מאה ועשרים שנה מלאו להופעת סיפור המדע הבדיוני הקלאסי של גדול סופרי המדע הבדיוני, הרברט ג’ורג’ וולס, “מכונת הזמן”. הספר תיאר לראשונה מכונה שדרכה אפשר לנסוע בזמן לעתיד כרצוננו.

“מכונת הזמן” הופיע לראשונה במאי 1895, ומאז יצא לאור שוב פעמים רבות, הוסרט כמה פעמים ושימש כבסיס לז’אנר הידוע של סיפורי המסע לזמן לעתיד, כגון הסדרה הקולנועית “חזרה לעתיד”,  סדרת הטלוויזיה “דוקטור הו” ועוד.

סיפורי מסע בזמן לעתיד אמנם היו קיימים כבר מזה אלפי שנים קודם ל”מכונת הזמן”. למשל הסיפור על חוני המעגל הקיים במדרשים מהמאות הראשונות לספירה – סיפור על החכם מהמאה הראשונה לפני הספירה שישן עשרות שנים ומתעורר בעתיד. ישנו גם מדרש ידוע על משה רבנו, שבעזרת אלוהים נוסע בזמן אלף וארבע מאות שנים לעתיד ולומד בישיבה של רבי עקיבא במאה השנייה אחרי הספירה.

ברם, רעיון המסע בזמן לעתיד לפי תכנון אנושי הוא פרי המצאתו המקורית של וולס עוד משנת 1888, כאשר חשב על כך לראשונה -לאחר ששמע הרצאה של סטודנט עמית על ה”זמן כמימד הרביעי”  באוניברסיטה שבה למד, והוא נחשב עד היום לאחת הקלאסיקות הגדולות ביותר של ספרות המדע הבדיוני כולה.

“מכונת הזמן” תורגם לעברית פעמיים: יחד עם קובץ הסיפורים “החיידק הגנוב” תחת השם “כתבי הרברט ג’ורג’ וולס” בשנת 1959 בהוצאת “כרמי את נאור”, ובתרגום שני של חיים קדמן בהוצאת “אסטרולוג” בשנת 2001.

לפניכם אפוא התרגום השלישי של הסיפור הקיים בעברית: גרסת קומיקס של הסיפור עם טקסט של לורנז גרהם ואמנות של Lou Cameron, שראה אור בגיליון מספר 133 מסדרת Classics Illustrated, עיבוד שהופיע לראשונה ב-1956 ותורגם לעברית במגזין “בוקי” מספר 71 בסוף שנות השישים של המאה הקודמת.

יש הטוענים שהעיבוד הספציפי הזה השפיע ישירות על הגרסה הקולנועית של “מכונת הזמן” משנות השישים. כך או כך, הנה תיאור של העתיד הרחוק של המין האנושי כפי שנכתב בידי סופר מסוף המאה ה-19.

classics.jpg

וראו גם:

אלי אשד על הנוסעים הראשונים בזמן לעבר ולעתיד

גרסת הקומיקס של “מכונת הזמן” והשפעותיה

תגובה אחת

  1. […] מכונת הזמן (ה.ג.וולס)71-72 ממציא נוסע במכונת זמן לעתיד הרחוק שם הוא מוצא שהמין האנושי התחלק לשני סוגים האלויים היפים והעדינים והמורלוקים המכוערים החיים מתחת לאדמה . […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש × 4 =