בינואר 2014 מלאו שמונים שנה להולדתו של  איש החלל פלאש גורדון בשבעה ינואר 1934.ולרגל זה הנה סדרת כתבות מיוחדת על גיבור המדע הבדיוני המפורסם ביותר של כל הזמנים האיש והאגדה בקומיקס האמריקני וגם בתרבות הישראלית.

ותחילה החלק הראשון העוסק ביוצרים של האגדה  הצייר המוכשר מאוד אלכס ריימונד והכותב הרחוק מאוד מלהיות מוכשר דון מור בגירסה המקורית של פלאש גורדון ,שהיא שונה מאוד מהגירסאות האחרות של יוצרים אחרים.

העמודים הראשונים על עלילות פלאש גורדון דייל ארדן ודוקטור זרקוב ,ינואר 1934.

לקוח מכאן

 

פלאש גורדון הוא אחד הגיבורים המפורסמים ביותר של  הקומיקס והמדע הבידיוני האמריקני. אולי המפורסם בכולם בארה”ב ובעולם כולו.

במקור כאשר הופיע לראשונה ב-1934 הוא היה  ספורטאי אמריקני בלונדיני  מפורסם   שחקן של המשחק האיזוטרי לעשירים  פולו  בוגר של האוניברסיטה האמריקנית המפורסמת “יל “, שביחד עם חברתו דאל  ארדן (יפיפיה שחורת שער שעיקר עיסוקה בחיים הוא לצרוח ולהתעלף ולקנא לפלאש)    נחטף בידי המדען הגאון והמשוגע  הנס זרקוב מוצא את עצמו בכוכב מונגו.

מדוע ? מונגו ,כוכב לכת נודד התקרב בהדרגה לכדור הארץ של אמצע שנות השלושים והדבר גרם לאסונות שונים בכדור הארץ  כמו נפילת מטאורים באיזורים מיושבים.הדוקטור  זרקוב מצא הוכחות לכך שהאסונות מופעלים ישירות בידי אנשי מונגו  הוא יצא לשם ברקטה פרי המצאתו עם שני זרים שחטף בדרך ,פלאש גורדון ודיל ארדן. למרבית התדהמה החטיפה  האקראית מתגלה כהחלטה גאונית. אחד הזרים האלו פלאש גורדון הוא האיש שיכניע כמעט לבדו בשתי ידים  פלוס חרב ואקדח קרניים  וגם עם עזרה של הילידים והילידות  את כלל כוכב הלכת מונגו.

פלאש מגלה שהכוכב נשלט ידי הרודן המרושע מינג  שלו יש בת יפיפיה ותאוותנית בשם אאורה.היא מאורסת לנסיך בארין של ממלכת ארבוריה ,אך מעוניינת בפלאש האדיש לקסמיה.

הוא מגלה שעם כל הפרימיטיביות של הכוכב (האנשים שם עדיין נלחמים בחרבות ) מינג מהווה סכנה ממשית לשלום כדור הארץ.איך שהוא ישנן ברשותו טכנולוגיות שאין ברשות כדור הארץ.

דבר גרוע עוד יותר מינג מתאהב בדייל ארדן חברתו שחורת השיער של פלאש ונחוש בדעתו לשאת אותה לאישה ויהי מה!

ומכאן ואילך נאבק פלאש במינג ובגזעים השונים והמשונים השוכנים במונגו על מנת לשחררו מידי העריץ. רובם ככולם נשלטים בידי מלכים ובעיקר  מלכות.יפות וכולן מעוניינות בו ויהי מה.

הוא נודד בכל רחבי מונגו ובממלכות המרובות והשונות שבו לעיתים פרימיטיביות לעיתים עתידניות במונחי כדור הארץ ,תמיד אקזוטיות ותמיד מוצא בהן נשים שחושקות בו וגברים שחושקים  בדייל ארדן.ולפעמים הגברים נראו כחושקים לא דווקא בדייל אלא דווקא בפלאש עצמו.

התברר שלאנשי ונשות מונגו הייתה תשוקה מינית בלתי נשלטת לגברי ונשות כדור הארץ.תשוקה שאמנם מעולם לא החזרה בידי פלאש ודייל או דוקטור זרקוב.

flash gordon fall of ming book cover

הסיפורים  על מאבקו של פלאש במינג היגיעו לסיומם הטבעי ביוני  1941 לאחר תשע שנים כאשר פלאש הפיל לבסוף את מינג משלטונו והפך בעצמו למנהיג זמני של מונגו.הוא מינה את הנסיך בארין המורד במינג  והארוס של בתו של מינג לשליט דמוקרטי של מונגו  ואז הוא חזר לכדור הארץ .

