לרגל כנס ספרות הבלשים והפשע שמארגן “יקום תרבות” ב-12 בספטמבר ברמת השרון (בואו בהמוניכם!) לפניכם שיחה מקדימה עם אחד הסופרים שישתתפו בכנס ובפאנל סופרי בלשים.

מדובר באחד הסופרים היותר יוצאי דופן – נחמן גרשונוביץ הוא סופר בלשים, ריגול ומתח חרדי, הכותב מזה קרוב לעשרים שנה עבור אנשי הקהילה החרדית – בעיתונים ובשבועונים שלהם, וספריו הם רבי מכר בכל מרכז חרדי, אם כי בלתי אפשרי למצוא אותם בחנויות ספרים חילוניות. ומכיוון שרוב ספריו הן סדרות, מחכים הקוראים החרדים בשקיקה ובמתח לצאת הספר הבא.

תוצאת תמונה עבור נחמן גרשונוביץ

גיבוריו הם דמויות חסרות תקדים בשוק הספרים החרדי, למשל בסדרת “סוכן אוניברסלי 003”, על אודות סוכן חשאי חרדי בעל יכולות אינטלקטואליות וטכנולוגיות מדהימות.

סדרת “פתח מילוט” מאת נחמן גרשונוביץ, העוסקת בסוכנים חרדיים ובטכנולוגיות מתקדמות

או למשל בסדרת הבלשים שלו, שממנה יצא לאחרונה הספר “ברית גנבים”, על בלשים חרדיים בעל יכולות אינטלקטואליות וטכנולוגיות מדהימות, או בספרי הפשע שלו  בסדרת “התרסקות” על תלמיד ישיבה בעל אישיות מפוצלת שהוא גם פורץ בעל יכולות טכנולוגיות ואינטלקטואליות מדהימות.

בספריו הוא מוגדר כ”סופר וחוקר בין-תחומי, אמן המתח הריאליסטי המשלב דמיון חסר מעצורים עם היגיון מדעי. מחבר ספרי מתח, הומור, עיון וסיפורת. מאמרים מפרי עטו מתפרסמים בכתבי-עת שונים בארץ ובעולם.”

תוצאת תמונה עבור נחמן גרשונוביץ ברית של גנבים

ספרו האחרון שיצא ממש בימים אלו לרגל כנס ספרות הבלשים הוא “ברית של גנבים“, על אודות שני בלשים פרטים חרדיים (שהופיעו כבר בספריו הקודמים של גרשונוביץ כדמויות משנה, וכעת יוצאים לחופשי בסדרה משלהם) המחפשים עותק קדום ומסתורי של מגילת אסתר, שלו מייחסים כוחות מדהימים.

נחמן גרשונוביץ, סופר חרדי מהקהילה החסידית (אם כי הוא מסרב בתוקף להגדיר את עצמו כשייך לקהילה מסוימת, ורואה את עצמו כשייך לקהילה שנוסדה בידי הבעל שם טוב ותו לא) הוא אדם רב תחומי עד להדהים. באינטרנט נמצאים באתר הענקי שלו אתרים המוקדשים לכותבי מאמרים דעתניים במיוחד, ומאמרים שונים שלו שקשה להאמין שסופר חרדי כתב אותם. למשל, לצד מאמרים שגרתיים העוסקים בפיתוחים טכנולוגיים שונים, אפשר למצוא מאמרים שגרתיים הרבה פחות העוסקים במקורות של אמונות תפלות שונות, מאמרים העוסקים בלשון העברית ושיבושים שלה, מאמרים וסיפורים העוסקים במדע בדיוני ובפנטזיה ואף בשירת  הייקו… כמו כן, אפשר למצוא שם מאמרים כמו-רציניים העוסקים בנושאים מגוחכים באופן רציני ויבש, עדות להומור המיוחד של המחבר.

