“יקום תרבות” משיק מדור שבועי חדש – המלצות סוף השבוע. מדי שבוע ימליצו עורכי המדורים ב”יקום תרבות” על מופעים, הצגות, ספרים וסרטים. להלן המלצות סוף השבוע (22-21 באוגוסט):

העורך הראשי של “יקום תרבות”, אלי אשד, ממליץ:


הספר “איקטוס” מאת אלי אבידר (“פראג”, 2015)

הרומן ההיסטורי “איקטוס” דן בתקופה לא מוכרת בהיסטוריה של האימפריה הרומאית, המאה השלישית לספירה, כאשר שקיעתה של האימפריה כבר החלה מזה שנים רבות, והנצרות הולכת ומתעצמת לצד שלל דתות רבות אחרות, שכולן נאבקות על נפשם של מאמינים. הספר נותן תמונה צבעונית ביותר של עידן של שקיעה והתפוררות, שהוא גם עידן של התחלות חדשות. אי אפשר שלא לזהות את המקבילות לתקופה שלנו.

סרט על איקטוס יש כאן

ספר מומלץ נוסף – ספרו של הישראלי תושב בולגריה דרור גרין, “אחד־העם וחזון המדינה הדו־לאומית“.

אחד העם היה הוגה יהודי חשוב מאוד בזמנו הנחשב לאבי זרם “הציונות הרוחנית”, שהובס במאבק עם זרם אחר – “הציונות המדינית” של הרצל. דרור גרין קורא לחזור לרעיונותיו של אחד העם, וטוען שיש בהם מפתח לאפשרות ליצירת מדינה דו לאומית בארץ ישראל, שבה יהודים וערבים יוכלו אולי לחיות בשלום אלה לצד אלה.

האם דרור גרין צודק? האם אחד העם צדק?
בכל אופן, שניהם מציעים אפשרות מעניינת הדורשת חשיבה מעמיקה ביותר – במיוחד בימים טרופים אלו.

את הספר ניתן לקרוא כאן.

עורך מדור הפרוזה של “יקום תרבות”, ניסים כץ, ממליץ:

הסרט “איש ללא הגיון” של וודי אלן

מרבית המבקרים קטלו את הסרט הזה ובצדק. העלילה מקרטעת, ההגיגים הפילוסופיים נמוכים ובנאליים, אבל עדיין, לדידי, התמה המרכזית של הסרט עובדת כי אחרי כמה ימים היא הדהדה בראשי. הסרט מספר את סיפורו של פרופסור לפילוסופיה בשם אייב (חואקין פיניקס המצויין) החווה משבר אקזיסטנציאלי בדבר חוסר המשמעות של חייו. באחד המפגשים שלו עם ג’ייל (אמה סטון) הסטודנטית המבריקה, שמתאהבת בו, הוא מוצא סיבה לחייו ומכאן הסיפור מתפתח.

הספר “השלישי” מאת ישי שריד (“עם עובד”, 2015)


ספר מעולה שמתאר דיסטופיה פוליטית בדמות הרס וחורבן של ממלכת יהודה אשר קמה אחרי התקפה מאסיבית על ערי ישראל. בראש הממלכה עומד מנהיג כריזמטי, יהועז, שמקים את בית המקדש השלישי, וסוחף אחריו את שארית הפליטה לאורגיה דתית חסרת מעצורים עד לסוף המר. הסיפור מסופר על ידי בנו הצעיר, הנסיך יהונתן, כרטרוספקטיבה על מה שעבר בשבועות האחרונים של הבית השלישי, בין חודש אב ליום הכיפורים. יש כמה חורים בסיפור וחלק מהדמויות לא מפותחות מספיק לטעמי, ולעתים הנרטיב הפוליטי השמאלי בולט וצועק מדי, אך עדיין זה סיפור טוב שמעביר את המסר בצורה חזקה. לא להחמיץ.

עורכת הלשון של “יקום תרבות”, ורד זינגר, ממליצה:

הדיסק של “החצר האחורית”

כשגאון מלל כיענק’לה רוטבליט חובר למוזיקאים מוכשרים עד כדי צעקה (תומר יוסף, איתמר ציגלר וגדי רונן) מתקבלת תוצאה בת אלמוות. את הדיסק היחיד שהוציא בינתיים ההרכב אני מסוגלת לשמוע פעם אחר פעם, ושוב ושוב. התכנים פוליטים-חברתיים, הלחנים נעים מפולק לרגאיי, והשילוב ביניהם יוצר אוקסימורון מרתק – תכנים עזים ודוקרניים בלחנים קליטים הנמסים באוזן.

עורך המדע של “יקום תרבות”, אמנון סטופ, ממליץ:

מקום, עכו העתיקה

אמנם בעונת השנה הנוכחית אולי עדיף להשאר בבית במזגן, או לטייל בנחלים עם מים, אבל אפשר גם לנסות לטייל בעיר העתיקה של עכו. אנחנו, הישראלים, נוסעים לאירופה לטייל בערים עתיקות, כאשר יש לנו ערים עתיקות משלנו, שאינן נופלות מערי אירופה. בעכו אפשר ללכת בסמטאות, לראות מבנים עתיקים, לשמוע או לקרוא סיפורים על מבצר עתיק שנחרב וכעת הים מכסה את שרידיו, ללכת במנהרה עתיקה ששימשה להברחת מוצרים, לעבור בשוק צפוף, וגם לשבת במסעדה, לאכול ולנוח. בתקופה הנוכחית רצוי כמובן לטייל בבוקר או בערב ולהקפיד על שתייה ושהייה בצל.

3 תגובות

  1. ‘כתוב בכוכבים’ לישראל, כלומר זה גורלה – היא חייבת להיות יהודית כדי להתקיים. אם לא, היא תהיה אחת מ’מדינות האזור’, תצטרף לכאוס טרוריסטי, או במקרה הטוב תתקיים על סף התמוטטות כלכלית כמו מצרים. יש מומחים שעדיין לא מבינים זאת.

  2. כולנו בני חלוף – אפילו וודי אלן. כמה סרטים יעשה עוד? אין לדעת.
    את הסרט החדש “איש ללא הגיון” וודי אלן עשה לאוהבי סרטיו ואני ביניהם.
    אחרי קריאת המלצתו של ניסים כץ – אני נחושה לראות את הסרט.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

18 + ארבע עשרה =