קבוצות אנשי-על חשאיות בהשראת תקופת היישוב – סקירת "אנשי המעגל – הזדמנות שנייה" מאת נתנאל באטוויניק

נתנאל באטוויניק, "אנשי המעגל - הזדמנות שנייה" (חממה ספרותית סטימצקי, 2013)

מאת אלי אשד

נניח כי … בקרב בני האדם סביבנו יש קבוצות אנשים בעלי כוחות מיוחדים במינם, כוחות השונים אצל כל אחד מהם, שהופכים אותם לבעלי יכולות עליונות על בני האדם "הרגילים". נניח שהם שומרים על היכולות האלו בסתר, אך יש ביניהם כאלה המעוניינים להשתמש בהם על מנת להשיג כוח, עוצמה ושלטון, ואינם מתנגדים כלל לחשוף את עצמם לבני האדם "הרגילים" – הנחותים בעיניהם. איך היינו מרגישים אם היינו חיים בעולם כזה? סביר להניח שהתחושה הייתה משתנה בהתאם לשייכות "לבני האדם הרגילים" או ל"בעלי הכוחות"…

הרעיון אינו חדש כלל. כבר במיתולוגיה היוונית אנו מוצאים סיפורים על "אלים למחצה",  בני אלים ובני אדם הניחנים בכוחות מיוחדים במינם והופכים לגיבורים – כמו הרקולס.  הרעיון חזר שוב מראשית המאה העשרים, אצל כותבים כמו יאנוש קורצ'אק בספרו "קאיטוש המכשף", ואצל סופרי מדע בדיוני שונים. הוא זכה לשגשוג מיוחד בעולם הקומיקס בסדרות כמו "האקס מן", המתארות עולם שבו כל אדם רביעי ברחוב הוא "מוטאנט" – אדם בעל כוח מיוחד במינו מלידה, שפוטנציאלית הוא איום (או ברכה) על שאר המין האנושי.

כיצד על המין האנושי "הממוצע" להתמודד עם אנשים כאלו? האם אפשר בכלל להתמודד עמם?

כיום, בעולם שבו אנשים יכולים לשדרג את יכולותיהם באמצעים טכנולוגיים שונים, הרעיון רלוונטי ואקטואלי מאי פעם.

בשאלות האלו עוסק ספר המדע הבדיוני החדש "אנשי המעגל – הזדמנות שנייה" מאת נתנאל באטוויניק. באטוויניק הוא סופר צעיר (22), שזהו ספרו הראשון – המאיים להיות הראשון בסדרה מתמשכת. במסגרת העלילה המרתקת, יוצר באטוויניק בספרו עולם בעל היסטוריה סודית של מאבק בין קבוצות שונות, שלאנשיהם יש כוחות מיוחדים שונים. לתוצאות המאבק יש משמעות לכל אחד ואחד מאיתנו.

גיבור הספר, דייוויד, בחור בשנות העשרים לחייו, מגלה שהמציאות שסביבו רחוקה  מלהיות אפורה ויום-יומית. הוא מגלה שיש בתוכו יכולת מדהימה – להיהפך  לבלתי נראה בכל יום הולדת שלו למשך יממה, אך הסיבה לכך אינה ברורה ואין מי שמספק לו תשובות. את אביו מעולם לא פגש, ואמו המגוננת מסרבת לדבר על העבר ואף אוסרת עליו לחקור אותו.

כשדייוויד מחליט להפר את בקשת אמו ולצאת בעקבות מקור כוחו, מתחיל מסע חוצה יבשות, שבמהלכו ימצא את עצמו במרכזו של סכסוך בין שלוש קבוצות של אנשים בעלי כוחות מיוחדים שאין לשאר המין האנושי, המנסים להעביר את הכוחות הללו לרשותם.

עלילת הספר מתרחשת בעשור הראשון של שנות האלפיים, בעולם שבו חיות בסתר שלוש קבוצות חשאיות של אנשים בעלי כוחות על, הנמצאות במאבק אידאולוגי מתמשך.

החברה הראשונה, "המעגל", נוסדה אי שם לאחר מלחמת העולם הראשונה על ידי "האישה הזקנה" – ישות מסתורית שרק מעט מידע נמסר עליה. הקבוצה הזאת מאמינה שישנם אנשים בעלי כוחות על הרסניים, המהווים איום על המין האנושי הקיים. הקבוצה הזאת הוקמה כדי להגן על המין האנושי "הרגיל", ולחסל את בעלי הכוחות המאיימים עליו וזאת – כדי לשמור על "האיזון הטבעי" שעל פני כדור הארץ.