הנה אחד מהם :

תוצאת תמונה עבור נחמן גרשונוביץ רשימות

מאמר חשוב במיוחד המבוסס על התנסות אישית קשה בחייו של נחמן, כאשר נפל בציפורניה של כת וגרר את עצמו מתוכה בקושי רב: איך להקים כת, לגרוף הון, הערצה וכוח מבלי להיתפס לעולם,מאמר המבוסס על התנסויות בשטח

מדובר במאמר שאנשים ישרים מוזהרים שלא לקרוא אותו, אבל לדעתי כל אדם ישר חייב לקרוא אותו, ואני ממליץ עליו כקריאת חובה – גם בבתי ספר, כי המתואר שם עשוי לקרות לכל אחד – גם לי וגם לכם.

וכעת לראיון ראשון עם נחמן גרשונוביץ.

אלי: אתה סופר חרדי.

נחמן: “כן. אני מגדיר את עצמי כחסיד, אבל לא שייך לקבוצה ספציפית”.

אלי: האם אתה חרדי “במקור” או חוזר בתשובה?

נחמן: “כן, במקור. אני לא אוהב תוויות והגדרות, אין לזה בעיני שום ערך. כולנו בני אדם, כולנו ממקור אחד, וכולנו בדרך למקום אחד. יש אנשים שומרי תורה ומצוות, יש אנשים שומרי מצוות שונות משלי,  ויש כאלה שמקיימים רק את החוקים של המדינה. בפועל כולנו אחד. אבל אם צריך תוויות, אז כן, אני חרדי וטאואיסט (לא אתאיסט!)”

אלי: מה אתה עושה בתחום הכתיבה באופן כללי?

נחמן: “סיפורים מהחיים, מדע, אנקדוטות, סיפורי מתח בהמשכים, ועריכה ספרותית.

“אני כותב בעיתונות החרדית, ומשתמש בכמה שמות עט, כנהוג במגזר שלנו. סיפורים מהחיים, מדע, אנקדוטות, סיפורי מתח בהמשכים, ועריכה ספרותית. הוצאתי לאור כמה ספרים, ויש תוכניות לעוד הרבה”.

תוצאת תמונה עבור התרסקות  גרשונוביץ

אלי: אני שואל כי מה שקראתי משלך מראה על ידע מסוים בספרות הבלשים והמתח, שקשה להבין מאיפה יש לתלמיד ישיבה. למשל, נראה שאתה מכיר היטב את ספרי סדרת “ארסן לופן” על פורץ סופר-מתוחכם, והם משמשים מקור השראה לכתביך בסדרת “התרסקות”, על  חרדי שמגלה שיש לו אישיות כפולה של פורץ מתוחכם.

נחמן: “הידע שלי בספרות בלשים והמתח מוגבל, הדגש הוא על ספרות, אבל הידע שלי במתח ובבלשים אמיתיים קצת יותר נרחב. למדתי כמה תחומים מקבילים, שנותנים לי בסיס לבניית עלילות מתח ופעולה שעומדות בתחומי ההיגיון המדעי. למדתי, ואני עדיין לומד –  פסיכולוגיה, אמנויות לחימה והישרדות, וכן זיהוי פלילי. מעט ידע עם הרבה דמיון – ויש לך הכל.

תוצאת תמונה עבור נחמן גרשונוביץ רשימות

אלי: האם יש לך קרבה מסוימת לעולם החילוני?

נחמן: “מה זה ‘העולם החילוני’? ישבתי עם יוצרים ואמנים משכבות ‘מנוגדות’, צללנו לתוך תהליך יצירה, ושום דבר בעל אופי ‘דתי’ לא התעורר, אף אחד מעולם לא הזכיר לי את זה שאני חרדי, מלבד לעניינים פרקטיים של עבודה בשישי ושבת. אני רואה את עצמי כ’איש העולם הגדול’, ובמקרה כותב לציבור הדתי והחרדי. בספרים שלי יש מכנה משותף רחב, וכל אחד מכל דת ומכל ‘עולם’ יכול לקרוא בהם, ובתקווה גם ליהנות מהם”.

