ד״ר ניסים כץ, עורך הפרוזה של “יקום תרבות” ממליץ על

הסרט “זרים מושלמים” של הבמאי פאולו ג’נובזה

האם הייתם נותנים לחברים שלכם או לבן זוג שלכם לחטט לכם בטלפון בחופשיות? האם יש לכם קוד לטלפון או שהוא פתוח לכול? האם הייתם מסתכנים בחשיפת חייכם בעידן שבו הסלולארי הפך להיות הקופסה השחורה של חיינו? זהו עידן שבו לכולנו יש שלושה סוגי חיים: ציבוריים, פרטיים וסודיים. החיים הסודיים שלנו נמצאים היום בטלפונים החכמים שלנו, אבל מה היה קורה אם היינו משתפים בכל הסודות שצפונים בהם?

שאלות אלו באות לידי ביטוי בסרט המצחיק והמושלם הזה. סרט שהוא יותר מחזה מאשר סרט. הסרט מספר על מפגש ארוחת ערב של זוגות חברים, שהופך למשחק מסוכן, כאשר הם נענים לאתגר להניח את הסמארטפונים על השולחן, בידיעה שמכאן ואילך כל הודעה וכל שיחה יהיו גלויים לכול. עד מהרה מסתבכים העניינים, כשהנוכחים מגלים כמה מעט הם באמת יודעים איש על רעהו.

הסרט “זרים מושלמים” הפך להצלחה הגדולה ביותר מזה שנים באיטליה, בזכות תסריט חכם וצוות משובח של שחקנים, שחברו לסרט מקורי מרתק ומעורר מחשבה. הסרט נע במיומנות בין קומדיה מצחיקה שלא מפסיקה להפתיע, לבין דרמה חודרת וכל כך אקטואלית לימינו. הסרט זכה בפרסי דויד דונטלו (האוסקר האיטלקי) לסרט הטוב ביותר ולתסריט הטוב ביותר, וזכה בפרס התסריט הבינלאומי הטוב ביותר בפסטיבל טרייבקה 2016.

יואב איתמר, עורך מדור השירה של “יקום תרבות”, ממליץ על

צילום: דן בן-ארי

ההצגה “מיומנו של מטורף” בעקבות גוגול, בתיאטרון תמונע

בהצגה מככב יוסי רחמני, שהופיע בעבר בהצגות של לוין ובתיאטרון הפרינג’ וההצגה היא סוג של פרויקט חיים בשבילו.
את ההצגה הוא עיבד וביים עם ניצן כהן, שהיה המורה שלי לכתיבת מחזות. התפאורה היא למעשה מיטה מוארכת וגיליונות נייר גדולים שמקבלים חיים תחת, ידיו ויוצרים עולם שלם של אהבה נואשת של אדם בלתי מודע לעצמו שמתאהב בבת של הבוס, ומצליח להעביר חיים שלמים ותקופה שלמה באמצעות סיפורו הקטן.
אין הרבה הצגות כה מושקעות ושאפשר לראות בהן את האהבה לתיאטרון, ואת הגאוניות של אותו “תיאטרון עני”. ניכר שבשביל הצגות כאלה יש את הפרינג׳.

היום (24.2) יש לכם הזדמנות לראות את ההצגה פעמיים, בשעה אחת ובשעה שמונה, תיאטרון תמונע, שונצינו 8, תל-אביב.

צילום: דן בן-ארי

חגית בת-אליעזר, שגרירת “יקום תרבות” באירועים, ממליצה על

אנטי-המלצה לסרט “50 גוונים של אופל”

הסרט הוא סרט ההמשך ל”50 גוונים של אפור”, המבוסס על רב המכר של הסופרת אי-אל ג’יימס.
הסרט גרוע. העלילה מקוטעת ומגוחכת. מישהו השחית את מכוניתה האדומה של הבחורה בחניון המבוצר, קצה חוט בלשי – שננטש. המָלְיאָן מטיס מסוק, פורץ עשן שחור ממנועו, לאנסטסיה הזדמנות להזיל דמעה – הבחורצ’יק חוזר ללא שריטה. כל העושר הנוצץ הזה, מנשף מסכות לחגיגת יום הולדת בחיק המשפחה המטולאת של כריסטיאן, ממש פרימיטיבי-אינפנטילי.
העלילה שולית, כמו בסרט פורנו, אבל סצנות המין משעממות, מעוקרות-מזויפות.
יפה הגדיר זאת מבקר הסרטים דורון פישלר ברשימתו בדיוק לפני שנתיים על הסרט “האפור” הראשון:

הספר הוא להיט ולכן היה צריך להגיע סרט. אבל זו בעיה. הספר הוא פורנו. עיבוד נאמן שלו לקולנוע היה צריך להיות סרט פורנו. אבל כסרט הוליוודי מכובד, הוא צריך לעמוד בדרישות הצנזורה האמריקאית. אי אפשר להראות כאן אנשים עירומים עושים אחד לשני דברים מגונים בלי חשבון.

הסרט השני, “האופל״, גרוע אף יותר. אין בו כל חידוש, נמאס ממשטחי גופה של דקוטה דקת הגזרה, הדבר הסקסי בגופו של הבחור זאת אולי חתימת זקנקנו – מוטב שלא יתפשט.

