לפניכם אחד מסיפורי הקומיקס הישראלים המקוריים והמעניינים  ביותר  שהופיעו בישראל של שנות השישים, ומן הבודדים שראו אור בצבעים מלאים

את סיפור הקומיקס הזה כתב וצייר הקומיקסאי הבולט באותן שנים, אשר דיקשטיין (“עין דור”). דיקשטיין כבר היה מוכר לקוראי “הארץ שלנו” מסיפור מדעי בדיוני אחר שלו, “חללית הזמן”, שפורסם בעבר ב”יקום תרבות”.

“מסתרי היבשת האבודה” פורסם בשבועון “דבר לילדים”, כרך ל”ה, בשנת 1965, בגליונות 34 עד 49. קומיקס זה ראה אור החל מאפריל 1965 והתפרש על פני 15 גליונות לפני חמישים שנה בדיוק. בתקופה הקצרצרה הזאת פורסמו חלקים מ”דבר לילדים” בצבעים, כולל סיפורי הקומיקס בהמשכים. מרבית הסיפורים שפורסמו בצבעים היו מסדרות זרות – “פלאש גורדון” ו”פרשי הג’ונגל”, כולל הסיפור שהופיע בהמשכים לפני סיפור זה – “פרשי המדבר מסתערים”.

יש מקום לראות ב”מסתרי היבשת האבודה” כשיא יצירתו הקומיקסאית של דיקשטיין. כמו ב”חללית הזמן”, גם כאן ניכרת השפעה ברורה מאוד של סיפורי הקומיקס מחו”ל, ובראשם סיפורי פלאש גורדון, שדיקשטיין הכירם היטב והרבה לשאול מהם אימאג’ים ודימויים ויזואליים. אבל סיפור זה שלפנינו עומד לחלוטין בפני עצמו.

למעשה, זהו עיבוד של סיפור ישן משנת 1929 מאת סיר ארתור קונן דוייל (יוצר סיפורי שרלוק הולמס) שהופיע בעברית ב-1952 בשם “באטלנטידה האגדית: הארץ שמתחת לים”.

דיקשטיין העביר את עלילת הסיפור של קונין דוייל לישראל של שנות השישים. איכות הציורים גבוהה הרבה יותר מהרמה שהייתה מקובלת עד אז (ומאז) בקומיקס הישראלי. באשר לאיכות הסיפור – את זאת ישפוט הקורא.

המייל של אשר עין דור  דיקשטיין:

esthermalkadi770@gmail.com

הטלפון בבית: 0777577069

ראו גם :

“מלך הקומיקס העברי” של שנות השישים -על אשר דיקשטיין

5 תגובות

  1. הסרט המצוייר של חברת וולט דיסני “אטלנטיס האימפריה האבודה “משנת 2000 מזכיר מאוד בעלילתו את “מסתרי היבשת האבודה.”
    אבל כמובן העלילה לא הייתה מקורית גם עם דיקשטיין.המקור האמיתי נראה כמחבר סיפורי שרלוק הולמס ,וסיפור הדינוזאורים ”העולם האבוד ” ארתור קונן דויל.
    הלה כתב ב-‏1929 סיפור בשם The Maracot Deep שעוסק במשלחת מחקר שמגלה את העיר אטלנטיס חיה וקיימת מתחת לים. וגם שם כמו בסרט של וולט דיסני יש כל מיני רעיונות מיסטיים וספיריטואליסטיים שונים, וגבישים מוזרים מסוגים שונים.
    הסיפור הזה תורגם לעברית והופיע לראשונה בשנות ה-‏40 מעל דפי כתב העת לילדים ”משמר לילדים ” ואחר כך כספר בשם ”באטלנטידה האגדית ” בעיבודו של ”ג. בן חנה”.
    מן הסתם הוא שימש כמקור לסיפור של דיקשטין שציינתי למעלה.
    ראו את מאמרו של רז גרינברג על הסרט הנ”ל של דיסני :

    בחור ,בחורה ויבשת אבודה
    http://www.sf-f.org.il/sf-f/old_site/story_144.html

  2. נהניתי מאוד מהסיפור – ציורים נהדרים וקצב טוב,
    השילוב של הנערים בעלילה משעשע ומתאים לקוראי העיתון
    (כמובן שהעלילה קלישאית ומופרכת אבל בסה”כ חביבה).
    תיקון קטן: הסיפור של קונן דויל נקרא The Maracot Deep
    לפי ויקיפדיה האנגלית:
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Maracot_Deep

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש עשרה − 15 =