אלי: מעבר לזה, אני רואה שאתה מפרסם גם מאמרים באתר “הידען” ובאתר המדע הבדיוני “בלי פאניקה”, חוץ כמובן מאתר “רשימות” שבו יש לך בלוג, לצד הבלוג האישי שלי. איזה מאמרים אתה מפרסם שם?

נחמן: “מאמר אחד שלי התפרסם באתר הידען, ‘זריקות ללא כאבים’, על אודות התפתחויות בתחום הרפואה. אני כותב מאמרים במגוון רחב של תחומי מדע וטכנולוגיה, וגם על דברים שלא היו ולא נבראו, כמו מכונת הזמן של דה וינצ’י או לוחיות רישוי לנעליים. אני קורא לזה ‘טכנו מיתוסים’.

“פרסמתי סדרת מאמרים במגזין ‘גלילאו צעיר’, שהציגו שיטות חשיבה וזיכרון, ומאמרים רבים נוספים במגוון תחומים ופלטפורמות. אני רב-תחומי”.

אלי: האם קראת ספרי מתח ובלשים רבים? אם כן, אילו השפיעו עליך במיוחד?

נחמן: “לא קראתי הרבה ספרי עלילה כפי שמתבקש או כפי שהייתי רוצה, אבל קראתי כמה ספרים מאוד לאט, ובעיון רב. קראתי תסריטים, סיפורים קצרים ומנְגה. הכול מתכתב עם העיסוק שלי בתחום הוויזואלי (ארט). אני לא יכול להצביע על משהו ספציפי – הכול יחד משפיע, אבל בסופו של דבר מתגלה ‘הקול’ שלך”.

אלי: לאיזה תגובות (גם שוללות ומבטלות) זוכים ספריך בקהל הקוראים שלך?

תוצאת תמונה עבור נחמן גרשונוביץ רשימות

נחמן: “אני מעריך ש-99 אחוז מהקוראים שלי לא מחוברים לאינטרנט, וכך אין תגובות בלחיצת כפתור בכמויות כפי שקורה בציבור הרחב. יש בעיקר מכתבים שנשלחים בדואר חילזון, רוב התגובות אוהדות, מדי פעם תגובות חריגות, בעיקר של חוזרים בתשובה, או כאלה מקהילה מאוד אדוקה שנפלו בטעות על ספר שלי, אבל זה נדיר.

“אלה שקוראים את הספרים שלי כבר יודעים בדיוק למה הם נכנסים, וכך מי שלא מרגיש בנוח עם עוצמות כאלה של מתח ופעולה, תככים ומזימות, בוחר מראש לקרוא ספרים רגועים יותר, או ספרים שנכתבו על ידי נשים.

“יש לעתים תגובות מאוד מוזרות, בעיקר מחרדים שכותבים בפורומים באינטרנט. ניכר שם שיבוש בוויסות רגשות כלפי היוצר לעומת היצירה – במילים אחרות, אם הם לא אהבו את הספר הם מתחילים להשמיץ את היוצר. כך לא מזמן ראיתי כמה עמודים מלאים השמצות והכפשות אישיות אודותַיי כבן אדם, עד לרמה שמותר להוציא אותי להורג! גילוי נאות, העמודים האלה היו בתוך דיון פרסומי, לדעתי, שהיה כולו דברי שיר, שבח והלל כלפי סופרת חרדית כלשהי. לאחר שהתערבתי, הדיון כולו הוסר מידית”.

אלי: האם יש תחרות בינך לבין סופרים אחרים במגזר החרדי?

נחמן: “לא. אני לא משתתף באיזו תחרות עם החיים והיצירה שלי. התוכן שלי גם נמצא בנישה מאוד ספציפית שלא ראיתי עדיין משהו בדומה לה בספרות החרדית. כל ספר שיוצא לאור עבור הקורא החרדי זה טוב. כל ספר חרדי שמצליח, זו גם הצלחה שלי. זה מעשיר את היצירה במגזר, ונותן לציבור עוד חומר שמשאיר אותו בתוך ‘העולם’ החרדי. לעתים אני מצר על איכות ירודה של ספרים, אבל עדיין, כל ספר חרדי הוא אבן דרך, בלי יוצא מן הכלל. כנראה אפתח סדנת כתיבה…”

אלי : איזה ספר שלך עד כה היה המצליח ביותר?

