מאת אלי אשד

בחירות 2015 מתקרבות, ואחד המתמודדים הבולטים ביותר הוא ראש מפלגת ש”ס החרדית אריה דרעי, שהפך לתקווה “המזרחית” כמי שיחזיר את “הכבוד המזרחי”. במודעות הפרסומת של מפלגתו הוא עצמו מוצג כסמל של המזרחי המקופח. מעטים כיום הפוליטיקאים שמקבילים לדרעי. אפשר לקבוע שמדובר בסוג של “גיבור תרבות” יוצא דופן. לפיכך שימשו חייו, יותר מאלו של כל פוליטיקאי עכשווי אחר, כחומר גלם ליצירות שונות.

אריה דרעי הוא הפוליטיקאי היחיד בתולדות המדינה ששהה כמה שנים בבית כלא וחזר להנהיג את מפלגתו. הוא הפוליטיקאי היחיד כיום שנכתב עליו בחייו מחזה. את המחזה, “תיקון חצות”, כתבו העיתונאי אמנון לוי בשיתוף עם רמי דנון, שגם ביים אותו. הוא הוצג בשנת 1996 – שנת השיא של דרעי כפוליטיקאי – בתיאטרון “הקאמרי”. המחזה עקב אחר מסלול חייו של דרעי מתקופת לימודיו בישיבה ועד הפיכת ש”ס למפלגה חרדית מזרחית עצמאית. במחזה מוצא עצמו פוליטיקאי בן דמותו של דרעי בשם ברקה (שגולם בידי השחקן יורם חטב) בין שני רבנים זקנים, רב אשכנזי דמוי הרב שך ורב ספרדי דמוי עובדיה יוסף. לכל אחד מהם יש פתרון לקיום שלו, וברקה חייב להכריע בין שניהם – כפי שאכן היה במציאות.

בצילום: גיבור בן דמותו של אריה דרעי בין שני רבנים המייצגים את הרב שך ואת הרב עובדיה יוסף בהצגה “תיקון חצות”, 1996

לוי ודנון העדיפו, בכל אופן, לסיים את ההצגה בשיא הצלחתו של הפוליטיקאי הצעיר. הם נמנעו מלתאר את ההמשך העגום מאוד של חייו של דרעי  – את הגשת כתב האישום נגדו באשמת שוחד, שבעקבותיו נאלץ להתפטר מתפקידו כשר הפנים הכול יכול (דבר שאירע שלוש שנים לפני העלאת ההצגה). מובן שלא תיארו כיצד הוכנס לבית הכלא עקב מעשי שחיתות, דבר שאירע כמה שנים לאחר מכן.

הם גם נמנעו מלתאר את כל אותם חברי הכנסת האחרים של ש”ס שנמצאו אשמים בגנבות, הונאות ומעילות מסוגים שונים ומשונים. כל שעניין אותם היה לתאר את השינוי שהוצע על ידי ש”ס לבעיה המזרחית. השחיתות האיומה שהתגלתה במפלגה הצעירה לא עניינה אותם כלל והם טאטאו אותה מתחת לשטיח בדרכם להפוך את אריה דרעי לגיבור תרבות של “המזרחיים”.

לעומת זאת, על חייו של דרעי הופיעה קלטת שהופקה ונכתבה על ידיו, בשיתוף עם עוד כמה יח”צנים. שמה של הקלטת: “הוא זכאי” או “אני מאשים” – כשם המאמר המפורסם של אמיל זולה שהציגה אותו כקרבן של רדיפה מאורגנת בידי הממסד.

על דרעי נכתבה ביוגרפיה מפרגנת באופן מיוחד בשם המדבר בעד עצמו: “אריה דרעי: העלייה, המשבר, הכאב”, מאת העיתונאי יואל ניר, בשיתוף פעולה עם דרעי, כמובן. היא נכתבה בזמן המשפט הגדול שנוהל נגד דרעי.

