העתיד שהפך להווה : “סוחרי החלל ” מאת פרדריק פול וסיריל קורנבלות

מאת אלי אשד

הקדמה :

אי אז בראשית שנות החמישים חזו שני סופרי מדע בדיוני את העתיד שבו אנו כולנו חיים כיום ,עתיד של חברות פירסומאים ויחצנים עתיד שבו הכל מבוסס על תדמית ותו לא. ואת כל זה הם תיארו בספרם הקלסי “סוחרי החלל”. אחד משני הסופרים פרדריק פול חי כדי לראות את נבואותיו מתגשמות והוא נפטר רק לפני כמה חודשים כסופר המדע הבדיוני הפעיל הוותיק ביותר בעולם וכבלוגר.

המאמר הזה נכתב במיוחד לגליון פירסומאים מיוחד של מגזין “פירמה ” לתקשורת ופרסום  של עיתון “גלובס”. אך נדחה על ידיו .הגיליון התברר היה כל כולו גיליון פירסומאי ששר  את שבחי מקצוע הפרסומאות .

אם תקראו מאמר זה תבינו גם אתם מדוע הוא לא יכול היה להתאים.

“..אני רוצה שתבלה בוקר ואחר הצהריים בחברת אחד מגדולי המשוררים הליריים בעולם. נערה בשם טילדי מאתיס. היא לא יודעת שהיא משוררת היא חושבת שהיא מנהלת את מחלקת כתבני הפרסומת .אל תספר לה זה רק יעשה אותה אומללה….המתאם ברור לגמרי .הפרסום עלה והשירה הלירית נעלמה .יש מספר מוגבל של בני אדם המסוגלים לחבר יחדיו מילים שיכולות להרטיט ולשיר ,כאשר אפשר להרוויח כסף רב בפרסום על ידי הפעלת הכישרון הזה ,הופכת השירה הלירית לנחלתם של מטורפים חסרי כישרון הכמהים לתשומת לב ומתחרים זה בזה באקסצנטריות “.

( פרדריק פול וסיריל קורנבלות חוזים את מצב השירה בראשית המאה ה-21 בספר “סוחרי החלל ” בתרגום עמוס גפן ע’ 38)

“”

ב-2 בספטמבר  2013 נפטר פרדריק פול סופר המדע הבדיוני הפעיל הוותיק ביותר בעולם. הוא היה בן 93 .זה אחרי קריירה רצופה של 76 שנים ככותב וכעורך של ספרי ומגזינים של מדע בדיוני. משנת 1937 ועד לחודשים האחרונים ממש בבלוג פעיל מאוד שפתח ושאת הרשומה האחרונה בו פירסם ביומו האחרון לפני הניתוח שסיים את חייו.

( הבלוג ממשיך להתקיים ולהיות מופעל בידי אלמנתו של פול ,סופרת מדע בדיוני גם היא ).

פרדריק פול היה ככל הנראה הוא היה אחד הבלוגרים הפעילים  הזקנים ביותר על פני כדור הארץ וקריירת הכתיבה שלו היא אחת הארוכות בהיסטוריה האנושית.

הוא הרבה לכתוב על תחושותיו לחיות בעתיד שאותו דמיין וחזה ועליו כתב במשך שנים רבות ,ושאותו חזה בדייקנות באחד מספריו המוקדמים “סוחרי החלל ” מ-1953 שאותו כתב עם עמיתו סיריל קורנבלות.עתיד שבו סוכנויות הפרסום שולטות למעשה בכדור הארץ ומנהלות את העולם מאחורי הקלעים.

