מכוניות ללא נהג – סקיצה עתידנית

חיים מזר

שני פיתוחים שבעצם הם אחד, הגם שהם עדיין ניסיוניים נעשים כיום האחד בגוגל, ארה”ב  מפתחים מכונית ללא נהג ובגרמניה מפתחים משאית ללא נהג. בהסתמך על הניסיון בפיתוחים טכנולוגיים אחרים, מדובר בניסויי היתכנות שהם בבחינת פריצות דרך הנדסיות. נתאר לעצמנו תמונה עתידנית, הגם שלא כך דמיונית שבה אף כלי רכב אינו מאויש. אין נהגים. כל התנועה  ממוחשבת בכל מכונית מחשב המסיע ומנווט אותה. הנוסע נכנס למכונית ואומר לה לאן הוא רוצה להגיע או שהוא מקליד את בקשתו.

לכך תהיינה השפעות מרחיקות לכת על כל מערך החיים. אם אנשים לא נוהגים, אזי כל המוסד של בתי ספר לנהיגה יהיה מיותר. לא צריך לעשות  יותר מבחני תיאוריה ולא צריך לעשות יותר טסטים ( מבחני נהיגה)  וכל התמרורים יהיו מנוטרים על  ידי מחשבים. מבחינת הנוסע  הם יהיו חסרי ערך. בזמן הנסיעה הנוסע יכול לקרוא עיתון או לעשות את עבודתו.  אין הוא צריך לעקוב למשל אחר מעבר הרמזור מצבע אדום לירוק או להיפך.

משרדי הרישוי  ישנו גם כן את אופיים אין יותר צורך בהוצאת רישיון נהיגה צורך,  מה שפותר את הנהגים מהמתנה ממושכת ומורטת עצבים עד שהם מגיעים לפקיד הרישוי. מחשב המכונית הוא מורשה הנהיגה. יהיה זה מחזה סוריאליסטי למדי  לראות מחשב של מכונית בא לעשות בדיקת ראייה. עם זאת אין זה אומר שלא יהיו רכבים פרטיים. עליהם כן יהיה צורך לקבל רישיון אחזקת רכב שיהיה מותנה בתקינות הרכב ובתקינות המחשב המפעיל אותו. בכלי הרכב לא יהיו הגה, ידית הילוכים, בלמים. רעיון שיהיה צורך להתרגל אליו.. המוסד ששמו תרבות נהיגה לא יהיה קיים יותר. ולא תהייה נהיגה פרועה מי נוהג מהר יותר, חציית באור אדום, עקיפה מימין או חציית פס לבן. אין גם יותר אגרסיה של נהיגה והטחת קללות כלפי נהגים הנמצאים בסמיכות. כל אלה שירצו להחזיק הגה בידיים, יוקצו להם שטחים מיוחדים שבהם יורשו לנהוג ברכב מסורתי. בעליהם של אזורים אלה יהיו היחידים שיורשו להחזיק ברכבים המסורתיים והנהיגה תוגבל רק לאזורים  אלה. כל הוצאה של רכב כזה לצירי התנועה תיחשב לעבירה פלילית.

באשר לתחבורה הציבורית, הנוסע  בין שהוא נכנס לאוטובוס, מונית שירות או מונית להסעה פרטית, יקליד את יעד הנסיעה שלו וישלם באמצעות כרטיס האשראי שלו או באמצעות כרטיסיות מגנטיות כמו הרב קו. מחיר הנסיעה באופן פרטי יהיה אחיד לכל אורך שעות היממה. מכיון שברכב אין נהג, תעריפי נסיעה לשעות יום, שעות לילה או חגים יהיו חסרי משמעות.  לכך חשיבות כלכלית מבחינת הנוסע עצמו. הזמת מונית יכולה לעשות דרך המחשב הביתי  או הטלפון הנייד.

היעלמותם של הנהגים תביא גם להיעלמותה של משטרת התנועה לא יהיה בה צורך. גם חברות הביטוח תצרכנה לתת על כך את הדעת. אם בכל זאת מתרחשת תאונה בין שני כלי רכב או שמתרחשת תאונת שרשרת, כלפי מי מוגשת תביעה? מכיון שאין נהגים סביר להניח שבמקרה כזה התביעה תוגש כלפי החברה שמתפעלת כלי רכב אלה. גם בכלי רכב ממחושבים  מסוג זה יש בלאי וישנה עייפות החומר. התוכנה תהייה כזו שהרכב יוסע באופן אוטומטי לבדיקה תקופתית במוסך למשל כל שלושה חודשים והמונה של הרכב לאחר נסיעה של קצובת קילומטרים, יכנס למוסך באופן עצמוני גם כן  למשל טיפול 10,000. אם בכל זאת מתרחשת תאונה, תביעת הביטוח תהייה כלפי מי שנמצא בידו צי של כלי רכב ו/או המוסך המטפל. אם במהלך הבדיקה מתברר שאין הוא ראוי להסעות, הוא מועבר אוטומטית לגריטה.

עולם ללא נהגים היה עד להמצאת  המכונית, כלי הרכב היו הסוס והכרכרה, החמור והגמל   ביבשה וספינות מפרשים וחותרים בים. במקרה העתידני, גם כן לא יהיו נהגים, אלא  שזוהי תחבורה שונה לחלוטין. זו תחבורה סטרילית ובטוחה יותר. קרוב לוודאי שכלי רכב אלה יהיו גם ירוקים יותר מבחינה אקולוגית. כל הנושא המוצג כאן הוא חדשני לחלוטין, אבל מן הראוי לתת עליו את הדעת.

ראו גם

מכוניות ללא נהג בויקיפדיה

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שמונה עשרה + 5 =