֵךְ יוֹתֵר לַשָׁוְא

הָאֱמוּנָה תָּמִיד נִמְצֵאתְ כָּאן לְצִדִּי

אֲנִי שֶׁלְּךָ וַאֲנִי לְבַד.

[פִּזְמוֹן]

וְשׁוּב אֵלֵךְ בְּדַרְכְּךָ

אוֹדֶה עַל כָּל יוֹם בּוֹ אֲנִי חַי

אוֹהָב אוֹתְךָ כֹל עוֹד אֶדָע

שֶׁאַתָּה שׁוֹמֵר עָלַי

שׁוֹמֵר עָלַי

זֹאת הִיא דַּרְכִּי עָלַיי לִצְעֹד

לִלְמֹד אוֹתָהּ שׁוּב עוֹד וָעוֹד

תַּן לִי אֶת הַבְּרָכָה שֶעָלַיי תִּשְׁמֹר

וּבְדַרְכִּי יִדָּלֵק הָאור

ראו עוד מהאירוע:

6 תגובות

  1. קראתי בעניין רב את כתבתה של חגית בת אליעזר אודות אירוע ההשקה של “המסדרון 5” שהפיק המו”ל-העורך יאיר בן-חיים. היות ונכחתי באירוע, אני יכולה לתת הערכה ביקורתית: הכתבה מקיפה, מייצגת, ומהווה תיעוד מעניין ונאמן. כך, מי שלא נכח יכול להתרשם. שילוב תמונות השירים מתוך כתב העת והקלטות וידיו של הדוברים מביאים בפנינו מסמך חדשני המייצג נאמנה את היכולות הטמונים במדיה העכשוויים. חידוש מרענן זה הנו עדות לאיכות ולאחריות של האתר המופק ע”י העורך אלי אשד, הכותבת חגית בת אליעזר, ומפיק כתב העת יאיר בן-חיים. תבורכו.

  2. תודה רבה לך חגית על הסקירה העניינית והמקיפה. תודה גדולה ליאיר בן חיים על היוזמה, ההשקעה וההתמדה. “המסדרון” הוא כתב עת יפה מאוד ומעניין. אני מאחלת לו אריכות ימים.

  3. הסקירה אכן מציבה את כתב עת המסזרון (ואתר חדרים) בעמדה של יוצרי תרבות. יפה שיאיר בן חיים הציב לעצמו אתגר כל שנה לבחור את היוצרים של השנה. אני מודה לו שנפל בחלקי להיות בין הזוכים בהוקרה, וכן גם אחי התאום המשורר הרצל חקק. אני שמח בשמחתם של שרה אהרוני ואירית סלע גיבורי. הסקירה של חגית בת אליעזר ממצה וקולעת. הסקירה מקיפה את פרטי האירוע, המרצים והמשוררים.
    ואכן היה זה אירוע עשיר בתכנים. יישר כוח לכל העושים במלאכה.

  4. תודה בלפור על תגובתך. ראוי לציין שבגיליון 5, פורסמו גם שירים של כותבת הסקירה.
    הנה השיר ‘בַּחֲסוּת הָעִיר’ / חגית בת־אליעזר.

    אֲנַחְנוּ כָּאן גְּבָרִים וְנָשִׁים / נְטוּלֵי גִּיל וּמַצָּב מִשְׁפַּחְתִּי / בְּעִיר הָאָבִיב הַתְּמִידִית / לְלֹא עוֹנוֹת וּזְמַנִּים / רַק מְנַסִּים מְחַפְּשִׂים / אֶת הַשְּׁבִיל שֶׁיּוֹבִיל / לַנָּוֶה הָרַךְ כְּפֶרַח נִפְתָּח / בַּמַּהוּת שֶׁלְּךָ אוֹ שֶׁלָּךְ. / הִנֵּה קִיר נִשְׁבָּר / מִכְשׁוֹל מוּסָר / פֶּתַח עֵדֶן זַךְ

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שתיים × ארבע =