דברים שנשאתי בערב ההשקה לספר “עובדות מהדמיון” (“הוצאת ספרא” ו”בית אוצר). נספח – פרק מהרומן

התחלפות נ’ [מן חלף, התחלף]

כינוי למצב עניינים בו אדם (המחליף) לובש את דמותו של אדם אחר (המוחלף), חי את שגרת יומו או ימיו ומתפקד בה.

המילון האחר.

(מתוך “עובדות מהדמיון”)

אני מכיר את גליה אבן חן מזה שנים רבות מאוד כמשוררת אמיצת לב במיוחד, שנוטה לחשוף את הכול כולל הכול מחייה הפרטיים ולהתבדח על הכול באומץ לב בלתי ייאמן.

עד כה היא פרסמה שני ספרי שירה: “אשת העולם הקטן ( בהוצאת “טרקלין”, 1992)  ו”אישה מטורפת : שירים” (“ספרא”, 2009).

השירים שלה זכו למגוון הלחנות של יוצרים כמו אריאל הורביץ, טובה גרטנר, א.ב. דן, דניה לנדסברג, שחר זיו, רות דנון, דנאל קריאף, עודד שכטר, גלי אבינועם, שלומי צ’אקי, מאי ג’קובסון, מיכאל ריפטין, רעות דהן, נעה לחי, נעמה אור ומורן מייזלס.

היא גם יצרה סרט קצר ומרשים בשם “למשתמט”.

תמיד חשבתי עליה כאשדודית שמנסה למצוא את  דרכה בערבות תל אביב המוזרה והבלתי ידועה לה. לא עלה בדעתי שאמה היא תל אביבית  ותיקה, חברת ילדות קרובה של דודתי ציפורה פרימור. הנה כי כן, תמיד לומדים דברים חדשים. ואני לומד גם דברים חדשים מספרה החדש של גליה שבניגוד לקודמיו הוא ספר פרוזה – רומן.

ובהחלט יש מה ללמוד גם מספרה של גליה. הספר מבוסס לכאורה על חזיונותיה של ספרנית הנשואה למתמטיקאי, חולת סכיזופרניה המדווחת על הזיותיה לאחר שהפסיקה לקחת תרופות בעת ההיריון.

לכאורה, כתוצאה מהמחסור בתרופות היא שומעת קולות המדברים ביניהם בראשה. היא חווה טיסה לחלל, ואף נתקלת שוב ושוב באנשים המחליפים את בעלה בידיעתה ובהסכמתה המלאה, וכנראה שבידיעתו ובהסכמתו. הם מקיימים עמה יחסי מין או הולכים עמה לקונצרטים ולסרטים, או לכל מיני אירועים אחרים –   כל זה בהסכמה מלאה שלה ושל בעלה שנעלם למקום אחר (האם הוא מתחלף עם מישהו אחר? אצל מישהי אחרת?). ה”מחליפים”  מוסיפים גיוון לחייה המשעממים  למדי של הגיבורה.

האם כל זה מתרחש רק בדמיונה של הדמות המספרת, של המחברת שייתכן שסובלת מבעיות נפשיות? או שמא זה אכן “אמיתי”? – אמת או הזיה שבבידיון?

אם נניח שמדובר באפשרות הראשונה, שלפנינו ספר שבמרכזו פנטזיות של דמות משוגעת, אזי אפשר להשוות את ספרה של אבן חן לרומן נשכח של הבמאי והסופר אברהם הפנר – “המחברות של יוחנן שלאכט” (הוצאת “מסדה”, 1974). זהו יומנו של חולה נפש המתאר בפרטי פרטים פלישה של חייזרים משני עולמות שונים לכדור הארץ, שבו הם שולטים כעת באמצעים מתוחכמים שונים. ורק הכותב יכול לראות זאת.

אבל אם האפשרות השנייה היא הנכונה – שמדובר בספר מדע בדיוני המתרחש במציאות אחרת, אפשר להשוות את ספרה של אבן חן לספר מדע בדיוני מעולה של דיויד ברין בשם “אנשי הכבשן” (ראה אור בשנת 2002, תורגם לעברית בידי ורד טוכטרמן ויצא לאור בהוצאת “מודן” בשנת 2004) שבו כפילים שהם “גלמים” המתקיימים למשך 24 שעות מממשים את גחמותיו ואת רצונותיו של כל אזרח.