סופר המדע הבדיוני

בתחום המדע הבדיוני. פול החל את פעילותו כאחד מחובבי המדע הבדיוני הראשונים ומאבות תנועה זאת של פעילים בעולם המדע הבדיוני לצד אישים שמאז הפכו לידועים מאוד גם הם כמו יצחק אסימוב ידיד קרוב שהפך לאחד מסופרי המדע הבדיוני הגדולים של המאה העשרים.פול האריך שנים רבות אחריו. ואחד מספריו האחרונים ( שאמור לצאת מתי שהוא גם בעברית )” התיאורם האחרון ”  היה שיתוף פעולה עם סופר מדע בדיוני מפורסם אחר ארתור סי קלארק.ש שרואים בפול  את המייצג האולטימטיבי של המדע הבדיוני המסורתי זה שהיה מוקסם מהמדע ומהשגת ידע נוסף על היקום  היקום מסביב אך תוך שימוש בבאלמנטים ספרותיים מגוונים.

אחרים ראו בו בראש ובראשונה כותב סאטירות מוכשר. הסופר והמבקר הבריטאי קינגסלי איימיס ראה בפול עוד בשנות השישים כסופר המוכשר ביותר שאותו יצר המדע הבדיוני המודרני. הוא ראה בפול כ”סופר של האדם הכלכלי “. הוא נחשב בשנות השבעים והשמונים תקופת שיא הצלחתו כסופר כמעין מגשר בין המדע הבדיוני הוותיק הקלאסי והמדע הבדיוני החדש הספרותי יותר.

ספרים ידועים שלו משנות השבעים  כוללים את יותר מאדם ” ([תירגם מאנגלית – מיכאל תמרי}.  עם עובד 1996)  ( או “קייבורג” בתרגום הראשון לעברית, הספר תורגם לעברית פעמיים בשתי הוצאות שונות  אחד מספרי המדע הבדיוני המועטים שזכו לכבוד הנדיר הזה  ) שבו עסק בשאלה כיצד יחוש אדם שהופך לאדם ביוני מיכני קייבורג והטראומות  שהוא חווה כתוצאה.

הספר המתאר את נסיונה של ממשלת ארה”ב להקים מושבה על מאדים בעזרת מחשב ובמקום לנסות ל”האריץ”  את מאדים  למטרות ישוב אנושי לשנות בני אדם כדי שיתאימו לכוכב הלכת.  ואת ההשפעות שיש על כך על הקייבורג שהוא איש המאדים הראשון זהו עדיין הספר הטוב ביותר על נושא הקייבורג האדם המורכב מחלקים אלקטרוניים ומכניים  נושא שהופך לאקטואלי יותר ויותר מידי יום ביומו.

לאחר ספר זה כתב פול  את ספרו הידוע ביותר ככותב יחיד “שער “( תרגם לעברית עמנואל לוטם ,הוצאת עם עובד,1979 ) תיאור גילוי של שרידים ארכיאולוגיים של גזע חייזרי מסתורי שנעלם לפני אלפי שנים כולל ספינותיהם וחקירתם בידי בני אנוש שמנצלים אותם כדי לצאת למסעות שמטרתם אינה ידועה ויכולה להיות מסוכנת ביותר. את הסיפור שילב פול באופן יוצא דופן לאותה התקופה בתיאור בדיקה פסיכולוגית שאותה עובר הגיבור שנים לאחר מסעותיו כשהוא כעת איש עשיר מאוד ,  בידי תוכנת מחשב דמויית זיגמונד פרויד.

לספר זה  נכתבו לא פחות מחמישה  ספרי המשך  שמהם תורגמו   שניים לעברית ותיארו ביתר פירוט את גזע ההיצ’י המסתורי  ואת הסיבות להיעלמותו ( בראש ובראשונה גזע על עויין המהווה איום על הגלקסיה ועל היקום ). .

אך כל ספר בסדרה היה מוצלח פחות מקודמו   ככל שהיכרנו אותם יותר הם נעשו מעניינים פחות ,ללמדך שבמקרים מסויימים ככל אתה מכיר מישהו טוב יותר העניין בו פוחת והולך באופן הדרגתי.