במהלך השנים "המעגל" התעצם והתחזק ומספר אנשיו גדל מאוד, אבל דווקא כתוצאה מהגידול ומההתעצמות חל בו פיצול. וכך, חברים שהחלו לפקפק באידאולוגיה הקימו קבוצה חדשה בעלת אידאולוגיה נפרדת בשם "הזדמנות".

והנה, כיום "הזדמנות" היא החברה הגדולה ביותר לאנשים בעלי הכוחות. החברה מתפקדת כממשלה עולמית עם נשיא, מוסדות אכיפה, מוסדות משפט, בריאות ועוד. ב"הזדמנות", בניגוד לקבוצת האם, "המעגל", מאמינים כי יש לתת הזדמנות שנייה למי שאיבד שליטה על כוחותיו ואפילו למי שהשתמש בכוחותיו לרעה במתכוון.

הקבוצה השלישית, ואולי המעניינת מכולם, היא "החברה החופשית". מדובר בקבוצת מורדים הפועלת עוד מתקופת הפאר של המעגל, אי שם באמצע המאה העשרים. "החברה החופשית" פועלת כתנועת מהפכה השואפת להגיע ליום שבו בעלי הכוחות יהיו מעל לבני האדם וישלטו בעולם כפי שמגיע ל"נעלים שבבריאה", או לכל הפחות לא יאלצו עוד לחיות בסתר ובחשש מפני גילוי.

הם משמשים כאיום אמיתי על המין האנושי כפי שהוא מוכר לנו. "הזקנה" באופן פרדוקסלי, בניסיונה להגן על המין האנושי, יצרה ארגון המאיים עליו.

טוטם-כחול

נשאלת השאלה, האם האנשים האלו מייצגים מין שונה של בני אדם, המהווים סכנה על המין השלנו כפי שההומו ספיאנס השמיד פעם את הנאנדרטלים, שהיו מפותחים או לפחות אלימים פחות?

ואולי הם ניחנים בכוחות שיש לכל אדם בפוטנציה, והם רק גילו אותם במקרה וכך אינם יוצאי דופן כלל?

"ההגנה", "האצ"ל והלח"י כמייצגות את שלוש קבוצות-העל החשאיות

ראיון עם מחבר הספר, נתנאל באטוויניק

אלי: בספרך אתה מתאר תרבות או גזע של אנשים עליונים, הנאבקים במשך עשרות שנים על השלטון בעולם. הדבר מתרחש בצורה חשאית, מבלי שאיש מהמיליארדים החיים בעולם יחשוד בכך. איך התפתח הרעיון?

נתנאל: הרעיון לספר התפתח בשלבים, כאשר בהתחלה נכתבו שלוש עלילות שונות. לאחר כמה חודשים החלטתי לנסות ולשזור אותן ביחד לעולם אחד. אני חובב קומיקס, סרטים וסדרות בנושא גיבורי על, ומדע בדיוני ופנטזיה בכלל. כשאני מנסה לשחזר במוחי את הרעיון למאבק בין הקבוצות השונות שציינתי לעיל – ובכן, יש בו מן המאבק הגזעי המופיע בסדרת 'הארי פוטר', אך יותר מן המאבק, הרעיון לדינמיקה הפנימית ולריב האידאולוגי בין הקבוצות, שאוב מן המאבק הפנימי בין היהודים בארץ ישראל של תקופת היישוב שלפני 1948.

'ההגנה' היא 'המעגל' אשר אנשיה מחסלים את בני עמם לטובת המטרה הגדולה, כפי שארע בהטבעת הספינה 'אלטלנה'. האצ"ל הם הפורשים האידאולוגיים מן 'ההגנה', כמו ש'הזדמנות' פרשו מן 'המעגל'. והלח"י הם הרדיקלים המבקשים להשיב עטרה ליושנה ולהחזיר את שלטון יהודה, כפי שהחברה החופשית מבקשת לעשות בספר, כאשר כלפי האויב כמעט כל האמצעים כשרים.

לא התכוונתי להשוות ולקחת מוטיבים מלאים מתקופת היישוב, אלא אלו שימשו בסיס התחלתי ביותר לבניית מורכבות היחסים וליצירה של כמה קבוצות שונות.

אלי: איך הסיפור התפתח?

נתנאל: הסיפור על דייויד גרין החל כשהייתי בתיכון. ישבנו אני וחבר מהפנימייה,  וחשבנו על תסריט לסרט שנכתוב למגמת תקשורת. בסופו של דבר התסריט ההוא הפך לאולי דף אחד בספר, והוא אפילו לא על דייוויד, אבל זה היה הרעיון הראשון (כרונולוגית) שהוכנס לספר.