הספר מזכיר לי גם סרט ידוע של ברוס וויליס בשם “המחליפים” (שיצא לאקרנים בשנת 2009 ומבוסס על סדרת קומיקס מ-2005) המתאר עולם עתידני של אמצע המאה ה-21 ( ליתר דיוק – שנת 2054) שבו כל אדם יכול לשלוח את כפיליו,  צעירים ויפים לנצח, לחיות את חייו בצורה טובה יותר מאשר גופו האמיתי והמזדקן שנשאר ספון בביתו.

  1. תוצאת תמונה עבור המחליפים

לי נראה שהאפשרות השנייה היא הנכונה. בכל מקרה, מה שמתארת אבן חן שונה מאוד ממה שמתואר בספר של ברין או בסרט של ברוס וויליס, ששם הכפילים המחליפים הם יצורים מלאכותיים שכל קיומם הוא של “כפיל”, שהוא בגדר “גולם” ותו לא.

בספר של אבן חן מדובר בתופעה שונה, ובה אנשים רגילים בעלי זהות וחיים משלהם שהופכים לכפילים “מחליפים”. אבן חן מתארת בפרטנות את היווצרות תופעת “המחליפים”, המתרחשת כתוצאה מפריצת דרך טכנולוגית של “המוסד”. כאשר אנו קוראים את תיאוריה אנו משתכנעים כי כך אכן פני הדברים, וכי בעולם שאותו היא מתארת הכול לוקחים זאת כמובן מאליו (ראו הנספח למטה מספרה של אבן חן).

אני מציע לראות את “עובדות מהדמיון” לא כיצירה ריאליסטית על פנטזיות של  אישה חולנית המתרחשת בעולמנו במציאות שלנו, אלא כספר המתרחש בעולם מקביל, שבו המציאות היא שונה במקצת מזאת שלנו, וכל המתואר שם הוא תיאור מדויק של המתרחש באותו העולם.

אבן חן מתארת בפרטי פרטים את המציאות הזאת, המתרחשת לכאורה בעולם שבו היא חיה. טכנולוגיות שהומצאו בידי “המוסד” הביאו לאפשרות לשנות את מראם החיצוני של אנשים ולשלוח אותם לבקר במקומות שונים אצל נשים שונות ולהחליף את בעליהם, וכך שני הצדדים יכולים לחוות חוויות חדשות שכמוהן הם אינם יכולים לחוות בחייהם “הרגילים”.

גליה אבן חן מתארת מעין עולם מקביל וטוב יותר שבו אנשים יכולים לשלוח את עצמם כמתחלפים לזוגות ולמשפחות שונות, ובכך יוצרים שינויים דרמטיים בחברה. החברה הישראלית המתוארת בהחלט-בהחלט אינה אוטופיה, אבל היא מעניינת יותר כשההתייחסות אליה היא כמן  גלגול בלתי צפוי של החברה הפולימרית, שבה לכל אדם יש כמה בני זוג.

ברם, בווריאציה כאן יש אנשים המתחזים למישהו אחר, אם כי לא בצורה מושלמת.

בספר הזה לכל אישה יש כמה בני זוג ויותר, אבל כולם נראים כמו בעלה הרשמי –  אם כי הם בהחלט לא חושבים ומתנהגים כמוהו.

אנו יכולים לחשוב על ההשלכות של החברה המתוארת, חברה שבה כל אדם שרוצה בכך יכול אחת לכמה חודשים ללכת לחיות את חייו של אדם אחר, בזמן שמישהו אחר חי בינתיים את חייו שלו, בצורה טובה יותר או גרועה יותר.

מעבר לכל אלו, הספר כתוב בהומור מקסים, כל מי שקורא את הספר אינו יכול אלא להיכבש בקסמו. הוא מומלץ מאוד לכל מי ששוקל אפשרויות אחרות לחיות את זוגיות היום יום, וגם לכל מי שפשוט רוצה לקרוא ספר טוב הכתוב מנקודת מבט מיוחדת במינה.

נספח: פרק מהספר “עובדות מהדמיון”


ג.1. דע את עולמך: כפי שמספרים להילה הקולות: מתחלפים

התחלפות נ’ [מן חלף, התחלף]

  1. השתנות, תמורה: “לעת התחלפות העניינים והשתנות הזמנים” (גבירול, תיקון מידות הנפש, יז). התחלפות התפקידים – [התחלפות, התחלפויות].

אבן-שושן, המילון החדש.

  1. כינוי למצב עניינים שבו אדם (המחליף) לובש את דמותו של אדם אחר (המוחלף), חי את שגרת יומו או ימיו ומתפקד בה.