ספר נוסף מתקופת השיא של פול בשנות השבעים היה ג’ם :יצירתה של אוטופיה ”  ( תרגם מאנגלית עמוס רגב ,ספריית מעריב, 1981 ) ספר שזכה בפרס ספרותי חשוב ביותר. סיפור על החלום האמריקני שהופך לסיוט אמריקני בתיאור הישוב של כוכב לכת אחר בידי  שלושת מעצמות העל המתחרות השונות של כדור הארץ. כל אחת ממעצמות העל מוצאת גזע אחר בכוכב הלכת הזה להתחבר עימו במאבק שמביא את כל הרשע של כדור הארץ והסיכסוכים האידיאולוגיים שלו אל כוכב הלכת החדש. . מוסר ההשכל הוא “שתפו פעולה או מותו”  .

פירסומאי  העתיד

אך ללא ספק ספרו המפורסם ביותר הוא ספר שכתב בשיתוף  פעולה עם סיריל קורנבלות ” סוחרי החלל” ( 1953 תרגם לעברית עמוס גפן  . . מסדה 1978) שעדיין נחשבת לסטירה החברתית הטובה ביותר  של ספרות המדע הבדיוני.

ההופעה הראשונה של “סוחרי החלל” כסיפור בהמשכים בכתב עת.

ברומאן זה שהופיע לראשונה  כסיפור בהמשכים ביוני 1952  במגזין “”גאלאקסי ”  ב-1952 וספר ב-1953 תיאר את העולם של המאה ה-23.  ובו  חזו פול וקורנבלות  בדייקנות מדהימה ממש  את העולם של ראשית המאה ה-21.  בספר זה שהתבסס על התנסויותיו של פול  כאיש פרסום   נחזה העתיד כנשלט לחלוטין בידי חברות פרסום,תדמיתנים  ומה שאנו מכנים כיום “יחסי ציבור “. ושום דבר לא חומק מהשפעתם מקיפת הכל.

סיריל קורנבלות.שותפו של פרדריק פול בכתיבת “סוחרי החלל” ועוד יצירות.

סיריל קורנבלות שותפו של פול בכתיבה,האמין שיש ירידה  ברורה באינטליגנציה של רוב המין האנושי  שנגזר עליו להישלט בידי אליטה קטנה והולכת של אנשים אינטלגנטיים. הוא כתב כמה סיפורים ידועים  על נושא זה כמו הסיפור הקלאסי  “התיק השחור הקטן ” ( שתורגם לעברית  פעמיים).

אמנם  האובססיה של קורנבלות  עם הדרדרות המין האנושי והטמטמותו   ותמיכתו באאוגניקה לשיפור המין האנושי  יכולה להיות היום מאוד לא נוחה לקריאה. אבל רעיונותיו בנושא מקבילים לאלו של מחקרים שונים שטוענים שיש ירידה  ברורה באינטליגנציה של המין האנושי של ראשית המאה ה-21. ( אם כי יש גם מחקרים אחרים שטוענים בדיוק ההפך וככל הנראה הנושא לא יוכרע באמת בזמן הקרוב ). את הרעיון הזה הוא הכניס בעוצמה ל”סוחרי החלל” שבו הפירסומאים מנהלים את סדר יומו של ההמון הגדול והמטומטם שאינו מבין כיצד “עובדים” עליו בכל  רגעורגע עםפ שלל פירסומות קופצניות..

סוחרי החלל במהדורה צרפתית.

העולם כולו הוא כלכלה גלובלית גדולה אחת שמנוהלת מארה”ב. ובראש ובראשונה על ידי כמה סוכנויות פרסום שמנהלות את הכל.

פול וקורנבלות תיארו חברה עתידנית דיסטופית הסובלת מעודף אוכלוסייה חמור ומחסור במשאבים   נשלטת בידי סוכנויות הפרסום הנאבקות   זו בזו  במאבקים שיכולים להיות אלימים בהחלט .חלק גדול מהאוכלוסייה מוכה מהמתקפה הבלתי פוסקת של פרסומות.מעמדו של אדם בחברה נקבע על ידי יכולתו של אדם לרכוש מוצרי סטטוס (מה שאנו מכנים היום “מותגים “).