על דרעי גם נכתב ספרו של מרדכי גילת “קללת דרעי – הסודות שלא סופרו על הפרשה הפלילית האפלה ביותר בתולדות הפוליטיקה בישראל” (הוצאת “כנרת זמורה ביתן”, 2012), שבו שר הפנים לשעבר, אריה דרעי, הוצג כעבריין פלילי מהסוג הגרוע ביותר. בספר מתוארות בפירוט פרשיות השחיתות שלו וכיצד, בין השאר, רדף אחרי מרדכי גילת, העיתונאי וכותב הספר שחשף את מעשי השחיתות האלו ואף ניסה להביא להטלת קללה על-טבעית עליו בידי מקובל זקן בפרשייה שהעניקה לספר את שמו.

בספר מוצג דרעי כסמל השחיתות בפוליטיקה הישראלית וכמי שיותר מכל אחד אחר לפניו השחית מפלגה שלמה וציבור שלם.

אבל למרות כל אלה – למרות פרשת השחיתות והמאסר ולמרות ספרו של מרדכי גילת  – אריה דרעי שוב איתנו. שוב הוא עומד בראש מפלגה ושוב הוא אחד מקובעי סדר היום הציבורי.

אפשר לקבוע שאריה דרעי קשוב מאוד לזרמים שונים בפוליטיקה ובאידאולוגיה החילונית, שאותם הוא מאמץ לצרכיו. וכך, במשך שנים, נחשב דרעי למקורב לפוליטיקאים שמאלניים כמו חיים רמון, וכמי שמייצג את ה”שמאל” ואת רעיונות “אוסלו” עבור בוחריו הימניים-מסורתיים בדרך כלל. על כך זכה להתקפות רבות מצד יריבים ימניים יותר כמו אלי ישי.

קריקטורה של אבשלום א.

בסיבוב הנוכחי דרעי נטש לגמרי את השמאל ועבר לציבור אחר וחדש, שממנו התעלם עד כה -תומכי “הזהות המזרחית”. הוא הפסיק לכנות את עצמו ואת ציבורו כ”ספרדי”, כפי שעשה בעבר והחל לקרוא לעצמו “מזרחי”. אפשר לומר שלצרכי תעמולה לפחות, הוא קיבל על עצמו את האידאולוגיה של הזהות המזרחית, כפי שמראה תמונת הבחירות המרשימה שלו, “הם שקופים”, שעליה נראה לא אחר מאשר אריה “מחלוף” דרעי כסמל של המזרחי הנרדף והמדוכא, למרות שהוא נמצא מושחת ואשם במגוון של ראיות.

ובכל זאת נשאלת השאלה, האם הציבור המזרחי באמת צריך כמנהיג דווקא מישהו שהוכח בבית המשפט שהוא מושחת לחלוטין כדי שדווקא הוא ייצג אותו?

התשובה, לצערנו, חיובית. הציבור הישראלי התרגל לכך שאפשר שהפוליטיקאי שמייצג אותו יהיה מושחת – העיקר שיביא תוצאות מעשיות בשטח. “הרי כולם כאלה”, וגם בעיריות מצופה מראשי עירייה שיעקפו את החוק כדי להשיג תוצאות מעשיות עבור בוחריהם.

אנשי הזהות המזרחית כבר הצהירו שהם תומכים בדרעי ומבחינתם מה שחשוב הוא שדרעי יביא תוצאות מעשיות בשטח, ואם לא יביא את התוצאות שיבטיח הם כבר יתחשבנו איתו בהמשך, על שהפר את התחייבויותיו.

האם באמת תומכי “הזהות המזרחית” צריכים ללכת בעקבות מישהו שהוכיח שהוא מושחת? האם לא עדיף ללכת בעקבות אנשים שהוכיחו שוב ושוב את יושרם?

לדעתי עצימת עין כזאת בפני שחיתות, העיקר שדרעי “יביא תוצאות”, רק מביאה להשחתת כל החברה. הדבר מעיד משהו על החברה הישראלית כולה ולא רק על אריה דרעי, שהוא בסך הכלל סימפטום, אם כי קיצוני במיוחד, של תופעה שלמה.

אריה דרעי, קריקטורה מאת שלמה כהן

נספח: רשימת ספרים על אריה דרעי

ש"ס - הרוח והכוח / מנחם רהט

מנחם רהט / הרוח והכוח: איך ניצחה ש”ס את הפוליטיקה הישראלית / רמת גן: אלפא תקשורת, תשנ”ט 1998.