המילון האחר.

נמצאה אסמכתה מדעית להתחלפויות. מדעני המוסד המציאו מכונת פלסטיקה משוכללת לצורך הכנת המחליף לתפקידו ולצורך העברתו מכתובת גיאוגרפית אחת לאחרת. מכונת הפלסטיקה מסוגלת לשנות את צורתו הפיזית של אדם על-ידי ניתוחים פלסטיים זריזים וללא תחושת כאב. החל משינוי בצבע שיער ותספורת, שינוי גודל אף וצורתו, הבלטת עצמות לחיים או הכהייתן, שינוי צבע עיניים ומיקומן וכלה בשינויי גובה ומבנה גוף, וכן החדרת בעיות רפואיות קלות כגון אלרגיה אביבית. המכונה מסוגלת להעביר אדם מעיר לעיר וממדינה למדינה.

הצד המדעי העומד מאחורי מכונת הפלסטיקה המשוכללת קשור בתורת החלקיקים. לפי תורה זו חומר הופך ממוצק לנוזל על-ידי התפזרות החלקיקים הנמצאים באופן צפוף במוצק. כאשר חומר הופך מנוזל לגז, הרי שהרווח בין החלקיקים גדל אף יותר.

נדגים שינוי סנטר: מסנטר בולט מעבר לסנטר קטן. הסנטר הופך ממוצק לנוזל ולאחר מכן לאוויר. כאשר הסנטר נמצא במצב אוויר וחלקיקיו מפוזרים, נלקחים חלק מהחלקיקים העודפים לשמירה, ואילו הנותרים מסתדרים בסדר שונה ומצטופפים לסנטר קטן מוצק.

מעבר מכתובת אחת לאחרת נעשה באופן דומה. המחליף כולו הופך ממצב מוצק לנוזל ומנוזל לגז וכאשר הוא במצב צבירה של גז הוא פשוט עף מכתובת גיאוגרפית אחת לאחרת ונוחת במקום היעד. שינוי החיצוניות והמעבר בין הכתובות נעשה בו זמנית. המהירויות הן כה פנטסטיות עד שעין אנושית אינה יכולה להבחין בשינוי. מדובר בפחות מאלפית השנייה.

אחרי שלמדנו והשכלנו באשר לטכנולוגיה המפותחת המאפשרת את ההתחלפות, נותרות כמובן שאלות פתוחות רבות. גם כאשר צורתם הפיזית של שני אנשים זהה, מה באשר להתנהגות? מה באשר לשפת הגוף האופיינית למוחלף? לשפת הדיבור שבה הוא נוהג להשתמש? הרגליו? פחדיו? חלומותיו? שגרת יומו? וכדומה. איך אלו הופכים לזהים?

עדיין נשאלת השאלה: אם אדם מחליף אדם אחר, מי מחליף את המחליף של המחליף?

והתשובה: אם A מחליף את B תמיד יימצא C שיחליף את A. ובסוף השרשרת יודיע הנעדר כי נפקד עקב נסיעה לחו”ל, מילואים וכדומה.

ניקח לדוגמה את ע’1 (עמית), אדם רגיל מן היישוב. מחליפיו הם ש’ (עידו שחר), ס’ (סיימון), ע’2 (ערן), ורבים וטובים אחרים. ע’1 מלמד מתמטיקה ומחשבים וחוקר מתמטיקה בתחום המקצועי. לצורך עיסוקו זה הוא מרבה ללמוד מתוך ספרות מקצועית, בודק בחינות, כותב בחינות, מכין שעורים וכדומה. פרט לכך הוא גם מכין את ארוחת הצהריים לבני ביתו, משחק עם בנו כדור-רגל במגרש הסמוך לבית, שומע מבנו בדיחות חדשות ששמע לאחרונה בכיתה, מתעדכן בהצלחות ובכישלונות “הפועל חיפה”, הקבוצה האהודה על הבן, הולך לסוּפר, רואה שניתן לקנות שנים עשר סבוני “אסותא” במחיר שמונה ושוקל אם לקנות או לא, מקשיב לאשתו ה’ (הילה) ומגיב אם היא מבקשת תגובה וכדומה. זו פחות או יותר שגרת יומו.