נחמן: “מצליח מאיזו בחינה? אם תשאל מהו הספר הטוב ביותר שלי, אענה שלדעתי, הספרים הטובים ביותר שכתבתי טרם ראו אור. יצירה בשני כרכים על אודות בחור ישיבה שנמצא תלוי בישיבה של 400 בחורים וחקירה נפתחת, זה אחד הטובים ביותר – עלילה מורכבת, נושאים שטרם נגעו בהם בציבור החרדי, ואמירה חזקה.

“כמו כן מותחן ריגול שמתרחש בצרפת, גם הוא בשני כרכים, שהוא בשלב זה פסגת היצירה שלי. מקפל בתוכו עומק, תוכן, מתח, דרמה, ואימה ברמות שלא היו (חיוך)…  עם אתגר אמיתי של כתיבה ותיאור דמויות. היצירה הזו התבשלה במשך חמש-עשרה שנה, ונכתבה בתוך ארבעה חודשים. כל השנים האלה, עדיין הרגשתי לא בשל, לא מוכן, ולא מבין מספיק כדי לגעת ביצירה בסדר גודל מורכב שכזה. מה צריך לדעת, להבין, לחוות, לראות, כדי לכתוב מותחן ריגול גדול מהחיים עצמם? הרבה מאוד. שתי היצירות האלה, בין היתר, נכתבו מזמן, ובעזרת השם יראו אור בהמשך”.

אלי: מדוע דווקא אלה לדעתך?

נחמן: “מדובר כאן על ההתפתחות שלי לאורך השנים. אני מרגיש שהשתפרתי עם כל ספר, כבן אדם וכסופר, וכתבתי עד כה כמעט 40 ספרים, לא כולם ראו אור עדיין. וגם הידע שלי התרחב, ההבנה שלי השתנתה, ראיתי יותר, חוויתי יותר, אנחנו לא נשארים באותו מקום…”

אלי: יש בך הרבה תוכן וידע נרחב, איך זה שעד היום מעולם לא השתתפת בשום כנס, לא התראיינת, לא יצאת להרצאות, ואפילו לא כתבת שום דבר בנימה אישית בכל רחבי האתר שלך?

נחמן : “סיפור חי הוא מותחן בפני עצמו. הייתי שבוי במקום אפל ושפל, שבו לא ניתנו לי זכות ואפשרות לבטא את עצמי. בתוך הספרים שלי שילבתי רמזים עבור הקוראים, תיאורים על אודות המציאות שלי, ואפילו שמות הספרים כללו רמזים: טעות אופטית, פתח מילוט, תופת, התרסקות, כלא של כבוד…”

אלי: האם אתה רואה עניין גובר והולך בציבור שלך בספרי בלשים ומתח בהשוואה נניח לתקופה שלפני שני עשורים כאשר התחלת לכתוב? אם כן, איך אתה מסביר את זה?

נחמן: “לעומת העבר, יש כיום יותר כותבים וכותבות בתחום המתח ברמה זו או אחרת, זה ברור. ככל הנראה, הדרישה גוברת עם התרחבות הציבור. בציבור החרדי, נוער ובוגרים תולעי ספרים לא תמיד ימשיכו לקרוא ספרות ‘חול’, כלומר ספרי מתח והרפתקאות, אחרי שהם הופכים למבוגרים בעצמם. יש כאלה שמעדיפים להקדיש את זמנם הפנוי ללימוד תורה, ואחרים רואים בקריאת ספרות חול תחביב שיש להשאיר אותו לתקופת הילדות.

“מלבד בלשים ילדותיים, טרם ראיתי ספרות בלשים איכותית בספרות החרדית, עניין שאני מתכוון לשנות. כמו שעשיתי עם הכנסת המתח ‘הקשוח’, המותחן הפסיכולוגי, צמצום הטפת מוסר כעמוד תווך לעלילה, ועוד”.