אריה  דיין / המעיין המתגבר: סיפורה של תנועת ש”ס /  ירושלים: כתר, 1999.


יואל ניר / אריה דרעי: העלייה, המשבר, הכאב /  תל- אביב: ידיעות אחרונות : ספרי חמד,   1999.

מתתיהו גלזרסון / אקטואליה באותיות ומילים ומשפט דרעי: תשנ”ט-תשס”א, 2001-1999 : מאורעות הזמן בראי האותיות /  ירושלים: יריד הספרים (תש”ס).

כריכה קדמית

יואב פלד, עורך / ש”ס: אתגר הישראליות / תל אביב: משכל,   (תשס”א 2001).

ריקי טסלר/  בשם השם: ש”ס והמהפכה הדתית /  ירושלים: כתר, 2003.

צבי אלוש / בן פורת יוסף: חייו, משנתו ומהלכיו הפוליטיים של הרב עובדיה יוסף /  אור יהודה:   כנרת, תשס”ה 2004.

מרדכי גילת / קללת דרעי (הסודות שלא סופרו על הפרשה הפלילית האפלה ביותר בתולדות הפוליטיקה בישראל) / אור יהודה: כנרת, זמורה-ביתן, תשע”ב 2012.

קטעים נבחרים מהספר

יפרקים נוספים מהספר

יוסי שריד “האריה שאהב כסף -על “קללת דרעי “

ראו גם:

אריה דרעי בויקיפדיה

ענת באלינט על פניו הכפולים של אריה דרעי

אברנ הופשטיין :”הוד מעלתו :: חמש שיטות של אריה דרעי כדי להפעיל אנשי תקשורת כרצונו

צבי גלאון “נבל ברשות התורה”

רשימה מאת אלי שי ב”יקום תרבות”: “המופע האחרון של עובדיה יוסף” – על מורו הרוחני של אריה דרעי

וראו עוד כתבות של אלי אשד  על פוליטיקאים  ראשי מפלגות שמשתתפים בבחירות 2015 :

חזון ישראל והטרור של בנימין נתניהו

הרעיונות של אביגדור ליברמן

חדר המלחמה של יאיר לפיד

8 תגובות

  1. יפה אלי. החלטת שאריה דרעי “מושחת לחלוטין”
    וש”עצימת עין כזאת בפני שחיתות, העיקר שדרעי “יביא תוצאות”, רק מביאה להשחתת כל החברה”.
    אני חולקת עליך לחלוטין בעניין הזה.

    האם לא החמירו איתו דיו, בין היתר, בגלל האיום שהיווה על הרבה פוליטיקאים? גם היום ד”א.

    האם אתה יותר חכם מהרב עובדיה שהיה מעורה בפרטים, וקבע שהוא זכאי או במילים אחרות לא הגיע לו
    עונש המאסר שקיבל, ואף קיבל אותו בחזרה להנהגת ש”ס?

    האם לא די בכך שהוא שילם את חובו לחברה או נכון יותר לקביעות בתי המשפט בעניינו?
    האם החוק שאיפשר לו לחזור לפוליטיקה אחרי צינון של 7 שנים מאז שוחרר, גם לא ראוי בעיניך?

    כל מי שיעלים עין מזכויות אדם אלמנטריות. גם כלפי מי שפעם חטא, ויש לו מלוא הזכות לחזור לחיים ובתשובה.
    הוא חסר אנושיות וחמלה בעיני. אותם צדקנים למיניהם, ירדפו אנשים שחטאו פעם, עד סוף ימיהם?
    כי לא מגיע יותר לאנשים אלה, כבוד וחרות, להמשיך ולעסוק במה שהם טובים בו?

    גישה זו נוגדת לגמריי את עקרונות היהדות. המשך הרדיפה הזו, הבלתי נלאית, של כל מיני אינטרסנטים.
    ללא חמלה, ובניגוד לדברי חז”ל, שאין להזכיר לאדם שמתקן דרכיו, את עברו, באוזניו, ובוודאי שלא בפומבי.
    כך הוא היחס לא פעם לצערי, עדיין, כלפי דרעי מצד פוליטיקאים מאד מסויימים.., ובתקשורת, וכעת אני רואה
    את זה גם כאן.