מדי לילה מתכנסת קבוצת המתחלפים בשיחות ועידה סלולריות ודנה בשהתרחש באותו יום. המחליף מסביר לאחרים את שלמד באותו יום והם יכולים להמשיך ללמוד בנקודה שבה הפסיק. הוא מדווח להם על מערכות יחסיו עם בנו ואשתו וכמובן עם אנשים נוספים. הוא מתייעץ עמם בנושאים שבהם הוא מתלבט, בבעיות חדשות שנוצרו ואולי ייפתרו על-ידי מחליף אחר ביום אחר. יחד הם מתכננים את הימים הקרובים ואת השבוע הקרוב, כאשר המחליפים שמתוכננים באותם ימים יבצעו את התוכנית.

למרות כל האמור לעיל והמראה האחיד שהקבוצה כופה על עצמה, היא בנויה מאינדיבידואלים, ולאינדיבידואלים השונים כישורים שונים ונטיות לב שונות. ישנם מחליפים שכישוריהם הריאליים אינם מספיקים לביצועים בתחום המקצועי של ע’1. במקרה זה ישקיע המחליף את מרצו בתחומים שבהם הוא יכול לתרום, כגון בישול וענייני הבית. לעתים אף יתרום בתחומים שבהם ע’1 לא מבין כלל, כגון החלפת נתיך פגום בארון החשמל. כל מחליף ישתדל תמיד לתרום את המקסימום. ייתכן גם מצב, שהמחליף מתקשה בתחום המקצועי בשל פערים בתחום הלימוד, כגון חסרון תעודת בגרות. במקרים אילו יעזרו לו חברי הקבוצה להשלים את החסר ולאט לאט ובהדרגה יוכל להשתלב בתחומים נוספים הקשורים לתחום המקצועי.

אין אדם מוצא לעצמו את מחליפיו. את מחליפיו של ע’1 מצאה לו אשתו ה’ על פי נטיות לבה. כמובן, במקרה שבו סדר יומו של המוחלף חד-גוני יותר וכל שעות יומו מושקעות, למשל בקריירה, יימצאו לו מחליפים מבין חבריו לעבודה, או קולגות אחרים הבקיאים במקצועו.

ניקח לדוגמה את יום ב’ בשבוע. ע’2 מחליף את ע’1. ע’1 ישן בלילה במיטה זוגית לצד אשתו ה’ בעיר תל-אביב. אחיה ע’2 ישן במיטת נוער בעיר אשדוד. ע’1 מלמד במכללת ת”א ובמכללת אחווה. ע’2 סופר ברגים וממיין מתכות פליז ונחושת במחסן החלקים שבאשדוד. ע’1 משוחח עם בני ביתו בשעות הפנאי או קורא ספר. ע’2 הולך לחוג ציור במתנ”ס העירוני בשעות הפנאי. כאשר ע’1 מחרבן בתל-אביב – מי לעזאזל מוריד את המים באשדוד? אל דאגה, לע’2 מחליפים רבים שעברו את טירונות ע’2, היודעים ובקיאים בתפקידיו ויודעים לבצעם. אתם ודאי שואלים מה היא טירונות ע’2? על כך יורחב וידובר ב”דע את עולמך” בפרק הבא.

אולם מדוע ירצה אדם להתחלף? הרי יש לו שגרת יומו, הרגליו הקטנים הנעימים רק לו. הוא חי מזה שנים עם יתרונותיו ומגרעותיו ומצא לעצמו זה מכבר את הדרך ליהנות מאיכויותיו ולהתמודד עם קשייו. ובכן, למה שנרצה להתחלף?

ובכן, לדעת הילה ההתחלפויות מעניקות חוויות ועניין ללא גבולות. נסביר אחדים מהיתרונות:

  1. אפשרות לעסוק במקצוע שאינו המקצוע שרכשת, והגשמת חלום סמוי במישור המקצועי.
  2. בוגדנות מגוונת עם תעודת הכשר מטעם הרבנות של החיים. במקרה של החלפת נשוי תוכל להתהולל כחפצך עם אשתו, במקרה של החלפת פנוי תוכל לתרגל ולרענן את הרגלי החיזור שלך, שלעתים נרדמו לחלוטין.
  3. ברצונך לחוות חיים בגיל ביולוגי שאינו גילך, לך והתחלף.
  4. חפץ ליהנות מיתרונות של אדם יפה ממך, מומלץ להתחלף. גם להחליף גבר מכוער ממך אינה קללה. שהרי אם אתה בדרך-כלל יפה תוכל כעת להבחין בשווייך האמיתי ללא אצטלת המראה השורה עליך כשאתה אתה.

