אחד מאירועי "על סף ספר". צילם: ראובן שבת

מאת חגית בת-אליעזר

לרגל הגעתי לאירוע מספר 40 בסדרת “על סף ספר”, אלי אשד – העורך הראשי של “יקום תרבות” – מגיש לי שאלות ואני עונה ברצף − גם על השאלות שלא נשאלו.

איך נוצרה סדרת “על סף ספר”?

בראשית היו המשוררת סברינה דה-ריטה והעיתונאי-מהנדס-סופר-משורר נפתלי בלבן-אוברהנד – חיפאיים שורשיים, פטריוטים של העיר, אשר בקיץ 2010 הגו רעיון מפגשי שוחרי שירה חודשיים. וכך זה מתקיים − במשך חמש שנים  − חודש בחודשו. אני חָבַרְתִּי אל שני היוזמים וכך שלושתנו מארגנים את המפגשים הללו לאורך השנים.

סברינה דה-ריטה גם מציירת, ובקיץ 2013 הגיעה לגלריה לאמנות של הצייר החיפאי, חובב השירה, צבי גל, אשר הביע את משאלתו לארח אירועי שירה במשכנו. סברינה ביקשה ממני להירתם למשימה. אז ככה: יש לי מקום מרווח, מעוצב.

באיזה תוכן אמלא אותו?

דברים חדשים באים כתוצאה מביקורת על המצב הקיים, מתוך למידת לקח, רצון לשפר את הפגמים הנראים.

ידועה עמדתו של פושקין − המשורר הרוסי הדגול − בנושא ביקורת השירה: “אינני מבקר את המשוררים, כי אני שייך לקבוצה (“בית מלאכה” ברוסית המתחרזת) שלהם”.

אני כן מבקרת. נכחתי בהרבה השקות, חלקן התקיימו חודשים אחרי צאת הספר ולא היו בהן טריות ורעננות. אז יש מקום להקדים את חגיגת הספר − עוד לפני צאתו, כשמחברו נרגש מתהליך הפקתו, מצפה, מייחל וכל כך להוט לדבר על העריכה, על בחירת ההוצאה, על עיצוב העטיפה. המשורר המשולהב יבוא אליי − יעניק לי “את זכות הלילה הראשון” ואני אגמול לו במתן הזדמנות להציג את יצירתו במשך נתח זמן משמעותי שיעמוד לרשותו ומול קהל המשתתף באופן פעיל: מעיר, מגיב, שואל.

עד סוף 2013 התקיימו חמישה אירועים בחיפה, שבהם התארחו משוררי חיפה וצפונה, וגם תל-אביב ודרומה, בנוכחות הקהל החיפאי, נוסף על קרובי משפחתם של המשוררים וחבריהם.

צבי גל סגר את הגלריה לאחר שנת פעילות אחת והיה ברור לי שמשכנה הבא של סדרת אירועי “על סף ספר” יהיה בתל אביב, כי זאת בירת התרבות של ישראל וכל הארץ היא מלוּנה (מקום ללון בו) של תל אביב.

במשך ארבעה חודשים מתישים − מינואר ועד אפריל 2014, חיפשתי מקום בתל אביב שבו אוכל לעגן את סדרת “על סף ספר” שלי. בתקופה הזאת באה לעזרתי המשוררת אוולין כץ, אשר בחודש פברואר 2014 אירחה אירוע אחד בביתה בחולון. לא רציתי ברים צפופים וחשוכים, שבהם המשוררים מתקשים לקרוא והקהל מאבד את הריכוז וחוזר לחיקו של חברו הנייד. גם חנויות הספרים הפרטיות לא התאימו לי, כי למנהליהן סדרי עדיפויות משלהם.

ואז נגלה אליי מתחם “הסלון” בקומה העליונה של דיזנגוף סנטר – ברומו של מרכז העולם – מרווח, מואר, מרוהט במגוון מקומות ישיבה, ניתן להשכרה על ידי הנהלת הסנטר תמורת 100 ש”ח לשעתיים, ובעל זמינות גבוהה בחלון הזמן המועדף: 8 עד 10 בערב. זה היה כמעט נס. מאז מאי 2014 “הסלון” הוא הבית שלי בתל-אביב, ובו אני מקיימת את אירועי סדרת “על סף ספר” בתדירות משתנה – לפי זמינות המשתתפים. מספר המשוררים התיצב על שניים − למשך כשעתיים: מספיק זמן לכל אחד מהם, כדי לפרוש את מניפת יצירתו, לפתח דיאלוג עם שותפו, להתייחס להערות ולשאלות של הקהל הפעיל, המעורב, שמורכב ברובו מכותבים.

