מאת אלי אשד

בתחרות סיפורי המתח הטובים לשנת תשע”ז של מגזין “יקום תרבות” זכה במקום הראשון סיפורו של נחמן גרשונוביץ, התנקשות בגן עדן”. לפניכם ריאיון קצר עם המחבר על סיפורו זה:

אלי: נחמן, מכיוון שידוע לי שאתה סופר חרדי שכותב עבור הקהל החרדי, הייתי מופתע מבחירת הנושא שלך לכתיבה, סיפורו של מתנקש מנקודת מבטו, נושא שבכל קנה מידה הוא בהחלט לא אורתודוכסי. איך נוצר הסיפור?
נחמן: אולי תופתע  גם לדעת שעבורי זאת לא הפעם הראשונה. כתבתי כמה וכמה סיפורי מתח ובלשים בעבר, ובספרים שלי כתבתי הרבה על מתנקשים. מתברר שזה חומר מהנה לקריאה גם עבור הקורא החרדי. יש  בסיפורי מגוון רחב של מתנקשים, החל ממתנקשים רציניים שלוקחים ברצינות את המקצוע, וגם כאלה שלוקחים בהומור את עצמם, וגם מתנקשים שהם מתחילתם ועד סופם סוג של קומדיה מהלכת.
עבורי זה אתגר הכתיבה – למצוא את האתגר עבור המתנקש, משהו שיהיה חזק ממנו ומהיכולות שלו. משהו מפותל מספיק. משהו שהוא יצליח אך בקושי להיחלץ ממנו, או שמא לא יצליח בכלל.
הסיפור “חיסול בגן עדן” הוא למעשה סיפור שלישי בסדרת ‘צרות של מתנקשים’. גם הסיפורים הקודמים הביאו צרות כאלה ואחרות, שהן מנת גורלם של רוצחים סדרתיים בשם החוק או הפשע.
אפשר לקרוא את הסיפורים הקודמים כאן:
צרות של מתנקשים 1- נשק זר
צרות של מתנקשים 2- כדור ירוק נורא
אלי: האם ביצעת עבורו תחקיר כלשהו?
נחמן: התחקיר שביצעתי הוא בעיקר על אודות המקום שבו מתרחש הסיפור. מידע על אודות הנשק כבר היה בארסנל התחקירים שלי, מיצירות קודמות. אפשר למצוא את רובה הצלפים דרגונוב בנקודות שונות ברחבי היצירה שלי. פגשתי בו לראשונה במשחק מחשב, והוא השאיר עלי רושם עז…
אלי: האם לא לא הייתה בעיה עם ה”המוסריות” של הסיפור?
נחמן: לגבי המוסריות… אם מישהו מחזיק במפתח הכלא שלך ושל אחרים, ללא דין ומשפט, והדרך היחידה לצאת משם היא להרוג אותו, מה אתה היית עושה?
מה היה חכם זן עושה? הנה סיפור מתוך אסופת סיפורי זן עליה אני עובד כעת.
תלמידים ישבו לפני חכם הזן ‘רוֹשִׁי’ פיליפּ קַפְּלָאוּ, והקשיבו לדברי חוכמה ומוסר מפיו.
בעודם מקשיבים, הבחינו התלמידים בעקרב גדול, שחור, עושה את דרכו מן הדלת, לאורך שפת הקיר. תכונה חסרת מילים התחוללה בין התלמידים. מתרגלי בודהיזם אמונים על צו הרחמים, ואסור להם להרוג שום יצור חי.
התלמידים התבוננו, משותקים, בעקרב המתקדם ישירות לעבר חכם הזן היושב על הכרית שלו בפינת החדר ולא עוצר מהרצאות דבריו.
התלמידים הרהרו, ‘מה היה רוֹשִׁי עושה?’ הנה, נקרתה לפניהם סיטואציה של הלכה למעשה, ולא דיבורים ושיחות. ‘מה חכם זן עושה בסיטואציה כזו?’
צליל מהלומה פתאומית הדהד בחדר, קוטע את תהיותיהם. התלמידים בהו בעיניים פעורות במורה שלהם, המחזיק בסנדל אחרי שמחץ וריסק לחלוטין את העקרב השחור.
זה מה שהיה חכם זן עושה…
המתנקש שלנו ראה את הדרך החוצה מתוך העולם שלו, את הדלת נפתחת, אל מקום ללא הרג, ללא דם, וללא מניפולציות. הוא לקח כרטיס בכיוון אחד, וזה היה המחיר. מה גם שהוא לא פגע באיזו כבשה תמימה, אחרי הכול, הוא חיסל אדם שהֶרֶג זה המקצוע שלו.
זה מיקרו-קארמה.
תודה ל”יקום תרבות” על ההזדמנות שנתן לי בתחרות סיפורי המתח, ותודה לבני הזוג גבע על הפרס שתרמו.
*
ראו גם:

הסיפור “התנקשות בגן עדן”
סקירת טקס חלוקת הפרסים לסיפורי מתח של “יקום תרבות”
ריאיון נרחב עם נחמן גרשונוביץ

=====================================

3 תגובות

  1. כהערת אגב לראיון עם נחמן גרשונוביץ על המתנקשיןם בספרות העברית אציין שהוא אינו היחיד ואף לא הראשון שעסק בכך.
    ישנו את הקומיקסאי הצעיר והמוכשר ולדיק סנדלר שעימו אני יוצר אלבום קומיקס בשם “ההונאה הבולגרית “.
    ולדיק חיבר במשך שנים סיפורים בסדרת קומיקס בשם “סיכון מקצועי ” שעוסקים בחייו של מתנקש בעולם הפשע. אלו הם עלילותיו של רוצח מקצועי העובד עבור עולם הפשע הישראלי. בדרך כלל מדובר בביצוע משימות חיסול שונות, בדרך כלל של אנשי ונשות עולם הפשע בהזמנת יריביהם – משימות שבמהלכן הוא תמיד נתקל בתסבוכות שונות ותמיד יוצא מהן בשלום (פחות או יותר).

    סיפורים אלו, על ההומור השחור שלהם, היו ונשארו בגדר יוצאי דופן בקומיקס הישראלי שמעולם לא עסק באנטי גיבור כמו הרוצח השכיר של ולאדיק סנדלר.הסיפורים האלו יצאו לאור במגזין “זבנג ” של אורי פינק ופורסמו כאלבום.
    ראו על ולאדיק סנדלר כאן :”אמן האקשן הישראלי
    http://www.yekum.org/2015/12/%D7%90%D7%9E%D7%9F-%D7%94%D7%90%D7%A7%D7%A9%D7%9F-%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99-%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94-%D7%A2%D7%9D-%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%A7-%D7%A1%D7%A0%D7%93%D7%9C%D7%A8/

  2. ישנו גם את הסופר רן יגיל שספרו ” המצויין הרביניסט האחרון ” מ-2007 הוא סיפור מנקודת מבטו של מתנקש העומד לחסל את יגאל אמיר ..אז גם זהו סיפור על מתנקש מנקודת מבטו.
    ראו על ספר זה כאן
    מתנקש על הכוונת
    https://www.no-666.com/2007/11/03/%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%A7%D7%A9-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%9B%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%AA/

  3. ולסיום נזכיר ספרו המצליח ביותר של סופר סיפרי המותחנים בעברית ובאנגלית עמוס אריכא ואחד מרבי המכר הבינלאומיים הגדולים ביותר של סופר ישראלי כלשהו היה “פניקס” רומן שבמרכזו עומד מתנקש. זהו מותחן ריגול עם לובים של קדאפי ואנשי המוסד ונסיון התנקשות במשה דיין. הספר נמכר במיליון ורבע עותקים בארה”ב בלבד, ובעוד מאות אלפי עותקים בארצות אחרות הוא תורגם לצרפתית איטלקית הולנדית דנית נורווגית יפנית וקוריאנית והיו דיבורים שלא התממשו על הסרטתו .

    הספר עוסק ברוצח שכיר בשם “פניקס” גאון פסיכוטי מומחה בתיכנון מזימות מסובכות שמסוגל לשנות את הופעתו ללא הכר בתוך רגע, ופרט לכך דבר לא ידוע עליו.

    הוא מקבל משימה בידי מנהיג לוב קאדאפי: בעבור שלושה מליון דולר עליו לרצוח את האיש השמור ביותר בעולם ( כן, גם יותר מנשיא ארה”ב – ברומן לא במציאות ) משה דיין, וזאת על מנת למנוע חתימת הסכם שלום בין ישראלים וערבים. ההנחה הלובית היא שרק משה דיין יוכל להביא חתימת הסכם שלום בין ישראלים וערבים .

    על מנת לבצע את המשימה ה”פניקס” מבצע שיעורי בית על משה דיין ולומד לחשוב כמותו לפני שהוא יוצא לחסלו במבצע התנקשות מסובך ומתוחכם מאין כמוהו.
    הספר יצא לאור במטח פרסומת אדיר ותוך ימים ספורים נכנס לרשימת רבי המכר ותורגם לגרמנית איטלקית צרפתית הולנדית נורווגית ויפנית ולשפות נוספות .
    למרבית הצער הוא מעולם לא תורגם לשפתו של אריכא לעברית.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

20 + 3 =