    אז הצעתי היא, שכל אחד יבדוק טוב טוב, בציציותיו הוא, אם כל מה שהוא עושה כל כך ישר וראוי, כלפי זולתו.
    כולל אתר התרבות כאן.

    לפני שהוא מנסה לפגוע שוב ושוב, באדם, שבגלל רגע חולשה בחייו, אנשים חושבים שהם רשאים, להמשיך להטיח נגדו עלבונות, כל ימי חייו. כל עוד כוחו במותנו, עדיין, והוא יסתובב ויפעל בתוכנו . מה זה? או במילים של דרעי ללפיד, בזמן העימות איתו בערוץ השני, לפני מספר ימים, “מאיפה זה? מאיפה כל השנאה הזאת של אחד כלפי חברו?

    לא במקרה זה גם מזכיר לי את הרדיפה הבלתי נלאית, כל פעם מחדש אחרי יצחק לאור, שבכל פעם שהוא עושה פעולה פומבית בתחום הספרות בשנים האחרונות או שנעשית איזו שהיא פעולת מחווה כלפיו, על עבודתו הספרותית. . הו אז קמות כל הפמיניסטיות הקיצוניות, להזכיר לעולם את מעלליו מלפני 20 ויותר שנים.
    אילו היו פועלות לשינוי חוקי התיישנות בנושא רלוונטי, ניחא.

    אבל כמו במקרה גם של דרעי. ישנם המעדיפים לנהוג בדרכים פסולות היום, ועוד להטיף לכולם מוסר, מהו צדק.

    אני לא מבינה אותך, אלי. או שחסרה לך אינפורמציה ואתה נגרר אחרי מה שאחרים אומרים או שאתה תמים. אחד מהשניים.

  2. על ההערה שהרב עובדיה חשב שדרעי הוא זכאי אציין שקלטת שנחשפה לאחרונה הראתה שהוא לא בדיוק חשב כך.
    אבל זה כבר פרט מינורי.זה לא באמת חשוב.
    הטענה החשובה כאן היא שדרעי שילם את חובו לחברה ויש לתת לו הזדמנות שנייה.
    בחברה מתוקנת אין ספק שזה נכון.הצרה היא שישראל אינה חברה מתוקנת.
    רק לפני כמה ימים ישבתי עם מועמד לשעבר לראשות עיר גדולה בישראל שהפסיד בבחירות
    זה שניצח אותו נמצא כעת בחקירה משטרתית באשמת שחיתות. והאיש שאותו אחד החליף נמצא אשם בפרשיות שחיתות שונות.
    המועמד לשעבר אדם הגון וישר סיפר לי כיצד חבר מועצה בעיר אמר לו “אני לא אתמוך בך כי אנשים רוצים מישהו שיעשה בשבילהם גם תוך כדי עקיפת החוק” .
    הזדעזעתי.. מפניו של המועמד לשעבר ראיתי שגם הוא עדיין מזועזע.
    אז אם כך הוא בעיר גדולה ומרכזית במישור החוף אז מן הסתם כך זה במקומות רבים אחרים .
    אז אפשר לאמר שאני אדם תמים. אני מסכים.
    הצרה היא שלרצות מערכת נקייה משחיתות זה לא רק תמימות.
    שחיתויות כאלו מביאות לבסוף לקריסה של כל המערכת.מי ששורד לאורך זמן זה לא המושחת שעוקף ומפר חוקים לטובת בוחריו ,אלא האיש הישר ששומר עליהם וכך גם על המערכת כולה מפני קריסה.
    לכן במצב כזה כששחיתות או עם נרצה עקיפת והפרת חוק הופכת לסוג של נורמה “אי אפשר ” לתת הזדמנות שנייה למי שהפר ברגל גסה את כל החוקים. כי זה נותן דוגמה ומופת לרבים אחרים.שיעשו זאת גם הם .ועל אחת כמה וכמה עם המודל שלהם הוא “גיבור תרבות “.
    הם יעשו זאת “גם ” לטובת “הציבור ” של הבוחרים שלהם על מנת לעקוף “מכשולים מיותרים .
    ובכך הם יהרסו את כולנו.
    למי שלא יודע הסיבה העיקרית שארצות העולם שלישי הן ארצות העולם השלישי זה בדיוק בגלל זה בגלל שחיתויות של אנשים שלא בהכרך עושים רק לביתם .הם גם עוקפים חוקים מכבידים לטובת בוחריהם.
    ובכך הורסים את כולם..