אחד מאירועי "על סף ספר". צילם: עצמון יניב

מתפתחת שיחה במעגל שוויוני, שבו אין הפרדה בין מרכזיות הבמה למשניות האולם. כולם קשובים, שומרים על קשר עין, כמעט לא נוגעים בנייד, לא מצלמים: מי שהיה – חווה. על אחדים מהמפגשים כתבתי רשימות או סטטוסים מורחבים בדף ה-facebook. האירועים ממשיכים להלך עליי קסם וגם הקהל נהנה לשמוע ולהשמיע − אחדים אף “התמכרו” כמוני ובאים לרוב המפגשים. המשוררים המשתתפים מעידים שההכנות לאירועים עוזרות להם בעבודה על הפקת הספר ומזרזות את התהליך אם הוא נמצא אך בראשיתו. רבים מהמשוררים עומדים על סף ספר ביכוריהם ואז הסקרנות רבה –לגלות כוחות יצירה חדשים. מאמינה ששיר טוב יכול להגיח מתודעתו של כל אחד.

אני רוצה לומר דבר-מה כללי. אמנם יש אי דיוק בהכללה, אבל כל כך נעים להגיד אותה’ כי היא מגדירה חוק, כלל, תובנה לגבי העולם: בהנדסה וברפואה – ערך וחשיבות לניסיון. יש לתעד וללמוד את התהליך, כדי לחזור עליו להצלחת. באמנות זה אחרת. יש לשכוח את התהליך − השיר הוא חד פעמי, שפתו ייחודית. הוא מעשה בריאה, כל פעם מחדש מתוך הפניית עורף למה שנכתב והתאבן כשלד הסידני של האלמוג, כשרק שכבתו העליונה חיה ומניבה. מכאן העניין בשיר המתהווה, במשורר המתגלה כפרפר מתוך גולם המגירה.

אלו יוצרים בולטים הופיעו באירועים?

כולם חשובים בעיניי, כולם היו אורחיי – 40 אירועים, 80 כותבים.

והנה עוד מאפיין של האירועים − אין בהם קטעי מוזיקה, כדי לא לשבור מתח שירי אלא להפך: לשמור, לבנות, להעצים. האם מזמינים משורר לדלל קונצרט?

אני − בזכות האירועים − קוראת שירים רבים של האורחים שנשלחים אליי לקראת המפגש והדבר מיטיב עם כתיבתי, מחייב אותי להתאמץ למצוא דרכי ביטוי אחרות, כי שמעתי כל כך רבות.

כשעולה השאלה אם להוציא ספר או לא, ברור לי שכן, כי ספר הוא חבילה נאה שבה נשלחים השירים אל הקוראים, ובינתיים זהו ספר מודפס. מה הלאה? – הימים יגידו.

מה אני מתכננת לעתיד?

אני רוצה להמשיך בסדרת “על סף ספר”. היא משמחת אותי, אני חשה מתח של סקרנות, ציפייה כלפי כל אירוע, כי שונים זה מזה, הם הרי מעוצבים על ידי המשוררים, שיריהם, הקהל הפעיל. אני קוראת למשוררים בתהליך עבודתם על ספרם הבא למצוא להם שותף במצבם ולבוא אל “הסלון” זוגות-זוגות עם שובל הקהל.

קישורים לסקירות על אירועים של “על סף ספר”:

השקת סופרים נוסח חיפה: על סף ספר מספר 2

על סף ספר – האירוע המסכם

על סף ספר – מפגש עם משוררים  מיוחדים

אחד מאירועי "על סף ספר". צילם: עצמון יניב

12 תגובות

  1. קראתי בעיון את הכתבה ואני חש, כפי שאמרתי לחגית שיש לצבוט בה (בכתבה לא בחגית) מיד במקומות הנכונים על מנת להעלות קצת סומק בלחייה. יש משהו אנמי בראיון המלומד החוטא בגדול לעשייתה המבורכת של חגית במסגרת מפעלה “על סף ספר” אולי נובע הדבר מכך שהנחתום חש לא בנוח להעיד על עיסתו . לכן בחרתי לומר כמה מילים על המפעל הזה, שהוא אחד המפעלים החשובים ביותר בעיני לעידוד וקידום השירה בפרט והתרבות בכלל. על סף ספר פותח לכותבים צוהר אל קוראים פוטנציאליים, מעמת אותם עם הקהל שלהם, ויוצר זירה נפלאה שבה ניתנת ליוצרים הזדמנות להיפתח ולחשוף את עצמם לקהל הצמא לחזות בהם בשר ודם ולשמוע פכים קטנים על מה שעומד מאחורי המילים וכותביהן. במסירות ובחריצות שלא לומר בעקשנות של שור, פועלת חגית לאתר את היוצרים, ליצור עימם קשר, לשכנע אותם לעיתים להשתתף , מגייסת קהל שיבוא, עושה נפשות לרעיון, הכל בכוחותיה הדלים ובנוסף לכל עיסוקיה. תרומתה של חגית לקידום השירה וכותביה, ולהרחבת קהל המתענינים בה, ראוייה לכל שבח . יש לקוות כי הסלון יתמלא פעם אחר פעם בקהל הצמא להתבשם מן השירה ולפגוש את היוצרים ללא מחיצות. יישר כח !!!.

  2. הייתי במספר ערבים בסלון בדיזינגוף ואף השתתפתי באחד מהם
    אני חייב לומר שבלי חגית בת אליעזר לא היה יכול להתקיים ערב כזה
    אני מצטרף לדברי עצמון ומוסיף שמדובר במשוררת ומבקרת חכמה ביותר
    שנותנת מזמנה וכספה למען הצלחת הערב
    כקהל בסלון נהנתי לחוות את הידע של חגית בחומרים של המשוררים
    שעבורם הפיקה את הערב היא ידעה את השירים וידעה לשאול את השאלות הנכונות
    שאפו לך חגית בת אליעזר !!!!!!

  3. חגית יקרה,
    הייתי כמה פעמים ב”סף ספר” שלך בחיפה וגם במרכז דיזנגוף. את עושה עבודה מצוינת ואת חלוצה.
    תודה על הקרדיט נתת לי כמייסד של מפגשי “השראה צפונית” שאת חברה בצוות ההיגוי ביחד עם סברינה שלנו.
    אני יכול להוסיף שמהפורום הזה שלנו יצאו עו כמה יוזמות דומות בצפון:
    1. בטבעון בקרון הספרים.
    2. בזכרון יעקב בקפה נילי
    3. מפגשים בקריות
    4. הפורום הנהדר של טל איפרגן.
    5. מפגשי שיר בקפה בריסל עם סברינה..
    וכמובן על סף ספר שלך.. אהבתי את הכינוי “מלונה” שהוא בית מחסה לכלבים ואת משתמשת בו לתיאור
    העיר הגדולה בישראל. מה היא תכונתו העיקרית של הכלב? הוא בדרך כלל נאמן לאדם הלא נכון…
    והוא גם אוהב לרחרח היכן שלא צריך… אבל – אשרי הכלב שיש לו מלונה ואשרי המלונה שיש לה כלב
    אף שיש לו קרציות והוא נובח על מי שלא צריך. אזרח שומר חייב לשים מחסום על פיו של כלבו,
    כך שלא יזיק לעוברי אורח… אז מחסום שמו על הפריפריה… אך היא יכולה קצת לנהום ממרומי הסנטר…
    בהצלחה!!!
    נפתלי

    • תיקון טעות בתגובתי הנ”ל:
      במשפט “אהבתי את הכינוי “מלונה” שהוא בית מחסה לכלבים ואת משתמשת בו “לתיאור
      העיר הגדולה בישראל”. צריך להיות: “תיאור הפריפריה מול העיר הגדולה בישראל”
      אתכם הסליחה…

      נפתלי

  4. הכל נכון. יפה ומדוייק להפליא.
    זה הפך להיות בדי עמל אבל בצדק גמור לסוג של אירועים מכוננים בספרות העברית.
    המשלב איכות. שיוויון יצירתי. דינמיקות אנושיות. לא כל אחד מסוגל לכך.
    המנחה המשוררת ומבקרת הספרות חגית בת אליעזר אינה כל אחד/ אחת. והאירועים הללו, כך או כך , אפילו אם הם אינם נכס צאן ברזל בחלקם לספרות העברית, הרי הם בחלקם הגדול ממפים כיום בוודאי את הקולות הייחודיים והמעניינים בה.

  5. תודה לך, חגית יקרה. כמשתתפת במפגשים אני מצטרפת למחמאות שהרעיפו עלייך המגיבים הקודמים. את תורמת מזמנך וממרצך לשירה ולמשוררים, והמפגשים הם רבי עניין ומצטיינים גם באווירה חמה ונעימה לכבודה של השירה.