וכאן בעצם הייתה הסדרה צריכה להסתיים.לאחר שבע שנים של לחימה בלתי פוסקת של פלאש כנגד מינג. אבל היא לא ,היא הייתה פופולארית יותר מדי.

1941 Flash Gordon by Alex Raymond

פלאש גורדון ודייל ארדן עומדים כמנצחים בפני אוכלוסיית מונגו לאחר שהיפילו את מינג. 1941.

בסדרת הרדיו שהתבססה על הקומיקס  ששודרה עוד באמצע  בשנות השלושים ניתן כבר סיום לעלילותיו של פלאש.  הוא נחת בג”ונגל  והתגלה בידי גיבור הקומיקס האחר של  היוצרים ,אלכס רימונד ודון מור  ” ג”ונגל ג”ים” צייד נועז.    הוא ניצל את ההזדמנות והתחתן רשמית בפני כומר  עם דיל ארדן בג”ונגל בפרק שמן הסתם שיעמם עד מוות את הקוראים הצעירים של הקומיקס. מיד לאחר מכן  פלאש וצוותו יצאו להרפתקה נוספת ביבשת  האבודה האטלנטיס.

הנישואין  עם דיל ארדן היו דבר שאותו  פלאש מעולם לא עשה בקומיקס עצמו.שם העדיפו להשאיר אותו תמיד רווק ומסיבות טובות. אם הוא ודיל היו מתחתנים פלאש הנשוי  באושר היה מאבד את כל הסקסיות שלו עבור המלכות והנסיכות השונות שפגש במסעותיו בעולמות שונים.

ומן הסתם גם עבור קוראיו.

בקומיקס הוא חזר לכדור הארץ רק כעבור כמה שנים ואז  הוא מצא את כדור הארץ  שרוי במלחמה כנגד כוח מוזר שנקרא בסיפורים “החרב האדומה “.בסיפור אחד הוא בולם התקפה ימית על ארה”ב מצד כוח חסר שם שעליו פיקד קצין בעל שפם קטן ומוכר מאוד.

בסיפור אחר מקביל שאותו צייר עוזרו של רימונד אוסטין בריגס  הוא נחת באיזור בסקנדינביה ובלם שם פלישה של אותו הצבא, עם כלי הנשק המתוחכמים שהביא עימו ממונגו.

על כך באחד הסיפורים הוא אף זכה באות כבוד נשיא ארה”ב רוזבוולט

לקוראים  היה ברור שהמדובר בנאצים שעליהם בשלב זה ב-1941  ארה”ב עוד לא הכריזה רשמית מלחמה. זה יקרה רק בעוד כמה חודשים..

לעתיד היו סיפורים שהסבירו שהתברר שישנה ברית סודית בין מינג ממונגו ואדוף היטלר מכדור הארץ ופלאש יצא לנתץ את הברית הזאת.

בתמונה העליונה פלאש גורדון מקבל מדליה מהנשיא רוזוולט על פעילותו נגד הנאצים בין טיסה אחת לשנייה למונגו.

לאחר מכן  פלאש חזר ברקיטה למונגו על מנת לגייס עוד כלי נשק למאבק באוייב המרושע על כדור הארץ . אך שם משום מה  המלחמה  הנוראית בכדור הארץ נשכחה.

פלאש מצא את עצמו  נאלץ  להילחם שוב  ושוב ושוב במזימות של צאצאים שונים של מינג  כולם מרושעים כמוהו ובני דמותו ועוד ועוד מלכות יפות  זוממות שכולן מאוהבות בו עד יאוש ונחושות להשיגו ויהי מה.  בסופו של דבר  הנסיך ברין מונה לשליט מונגו .אבל פלאש חזר לשם שוב ושוב ושוב כדי להילחם במינג שקם שוב ושוב לתחייה והשתלט שוב ושוב על חלקים ממונגו  ואוייבים אחרים בכוכב מונגו ועל ירחיו ועל כוכבים קרובים לו.מינג ובני משפחתו  השונים והמרובים נשארים בחיים למרות כל התבוסות המרובות שספגו לאורך השנים.והם ממשיכים לתקוף שוב ושוב ושוב ושוב…

לפלאש גורדון למרות רצונו הטוב לקצת חופש עם דייל ארדן לעולם אין מנוחה..

