דיון  מאת הסופר החיפאי  עמיקם יסעור באחד הספרים המועטים מאוד שדנים בנושא “מדינת ישראל בעתיד הלא קרוב “.דיון שרק הולך ונעשה נדיר יותר לאורך השנים.

ערכה חגית בת אליעזר

ב-2014  הופיע בהוצאת “אוריון”מאה שנים  קדימה– ספר פרוזה ראשון של המחברת, אלה בירום(שם בדוי.)  לפי הפרטים באינטרנט היא עובדת בחברה פרטית לאחר שלמדה באוניברסיטת חיפה ובטכניון.ספר מעניין זה מתרחש בשני מישורים של זמן. 2012  ו-2112. רקעו הוא חיפה, ישראל וסביבתה. את

עלילת הספר אופפת חידת היעלמותם של רוני וגילית –  שני סוכני ביטוח במת”ם חיפה, אשר נכנסו למנהרות הכרמל ב – 2012 ויצאו ב-  2112. משפחותיהם אינן יודעות מה עלה בגורלם.

בנוסף למוטיב החידה, המוטיבים המרכזיים הנוספים הם השינוי הגדול שחל בארץ ובעולם במשך אותן מאה שנים והסתגלותם של רוני וגילית לזמן החדש אליו נקלעו.

חשוב להדגיש, כי הם לא נקלעו לעולם זר ומנוכר כמו שעלה בגורלו של חוני המעגל, אשר נרדם לשבעים שנה, הגיע לסביבה מנוכרת ולא מוכרת,חלשה דעתו, ביקש רחמים ומת. היעדר ההסתגלות של חוני שונה בתכלית מזו בפרשת   ריפ ואן וינקלגיבור סיפורו הקצר  בשם זה מאת הסופר האמריקאי  וושינגטון אירווינג, (1783-1859) אשר הופיע בשנת 1819. ריפ ואן וינקל נרדם לעשרים שנה ואז מתעורר אל מציאות שונה ומסתגל איך שהוא.  כאן, בספרה של אלה בירום, לא מדובר על הירדמות או על מסע רצוני במכונת זמן, אלא על נסיעה אקראית, שגרתית ביותר, אשר הופכת לגורלית,  ומשנה את מסלול חייהם של רוני וגילית ושל משפחותיהם.  המנהרות עשויות להיות גם מעין משל למערה הצופנת בתוכה כוחות מכושפים כמו  באגדות שונות או לפרדס, אליונכנסו ארבעה חכמים  יהודים.  השגרתי מוביל לבלתי שגרתי ולעלילה המפתיעה.

ההסתגלות של רוני וגילית צריכה להצליח בהתוודעם אל צאצאיהם כעבור דורות. אין כאן הניכור של צאצאי חוני כלפי אבי המשפה. שם אין מאמינים לו. כאן מנסים הצאצאים לשלבם במשפחה.

העלילה היא דינאמית, מרתקת. פרקים קצרים. מעבר לסירוגין מתקופה לתקופה. דיאלוגים חיים. מעוףודמיון מזהירים. הרבה פרטים אמינים הכתובים ביד אמן, ומציגים לפנינו תמונה שלמה של אותה תקופה.

מקומה של חיפה הוא מרכזי. שכונות ואתרים שונים נזכרים בה. במיוחד שכונת נווה שאנן.השינוי איננו מעורר בנו פחד ואין בו אזהרה ומפלצות ורוע.זהו תהליך אשר חלקו טכנולוגי וחלקו פרי  הטבע. סגולה נוספת של הספר היא הכתיבה הסוחפת. הוא מעניין גם קוראים שאינם מחפשים דווקא  את ספרות המדע הבדיוני.

המציאות הגיאופוליטית החדשה מבטאת עולם גלובאלי, חסות סינית, מדינה פלסטינאית בחצי האי סיני. שינויים בשל אסון טבע והתפתחויות טכנולוגיות שונות ומרחיקות לכת. עולם שהוא נוח יותר, ואשר עשוי  להיות ידידותי למשתמש ללא שלטון של רובוטים או כת רשעה כפי שאנו פוגשים בספרים עתידניים שונים.

אין כאן אותה רוח פסימית  החוזה שחורות, אלא ניסיון מוצלח לעצב מציאות שגרתית טריוויאלית שנתהוותהכתוצאה מהתפתחות טבעית.

מעניין המבט מן העתיד אל ההווה שהוא בעצם מעין עבר. העולם העתידי אינו מאיים. הנוחות היא עניין מרכזי בו והטכנולוגיה היא ידידותית.

נושאים נוספים העולים מן הספר הם ההתקרבות לסין כמעצמה מרכזית בעולם, סין כמגינה על ישראל וערבה לביטחונה, הביטחון האישי של האזרחים, הצונאמי ורעידת האדמה ב 2062 ובעיית היערכותה שלחיפה לקראתו.

המקום המרכזי של התרחשות העלילה הוא חיפה ושכונת נווה שאנן. אך מלבד זאת יש פרקים המתארים את המתרחש בבניין האו”ם, מנהטן, ביקור בסין, הונג קונג. ספר שהוא לוקאלי אך מתאר במידה רבה ובתנופה גם את הגלובאלי.

מקום נכבד תופסת התחבורה. השכלולים המופלאים. המעבר הקל ממקום למקום, מוזיאון המכוניות המעסיק כמה מן הגיבורים, מרוץ מכוניות. עברה של העיר אינו מוזנח ואינו נשכח. תושבי העיר מן המאה ה 22 מגלים  עניין באופי החיים מאה שנים  קודם  בשיחות שונות ובמעשים  שונים.