הפירסומאים משכנעים את האוכלוסייה על ידי המתקפה הבלתי פוסקת של המסרים שלהם שרמת החיים שלהם עולה כל הזמן בהודות למוצרים החדשים שנוצרים ומתפרסמים.במהלך הסיפור מתברר לנו שלחלק או לרוב המוצרים האלו יש אלמנטים שהופכים את השימוש בהם להתמכרות בדומה לסיגריות ולסמים של היום . זאת מתוך מטרה מכוונת להפוך את הצרכנים לתלויים בהם ולמקסם את רווחי החברות.

הסיפור מביא דוגמה למוצר כזה : המוצר האחרון אותו מקדמת החברה : קפה בשם “Coffiest” (בתרגום העברי של עמוס גפן : “כפקפה”). וזה באמת מוצר מצויין-לפחות לחברת הפרסום : “כל דוגמית מכילה 3 מיליגרם של אלקלואיד לא מזיק אבל בפירוש משעבד. אחרי עשרה שבועות הלקוח לכוד לכל החיים..”

דהיינו הצרכן נאלץ להתמכר.

מטרתן העיקרית של חברות הפרסום היא : ללכוד את הצרכן במעגל קסמים של :משקה שמעורר תשוקה כפייתית לממתקים שמעוררים תשוקה כפייתית לסיגריות שמעוררות תשוקה כפייתית למשקה”.

 

סוחרי החלל המהדורה האיטלקית

אך המציאות שמחוץ למתקפת הפירסומות הבלתי פוסקת היא אפורה מאוד.

בגלל פיצוץ האוכלוסין  רוב האנשים הם עניים מרודים  רוב האנשים ישנים על מדרגות (בשכר דירה גבוה). הניצול של המשאבים הטבעיים הגיע לרמה שצמחים מגדלים במיכלים (כי אין אדמה). כמובן גם אין בשר, ובתחום הרכב חזרו למכוניות מונעות בפדלים. גם זיהום האויר הגיע לרמות שאנשים לא יכולים ללכת ברחוב ללא מסנני אף

יש מחסור במשאבים חשובים של מים ומזון טוב ומזין ודלק .כתוצאה מהמחסור בדלק ,יש חזרה לכלי תחבורה המונעים בידי אדם כמו הריקשה המופעלת בידי סבל.

בעולם הזה רק לעשירים ( בכירי סוכנויות הפרסום ) יש  אפשרות להיהנות מהלוקסוס האולטימטיבי :דירה של שני חדרים עם מיטות ושולחנות שאפשר להרחיב אותם ! הם בלבד יכולים להיהנות מאותם מוצרי יוקרה נדירים :פרחים .

בעולם זה החברות הרב לאומיות תפסו את מקומן של הממשלות והן אלו שמחזיקות בכוח הפוליטי האמיתי ,אם כי כלפי חוץ המצב נמשך כמקודם. בעבור המון הצרכנים המטופשים. למעשה המדינות קיימות כעת רק כדי לוודא את המשך שרידתן של החברות העסקיות ובראשן חברות הפרסום ,שהנן החשובות מכל. והן המשלמות את המשכורות הגבוהות ביותר לעובדיהן. הן ולא חברות הייצור הן אלו ששולטות על דעות ההמונים וגם על תנאי המחיה שלהם .הן שמחליטות מה יאכלו ההמונים ומה ישתו.מה יעשו מה קראו ובמה יצפו.

בחברה הזאת מעמדו של אדם בסולם החברתי הקשוח מאוד  נקבע בעצם לפי כמות המכירות שהוא מצליח לבצע לאחרים. אנשים מוקפים כל הזמן במסכי טלוויזיה ובפרסומות גלויות וסמויות כולל כאלו החודרות לתת מודע.( תהליך אסור כיום אך היה מותר בשנות החמישים כשהספר נכתב).

אפילו ממשלת ארה”ב נשלטת לחלוטין בידי ראשי סוכנויות הפרסום הכל יכולים. נשיא ארה”ב חייב את מעמדו לפרסומאים בלבד. ובכך המחברים  התגלו כנביאי אמת כפי שכולנו יודעים.