    • אלי כבר אמר :……

      דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק:
      אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו, שאם תזוח [=תתגאה] דעתו עליו, אומרין לו: ‘חזור לאחוריך’!

    • לגבי הקלטת אלי. טוב שאינך מייחס לה הרבה חשיבות. כי מתנהלת פה מלחמה, גם בין רבנים בישראל, לאחר לכתו של הרב עובדיה, שלא זה המקום להיכנס לכל פרטיה.
      גם לבעייתיות בעניין של אלי ישי כלפי עצמו וכלפי ש”ס, לא אתייחס עכשיו.
      ואם מחר יפרסמו עוד איזו שהיא הקלטה אז מה?!

      היחסים בין הרב עובדיה לדרעי היו מורכבים בהרבה מהיחסים בין הרב לפקיד המפלגה הזחוח, אלי ישי.
      דרעי היה בבית הרב משחר נעוריו, כמורה לבן הרב וכבן משפחה, וכך זה המשיך כל השנים.
      וכשהיתה שעת כושר מבחינת הרב להחזיר לו את הפיקדון שהבטיח לו, לחזור להנהיג את ש”ס, כך עשה,
      למורת רוחם של ישי ואנשיו, שלא רצו להבין זאת, עוד מרגע שדרעי יכל לחזור לפוליטיקה.

      הכי חשוב לבקיאים, שדעתה של תורת ישראל תהיה תמיד, אבל תמיד, מעל לכל פעולה, ומהלך פוליטי קטנוני ובזוי, כזה או אחר.

  3. הבעיה שלי היא דווקא לא עם זה שדרעי היה (?) מושחת אלא עם הטענה הנאיבית שהוא כביכול יעשה משהו לטובת המזרחים בפרט או החלשים בחברה בכלל. מפליא אותי כל פעם מחדש איך אנשים לכאורה חכמים, משכילים, ומנוסים מולכים שולל על ידי דוברים חלקלקים, אנשי מכירות מוצלחים ש״ממתגים את עצמם מחדש״ בדיוק כפי שתארת. וכפי שכתבו ואמרו אחרים בתקשורת, ש״ס בפוליטיקה כבר 30 שנה, מה הם עשו אי פעם עבור ״השקופים״ שפתאום דרעי נזכר בהם? וגם זאת אמרו, שש״ס בכלל לא מפלגה מזרחית אלא ליטאית. הם כולם שם בוגרי ישיבות ליטאיות, מסתובבים בחליפות ובכובעים הממש לא-מזרחיים (אמנם לפחות זה פחות מצחיק מכובעי הפרווה של פלגים חסידיים). הכי אבסורד שנשים תומכות בהם. אתן באמת לא יודעות מה החרדים חושבים עליכן, על המקצועות שלכן, ועל היכן מקומכן? הנה רמז, לדעת החרדים של ש״ס אשה שעובדת בלילה, ועוד במקצוע שבו היא מוקפת בגברים, שקולה למי שעובדת במה שמכונה המקצוע העתיק בעולם. לדעת ״מרן״ ובודאי הרבנים הנוכחיים של ש״ס שהרבה פחות חכמים והרבה יותר קיצוניים, נשים צריכות לציית לבעליהן, ולהשאר במטבח, או במקרה הטוב לעבוד עם נשים בלבד ובשעות היום בלבד, כך שיהיו בבית בזמן להכין לבעליהן ארוחת ערב.

    • אמנון סטופ. הרבה בורות, בוז ורשעות בתגובה אחת.