לאחר שהסתיימה המלחמה בכדור הארץ פלאש כנשיא מונגו ניסה  בדומה לנשיא ארה”ב טרומן לאחד את כל התושבים לעם אחד אבל הללו התעקשו משום מה להמשיך בסכסוכיהם הנצחיים. וכעבור זמן מה הוא ויתר  על התפקיד של הפוליטיקאי ,הוא גילה שהרבה יותר קל להילחם במינג וצאצאיו מאשר לאחד כוכב לכת שלא רוצה בכך.

כך שהמלחמה במינג נמשכת.ותימשך.

הסיפורים למרבית הצער איבדו את כל המתח האמיתי שהיה להם עבור הקוראים  בתשע השנים הראשונות מאחר שברור היה שהמדובר במאבק אינסופי שלא יסתיים לעולם. פלאש לא באמת יכול לנצח ומינג לא באמת מסוגל להפסיד סופית. .

הצייר

סידרה זאת נוצרה ב-1934 בידי אמן הקומיקס צעיר ולא ידוע בשם  אלכס ריימונד.Alex” Raymond

ריימונד שנודע עד אז רק כאמן עוזר בסדרה בשם “מזלו של טים טיילר ” ( שידועה בעברית כפרשי הג”ונגל ).זכה בהצלחה פתאומית חסרת תקדים. הוא שמע שהחברה שבה עבד “קינג סינדיקאט זקוקה לסדרת מדע בדיוני חדשה שתתחרה בסדרת הקומיקס הידועה “באק רוג”רס ” ( לפי גרסה אחת ) ו/או בסדרת המדע הבדיוני הידועה ג”ון קרטר במאדים של אדגר רייס בוראוז ,לפי גרסה אחרת.

ההצעה המקורית של אלכס ריימונד לסיפור פלאש גורדון שנידחתה בידי קינג סינדיקאט.

.הוא ניסה את ידו ושלחו הצעה .ההצעה נדחתה. הוא התעקש וניסה שוב ושלח הצעה אחרת לגבי אותו הגיבור פלאש גורדון.

במקביל הוא שמע שקינג סינדיקאט  זקוקה גם לסדרה על ג”ונגל שתתחרה בסדרת טרזן של אדגר רייס בוראוז. הוא שלח הצעה לסדרה בשם “ג”ונגל ג”ים”  שאותה כתב אדם בשם דון מור.

גם כן במקביל הוא שמע  שקינג סינדיקט מתכנן סדרת בלש –ריגול שאותה יכתוב סופר הבלשים הידוע דאשיאל האמט. ריימונדהעקשן לא ראה מה הוא יכול להפסיד. הוא שלח הצעה לצייר גם את הסדרה הזאת.

הוא קיווה שאחת משלושת ההצעות האלו תתקבל לבסוף ותהיה לו עבודה קבועה.

בסוף שנת 1933 נודע לו שכל שלוש ההצעות התקבלו וכעת עליו לעבוד עליהן כולן צריכות להופיע בינואר 1934 .שתי סדרות ,פלאש גורדון וג”ונגל ג”ים החלו להתפרסם באותו היום 7 בינואר 1934 והסדרה השלישית הסוכן החשאי איקס 9 החלה להתפרסם כמה שבוענות מאוחר יותר בסוף ינואר.

ומכאן ואילך הפך ריימונד לאמן הקומיקס המפורסם והמוערך ביותר של כל הזמנים.

“פלאש גורדון ” זכתה להצלחה אדירה ורצה עד עצם היום הזה מה שעושה את פלאש גורדון לאחד הגיבורים מאריכי הימים ביותר  במדע הבידיוני ובתרבות הפופולארית בכלל.   לפיה נעשו שלושה סדרות של סירטי קולנוע מפורסמים בבכיכובו של בסטר קראב סדרת טלביזיה מצויירת וב-1980 סרט קולנוע של המפיק דינו דה לורנטיס שבו הופיע לא אחר מאשר חיים טופול שלנו בתור ד”ר זרקוב,

פלאש גורדון כיום ומאז ומתמיד  ידוע בעיקר בגלל האמנים והציירים שלו  והסופרים שעומדים מאחוריו שהם לכל הפחות חשובים באותה המידה נשכחו והושכחו מלב אם כי יש להודות שלפעמים  לא בלי צדק. הכותב  המקורי של פלאש גורדון יצר סיפורים עלובים מעין כמוהם.