חגית בהחלט ממליצה על

ביום שלישי 21.2 בערב עברתי תוך רבע שעה מהתרמית המאכזבת של הסרט האפור אל האמת של הכחול הגדול, שאותה חוללה השחקנית קרן צור – טייסת קרב בשמי המונודרמה –

ההצגה “מקורקעת” בתיאטרון חיפה

ההצגה השתתפה בתחרות תיאטרונטו 2015 ושתיהן – ההצגה והשחקנית – זכו לפרס ראשון.

המחזה נכתב ע”י ג’ורג’ בראנט על שירותה הצבאי של טייסת F-16 אמריקאית. היא מבצעת משימות של הפצצת מתקנים של האויבים –  “הרעים האשמים” – במדבריות המזרח התיכון, אך יותר מכל היא נהנית להטיס את “הנמרה שלה” בכחול הגדול, לחוש מהירויות ותאוצות. קרן צור לא רק משחקת – מול עיני הקהל המוקסם, היא הופכת להיות לוחמת קשוחת מבט, בעלת כושר גופני עילאי, שמדברת תוך כדי תרגילי כוח ואקרובטיקה על הרצפה, ועל המתקן המתכתי הקשתי שמוצב על הבמה כחופת תא הטייס מעל ראשה. שפתה מדויקת, עניינית, גסה במידה הנכונה. כשהיא מדברת על סקס, בניגוד לקלישאה, משפט תיאורי-ווידוי אחד שלה מתגרה ומגרה יותר מאלף תמונות מפוברקות. הטקסט יוצא מפיה של קרן צור בצורה הטבעית ביותר ואכן הוא שלה – היא זו שתרגמה את המחזה לעברית העכשווית הישראלית. לאחר ההיריון ולידת הבת הטייסת חוזרת לחיל האוויר, והפעם בתפקיד של מפעילת כטב”ם (כלי טיס בלתי מאויש) בנבדה המדברית. העבודה החדשה הזאת – תצפית וסיכול ממוקד של המבוקשים במדבר הערבי – המרחק של יום ולילה, נישלה את הטייסת מהנאת הטיסה, מחוויית השיוט במרחב הכחול, מהשליטה הבלעדית בתנועת המטוס. נשאר רק המתח הנפשי הגובר והמצטבר של הציפייה, הצפייה, והשותפות לדילמות מוסריות. ואז בא המשבר, המוכר מהסרט “עין בשמים” משנת 2016 בכיכובה של אלן מירן, אך המידיות של אמנות התיאטרון וכשרונה של השחקנית בשיאה מטלטלים את הקהל בעוצמה, והוא פורץ במחיאות כפיים וקורא לאלילתו לבמה פעם אחר פעם. כשקרן צור קדה למריעים, אני רואה על פניה, שהיא כבר לא טייסת קרב אמריקאית קשוחה, אלא ילדה-טובה-חיפה.

חגית ממליצה גם על

סיפור פשוט

סיפור פשוט היא חנות ספרים עצמאית ברחוב שבזי בנווה צדק בתל אביב, המצטיינת במבחר עצום של ספרים במגוון שפות. החנות נקראת על שם ספרו של ש”י עגנון, אחד מאנשי הרוח הרבים שחיו ויצרו בנווה צדק. “סיפור פשוט” נוסדה בשנת 2003, וממאי 2014 היא מוציאה לאור את כתב העת גרנטה לספרות מקומית ובינלאומית מבית גרנטה, כתב העת הנודע לספרות שנוסד בשנת 1889. “גרנטה” הישראלי יוצא לאור פעמיים בשנה ומפרסם יצירות פרי עטם של סופרות וסופרים מפורסמים לצד צעירים מן הארץ והעולם.
החנות מארחת סדנאות כתיבה ואירועי ספרות מגוונים.

ביום רביעי 22.2.2017 במסגרת שיתוף הפעולה בין סיפור פשוט, מגזין גרנטה, ו- Swedish Cultural Association, התקיים במקום מפגש ייחודי בין שלושה סופרים שוודיים – Bengt Ohlsson, Linda Boström Knausgård  , Joar Tiberg – שעורכים סיור לקידום הספרות השוודית, לבין שני הסופרים הישראלים תהילה חכימי ותומר גרדי.
השיחה התנהלה בנוכחותה של Lan Xu משגרירות שוודיה בישראל, ובהנחייתה של שירה חפר, המו”לית והעורכת של הוצאת הספרים ‘לוקוס’, והייתה רב-שפתית: באנגלית, בשוודית, בעברית, ב -Broken German, שבה כתב הסופר הישראלי תומר גרדי, ואף בשפה הגרפית של “במים” מאת תהילה חכימי.
כל המשתתפים דיברו על יצירתם, רב-תרבותיותם, מקומם בארצם, בשפתם ובעולם הגדול.

2 תגובות

  1. גם בעיניי הסרט 50 גוונים של אופל הוא חיוור. דק גזרה בתכנים הארוטיים המבולבלים שלו וחסר מעוף
    המלצה טובה בהחלט!

  2. תודה ליקום תרבות ולשלושת המוסקטרים של התרבות על המלצותיהם. בזכות נסים אלך לסרט שלא התכוונתי ללכת אליו בגלל ביקורת גרועה שקראתי.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש עשרה + 7 =