מאת אלי אשד

לרגל יום העצמאות 2015 אנו מפרסמים סיפור קומיקס מהשבועון “דבר לילדים” משנת 1967. הסיפור – שאותו כתב וצייר מרדכי אלון – עוסק באחת הפרשיות המרתקות ביותר של מלחמת העצמאות – גילוי דרך בורמה, שפתחה את הדרך לשבירת המצור על העיר ירושלים בשנת 1948. היה זה מבצע שהציל את ירושלים הנצורה ושינה, פשוטו כמשמעו, את ההיסטוריה של המדינה – שעשויה הייתה להיות שונה מאוד לולא גילוי דרך זאת.

עורך השבועון דאז, אוריאל אופק, כתב על הסיפור:

“השבוע אנו עושים הכרות עם שלושה גיבורים חדשים – הם שלושת הפלמח”אים שגילו בעת מלחמת העצמאות את הדרך הסודית מן השפלה לירושלים.

“הצייר מרדכי אלון מחבר הסיפור אומר: זה מכבר ביקשתי להחיות בצורה מוחשית את פרשיות הגבורה שהביאו לעצמאותנו. את הסיפור על דרך בורמה שמעתי מפי אנשים שחיו את התקופה הזאת. אני מקווה שיהיה זה סיפור ראשון בסדרה, המוקדשת לקוראים הצעירים'”.

תקוותו זאת של אלון לא התגשמה. למיטב ידיעתי, זהו סיפור הקומיקס הראשון והאחרון שחיבר.

הסיפור הופיע במשך ארבע-עשר שבועות ב”דבר לילדים” בין ה-23 במאי עד ה-29 באוגוסט 1967.

עיתוי הפרסום לא היה מקרי כלל וכלל. תקופת הופעתו של הסיפור הלא ארוך חפפה כמעט במדויק מאורעות כבירים באותה התקופה – את תקופת ההמתנה והחששות מפריסת הגייסות המצריים של נאצר ליד הגבול, את מלחמת ששת הימים ואת השבועות מלאי ההתפעמות מהניצחון שלאחרי המלחמה. ייתכן שהעורכים החליטו להפוך את הפרשה ממלחמת העצמאות לסיפור מצויר כאמצעי לעידוד ולחיזוק מורל הקוראים, על רקע האירועים הביטחוניים הקשים. אלה נראו בעיני תושבי המדינה כמצור חדש המוטל עליה בידי מצרים.

וכך, בזמן שבשאר עמודי הגיליון תוארו בכל שבוע האירועים הקודרים של ריכוז צבאותיו של נאצר, סגירת מיצרי טיראן, ולאחר מכן אירועי מלחמת ששת הימים והשבועות שלאחריה, בעמוד האחרון של כל גיליון באותה תקופה חזרו הקוראים לימי הגבורה של מלחמת העצמאות, בשילוב שנראה בדיעבד כמתאים מאין כמוהו. במהלך פרסום הסיפור התחוללה מלחמת ששת הימים, שבה נשבר המצור ובמהלכה שוחררה מזרח ירושלים מידי הירדנים.

זהו אחד מסיפורי הקומיקס המעטים המתרחשים על רקע מלחמת העצמאות, והיחיד שתיאר פרשה אמיתית פחות או יותר. באופן יחסי סיפור זה היה ריאליסטי ו”אותנטי” בהשוואה לכל סיפורי הקומיקס הקודמים, ההרואיים, שפורסמו עד אז (אפשר להשוות אותו רק לסיפורו של דני פלנט, שהופיע בשנות החמישים ב”הארץ שלנו” על אודות קרב המיתלה). אף כי האויב הערבי כמעט שאינו מופיע שם, זהו עדיין הסיפור המלחמתי הטוב ביותר של “דבר לילדים” בכל תולדותיו.

סיפור גילוי דרך בורמה תואר באופן שונה גם בסיפור קומיקס אחר ב”הארץ שלנו” בשנות השבעים – “יוסקה מאיור”, מאת דב זיגלמן וגיורא רוטמן. בסיפור זה יוסקה וחבריו הם שמגלים את דרך בורמה.

למעשה, פריצת דרך בורמה היא האירוע ההיסטורי היחיד בתולדות המדינה שתואר בשני סיפורי קומיקס שונים.

קיראו עוד סיפור קומיקס על גילוי דרך בורמה :

יוסקה מאיור בדרך בורמה 

ראו גם על הבסיס ההיסטורי לסיפור:

מי היה  מגלה דרך בורמה?

