"שידור מחשבות", עבודה דיגיטלית

מאת אלי אשד

בתערוכה “הם – תערוכת דיוקנאות עצמיים של טל סלוצקר”, נשאתי דברים שאת עיקרם אפרסם גם כאן. תערוכת היחיד של סלוצקר נפתחה ב-12 במרץ בגלריה “ברנרד” בתל אביב, והוצגו בה עבודות מהשנים 2014-2012, ציורי ענק לצד עבודות קטנות יותר, בעיקר דיוקנאות עצמיים. טל סלוצקר הוא אמן יוצא דופן במקומותינו. יש המגדירים את יצירותיו הביזאריות כנובעות ממוח הסובל משיגעון. אני רואה אותן באופן שונה. אין ספק שטל רואה את המציאות סביבו בצורה מאוד לא קונבנציונלית ושונה מאוד מזאת של רובנו. יש לו אכן יש עניין רב בנושא השיגעון ובעבר אף נהג לארגן אירועי ספרות ושירה שעסקו בנושא זה וכינסו ביחד יוצרים שונים, שכולם עסקו ביצירותיהם בנושא השיגעון והקריאו מהן בפני הקהל.

המציאות המוצגת ביצירותיו, בין השאר, מכילה אלמנטים גאומטריים ובהם שערים של ממדים אחרים. בציוריו מתוארים דברים שבדרך כלל אנחנו רואים בזווית העין ואיננו בטוחים כלל שהם שם. אצל סלוצקר הם מוצגים בצורה פרטנית ומדויקת, המעידה על כך שהוא לא רואה את הדברים האלו רק בזווית העין וכביכול בצללים, אלא במלואם ולפרטי פרטיהם. בתערוכה הזאת אנו רואים, למשל, מגוון פורטרטים עצמיים של טל ופורטרטים שבהם הפה הצועק באימה מהזוועות שאותן הוא רואה מסביב הוא חלק מפרצופו של טל וחלק מהגדרתו העצמית.

הציורים האלו מזכירים לי סיפור של סופר האימה האמריקאי ה.פ. לאבקראפט, בשם “המודל  של פיקמן (תורגם לעברית בידי דניאל ברק בספר “התוהו המזדחל” בהוצאת “אודיסאה”, 2002). בסיפור הזה יש צייר המתאר יצורים מפלצתיים הנודדים בלילה ברחובות העיר האמריקאית השלווה, והכול חושבים שיצירותיו הן תוצרים של דמיון מפותח ומשוגע. אך בסיום המפתיע של הסיפור מתגלה שהצייר תיאר, בעצם, את האמת לאמיתה. וכך גם טל סלוצקר, שנודד, בעיניי, בין הממדים, ומתאר בדייקנות את המציאות הכאוטית שמסביבנו. טל מבין את המציאות הזאת, בעוד שרובנו המוחלט אינו מודע לה, לפחות עד שהיא אוחזת בנו ולא מרפה.

ה
אקדוחן" 200X150 ס"מ, שמן והתזת צבע

“הם” – המילה האחרונה
מאת ורד זינגר

“הם זאת המילה, שכשהאישיות שלך מתפוררת אתה יכול להגיד אותה”, מסביר טל סלוצקר מדוע בחר לקרוא לתערוכת היחיד שלו, המכילה בעיקר דיוקנאות עצמיים – “הם”. “הייתה תקופה שחשבתי שאיבדתי את המילים, ואז מצאתי את ‘הם’. זאת המילה הכי טובה שיש לי. היא גם כוללת אחרים וגם אותךָ. מילה שאפשר להגיד אותה בכל מיני מצבים. ‘הם’ היא גם מילה של מחאה – ואני אקטיביסט. והיא גם מוגזמת. ‘הם ‘ זאת המילה שנשארת כשהאדם מתפורר”.

סלוצקר, בן 28, שובה לב כשהוא מספר ברצינות תהומית על התקופה שבה איבד את המילים. בטלפון הן נובעות ממנו בשטף מאורגן לבתים, ואכן מפעם לפעם הוא עוצר ומפנה את תשומת הלב שיש כאן שיר. אבל הוא לא רק מדבר (וכותב) ולא שוכח שיחזקאל נפשי כתב ב”מעריב” שגבריאל מוקד אמר עליו שהוא איש רנסנס אמיתי. הוא גם יוצר פורה שעובד (בבית). הוא למד שנה ב”מדרשה” ועזב כי לא הסתדר, לדבריו, עם יאיר גרבוז שהיה אז המנהל, אבל נראה שזאת הייתה החלטה נבונה – סלוצקר מוערך על אף גילו הצעיר, והציג בלא מעט גלריות.

בדף האמן שלו מצוין כי הוא עובד עם שכבות עבות של צבע, ובחלק מהעבודות הוא משחק עם הציור, והדבר פותח לו אופק יצירתי חדש. עוד נכתב שם, כי בימים אלו אפשר למצוא אותו מצייר במוזיאון תל אביב לאמנות, שבו השתתף לאחרונה בתערוכה קבוצתית. נוסף על כך, לעתים הוא מצייר עם נעל, שעליה הלביש גרב ועליה צבע, ולפעמים הוא לוקח שפופרת צבע ומוציא את כל הצבע בבת אחת עד הסוף. “אני מצייר את הסיוטים שלי”, הוא מספר, “אלה דברים שאני חולם. אני מצייר באסוציאציה חופשית. אני מצייר בגלל שאני לא חכם – חכם הייתי לפני שנולדתי”.