מערכת החוק והסדר מופרטת לחלוטין : אין משטרה,יש “חברות משטרה” כמו “בארנס”, ו “פינקרטון“,.גם בתי המשפט עברו שינויים כדי לשרת את תאגידי הפרסום.  בעולם הזה הפרת חוזה היא עבירה חמורה לעין ערוך מעבירת רצח שממנה אפשר להשתחרר בקלות במיוחד אם יש לך את הקשרים המתאימים. הראשויות גם מעלימות עין מהמלחמות הפרטיות בין צבאות השכירים של התאגידים.

הפרסומאים בהחלט חושבים גם על דור העתיד של הצרכנים  וכיצד להגיע גם אליו :

“כל בתי הספר… קיבלו את המלצותינו בקשר לאריזות ארוחות הצהריים. סויה בורגרים וסטייקים מיוצרים מחדש – נארזים במיכלים שצבעם ירוק, הצבע האופייני לכל מוצרי אוניברסל אבל הממתקים הגלידה ומנת הסיגרילדות עטופים באדום לוהט נוסח סטראזליוס. כשיגדלו הילדים האלו…יפשטו מוצרי אוניברסל את הרגל ויעלמו מן השוק…”

( מתוך “סוחרי החלל “)

אמנם ישנה תנועת התנגדות חלשה ולא יעילה.המוגדרת כתנועת טרור “השומרנים ” המזכירה מאוד את כל האירגונים “הירוקים ” של היום .  זאת התנועה המפחידה את האנשים במסדרונות הכוח מאחר שהיא מתנגד’ לכל סדר ההסדר העולמי הקפיטליסטי גלובליסטי פירסומאי  הממוקד בניצול כל גרם אפשרי שלמשאבי כדור האערץ בעבור האליטה והצרכנים . השומרנים שואפים להקים חברה חדשה וצודקת יותר שלא תתבסס על ניצול קפיטליסטי עיוור של משאבי החברה. אך הם כבר התייאשו מכדור הארץ והחליטו לעבור לכוכב הלכת נוגה.

במרכז הסיפור עומד איש הפירסום הבכיר מילס קורטני שנופל ממעמדו הרם ומוצא את עצמו כעוד אחד מהאוכלוסייה חסרת הפרצוף של המטומטמים שהסוכנויות מפתים.הוא שורד את מחנות העבודה ועובד למחנה של ה”שומרנים ” ומחבל במזימת הפרסומאים להעביר עודפי אוכלוסייה ויצור לכוכב הלכת נוגה על ידי הפיכת הכוכב לגימיק של פרסום ומכירות.

לאמיתושל דבר הסרט המפורסם “בלאד ראנר” נראה כמו עיבוד ויזואלי של ספר ספציפי זה יותר מאשר הרומן של פיליפ  ק. דיק שעליו לכאורה התבסס.

יצירת “סוחרי החלל”

פרדריק פול תיכנן  לכתוב רומן על סוכנויות הפרסום של ניו יורק של ההווה  עוד מאמצע שנות ה-40 כאשר סוכנויות אלו היו חדשות ביחס  אבל הוא חשב כבר אז כי זהו הנושא המעניין ביותר שאפשר למצוא ברומן על ניויורק. .הוא כתב רומן על סוכנויות הפרסום של ההווה אלא שלא היה לו ניסיון פרקטי עם סוכנויות פרסום וכתוצאה הוא החל לעבוד כאיש פרסום.

אמנם פול וקורנבלות לא התכוונו באמת לתאר את העתיד לבוא. הם רק הגזימו בצורה סטירית בתיאור תופעות שונות שכבר היו קיימות בשנות הארבעים והחמישים ,אלא שההגזמות האלו אכן היו בדיוק מה שהתרחש בעתיד לבוא. מאז זכה הספר לשבחים כסטירת המדע הבדיוני הטובה ביותר מאז “עולם חדש אמיץ” של הכסלי ,תואר שהוא עדיין שומר עליו. ויש המרחיקים לכת ורואים בו את רומן המדע הבדיוני הטוב ביותר בכלל.

