עם עובד - מגרה טומן מלכודת / ז'ורז' סימנון

לרגל כנס ספרות הבלשים והמסתורין שעורך “יקום תרבות” נזכר אבי גולדברג – עורך דין, כותב וחובב של ספרות בלשים ומסתורין ומיוזמי הכנס –  בספר בלשים בסדרה בלשית אהובה במיוחד

סקירה על

מגרה טומן מלכודת” ( פורסם במקור 1955, בתרגום רמה איילון, עם עובד 2016).

תקציר הספר :

במעלה גבעת מונמארטר התגודדו אנשים סביב לשולחנות קטנים במה שנראה כמו יריד. הם שתו יין רוזה, מוזיקה בקעה מכל עבר […] אך פחות ממאה מטרים משם היו הסמטאות שוממות, והרוצח היה יכול להגיח ללא כל סכנה.

מי הוא הרוצח הסדרתי המטיל את אימתו על נשות מונמארטר? שמש הקיץ הלוהטת מכה בפריז, התקשורת גועשת והמשטרה אובדת עצות. פקד מגרה נקרא לפתור את אחת הפרשיות האלימות בתולדות העיר, ורוקם תחבולה מזהירה כדי לפתות את הרוצח לצאת ממחבואו.

קריאת קיץ קטנה

מאת אבי גולדברג

חלפו כבר כמה עשרות שנים מאז נכתב הספר “מגרה טומן מלכודת” (1955, בתרגום רמה איילון, עם עובד 2016).

אולם כעת זכינו לתרגום רהוט של רמה איילון, המתרגמת המצוינת בסדרת המפקח מגרה, בהוצאת עם עובד. קיץ הוא עונת הקריאה “הקלה” ואין כמו מותחן ישן וקצר של נס ליחו, המתרחש על מדרכות מונמרטר, כדי להעביר אחר צהריים לוהט בחסות מזגן ומשקה צונן.

הנה עוד סיבה לקרוא את הספר הקטן והקל לעיכול של סימנון: האהבה לפריז. מי שאוהב את פריז או מי שמתכוון לשנות את טעמו ולהתאהב בפריז, מומלץ שיעשה זאת דרך ספרים. אין ספור ספרים נכתבו בפריז ועל אודות פריז, אבל די בקריאה של כמה מהם, קצרים בעיקר – ובקיץ.

תוצאת תמונה עבור המינגווי חגיגה נודדת

אם התמזל לך לגור בפריז כאדם צעיר, היא תישאר איתך בכל אשר תלך, כל שארית חייך, כי פריז היא חגיגה נודדת”, כתב ארנסט המינגווי. הספר האוטוביוגרפי של המינגווי שממנו נלקח הציטוט, “חגיגה נודדת”, יצא בתרגום עברי בהוצאת ידיעות ספרים, ומתאר את חייו של הסופר המעיר בעיר האורות בשנות העשרים של המאה שעברה. בעשור של “הדור האבוד” הייתה פריז מרכז ההתרחשות האמנותית. סופרים,  ציירים, פסלים, רקדנים, ומחזאים מכל רחבי העולם עשו אותה לביתם.

המקומות שאותם מתאר המינגווי קיימים גם היום. המטייל באותם בולוורים במונפרנס בעקבותיו, ששמם לא שונה ומדרכותיהם לא הוחלפו באקרשטיין, יכול עדיין לשבת עם המינגווי וסקוט פיצג’רלד באותם בתי קפה וביסטרו. ומי שרוצה לפגוש חלק מהדמויות יוכל לסור לבית הקברות השכונתי, ולשוחח עם חלק מחבריו של המינגווי הטמונים שם.

תוצאת תמונה עבור פרנסואז סאגאן

פרנסואז סגן הרעידה את אמות הסיפים של עולם הספרות בספרון קליל מפרי עטה, שפרסמה ב-1959. מדובר בספר “האם את אוהבת את בראהמס?” על אודות המשולש הרומנטי-פריזאי. מי שצעיר עדיין ברוחו ורוצה להיסחף לרומן סוער בפריז, טוב יעשה אם ילך בעקבותיה של פאולה, גיבורת הנובלה, עם מחזר(ת) צעיר(ה) ויאזין לבראהמס המנגן באותו אולם שאליו הוזמנה, salle Pleyel, בגדה הימנית, החלק הבורגני של העיר, לא הרחק משער הניצחון. הספר יצא בהוצאת קרני, בתרגומו של אהרון אמיר.

ג’ורג’ פרק כתב ספרון קצר, “איזה טוסטוס עם כידון מצופה כרום בקצה החצר?” על אודות חבורת צעירים פריזאית המנסה לסייע לאחד מחבריהם להשתמט מהשירות באלג’יריה. נוסף על היכרות עם עוד רחובות, ותחנות מטרו בפריז, זוהי גם טבילה טובה למי שלא מכיר את כתיבתו המיוחדת של הסופר היהודי-צרפתי שנודע כאחד מסופריה הגדולים של צרפת במאה העשרים, נצר למשפחת הסופר י.ל.פרץ. הספר ראה אור בהוצאת בבל, בתרגום חגית בת עדה.

רומאן גארי, אמיל אז’אר – איך שלא תקרא לסופר היהודי צרפתי זה שלא זכה לאהדת מבקרי הספרות – העמיד מצבה לרובע בלוויל בספרו “כל החיים לפניו”. גארי מתאר את רובע המהגרים, שבו יהודים וערבים חיים בשכנות ובעוני. בלוויל היא שכונת מהגרים המשנה את פניה עם כל גל הגירה לצרפת. היא מאכלסת יוצאי צפון אפריקה לצד מהגרים מהמושבות הצרפתיות של דרום מזרח אסיה. הזונות כבר לא ממלאות את רחובותיה, וגם יהודים כבר קשה למצוא בה, אך היא קיימת בספר הבלתי נשכח, שעלילתו מתרחשת בבית קומות מרופט וברחובות השכונה וסמטאותיה הקיימים גם כיום.

אשוב ל”קצר” שבו התחלתי, “מגרה טומן מלכודת”. רוצח סדרתי משתולל ברחובות ובסמטאות מונמארטר. המפקח מגרה נאלץ להתמודד באפלת הסמטאות הפריזאיות ברוצח המכיר טוב את האזור. מי שרוצה להכיר את ה-Butte, הגבעה שעליה שוכנת מונמארטר, טוב יעשה עם ילך בעקבות המפקח המשטרתי כבד הגוף, הצועד אחר הרוצח ברחובות הקסומים. הספר עובד לסרט ולסדרות טלוויזיה בצרפתית ובאנגלית, וטעמה של פריז נותר בכולן.

ראו עוד רשימות של אבי גולדברג על המפקח מגרה:

המפקח מגרה – החקירה הראשונה

המפקח מגרה פותר שוב

המפקח מגרה והתעלומה של מר גאלה המנוח

מגרה טומן מלכודת

המת של מגרה

השען מאוורטון – אמריקה של סימנון

תוצאת תמונה עבור מגרה טומן מלכודת \

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש × 2 =