אלי: איזה ספרים ואולי גם סדרות שלמות אתה מתכנן לעתיד?

נחמן: “הו, כמה זמן יש לך?… אגע בכמה יצירות שנמצאות כרגע על השולחן: *סדרת ריגול קצבית וחובקת עולם (כבר כתבתי ארבעה חלקים, עלי להשלים את החמישי). מותחן סוער בסדרת ‘הסוכן האוניברסלי’, על גבול המדע בדיוני וההומור, שמתרחש סביב הרעלה מסתורית בבית הלבן (כבר כתוב). סדרת בלשים נאמנה למציאות, כמותה לא נראתה עדיין בציבור החרדי, עם אלמנטים מתחום הזיהוי הפלילי והלוגיקה. סדרת ספרי עזרה עצמית בתחומים שבהם אני בקיא ואותם אני חי (תזונה, נשימה, חשיבה, זיכרון, מדיטציה, התעמלות, פסיכולוגיה שימושית, ועוד). להמשיך את סדרת הסיפורים הקצרים ‘נקודת רתיחה’ המתפרסמת במגזין ‘זמן’, אודות עלילותיו של סופר בן דמותי הקיצוני. להשלים את סדרת ‘התרסקות’ עם פיצול האישיות. תבוא עוד שנתיים-שלוש ונדבר על ההמשך…”

תוצאת תמונה עבור התרסקות  גרשונוביץ

כולכם מוזמנים לשמוע עוד על ומנחמן גרשונוביץ, כוכב על בספרות המתח והבילוש החרדית העכשווית, בפאנל שבו ישתתף בכנס ספרות הבלשים של “יקום תרבות” .

תוצאת תמונה עבור נחמן גרשונוביץ רשימות

וראו עליו גם כאן:

נחמן גרשונוביץ בוויקיפדיה

ספרא וסייפא – האתר האישי של נחמן גרשונוביץ

נחמן גרשונוביץ מתראיין עוד

כמה מאמרים בולטים של נחמן:

מבוא למדע בדיוני ופנטסיה יהודית

מאמר על שירת הייקו היפנית

ויש גם מאמרי הומור ופרודיה שמעידים עד כמה הצד הזה חזק אצל נחמן:

מאמר על שיטות העינויים של אנשי סדום כאשר הגיעו אליהם אורחים

מאמר על אמונות תפלות בטכנולוגיה

ההיסטוריה של גילגול שעון היד האישי

נחמן גרשונוביץ על ספונריזם ושיבושי לשון

נחמן גרשונוביץ על בלבולי לשון

סיפורים קצרים

מכונת הזמן של לאונרדו דה וינצ’י

צרות של מתנקשים

סיפורי פנטסיה של נחמן  ב”בלי פאניקה”

המציאות מאחורי “טעות אופטית “

מאבקים עם הצנזורה של נחמן גרשונוביץ

עדכונים מהחזית הספרותית של נחמן גרשונוביץ

המתיחות של נחמו גרשונוביץ

יום הולדת לספרא וסייפא

טעות אופטית / נחמן גרשונוביץ

5 תגובות

  1. אולי יביא נחמן כמה מספריו לכנס, ואפשר יהיה להתרשם מהם? אם יביא עותקים רבים, אפשר יהיה אולי למכור, אבל גם בלי למכור, רק כדי לראות. במיוחד אם הם משום מה לא זמינים בחנויות הרגילות כמו סטמצקי, צומת ספרים.

  2. וואוו
    אין כמוך נחמן
    אתה אגדה
    יש לרבי נחמן סיפורי מעשיות משנים קדמוניות
    ולך סיפורי מתח ובלשות מהשנים האלו ממש
    הספר שהכי התחברתי אליו ומומלץ בחום זה “פתח מילוט” כמובן שכל הספרים ממש מעניינים
    תמשיך ואל תעצור יש לך המון לתת לציבור כולו לא דווקא לחרדים
    בהצלחה רבה
    מעריצים מס 1

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 + שבע =