תצלום זה הוא אחד הצילומים של המאדים שנעשו על ידי אחת החללית MRO. במקום  בקצה השמאלי העליון  רואים כתמים כהים ועליהם תצורות מוארכות וכחולות על מנת שאפשר יהיה לראות מקטע זה בצורה ברורה יותר  הוא מוגדל.. הרושם המתקבל הוא שכתמים כהים אלה הם בורות. התצורות המוארכות  לא שייכות לנוף המקומי ואורכן באומדן גס מספר מטרים. נראה שהתצורות נכנסות ויוצאות מבורות אלה. אסוציאטיבית תצורות אלה מזכירות את תולעי הענק מספרו של פרנק הרברט “חולית”.

התולעים של מאדים

מאת חיים מזר

ב –  10.3.2006 נכנסה למסלול סביב המאדים חללית אמריקאית בשם   MRO. שם זה הוא ראשי תיבות של Orbiter Reconnaissance Mars . לאחר סדרה של תמרונים החללית יוצבה במסלול מעגלי שמרחקו מהקרקע  321 ק”מ. החללית ממשיכה לתפקד גם כיום,  מעבר לשנתיים שתוכננו עבורה. מצלמות החללית הן באיכות גבוהה ביותר, 25 ס”מ לפיקסל. ברזולוציה זו ניתן להבחין בסלעים בודדים. אלה איכויות שנמצאות בלווייני ריגול. פני שטח של המאדים נפרשו בפני  החוקרים בצורה שלא נראתה עד כה מחלליות אחרות ששוגרו למאדים עד לשיגור זה. איכותם של התצלומים דומה לאלה הנראים ממטוס. הסיפור הגיאולוגי של המאדים קיבל ממדים חדשים וחייב הערכות חדשות באשר להתפתחותם של פני השטח. כך גם באשר לאטמוספירה ולאקלים. ההערכות לגבי קיומם של מים זורמים בעבר הלכו והתחזקו.

מאז כניסתה של החללית למסלול סביב המאדים שודרו ארצה מאות אלפי תצלומים. באחד מאותם אלפי תצלומים שבדקתי  צד את עיני תצלום מוזר מאוד. לבדיקתו של חלק זה של התצלום הגדלתי אותו. בקצה העליון השמאלי שלו  נראות תצורות ארוכות שלא שייכות למרקם של פני השטח. בתצלום נראים מספר כתמים שחורים. בדיקת הכתמים מראה שאין אלה מכתשים, אלא בורות. יכול להיות שמדובר בשקיעת קרקע או בבולענים. .אורכן של התצורות הארוכות על פי הערכה גסה הוא עשרות מטרים וצבעם הוא כחול. בבור  הגדול מימין רואים מספר רב של תצורות אלה. תצורות כאלה מצויות גם בבור הסמוך לו משמאל. במרכזו של הקטע המוגדל מספרן של תצורות אלה הוא קטן – בודדות. מה שמאפיין את התצורות המוארכות בחלק זה של הקטע המוגדל הוא שקצה אחד שלהן נמצא בבור אחד והקצה השני בבור השני הסמוך.

אסוציאטיבית  התצורות אלה מזכירות את תולעי הענק בספרו הבלתי נשכח של פרנק הרברט “חולית”. אם אכן תצורות אלה הן  אכן תולעים, הרי שמדובר בעדות ישירה וחסרת תקדים לקיומם של חיים על המאדים.

6 תגובות

  1. קל מאוד לבדוק,
    כל מה שעל החללית לעשות (בהכוונה מכוונת של מפעיליה) לשלח אותה בדיוק לאותו המסלול ולאותה זווית צילום שוב, ואם ניתן באותה שעת יום,
    אם יהיה שינוי בצילום ו/או הצורות האלה ישנו מיקום ו/או מספרם ישתנה, יתכן מאוד שהצילום… גילה תנוע= חיים.
    אם הצילומים יחפפו… עוד חלום התנפץ לרסיסים, יום יבוא וימצאו.

  2. Chief Oren

    חיפשתי במילון ובאינטרנט את המילה Malange. לא קיימת מילה כזו באנגלית. מילה זו היא שם של ישוב בצרפת. מה שאתה מתכוון הוא Melange , הסם שהופק מתולעי הענק בספרו של פרנק הרברט “חולית”. כנראה שאתה השתמשת בו . ולכן השגיאה באיות. להבא כשאתה פיכח או מנסה להיות כזה נא לא ליטול את ה -Melange שאם לא כן אתה עלול למצוא את עצמך באברבאנל ולא תבין למה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

2 × 5 =