למרות שהתקשרתי אליו רק כדי לשאול לשמות העבודות ולגודלן (ב”‘שידור מחשבות לתום’ אני מתכוון לתומאס סזאס, הפסיכיאטר הגדול שלמדתי אצלו”) לא התחרטתי שלא בחרתי לפנות אליו בדואר אלקטרוני. “אני רוצה שמה שאמרתי יופיע בכחול ואן גוך”, חתם את השיחה. חייכתי, לא עם הסמיילי – אלא באמת. הדבר שלח אותי לגגל ברצון על אודות הכחול שוואן גוך אהב במיוחד, ולאתרו כמיטב יכולתי במניפת הצבעים המוגבלת של מעבד התמלילים.

"הם - דיוקנאות עצמיים של טל סלוצקר"
 גלריה "ברנרד", רח' בן יהודה 170, תל אביב
שעות פתיחה: ימים ב'-ה' בשעות 10:00 - 13:00 ו-16:00 - 19:00
ימי ו' בשעות 10:00 עד 13:00. התערוכה תוצג עד ה-7.4

ראו גם:

השיגעון על פי טל סלוצקר, רשימה מאת אלי אשד שהופיע בפורסמה ב”יקום תרבות” במרץ 2012

סרטון על תערוכתו של טל סלוצקר, “תקופת היובש”

א.ב. דן מראיין את טל סלוצקר ב”וואלה בעלי חיים”

דף התערוכה בפייסבוק

אתר התמונות של טל סלוצקר

הבלוג של טל סלוצקר

דף הפייסבוק של טל סלוצקר

  • שידור מחשבות לתום ",   עבודה דיגיטלית

9 תגובות

  1. מי זה “הם”?
    נעמה לוריא וטל סלוצקר בשיח גלריה בעקבות תערוכתו בגלריה ברנרד בתל אביב.
    יום ו’, ה-27 במרץ בשעה ;12:00
    בתערוכה “הם” של טל סלוצקר שנפתחה ב12 במרץ בגלריה ברנרד בתל אביב מוצגות עבודות מהשנים 2012-2014, ציורי ענק לצד עבודות קטנות יותר. לרוב דיוקנאות עצמיים.
    עקב ההצלחה והביקוש התערוכה תוארך עד ל7 באפריל.
    בשיח הגלריה שייערך ב27 במרץ נעמה לוריא תדבר על הקשר של סלוצקר עם תולדות האמנות וה”התכתבות” עם ואן-גוך, על מוטיב “האמן או המשוגע” ועוד…
    הפורטרטים ב”הם” מציגים נבכים רבים באישיותו של האמן, לעיתים הוא עושה לעצמו גלוריפיקציה, לעיתים מעוות. הם – הם השלכות של אחרים על סלוצקר. הם פניו המרובים של צייר המביט בעצמו במראה מחדש בכל פעם.
    טל סלוצקר (28) מצייר וכותב (שירה, פרוזה ותיאוריה של אמנות). הוא חוקר את הקשר בין ציור לספרות, את השיגעון, ואת ייצוגי השיגעון באמנות.
    בילדותו התגלה כצייר מוכשר והציג תערוכות יחיד. הוא סומן כילד פלא ומאז לא מפסיק לנסוק. לפי הגדרתו של פרופסור גבריאל מוקד טל הוא איש רנסנס אמיתי.
    לאתר האמן:
    http://talslutzker.blogspot.co.il/
    POSTS

  2. זו הוכחה לטיעון שלי – הטיפול הטוב ביותר הוא טיפול באמנות. דרך היצירה אנחנו מדברים מהתת מודע. התפקיד שלנו, האמנים, הוא לטפל באנושות החולה 🙂

  3. אורנה לביא ההכללה הגורפת שלך לגבי האנושות מוגזמת ולא נכונה. אני מקוה שאת מתייחסת לעבודה שאינה משתפת פעולה עם משרד הבריאות שמממן מוסדות שמתעללים בהם באנשים שאינם חולים.

  4. לא מתעללים.למיטב הבנתי הרופאים במוסדות האלו מנסים לסייע לאנשים שבעיניהם הם חולים אומללים
    השאלה כאן האם “מחלת נפש” היא אכן “מחלה ” או שזהו סוג של משחק או הצגה של המטופלים.ועל כך יש היום חילוקי דעות במחקר.
    אם זאת הצגה אז יש לבקר את מטפלים על שנפלו בפח.מצד שני גם בני המשפחה והמקורבים בדרך כלל נופלים בפח הזה. בהנחה שזאת אכן הצגה ולא מחלה אמיתית.

  5. בימים אלו עלה למרשתת (במסגרת ערוץ “יקום תרבות”) סרט על טל סלוצקר ועל יצירתו בבימויו של אלי אשד. בסרט מראיין אשד את סלוצקר, המספר עליו ועל יצירתו.
    טל סלוצקר צייר הצללים :

  6. להלן דברים שכותב טל סלוצקר על אודות האמנות הריאליסטית שהוא רואה את עצמו קשור אליה − אבל בה בעת גם מתנגד לה.
    הציירים הריאליסטיים – אין חדש תחת הפלטה
    http://www.yekum.org/2015/08/%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%AA%D7%97%D7%AA-%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%98%D7%94/

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ten + 2 =