האיש שגילה את דרך בורמה 

עוד סיפורי קומיקס קלאסיים על מלחמת העצמאות:

“שי, ישי ואבישי”, מאת משה בן שאול

סיפורו של צוציק”, מאת “יריב אמציה” (פנחס שדה)

10 תגובות

  1. סרט על מסלול דרך בורמה עם שירה של יפה ירקוני “באב אל וואד” שמתאר את מה שהתרחש באותה הדרך :

  2. גילוי נאות :
    יש לי עניין אישי בסיפור |דרך בורמה ” :דודי משה “מוסה ” אשד הוא אחד האנשים שגילו את הדרך.הוא האיש שכמסופר בסיפור הקומיקס יצא ביחד עם כמה חברים מירושלים הנצורה כשהוא מחפש טוואי שיביא אותו במהירות לשפלה,גילה את הדרך הלא ידועה עד אז ודיווח על כך בהגיעו לחולדה לרשויות שם כדרך שעימה אפשר יהיה לפרוץ את המצור על ירושלים.והמשיך לקרב הבא.
    מאז צצו עוד אנשים שטענו שהם אלו שגילו את הדרך שהפכה למפורסמת.הרבה אנשים הסתבר עברו בדרך הזאת באותם התאריכים.ויש חילוקי דיעות בין ההיסטוריונים לגבי הגירסה של מי הנכונה.אני מקבל את הגירסה של דודי שסיפר לי אותה אישית וגם ב”דרך בורמה ” עצמה.
    שלט לזכרו של משה אשד ז”ל מוצב כיום בטוואי של דרך בורמה.

    פרטים על סיפור גילוי הדרך בידי משה אשד יש כאן :
    סרט על משה “מוסה” אשד.
    החלק הראשון :
    https://www.youtube.com/watch?v=bxadOIcg6a4

    החלק השני :
    https://www.youtube.com/watch?v=_11i3tnMarw
    הספד למשה “מוסא” אשד בפינת הדרכה לזכרו ב”דרך בורמה ”

  3. […] 11. דרך בורמה מאת מרדכי אלון . הבחירה היא גם  מסיבות סוביקטיביות גרידא  דודי מוסה אשד ז"ל היה בין מגלי דרך בורמה . העורך אוריאל אופק הגדיר את הפרשה כ"אחת הפרשות המרתקות בקורות מלחמת העצמאות מבצע שהציל את ירושלים הנצורה". בהקדמה לסיפור שהופיעה ב"דבר לילדים כתב אלון :" זה מכבר ביקשתי להחיות בצורה מוחשית את פרשיות הגבורה שהביאו לעצמאותנו. את הסיפור על דרך בורמה שמעתי מפי אנשים שחיו את התקופה הזאת .אני מקווה שיהיה זה הסיפור הראשון בסדרה המוקדשת לקוראים הצעירים ". התקווה הזאת לא הוגשמה וזה היה הסיפור הראשון ואחרון מסוגו מפרי עטו של נבון . הסיפור הופיע ב-14 חלקים בגליונות 37-51 של הכרך בין ה-23 למאי וה-29 באוגוסט. והעיתוי הזה לא היה מקרי כלל . תקופת הופעתו של הסיפור הלא ארוך חפפה כמעט במדויק מאורעות כבירים באותה התקופה את תקופת ההמתנה והחששות מפריסת הגייסות המצריים של נאצר ליד הגבול את מלחמת ששת הימים ואת השבועות מלאי ההתפעמות מהניצחון שלאחרי המלחמה. העורכים החליטו מייד להפוך את הפרשה ממלחמת העצמאות, שתוארה במאמר לסיפור מצויר כאמצעי עידוד וחיזוק מורל לקוראים על רקע האירועים הביטחוניים הקשים. וכך בזמן שבשאר עמודי הגיליון תוארו בכל שבוע האירועים הקודרים של ריכוז צבאותיו של נאצר, סגירת מיצרי טיראן, ולאחר מכן אירועי מלחמת ששת הימים והשבועות שלאחריה , בעמוד האחרון של כל גיליון באותה תקופה חזרו הקוראים לימי הגבורה של מלחמת העצמאות בשילוב שנראה בדיעבד כמתאים מאין כמוהו. זהו אחד מסיפורי הקומיקס המעטים המתרחשים על רקע מלחמת העצמאות והיחיד שתיאר פרשה אמיתית פחות או יותר . סיפור גילוי דרך בורמה תואר גם בסיפור קומיקס אחר ב"הארץ שלנו " ביוסקה מאיור שם יוסקה וחבריו הם שמגלים את דרך בורמה …) […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

עשרים + 16 =