הקדמה מאת אלי אשד

לרגל כנס ספרות הבלשים והפשע שאותו מארגן “יקום תרבות” ב-12 בספטמבר בבית יד לבנים ברמת השרון, הנה לפניכם סיפור הקומיקס העברי הראשון העוסק בבלש ששמו דוד, ובעוזרו ירמיהו, הלוא הם הבלש העברי הראשון דוד תדהר ועוזרו הנאמן. דוד תדהר האמיתי היה שוטר במשטרת המנדט ולאחר מכן הבלש הפרטי הראשון בארץ ישראל. עליו הופיעה בשנת 1931 סדרת סיפורי בלשים שאותם כתב העיתונאי שלמה בן ישראל בשם “ספריית הבלש”.

ספרונים אלו הפכו לרבי מכר וקמו להם חיקויים רבים, ובזכותם התפרסם דוד תדהר.

כל כך מפורסם היה תדהר, עד שבשנת 1948, עם קום המדינה, הופיע בישראל מגזין הקומיקס האמיתי הראשן “מיקי -מעוז” שחלקו היה בצבעים. והנה, אף כי רוב הסיפורים התבססו על סיפורים של חברת וולט דיסני, אבל היה שם גם סיפור בהמשכים על עלילות הבלש דוד  – הלוא הוא תדהר ועוזרו הנאמן ירמיהו, הזכור מאותן חוברות (אגב, לימים הפך ירמיהו לבלש בעצמו ולגיבור חוברות וספרים משל עצמו).

מחבר הסיפור הוא אנונימי, אך ייתכן שמדובר בעורך כתב העת, המשורר יהושוע טאן-פי.

למרבה הצער הסיפור שהתחיל כקומיקס הבלשי העברי הראשון שינה תוך כדי העלילה את הפורמט והפך לסיפור מאויר רגיל. האם פורמט הקומיקס כסיפור בלשי לא מצא חן בעיני העורכים והקוראים?

בכל אופן, סיפורי קומיקס נוספים לא הופיעו מאז על דוד תדהר, למעט איור של אורי פינק.

הנה לפניכם הסיפור המלא, לראשונה מזה כמעט 70 שנה.

ולסיכום הנה קטע קומיקס מודרני שיצר אורי פינק עם אלי אשד על עלילות הבלש דוד תדהר במאבקו כנגד “התליין מקורפן” שהןופיע בספרו של אלי אשד “הגולם -סיפורו של קומיקס עברי “(מודן 2003)

ציורים מאת אורי פינק, מתוך הספר “הגולם” מאת אלי אשד ואורי פינק, לסיפור קומיקס על דוד תדהר שלא הושלם מעולם

ראו גם:

הבלש העברי הראשון

שובו של הבלש העברי הראשון

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש − חמש =