המחליפים הם אנשים רגילים מהיישוב, לא קוסמים ולא בני קוסמים. ודאי תשאלו איך הסכים ע’1, אדם מיושב בדעתו, לא זקן אך גם לא צעירון תאב הרפתקאות, איך הסכים ע’1 שגברברים שונים שבהרבה מקרים לא הכיר אותם קודם לכן, יפלשו לדירתו, עבודתו, מיטתו וגופה של ה’ אשתו. דמויות אותן אהבה בעבר ואותן היא אוהבת עד היום.

ע’1 הוא המתחלף הראשון באנושות. ד’ (אריק דדון) היה זה ששכנע אותו להתחלף לראשונה. ד’ עובד כבמאי סרטים בערוץ 2, שם הוא עושה סרטים וחותם עליהם בשמו האמיתי. למען ההתחלפויות הוא מספר שתקופה מסוימת בחייו הוא חי באיטליה ויודע איטלקית, כך שכתב תסריטים לבמאי קולנוע איטלקיים ידועים וחתם עליהם בשמם, כגון “זהותה של אישה” מאת מיכאלאנג’לו אנטוניוני.

ד’ סיפר לע’1 על עבודתו ועשייתו המעניינת, ולחש על אוזנו שאם יתחלפו התחלפות הדדית (לא התחלפות שרשרת שהיא הרבה יותר שכיחה) יוכל ע’1 לעשות כל סרט שירצה. עוד הוא סיפר לו על הסרטים הסודיים שהוא עושה על ה’, אשתו של ע’1. סרטים המוקרנים באולמי קולנוע סגורים, הפתוחים לאנשי מוסד מכל העולם. לדעת ע’1, החשוב מכל בסרטים הללו היא העריכה, שכן ה’ מביימת את עצמה באופן שבו היא מנהלת את שגרת יומה. עריכה טובה תוכל ליצור את הרצף העלילתי, תוכל להראות את הפרטים הקטנים והתפלים המדגישים את העיקר. ע’1 חפץ ואפילו חפץ מאוד לערוך ולו רק סרט אחד מן הסרטים הללו. ד’ הבטיח שאם יתחלפו יוכל לעשות זאת. עוד יודע ע’1 כי ד’ הוא רווק אטרקטיבי וצעיר ממנו בכ-8 שנים. אצלו עצמו, אצל ע’1, עברו החיים כמעט ללא חיי רווקות. הוא הכיר את אשתו הראשונה בעת שירותו הצבאי ומיד לאחר מכן נישא לה. ואת אשתו הנוכחית ה’ כשלושה חודשים בלבד לאחר שנפרד מאשתו הראשונה. רק המחשבה שיוכל לצאת ולשכב עם דוגמניות ושחקניות צעירות שמבנה גופן צר וגבוה בניגוד למבנה העגלגל של אשתו, שאותו כבר מיצה, קסמה לו. יחד עם זאת ע’1, החש תחושת אחריות בכל הקשור לענייניו, תהה כיצד יוכל ד’ למלא את חובותיו האקדמיות פדגוגיות. לד’ היה מיד פתרון גם לבעיה מעיקה זו; הוא לחש על אוזנו של ע’1 משפטים ונוסחאות מתמטיים, וסיפר על לימודי מתמטיקה בכיתה סודית באיטליה בתקופה בה שהה שם. עוד הוא הוסיף כי רכש לעצמו מיומנות מיוחדת בבדיקת בחינות. “אני מוכן,” הוא אמר, “להגיע ביום הבחינה ולבדוק את כל הבחינות בזריזות, ביעילות ובאופן הוגן.” נימוק זה הוא שהכריע את הכף. ע’1 השונא לבדוק בחינות שמח שנמצא האדם שיעשה זאת במקומו, בעוד הוא מבלה, חוגג ומוצא עניין בתחום הקולנוע. הוא הסכים ליום אחד התחלפות לניסיון בלבד וההמשך כמובן ידוע.