החיים בעיר העתיד הם אותנטיים. אין ניכור בשל התפתחות הטכנולוגית. הרפואה המתקדמת היאידידותית. המשפחה קיימת ואינה מתפרקת.כפי שצפו כמה סוציולוגים פסימיים. אנו עדים אפילו לסיפוראהבה בין בת המאה העשרים ואחת לבן המאה העשרים ושתיים.

הידע הרב תחומי של המחברת מקרין על עלילת הספר, שהוא מרתק ומעורר מחשבות מומלץ מאוד לקוראים חיפאים ולקוראים באשר הם.

ראו גם

ארץ ישראל בשנת 2050

3 תגובות

  1. כמה הערות משלי על הספר של בירום :סיפורי תחזיות עתידניות על עתידה של ישראל נעשים נדירים יותר ויותר עם השנים וטווח הזמן שלהם רק נעשה קצר יותר ויותר. הסופרים השונים כמדומה מעיזים פחות ופחות לתאר את העתיד ועוד יותר את העתיד הרחוק.
    עם בסוף המאה ה19 אלחנן לוינסקי לא היסס לתאר את ארץ ישראל בעוד 150 שנה בשנת 2040 ובראשית המאה ה-20 בוריס שץ תיאר את ירושלים בשנת 2018 מאה שנה לעתיד ,הרי היום הנורמה קרובה יותר לזאת של יגאל סרנה ,שפירסם לאחרונה ספר בשם 2023 המתאר את מדינת ישראל תשע שנים מהיום ואינו רואה שום אופק מעבר לכך.
    רוב הסופרים המועטים (רובם לא ידועים בציבור הרחב אלא רק לכמה מתעניינים כמוני ) שכן ניסו לתאר את מדינת ישראל בעתיד ,אינם מרחיקים לכת מעבר לשנים 2030-2050 במקרה הטוב ביותר. בינם בולט גם ספרו של העתידן דוד פסיג “2048 ” ( פורסם בשנת 2010) שאינו ספרות יפה כלל. והוא כתב לו גירסה תורכית בשם “2050”.
    תאריכים מעבר ל-2050 כנראה נחשבים ל”רחוק מידי ”
    אלה בירום היא אם כך יוצאת דופן בספרות העברית בהעזתה הדמיונית לתאר את מדינת ישראל בעוד מאה שנה.
    עוד יוצאי דופן הם נאוה סמל שספרה “צחוק של עכברוש ” חלק ממנו מתרחש בשנת 2099.
    ויש את שמעון אדף בספרו “כפור ” שמתאר את העתיד של עוד חמש מאות שנה. אבל גם הוא “מרמה” ורק מתאר גירסה חדשה של השטאטל החרדי . הוא לא באמת ניסה לתאר עתיד אפשרי כל שהוא.
    המרחיק לכת מכולם אגב היה פנחס שדה שבסיפור קומיקס שלו משנות השישים בשם “תעלומת ילדי החלל ” תיאר בסצינה קצרה את מדינת ישראל בעוד אלף שנה בשנת 2962.תאריך שאיש מלבדו לא העז אפילו להתקרב אליו.

  2. ספר ישראלי מעניין משנות השישים שלכאורה מקביל במקצת לספרה של בירום בכך שהוא מתאר את העתיד של שנת 2100 היה ספר כיס שידוע כיום רק לכמה חובבים בשם “ראל דארק כובש החלל:מסתרי השמש הירוקה”.מאת סופר בעל שם בדוי ( כמו זה של בירום ) בשם א.בנש.ספר שהיה לכאורה חלק מסדרה של שישה ספרים בשם “ראל דארק כובש החלל ” “שיצאה לאור בהוצאת “רמדור”.
    הספר מתאר כיצד בשנת 2100 מחולק העולם לשני גושים גדולים – הגוש המערבי הדמוקרטי הטכנולוגי ושוחר השלום, המונהג בידי ארה”ב והכולל, בין השאר, את ישראל ולבנון, והגוש האפרואסיאני הרודני, המפגר ושואף המלחמות המונהג בידי סין. שני הגושים נמצאים במלחמה קרה . אז ב-1969 שנת הפירסום כתחזית לגבי המצב הגיאופוליטי של העולם בראשית המאה ה-‏22, לא היה ניחוש גרוע כל כך.גם לא היום לאחר 45 שנה.
    אבל מעניין שהיום בירום רואה בסין את מעצמת העתיד שתגן על ישראל בעוד שאז “בנש ” ראה בה מעצמה מפגרת ומאיימת על שלום העולם. . הרבה מסתבר השתנה ב45 השנים מאז פירסום “מסתרי השמש הירוקה.”.
    ראו עוד על ראל דארק כאן :
    http://www.sf-f.org.il/story_65

  3. ויש להזכיר כמובן שב1 במאי “יקום תרבות ” עורך בחיפה אירוע שיעסוק בין השאר בעתידה של חיפה בספרות ובאמנות .ופירסומו של ספר זה של בירום משתלב היטב בהכנות לאירוע חיפה שלנו .
    ראו פרטים על האירוע כאן :
    העתיד של העיר חיפה -אירוע של “יקום תרבות ”
    http://www.yekum.org/2014/04/%d7%94%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%a2%d7%99%d7%a8-%d7%97%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%a2-%d7%a9%d7%9c-%d7%9e%d7%92%d7%96%d7%99%d7%9f-%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%9d/

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שתיים × 3 =