“2023 “, חוברת קומיקס. רעיון: איה כורם, כתב: שי רינגל. צייר: גד טש, 32 עמודים, 2016.

מאת אלי אשד

בפברואר 2017 נחקק בכנסת חוק שזכה לכינוי “חוק איה כורם”, על שם הזמרת שיזמה אותו, שלפיו חוזים בלעדיים בין אמנים  ויוצרים לבין חברות תקליטים יוגבלו לשבע שנים “בלבד”. החוק נועד למנוע חוזים דרקוניים בין אמרגנים או חברות תקליטים לבין מוזיקאים צעירים וחסרי ניסיון, שכובלים את זכויות היצירה שלהם לשנים ארוכות ונדרשים לשלם קנס על הפרת חוזה במצב הקיים. על פי החוק, התקשרות עם אמן תוגבל לשבע שנים, אלא אם כן שני הצדדים מסכימים לחדש את החוזה. זאת כתוצאה ישירה של מאבקה של הזמרת איה כורם, שהתעוררה יום אחד בבוקר וגילתה שהיא  מנוצלת באופן מוחלט בידי חברת הפקות. היא חתמה על הסכם כשהייתה צעירה מבטיחה, לא קראה באמת את המוני האותיות הקטנות בדף שקיבלה, ומתוך רצון לחסוך בשכר עורך דין, לא שלחה לו עותק מן החוזה, כדי שיבדוק אותו טרם חתימתה עליו. במהרה גילתה שהפכה לשפחה מודרנית למשך עשרות שנים, וכי כל דבר שיצרה היה שייך כעת לחברה שעשתה מעט מאוד כדי לקדם אותה.

היא יצאה למאבק משפט אכזרי בחוזה הכובל ובחברה, מאבק שנמשך חמש שנים תמימות. במהלך הזמן  גילתה שכל מיני אנשים שראתה בהם כידידיה, טרחו והופיעו בבית המשפט כדי להצהיר עליה כעל נוכלת ושקרנית, עד אשר בסופו של דבר הפסידה במשפט. היא התעקשה וניסתה שוב, והפעם – בפסיקה שהתקבלה בינואר 2015 – הצליחה להיפטר מהחוזה הכובל. גם בעקבות מאבקה, הוחלט לקבל בכנסת חוק שנקרא על שמה, אשר יגביל להבא חברות כאלו להחתים אמנים על חוזה “רק” לשבע שנים.

בזמן מאבקה יצרה כורם סיפור המתרחש בשנת 2023, השנה שבה אמור היה להסתיים החוזה הכובל שלה במקור. 

היא יצרה את הסיפור הן כקומיקס והן כאלבום קונספט מוזיקלי. עלילת הקומיקס שבו מובאת עם קריינות של יובל מסקין (שלאחרונה נתקלתי בו גם בהצגת “הגולם חי“). ועם שלושה-עשר שירים שונים, המושרים בידי יוצרים שונים כמו דני ליטני, אפרת גוש, ארקדי דוכין, רונה קינן, אלון עדר, דנה עדיני, ישי לוי, נילי פינק, יהוא ירון, נצ׳י נצ׳, דניאל זמיר, מזי כהן ולאה שבת – וכמובן היוצרת עצמה איה כורם, ששרה את השיר האחרון והמסיים של האלבום.

Image result for war of the worlds album

אלא שלשירים באמת אין קשר מיוחד לעלילה. האלבום אמור להיות אלבום קונספט בסגנון אלבום המדע הבדיוני המפורסם “מלחמת העולמות” של ג’ף ויין משנות השבעים, על פי סיפור המדע הבדיוני המפורסם של ה.ג. וולס, על אודות פלישה לכדור הארץ מכוכב הלכת מאדים. האלבום מכיל הקראה של הסיפור בידי השחקן ריצ’רד ברטון עם פזמונים שונים שתיארו את העלילה, ולפחות שניים מהפזמונים הללו הפכו ללהיטי ענק.