אמנם בפרסומים  האמן  אלכס ריימונד הוצג כמי שכותב את הסיפורים ולא רק מצייר אותם

.שקר בפירסום.

ספק רב מאוד אם  אלכס ריימונד  כתב  משהו. גם לא היה לו זמן לכך הוא רק צייר.  מהימים הראשונים  היה לו כותב שלא קיבל  שום  קרדיט בשם דון מור. Don W. Moore. רק שנים לאחר מכן מור  החל להופיע בקרדיטים ככותב.

על פי גרסאות מסויימות מור החל “לעזור ” לריימונד רק באוגוסט 1935 בכתיבה ועד אז כביכול ריימונד לא רק צייר הוא גם כתב את הסיפורים בעצמו.

לאמיתו של דבר דון מור היה הכותב של פלאש גורדון מהרגע הראשון  ב-1933.אולי עוד לפני שריימונד צורף לפרוייקט כצייר.

במקור זאת הייתה סדרה שהייתה  אמורה להיות  לא  חיקוי של  סדרת קומיקס מפורסמת אחרת  בשם באק רוג”רס כפי שטענו תמיד פרסומי החברה על עלילותיו של אדם מהמאה העשרים שמתעורר בכדור הארץ העתידני של המאה העשרים וחמש ויוצא להרפתקאות בחלל   ( דבר שהיא מעולם לא הייתה ). אלא  הייתה מבוססת על עלילות ג”ון קרטר ממאדים של אדגר רייס בוראוז , שם תואר גיבור הרפתקני דומה בעולם פרימיטיבי –סופר טכנולוגי דומה לזה של מונגו ,הלא הוא מאדים.

לחברת קינג היו על כך דיונים עם בוראוז. אולם בשלב מסויים כלשהו אנשי חברת קינג סינדיקאט שינו את דעתם והפסיקו את המגעים עם בוראוז . הם החליטו שהם רוצים גיבור מקורי משלהם ולא כזה שעליו יצטרכו לשלם אחוזים לבוראוז.

אבל הם רצו סדרה חדשה  על פי אותו רעיון כללי.איש כדור הארץ בן “זמננו,שנות השלושים של המאה העשרים ,  שמוצא את עצמו באופן פתאומי ולא צפוי  בכוכב אחר מלא בגזעים פראיים ושילוב של טכנולוגיה גבוהה ונמוכה  פראים מסוכנים,מפלצות מפחידות  ונשים יפות. שם באמצעות חרבו הבלתי מנוצחת וגם כמה אקדחים היורים קרני מוות פה ושם.  נלחם ברשעים  ובראשם בקיסר מינג חסר הרחמים  ובמפלצות ומציל נסיכות ואת  אהובתו דייל ארדן שהיא נציגת בת השכן האמריקני שלה הוא נשאר נאמן תמיד למרות כל הפיתויים המרובים של מלכות יפות הנאבקות על תשומת ליבו.

יכול להיות שאחת הבעיות שהייתה לחברת “קינג ” עם הדמות של ג”ון קרטר  הייתה שהוא מתחתן עם נסיכה בת מאדים המולידה ילדים בביצים (!) .יש להניח שהם היגיעו למסקנה שדבר כזה לא יתקבל על דעת הקהל שלהם ויש צורך באהובה קונבנציונלית יותר אמריקנית למהדרין עבור גיבורם.

בוראוז הזועם מצידו ראה תמיד בפלאש גורדון כפלאגיאט של גיבורו ג”ון קרטר.

הכותב של פלאש גורדון

 

האיש שכתב את הסיפורים מההתחלה עבור ריימונד היה  כאמור דון מור.והוא המשיך לכתוב אותם  גם אחרי שריימונד עזב את הסדרה עבור ציירים אחרים אוסטין בריגס ומק רבוי בין השנים 1934 ו-1953  במשך 19 שנים רצופות.במקביל הוא כתב גם את סיפורי ” ג”ונגל ג”ים ” שגם אותם אייר ריימונד.

דון מור  היה עורך של כתב העת המפורסם לסיפורי הרפתקאות  “ארגוזי”  ששם ערך את סיפוריו של אדגר רייס בוראוז שהשפיע עליו עמוקות .