ב-1985 פול לבדו כתב ספר המשך לספר זה בשם “הסוחרים של נוגה” אבל זה כבר לא היה זה. הספר תיאר את המרידה של המתיישבים בכוכב הלכת נוגה כנגד הפירסומאים בכדור הארץ ,אבל הסטירה של הספר הקודם כבר נעלמה .אולי משום בשנות השמונים העולם שאותו תיאר פול בשנות החמישים כבר כמעט והתגשם.

הוא חזר ל”סוחרי החלל ” בשנת 2011 והכניס בו כמה שינויים ועדכונים קטנים ,שנגעו לפרשיות עסקיות מעידן ריגן ובוש.אבל כפי שהוא הסביר הוא היה צריך לשנות מעט מאוד מאחר שהעולם שאותו תיאר התגשם  הלכה למעשה. “סוחרי החלל ” כבר לא היה יותר רומן עתידני.

תוכניות הריאליטי של העתיד

 

פול כתב עוד סיפורים שעסקו בסוכניויות פרסום בעתיד . ואחד מהם הפך לקלאסיקה אדירת השפעה  גם הוא.

זהו ” ” “The Tunnel under the World” המנהרה שמתחת לעולם ( לא תורגם) מ- 1954 סיפור שעובד לרדיו והוסרט.

הסיפור תיאר ניסוי מצמרר של אנשי סוכנות  פרסום בעתיד הלא רחוק שמשכפלים את תבניות המוח של עיירה שלמה של עשרים ואחד אלף איש למטרות פרסום. הדמויות בסיפור תושבי עיירה קטנה  המופצצים  כל רגע  בחייהם מידי יום ביומו במסרי פירסומת שונים ומשונים ,  מגלים בסיומו שהם אינם בני אדם “אמיתיים כלל . הם כולם רובוטים מיניאטוריים של קהילה שהושמדה בפיצוץ בבית חרושת לכימיקלים  והם קיימים כעת רק  כשפני ניסיונות ” כדי לבחון את ההצלחה של מבצעי פרסומת שונים.וכך הגיבורים נאלצים לחוות יום אחרי יום שבו הם מקבלים סימאות פרסום ומבצעי פרסום שונינם ותגובותיהם מנותחות ועבור זה הם קיימים.

בסיפור זה חזה  פרדריק פול לראשונה מצב שתואר מאז בסרטים ידועים ואף בתוכניות ריאליטי שונות (דוגמה אחת מני רבות “המופע של סטיב ” ” מ-2003 שתיאר אדם אמיתי החי ב ללא ידיעתו במציאות המפוברקת עבורו בידי המתחן  יגאל שילון על מנת לבדר בכך את צופי הטלווזייה ).

העולם האמיתי הפך להיות דומה לעולם שאותו תיארו פול וקורנבלות בצורה סטירית  בשנות החמישים.הפרסום אכן שולט כיום בחיינו. ואכן יוצר נשיאים ותורם תרומה מכרעת  לתבוסתם ולנצחונם של גורמים שונים.הם צדקו כל כך משום שהגזימו את הנעשה בעולם הפירסום בצורה אכזרית .כיום לעומת זאת כבר אי אפשר להגזים לגבי תחום מרכזי זה של המציאות בראשית המאה ה-21.

“סוחרי החלל” היה ונשאר אחד היצירות המפורסמות ביותר  על עולם הפירסום.סאטירה שליחה לא נס עד היום.  רק שהיום הוא כבר בכלל לא משעשע כפי שנראה בשנות החמישים. היום הוא נראה כספר רציני לחלוטין על מה שמתרחש מסביבו של הקורא.

אמנם הספר לא התגשם במדוייק :המניפולציות של הפירסומאים את האוכלוסייה נראות כיום כפשטניות אם נשווה לתחכום של הפרסום כיום ,וזה משוםפ שהאנשים המורגלים כבר להתקפות הפירסום הבלתי פוסקות השוב אינם כה קלים לפיתוי כפי שהם מתוארים ב”סוחרי החלל”. יש מעמד צרכנים נכון ,אבל אין שום אליטה של סוכנויות הפרסום. האנשים האלו כידוע  אינם מאריכים ימים ושנים בסוכנויות ועלולים להיזרק בכל רגע בבעיטה לרחוב אל הצרכנים כמובטלים בדומה למה שאירוע לגיבור “סוחרי החלל ” שביום אחד נפל מפסגת המעמד החברתי אל התחתית של החיים”האמיתיים ” שמחוץ למשרדי הפרסומת. .