כך אמור להיות גם האלבום לפנינו, שהשירים השונים בו אמורים לתאר את החברה העתידנית הדיסטופית של שנת 2023, שבה מחשבות של אנשים נמכרות כחפץ עובר לסוחר. אבל לשירים אין, לאמיתו של דבר, קשר מיוחד לעלילה הספציפית. הם יכלו להיות באותה המידה בכל אלבום אחר על כל נושא אחר. וזהו פגם חמור לדעתי באלבום “2023”. לשם שינוי, ב”מלחמת העולמות” הפזמונים היו קשורים קשר הדוק מאוד לעלילה הספציפית של הפלישה מכוכב הלכת מאדים. Image result for ‫איה כורם 2023‬‎

עמודים מ-2023 הקומיקס.

קראתי את  הקומיקס שאותו אייר גד טש על פי הרעיון של איה כורם והסיפור שכתב העיתונאי שי רינגל.

הסיפור: אלכס מוכר את זיכרונותיו לחברה שלוקחת אותם להנאת משתמשים. מדי יום הוא משתמש

במכונה השולפת מחשבות מתוך ראשו, ומעבירה אותן לשימושן של חברות פרסום וקבוצות מיקוד. לכאורה כסף טוב וקל בעבור לא כלום, פרנסה קלה מאין כמוה .אך כל זאת – עד שהוא הוא מתעורר יום אחד ומגלה שאין לו יותר זיכרונות. הוא אינו זוכר יותר מפגש עם אהובה ראשונה. הוא אינו מסוגל להרגיש עוד דבר כלפי סביבתו. בקרוב לא יזכור עוד שום דבר אחר, ולא תהיה לו ברירה אלא ללכת ללשכה מיוחדת ולקנות זיכרונות של אנשים אחרים. סוף.

Image result for 2023 eunhex

איך זה כקומיקס? לצערי לא מוצלח כפי שיכול היה להיות. הרעיון הבסיסי הוא ללא ספק חזק מאוד, אבל קומיקס אינו רק רעיון, הוא איננו אינו רק סיטואציה בסיסית – הוא גם סיפור. וכאן אין לנו סיפור, אלא רק שלד – רק התחלה של סיפור עם פואנטה שנתחבת לנו בפרצוף – וסיום. הגיבור מגלה שהוא שוכח בהדרגה את כל מה שידע אי פעם, וכי כל זיכרונותיו אלו עוברים לאנשים אחרים, שכעת חווים בעצמם את מה שהוא כבר לא יכול לחוות.

יפה. ומה אחר כך? מה הוא עושה או לא עושה עם הידע הזה? היוצרים לא מתעסקים בעניין הזה.

Image result for ‫2023איה כורם‬‎

יש כאן סיפור קצר מצמרר עם סיום לכאורה מפתיע, אבל סיפור קומיקס אין כאן . זה היה יכול לעבוד לדעתי טוב יותר כסיפור פרוזה קצר. בסיפור קומיקס אנו, קוראי הקומיקס, לא רוצים לראות אדם אומלל ומסכן שמגלה יום אחד איך דפק את חייו במו ידיו בטיפשותו, ובכך מסתיים הסיפור. אנו רוצים לראות איך האיש הזה מחליט לעשות מעשה ורץ לבית המשפט ונאבק בו על חייו, כיצד הוא עומד כנגד כל מיני אנשים שהחשיב כידידיו וכעת מגלה שבגדו בו והונו אותו לאורך כל הדרך. ואם ואחרי שהפסיד שם, אנו רוצים לראות אותו רץ לפרלמנט המדינה בשנת 2023, ומצליח להפעיל את התקשורת והציבור ואת הפוליטיקאים כדי שיעבירו חוקים שידאגו לכך שדברים כאלו שוב לא יתרחשו.

או שלא. אבל לפחות גיבורנו מנסה.

במקרה כזה, יש לנו סיפור קומיקס טוב ואמיתי. מה שיש לנו כרגע זאת יצירה קודרת וזעומה ומדכאת, שלא מעוררת עניין רב בדמות הגיבור שנראה כיותר מכל דבר אחר כאידיוט, שהרי איש לא כפה עליו לעשות את אשר עשה לעצמו, והקורא אינו חש כלפיו כל רחמים או אהדה אלא קוצר רוח בלבד. קוראי הקומיקס אינם אוהבים אידיוטים כגיבורים.