ודאי מקננת בלבך, הקורא, שאלה, ודעתך לא נחה. כן, ההתחלפויות הן לעת עתה עניין לגברים בלבד. ה’, אשתו של ע’1 עדיין לא מתחלפת, היא בהמתנה. בקרוב תתחיל להתחלף עם נשות הקבוצה, והן תתחלפנה זו עם זו. היא מייחלת לכך. תשמח מאוד לכתוב ספר בשם הסופרת מ.צ., תוכל להיכנס לעולמם הפרטי של מטופלים כאשר תחליף את הפ’ (הפסיכיאטרית) שלה י’ (ד”ר יפעת), ולחוש אשת קריירה במקום חברתה הטובה ע’3 (ערגה). ע’3 הרווקה העובדת כ-60 שעות בשבוע, תוכל סוף כל סוף להקדיש זמן לקריאה ולזכות את עצמה ביום של זוגיות עם ע’1. י’ החד-הורית תוכל אף היא לטעום מחיים זוגיים, ואולי לאחר מכן תארגן את חייה באופן משופר. ה’ מוכנה להתחלף גם עם נשים מוכות. היא בטוחה שכאישה מוכה לא תהיה לה כל בעיה לקחת את רגליה ולברוח למקלט לנשים מוכות, והאישה המוכה לאחר שתדגום כמה ימים ללא מכות, תבין שיש גם חיים אחרים ותתגרש מהבעל המכה.

אחרי שכל העולם יתחלף הוא יהיה טוב יותר. לאנשים יהיו פרופורציות אחרות וחלומות אחרים. מסכנים ידעו יותר לעזור לעצמם, והמאושרים, לא יסתפקו בלעזור לעצמם אלא יעזרו גם לאחרים.

פוץ

כינוי גנאי לאדם שאינו מוכן להתחלף. [פוצית, -ים, -יות]

המילון האחר.

תופעת ההתחלפות, שכיום היא נחלתם של נבחרים מעטים, עתידה לתפוס מקום מרכזי יותר ויותר בחיינו. הגורם העיקרי שמאט את קצב התפשטות התופעה הוא העובדה שהתחלפות אינה יכולה להתרחש ללא הסכמה והבעה מפורשת של רצון להתחלף. למרבה הצער, ישנם אנשים רבים שמסרבים להתחלף, ועד שלא ישנו את דעתם ויסכימו, לא יהיה ניתן להתקדם. אנשים אלה מכונים פוצים (ע”ע “פוץ” – אבן-שושן, המילון האחר). ברור שלאחר שהכול יתחלפו, העולם יהיה טוב יותר, ופוצים אלה מסכלים את מלאכת שיפור הבריאה.

ראו גם:

פרק אחר מתוך הספר, שפורסם ב”יקום תרבות”

סרט הוידאו ובו הרצאתו של אלי אשד על אודות הספר

עובדות מהדמיון “באתר “בית אוצר”

גליה אבן חן בפייסבוק

הבלוג של גליה אבן חן

גליה אבן חן בלקסיקון הסופרים

“למשתמט” סרט של גליה אבן חן

חיים נגיד על “עובדות מהדמיון

תגובה אחת

  1. הקרנת הסרט: “אין פטנט לאהבה” בכיכובו של א.ב. דן.
    ב 15/4 יום ראשון ב 20:00 בגלריה בן דוסא 21 יפו.
    ב 4/6 יום שני ב 19:30 בספרייה המרכזית בגורדון 26 גבעתיים.
    – כניסה חופשית –
    בהשתתפות: רפי יחזקאל, תמי דותן, רקפת א. ידידיה, ורד דניאל אמיר, שי לילך אמיר, שאשא דותן, דוריאן אסוויד, מארק טולסקי, אמיתי צמרת, שרה גרייס, צחי מלמד, נועה לחיי, הילה רוז’נסקי, גיורא דין, אלה ששו, עדי פזי, עידית יולזרי, דורית רשף ושי בלקינד. שחקניות אורחות: צופית גרנט, רינה פדווה.
    צילום: עופרה בכור, ארנה גל וישי זנדברג. מוסיקה: דניה לנדסברג.
    כתוביות: אמיתי צמרת ערך: דוד נסטל כתיבה ובימוי: גליה אבן-חן.
    המשורר עמית מאוטנר ביפו והסופרת והמשוררת איריס אליה כהן בגבעתיים ידברו על הספר “רואים לו לכדור-הארץ”
    תחבורה: אוטובוסים:
    ישירות עד הגלריה ביפו: 18, 10, 25, 125, 1, 40, 42, 142, 240, 83.
    ישירות עד הספריה בגבעתיים: מת”א: 55, 60, 160, 161 , 63 , 268, 45, 58, 54, 16. מר”ג: 160 , 61, 57, 45. מקרית אונו: 55 , 268.
    מגבעת שמואל: 70, 68, 45. מבני ברק: 60, 160, 161. מפתח תקווה: 70, 68. מגני תקווה: 55
    מרעננה, כפר סבא, רמת השרון, הוד השרון: 567, 921 . מהרצליה: 525
    חניה: בתשלום.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 × שלוש =