  6. אלה שמות כל המשוררים שהשתתפו באירועי סדרת “על סף ספר”.
    אלי אשד ביקש רשימה מלאה.
    שמחתי להיזכר:

    סברינה דה ריטה, ליאור שיר, ישראל חינטייב, ליאורה בינג-היידקר, מאיר גן-אור, חני שטרנברג, אורן אגמון,
    שירה כהן, ארלט מינצר, מירלה משה אלבו, טלי וייס, אמוץ דפני, רחל הרץ לזרוביץ, ליאל אלכסנדרה אדמון,
    עמית מאוטנר, רחלי אברהם איתן, תום הדני, דניאל באומגרטן, אולין כץ, ענבל אשל כהנסקי, חני כבדיראל,
    שירי עובד, אורה ניזר, שרי מרדכי, רות זקצר, אורנה גל, רוני אדם, נורית פרי, אשר גל, עצמון יניב, תהילה חכימי, סיגלית בנאי, נדב נוימן, סיון שיקנאג’י, סביון פישלוביץ, הורי יצחקי, דודו ניאו בוחבוט, אלה נובק, אלפרד כהן,
    צדוק עלון, עמיחי חסון, חנה טואג, דנה מרקוביץ, מעין שטרנפלד, שגיא אלנקוה, אילת קדם, נורית כהנא, ערן צלגוב, רון דהן, דפנה שחורי, מאיה ויינברג, אורנה סילברמן, יאיר בן חיים, טובי סופר, מנחם פאלק, חדוה בכרך רובינזון, רונה נבון, ליאת שורק, אסתר וולק, ערן מינהר, שמוליק נמר, שרון קשרו, נדיה עדינה רוז, אלון בר, מרלין וינג, גילי דנון,
    בתאל קולמן, ורדה אליעזר, רז סופר, נעמה ארז, שמעון רוזנברג, לאה הרפז, אתי מצא יחזקאל, אוהד ובר,
    הדס לאור אשור, ורדה שפין גרוס, ישראל פינקל, אנה ליין, יואב עזרא, גליה אבן חן, לילך גליל, איריס אליה כהן, יואב איתמר, דיתי אלון, ליאת סימון, תומר ליכטש, קובי אור.

  7. ותמיד כדאי לזכור כי חגית היא יוצרת שפירסמה עד כה שני ספרי שירה. אולי ניזום אנחנו “על סף ספר” כשהפעם חגית היא המשוררת המוזמנת (שהרי שמעתי שהיא עומדת בפני ספר שירה שלישי)…
    הנה קישור לרשימה יפה שכתב מנחם פאלק על יצירתה.
    http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-81171-00.html
    וחגית — תמשיכי בפעילות המבורכת.
    צדוק

  8. כמי שהשתתף בכמה מפגשים במתחם “הסלון הספרותי” בדיזנגוף סנטר בתל-אביב, יכול להעיד בשבועה שפעילותך חגית, מבורכת ותורמת לקהילת היוצרים העכשוויים. זאת במה אינטימית ומכובדת.
    לפני כשלושה חודשים, היה לי הכבוד להיות אורח בתוכנית “על סף ספר” יחד עם המשורר טובי סופר, זה היה ממש בסמוך להוצאת ספר שיריי החדש “להשתגע באמצע היום” (הוצאת חדרים 2015). שמחתי לשתף ולספר לקהל שנכח והיה קשוב עד מאד, את הסיטואציות שהיוו טריגר לכתיבת השירים. באותו ערב אף ביצעתי שיר קאבר. בליווי פלייבק של הזמרת רוברטה פלאק, שכתבתי לו גרסה בעברית.
    לטובת שוחרי התרבות מוסיף למטה קישור לעמוד באתר “חדרים-פרוזה ושירה עברית חופשית” בו מועלות סקירות מפעילויות “הסלון הספרותי” בהן נוכחתי. תוכלו לקרוא ואף לצפות בסרטוני יוטיוב של ערב “על סף ספר” בו השתתפתי יחד עם המשורר טובי סופר (שלושה סרטונים) ועוד סרטונים רבים אחרים.
    http://www.hadarim4u.com/#!——/c5hr
    בהצלחה חגית והמשך עשייה למען שוחרי התרבות בישראל.
    בברכה,
    יאיר בן־חיים

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × 3 =