בתמונה: אברהם שלום לוי – צילומים: טל צ’יקורל

כדי להגיע לקתרזיס מחשבתי דרושים סולמות נפיצים, מוקצנים עד קצה הסקאלה. במובן הזה, “כהנא צדק”, הצגת היחיד שכתב יואב איתמר, מצטרף לסרטה של קרן  ידעיה,” הרחק מהיעדרו”,  סרט המטלטל את גבולות החשיבה בנושא נפיץ אחר – גילוי עריות. כמו הסרט, גם המחזה שואב את הצופה למחוזות שאם הייתה לו הבחירה, היה עוקף אותם בפניית פרסה חדה

גילוי נאות: את יוצר ההצגה, יואב איתמר, עורך מדור תיאטרון והשירה באתר, אני מכירה באופן אישי, והעובדה כי לא היססתי לחפש חניה בערב תל אביבי רוחש, לח ומזמזם מעידה יותר מכול על רגשותיי כלפיו.

בדירה קטנה שרהיטיה עשויים מארגזי תחמושת, כולל התנור והמקרר, גר כפיל של הרב כהנא. הוא מכין פשטידת קישואים ומתבדח שצריך שתי בי-צים, במלעיל, כדי שיהיה לפשטידה הרבה כוח. והקישואים − שלא יידלדלו. הוא מתגעגע לבן שלו עד צרחה. הוא מבין שהאושר בחיים זה ללכת לים, לקרוא ספרים וליהנות ממה שיש. הוא כועס על אבא שלו שתמיד התחשבן איתו שהוא מבזבז חשמל. הוא מפליג בזיכרונות על אודות חמותו בבאר שבע. והוא יגרום לכם לאהוב אותו בדרכו להפוך להיות כהנא האמיתי.

מובן שכהנא שעל הבמה צודק. במאה אחוז הוא צודק − מה זה כבר אושר אם לא ללכת לים, לקרוא ספרים וליהנות ממה שיש. ולהכין פשטידת קישואים, כמובן. תומכיו של הרב כהנא מפקפקים בעובדת מותו, ודורשים ממנו ליטול את המנהיגות ולאחוז ברסן השלטון. ברגעים הראשונים הוא מבוהל מהם ומכחיש ברוב קצף שהוא האיש. מה הוא צריך את זה עכשיו, הרי עכשיו זה הזמן ללכת לים, לקרוא ספרים וליהנות ממה שיש. בהמשך הוא מתרצה ומתרכך בפניהם.

“הם”, התומכים, זה אנחנו, הקהל. אנחנו האגרוף הצהוב. אנחנו הגוש שאין לו פנים. “אני היטלר?” הוא שואג עלינו לאחר שנשבינו, “אני? היטלר? אני הצעתי להם חיים טובים בקנדה, ואם היו מקשיבים לי לא היו אינתיפאדות”. ואנחנו, כלומר − “הם”, מקשיבים, אבל באופן אחר.

כדי להגיע לקתרזיס מחשבתי דרושים סולמות נפיצים, מוקצנים עד קצה הסקאלה, מכוונים למקום שבו הפסקנו לחשוב משהו אחר חוץ מתבניות. אלה מקועקעות במוחנו, נרצה או לא נרצה. במובן הזה, “כהנא צדק” (או “כהנא צדק?” כפי שהתכוון המחבר מלכתחילה) מצטרף לסרטה של קרן ידעיה,”הרחק מהיעדרו”, המבוסס על ספרה של שז (בהוצאת עם עובד), סרט המטלטל את גבולות החשיבה בנושא נפיץ אחר – גילוי עריות. כמו הסרט, גם  המחזה שואב את הצופה למחוזות שאם הייתה לו הבחירה, היה עוקף אותם בפניית פרסה חדה.

מאת: יואב איתמר

שחקן: אברהם שלום לוי

במאי: אלעד שרעבי

“צוותא”

מועדים קרובים:

12/10 – 20:30

30/10 – 20:30

להצגות ברחבי הארץ ניתן לפנות ל-yoitamar@gmail.com

2 תגובות

  1. מזל טוב לאיתמר

    אחרי שנתן “גילוי נאות” כל פעם שפרסם חברים.

    עכשיו החברים מפרסמים אותו.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

19 + שלוש =