 

נספח פרדריק פול  בשפה העברית

הספרים של פול

סוחרי החלל /[מאת] פרדריק פול – ס’ מ’ קורנבלות. עברית: עמוס גפן. מסדה 1978

זאב זאב. /[מאת] פרדריק פול ו-ס.מ. קורנבלוט; [תירגם מאנגלית יקותיאל שנייבאום; הביא לדפוס: דן ארצי].  עם עובד 1980

שער /פרדריק פול; תרגם מאנגלית:עמנואל לוטם עם עובד 1979.

סף האירוע /פרדריק פול ; [תירגם מאנגלית עמנואל לוטם]. עם עובד 1982

מיפגש היצ’י /פדריק פול ; [תירגם מאנגלית עמנואל לוטם]. עםעובד 1987

קיבורג /פרדריק פול ; מאנגלית יעקב שקד. ספריית מעריב 1980

תרגום שני : יותר מאדם /פרדריק פול ; [תירגם מאנגלית – מיכאל תמרי}.  עם עובד 1996

ג’ם /  מאנגלית : עמוס רגב’  ספריית מעריב 1981.

סיפורים קצרים :

הזהב בקצה קשת-הכוכב:מבחר של וולהיים / וולהיים, דונאלד ר‘. הוצאת אלישר, 1981. תרגום: עודד פלד, שרונה עדיני.

תקציר :סיפורם של עשרה אנשים צעירים ומוכשרים שנשלחים לחקור כוכב לא קיים מסביב לאלפה קנטאורי .עשר שנים של חשיבה מרוכזת הופכת אותם לסופרמנים היוצרים את העולם שלהם והם חוזרים לכדור הארץ כדי לבחור קולוניסטים מכדור הארץ ההרוס.

היום המיליון –פנטסיה 2000 מספר 15

קיראו אותו ב”יקום תרבות ” כאן.

תקציר : סיפור אהבה של העתיד הרחוק בחור פוגש בחורה והם עושים אהבה הכל באמצעות טכנולוגיה ורובוטים והכל מרחוק.

סיפורים עם סיריל קורנבלות

  1. עולמו של מריון פלאורס – ס. קורנבלוט ופרדריק פול פנטסיה 2000 גליון 17  1980-81)

2. הפגישה – פרדריק פוהל ו-ס.מ. קורנבלות (תרגום: נגה ברוקס) מדע בדיוני, הטוב שבטוב – 6 / אסימוב איזק. (ע). הוצאת לדורי

וגם בפנטסיה 2000 ג יליון מספר 20, ב-1981 

קיראו אותו בבלוג “המולטי יקום של אלי אשד ” כאן.

שארן איגין – פרדריק פול פנטסיה 2000 מספר 27 1982

עושה הרוחות – פרדריק פול (תרגום: מאיה שני-דור ) פנטסיה 2000 גליון 37 1983

סיפורים בעברית מאת סיריל קורנבלות לבד

תיק שחור קטן:סיפורו של רופא בעתיד שבו שולטים האידיוטים בעולם.

תורגם לעברית פעמיים בו זמנית.

א. מבחר הסיפורת הבדיונית (ב’) / סילברברג רוברט (ע)עמנואל לוטם הוצאת עם עובד, 1981.