כמו כן, מן הראוי היה שבחוברת תהיה הקדמה או אחרית דבר של איה כורם, שתסביר את הרקע ליצירת הסיפור – ואין כזאת. התוצאה: הסיפור מנותק מכל הקשר, ונשאר בלתי מובן וחידתי לחלוטין בנוגע למה שיכול היה להיות. הקדמה או אחרית דבר שהייתה מספרת את הסיפור מאחריו בהחלט הייתה מסייעת לקריאה ולפרשנות הסיפור.

חבל על מה שיכול היה להיות עם סיפור הקומיקס הזה.

איה כורם, 2023 (איור: גד טש)

ראו גם:

שנת 2023 : צד א’

שנת 2023 :צד ב’

איש טובע – שיר מתוך האלבום דף הפייסבוק של האלבום “2023

ריאיון עם איה כורם

תומר פישר סוקר את הפרויקט

נדב מנוחין על האלבום

2023 דף הפייסבוק

וראו גם עוד סיפור דיסטופי המתרחש בשנת 2023:

2023 על פי יגאל סרנה -עולם עתידני קודר

עוד  דיסטופיות ב”יקום תרבות “

הדרך לעין חרוד-מנהרות הזמן :פרק מיוחד מהספר הדיסטופי הקלאסי של עמוס קינן

אפוקליפסה צברית -“הדרך לעין חרוד” -הגירסה הקולנועית

“אחרי  הגשם ” סיפור עתידני דיסטופי מאת יצחק בן נר

מלחמת מאסף כנגד הדיסטופיה: ריאיון עם יצחק בן-נר ב”יקום תרבות”

ההווה של  2016 כעתיד דיסטופי: סקירה על “בשם שמים” מאת הדי בן-עמר

נחמיה סקאדר לנשיאות! התחזיות של רוברט הינליין

סיבר פאנק מיזרח תיכוני :”עושה שלום ” של מושיק גולסט

ההווה והעתיד כפי שנחזו בעבר -ישראל בשנת 2000 מאת “ס.גולדפלוס

אלי אשד על הקסם האפל של הדיסטופיה

Image result for ‫איה כורם 2023‬‎

תגובה אחת

  1. ב-21 ביולי 2017 יוצג המופע המוזיקלי של איה כורם המבוסס על סיפור הקומיקס והאלבום המוזיקאלי “2023” במועדון “צוותא ” בתל אביב.
    http://tzavta.co.il/EventPage.aspx?id=593
    בהשתתפות: יעל דקלבאום, אפרת גוש, יהוא ירון, קרן הדר, לאה שבת
    ועוד אורחים. בליווי קריינות חיה של יובל מסקין, להקה מלאה, וידאו ארט ורשימת אורחים ארוכה, – מופע שהוא סיפור, סיפור שהוא מופע.
    בבימויה של איה קפלן, במאית התאטרון עטורת השבחים, מקבל האלבום הייחודי והמרגש של כורם חיים משלו במופע סוחף ומרתק.

    מתוך הביקורות לאלבום:
    ״אחד האלבומים המרתקים שיצאו השנה. “2023” הוא אופרת רוק מורכבת וסופר מושקעת, מהסוג שכמעט ולא רואים בעולם המוזיקה הישראלית.״ עכבר העיר

    ״האלבום החדש של איה כורם הוא הדבר הכי מעניין ומקורי שתשמעו השנה… השאלות האלה בוערות ממש עכשיו, והבחירה של כורם להתעסק בהן מראה לא רק על חזון אמנותי נרחב, אלא גם על מחויבות ערכית מעוררת השראה.״ נדב מנוחין, וואלה

    ״רשימת מבצעים חלומית, סיפור מקורי ומעניין – כל אלה חברו ליצירה שהשלם גדול מסך חלקיה, בלשון המעטה… היצירה כקונספט בנויה היטב, לעיתים מפתיעה, והשירים נטמעים בה באופן כמעט מושלם. מעבר לכך, היא נכנסת לפנתאון הדל ביותר (וחבל) של אלבומי קונספט ישראליים – ובצדק יכולה לעמוד לצד “הכבש השישה עשר” ו”רדיו בלה בלה” עליהם אין צורך להכביר במילים.״ NRG, ברק בן חמו

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע עשרה + שבע עשרה =