לא התחלתי לכתוב את הספר אז, בסך הכול זה היה רעיון אחד מבין רעיונות רבים אחרים שהייתי מספר לאבי בערבי שבת, על הספה שבסלון. י
ום אחד, בעודי בא לאבי עם סיפור נוסף, הוא אמר לי: "במקום שתשב מול הטלוויזיה כל הזמן, אולי תכתוב את מה שאתה מספר לי כל שבת, וכשיהיה לך משהו רציני נשב על זה?" הוא צדק, אבל לא באמת היו לי עצבים לשבת ולכתוב. שנה לאחר מכן, ההורים שמו לב שאני מקדיש פחות ופחות זמן לשיעורי בית ולקריאת ספרים ויותר ליציאות ולצפייה בסדרות טלוויזיה. נענשתי. "מותר לך להיות במחשב לצורך שיעורי בית", הם אמרו, "או אם תרצה – כדי לכתוב ספר".

בחודשים שעברו הייתי עושה את עצמי כותב ספר (ולפעמים באמת כתבתי) ובין לבין צפיתי בסדרות מדיסק שקיבלתי מחבר. אבל בשלב מסוים נגמרו הסדרות וכבר התמכרתי לכתיבה. והרעיונות למשהו שבהתחלה היה אמור להיות סרט, החלו לזרום.

ואז התחלתי לחשוב על העולם שלנו ולשאול את עצמי: אולי כל מה שאנו חושבים שקורה הוא בעצם אשליה מתוחכמת? אולי סביבנו מסתובבים אנשים שהם בעלי כוחות מיוחדים והם מסוגלים להפעיל אותנו כרצונם? או בכל אופן לנסות לעשות זאת מבלי שנהיה מודעים לכך?

ואז חשבתי על כך שכבר יש אנשים שעושים זאת – פוליטיקאים, אנשי תקשורת. רק שאיש לא חושב שיש להם כוחות מיוחדים. אז אולי כולם טועים? חשבתי, ומכאן הייתה הדרך לכתיבת הספר קצרה.

אלי: איך אתה מתכוון לפתח את העלילה בספרים הבאים, אם יהיו?

נתנאל: לגבי הספר הבא, כרגע התכנון הוא הבאת קולה של אלנה גרין, ושמיעת חלק מן הדברים שהובאו בספר הראשון מזווית נוספת, כמו גם המשך העלילה ומתן תשובות לשאלות שנשארו פתוחות בספר הקודם. בין היתר, הספר השני עתיד לתת תמונה רחבה יותר על המתרחש בין כתלייה של 'הזדמנות' על מוסדותיה השונים, אשר עוברים זעזוע עם החלפת ההנהגה.

עד כאן נתנאל. הספר "אנשי המעגל – הזדמנות שנייה" מעלה שאלות מעניינות רבות ובהן: האם יכולים בני אדם "רגילים" לחיות לצד אנשים בעלי כוחות מיוחדים, מבלי שהאחד ינסה להשתלט על השני או להשמידו? או שמא הפרדה או מלחמת השמד היא בלתי נמנעת?

הספר מציג אדם בעל כוחות מיוחדים שחי בקרב בני אדם "רגילים". זוהי, כאמור, פנטזיה מקובלת, אך למען האמת אותי, לפחות, מעניינת באותה המידה השאלה כיצד יחיה אדם "רגיל " בקרב  קהילה של אנשים בעלי כוחות מיוחדים. האם אדם כזה יוכל להתמודד עם האנשים "המיוחדים" שסביבו, או שמא נגזר עליו להיעלם כמו האדם הניאנדרטלי במאבק עם ההומו סאפיינס? זוהי שאלה מעניינת – הייתי שמח לקרוא סיפור שדן בה. לתחושתי, גם לאנשים "הרגילים" יש כשרים ש"בעלי כוחות העל" לא בהכרח יתמודדו עמם בהצלחה.

נותר רק לאחל שלנתנאל באטוויניק – בספרים הבאים בסדרה – הפתרונים.

ראו גם:

אתר הספר

דף הספר בפייסבוק

פרק ראשון מהספר

ונוסף על אלו, ראו:

אלי אשד על ה"אקס מן"

אלי אשד על "יותם הקסם"

אודות אלי אשד

סופר, מרצה ובלש תרבות. פרסם את הספרים "מטרזן ועד זבנג" - סיפורה של הספרות הפופולארית הישראלית" ( "בבל" 2003) ו"הגולם -סיפורו של קומיקס ישראלי" עם אורי פינק ( "מודן" 2003). פרסם מאמרים רבים בעיתונות, בכתבי עת וברשת בנושאי ספרות ותרבות פופולארית, מדע בדיוני, קומיקס ועוד.
הפוסט הזה פורסם בתאריך מדע בדיוני. קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*