התיק השחור הקטן

ב. .חדירת זמן / קלארק ארתור ס’ (ע). הוצאת מסדה, 1981. תרגום: יורם רפופורט

וראו גם על סוחרי החלל :

העם דורש מדע בדיוני חברתי “:צביקה ברקוביץ על סוחרי החלל

רמי שלהבת על “סוחרי החלל “

עוד על פרדריק פול :

 

ניימן על “שער”

ניימן על “סף האירוע”

11 תגובות

  1. התחזית כמובן לא הייתה מדוייקת .הם שגו למשל בכך שהם חזו טיסות חלליות לנוגה.
    אבל הם כן צדקו בחיזוי מגמה שהייתה רק בראשיתה בשנות החמישים,אבל החלה לצבור תאוצה אדירה משנות השמונים ואילך :במקום החשוב שאותו יתפסו סוכנויות הפרסום ויחסי הציבור בתרבות הכללית ובהשפעה המכרעת ממש שתהיה להם על הפוליטיקה והתקשורת .

  2. אוסיף על כך שאני רואה בספר “נוף-עולם ” של ניר ברעם בחלקים מסויימים שלו ,מעין תשובה עכשווית ל”סוחרי החלל”.ברעם נותן בספר תיאור פרטני של הדרך שבה שולטים היחצניים בפוליטיקה במקומות שונים בעולם. אין לי מושג אם הוא קרא את “סוחרי החלל” אבל למעשה הוא מתאר משהו די מקביל למה שמתואר שם.
    צפו בקרוב לדיון מפורט יותר בכך ברשימה שתופיע על “נוף -עולם ” של ברעם ב”יקום תרבות “.

  3. נשאלתי בפייסבוק בידי בר חיון לגבי מאמר זה וההתיחסות שמופיעה בו לטענתו של סיריל קורנבלות שיש ירידה ברורה באינטליגנציה של המין האנושי :
    “אני יודע שהקונספציה הפופולארית (כבר מאות שנים אגב) היא שהדור הולך ופוחת אבל האמנם יש מחקרים שטוענים שיש ירידה ברורה באינטליגנציה של המין האנושי של ראשית המאה ה-21? כלומר, נתקלת בכאלה?
    התשובה היא שבהחלט כן ישנם כמה מחקרים שטוענים שישנה ירידה הדרגתית באינטליגנציה של המין האנושי.
    מחקר אחד טוען שהירידה היא עוד מהתקופה הפרהיסטורית לפני מאתיים אלף שנים כשהפסקנו להיות ציידים :

    ראו דיווח עליו כאן :
    http://www.cbsnews.com/news/study-claims-humans-are-becoming-less-intelligent/

  4. מחקר שני טוען שאנחנו הרבה יותר מטומטמים כיום מאשר לפני מאה שנה בתקופה הויקטוריאנית כאשר אנשים היו יותר אינטליגנטיים ורציונאליים מאשר היום בהווה שתוף האמונות התפלות שלנו .ואכן ללא ספק הולך ופוחת הדור.
    ראו את המחקר כאן :
    http://phys.org/news/2013-05-victorian-era-people-intelligent-modern-day-counterparts.html

  5. ויש את הספר הזה “הדור המטומטם ביותר ” שטוען שדור האיטרנט הוא הדור המטופש ביותר של המין האנושי ואיום לשרידת המין האנושי :
    http://www.amazon.com/The-Dumbest-Generation-Stupefies-Jeopardizes/dp/1585427128
    ישנם כמובן גם מחקרים שטוענים את ההפך הגמור.אבל כיום בהחלט יש תומכים בעולם המדע לדיעותיו של סיריל קורנבלות על התדרדרות המין האנושי.

  6. לא צריך להתאמץ בקשר לרמת האינטליגנציה של הדור העכשווי -כל מי שיש לו ידלים שנמצאים במערכת החינוך מבינים בקלות איזו רמה של שטחיות ורדידות קיימת כיום
    הטוכנולוגיות מדהימות אבל רמת השכלה והידע הנצבר עלובים ברמתם
    הכל שטחי להחריד מבלי להעמיק ולהרחיב
    ועל רמת הידע של מרבית המורים עוד לא אמרתי דבר ( במקרים רבים גם אין מה לומר)
    אין לי מושג בגלל מה ילדים עושים כיום בבית ספר 12 שנים – את הכל אשר היה למחצית הזמן ולא יותר

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × שתיים =