      ש”ס בראשות הרב עובדיה זצ”ל והרב אריה דרעי עשו רבות למען הציבור הספרדי, בחינוך, ובשילובו
      בעמדות מפתח ציבוריות.
      כנראה יותר קל לך לחזור על דברי השמצה של אחרים, מאשר לבדוק את העובדות לפני שמגיבים בעניינם.
      לפי תגובתך, אתה בכלל לא מכיר את העולם החרדי והש”סניקי בפרט. בוודאי לא מה היהדות אומרת על האשה, ומעמדה.

      אני מקווה שעבודת הדוקטורט שלך התבססה יותר על עובדות מוכחות, מאלה הצרות והאוויליות שהעלית כאן, בעניין היהדות, וציבור ספרדי שלם.

      תמיד אפשר ללכת אל החריג, בנסיבות חיים פחות מוצלחות, ושוביניזם גברי קיים בכל שכבות הציבור. האם זה מעיד על הכלל?

      אם לא די בכך, שמת את תואר, המרן, של אחד מגדולי הרוח של הדורות האחרונים, בעם היהודי, מרן הרב עובדיה זצ”ל במרכאות. אדם שאת כל חייו הארוכים, הקדיש ללימוד ולכתיבת עשרות ספרים??????
      הרי בקריטריונים של כל אקדמיה, היה צריך לקבל, כמה וכמה דוקטורטים ופרופסורות!!!!!!!!!!

      אמנון. דוקטור של תואר אחד בלבד. טול קורה.
      לפי תגובתך, יהיה נאה יותר, לדחוף את תואר הדוקטור שלך, בין מרכאות כפולות ומכופלות. “”””””””דוקטור””””””””””” אמנון סטופ.
      כי אם צריך לבחור בינך לבין ענק רוח דוגמת הרב עובדיה זצ”ל.
      יש שידעו בוודאות, ואף אתה תדע, לפחות לנחש בסופו של דבר, אני מקווה. לאיזה צד תהיה מוטלת הכף זכות.

  4. עידכון :
    מאז פרסום רשימה זאת אריה דרעי התמנה מחדש לשר הפנים ( העבריין המורשע הראשון בתולדות מדינת ישראל ואולי גם בתולדות העמים שישב בכלא וחזר לשבת בממשלה ) וכעת הוא נמצא תחת חקירה חדשה בעוון שחיתות.
    על פי הידיעה החדשה ביותר בנושא :
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4969178,00.html
    שר הפנים אריה דרעי נחקר אתמול (יום ב’) במשך יותר מ-11 שעות במשרדי להב 433. דרעי הגיע לחקירתו בשעה 10:00 ויצא בסביבות השעה 21:30. המשטרה הודיעה כי דרעי נחקר בחשד לעבירות הלבנת הון, מרמה והפרת המונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס. גורמים בכירים במשטרה אמרו ל-ynet כי נגד דרעי נחקר חשד גם לעבירת שוחד.
    במוקד החשדות נגד שר הפנים ורעייתו – עמותת “מפעלות שמחה”, שאליה החלו לזרום כספי מדינה מהמשרד שבראשו עומד השר דרעי. בנחקרים: אריאל משעל, מנכ”ל המשרד לפיתוח הנגב והגליל, ומשה ליאון, חבר מועצת העיר ירושלים
    הפרשה נגד שר הפנים מסתעפת לא רק בגין חשד כי כספי מדינה הגיעו לעמותות שבראשות רעייתו יפה, תוך ניגוד עניינים, אלא גם בשל תרומות של מאות אלפי שקלים שהעבירו לעמותות אנשי עסקים המקורבים לשר. לפי החשד, אנשי העסקים תרמו בעיקר לעמותת “מפעלות שמחה”, שבראשה עומדת דרעי, ולעמותה נוספת, כשהכסף הועבר כמשכורות, ולהוצאות של מקורבי דרעי.

    עם סיום החקירה מסר דרעי: “שיתפתי פעולה באופן מלא ועניתי על כל שאלות החוקרים. כמו שאמרתי, יש לי אמון במערכת אכיפת החוק ואני קורא לציבור להתאזר בסבלנות ולכבד את החקירה. אמשיך בעזרת השם במלוא הכוח והתנופה בעשייה הציבורית”.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

16 − ten =