כפי שהסביר שוב ושוב  מור לבוראוז  במכתבים אליו סיפור טוב הוא סיפור שבו יש כמה שיותר יצורים פנטסטיים ואתרים דמיוניים ו”פעולה ,פעולה ,פעולה” ” ואת הנוסחה הזאת הוא הפעיל  ללא כל ואריאציות בספורי פלאש גורדון שכתב במשך קרוב ל20 שנה עבור אלכס ריימונד , וממשיכיו הציירים  אוסטין בריגס ומאק רבוי .

אני מוצא את סיפוריו של מור על כוכב הלכת מונגו כסטריאוטיפיים מאוד וגרוע מכך משעממים.  פלאש גורדון הבלונדיני הארי הבנוי לתלפיות  הוא  לחלוטין בלתי מנוצח וזוכה כל הזמן בשבחים אינסופיים.כל הנשים מתאהבות בו מיידית ונלחמות זו בזו על חסדיו…   וזה לא באמת מעניין.

ניתן לנחש ששמו  של מור לא הופיע כיוצר שותף של הסדרה  כי התבייש ברמת הסיפורים שאותם כתב,והסתפק בקבלת הצ”ק  ותו לא.אם כך היה הרי הוא שגה שגיאה איומה.היה עליו לדרוש בכל תוקף חלק בקרדיט של מה שהפכה להיות סדרת casino online הקומיקס המפורסמת ביותר בעולם.

אמנם גם היום יש סיפורים  עניין בגלל האמנות המרשימה של אלכס ריימונד שזכתה לפרסום ולהערצה עולמיים. אבל  אחרי זמן גם האמנות הזאת מפסיקה לעניין בגלל הסיפורים העלובים שאותם היא מאיירת.

ספק רב עם מישהו שהוא מעבר לגיל 12 יכול לקרוא אותם כיום בהנאה.

מי שמתעניין בעיקר בסיפורי מדע בדיוני  טובים ומשכנעים  אין לו הרבה מה לחפש בסיפורי פלאש גורדון על מונגו של דון מור ואלכס ריימונד.

לעברית  לא תורגם אף לא אחד מהסיפורים “הקלאסיים ” של אלכס ריימונד על פלאש גורדון . למרות שתורגמו סיפורי פלאש גורדון רבים של יוצרים אחרים ,הארי האריסון ,מאק רבוי ודאן בארי.

כיום קשה להגיד שזאת אבידה גדולה. אם כי מן הסתם לא הייתי אומר זאת אם הייתי קורא אותם כילד.  יצירתו של ריימונד מוערכת עד היום כשיא של אמנות הקומיקס. מצער שהסיפורים עצמם של דון מור לא התעלו  ואף לא התקרבו לרמה הזאת. אבל בשנות השלושים והארבעים הם כנראה סיפקו לקוראים בדיוק את מה שהם חיפשו ,הרפתקאות של גיבור בלתי מנוצח משולבות ברומנטיקה וסקס מרומז.

באפריל 1944  ריימונד עזב את פלאש גורדון לאחר עשור .הוא התגייס לצבא ארה”ב שהיה עסוק במלחמת העולם השנייה.

ציור של אוסטין בריגס מחליפו של ריימונד.

את מקומו תפס עוזרו אמן מוכשר ביותר בפני עצמו בשם אוסטין בריגס Austin Briggsשכנראה תרם רבות לפיתוח הסגנון הקלאסי המרשים של ציורי פלאש גורדון.אך הסיפורים המשיכו להיכתב בידי דון מור. כאשר חזר ריימונד מהמלחמההוא גילה שבריגס הוא כעת  האמן הקבוע של פלאש גורדון  והוא אינו יכול לחזור אליו. ,

כנראה ללא צער רב ריימונד  יצר מייד  סדרה חדשה בשם “ריפ קירבי ” עלילות בלש פרטי  שהוא אינטלקטואל ממושקף. הדבר השונה ביותר שאפשר להעלות על הדעת מפלאש גורדון.הסדרה הזאת זכתה להצלחה גדולה וריימונד שוב לא חזר לצייר את פלאש ואת מונגו.

ריימונד  נהרג בתאונת דרכים ב-1954.אך נחשב עד היום לגדול אמני הקומיקס של כל הזמנים.וסיפורי פלאש גורדון עצמם נחשבים למופת של אמנות הקומיקס.

בריגס המשך לצייר את הסיפורים לעוד כמה שנים אך השתעממם ולבסוף נטש את הסדרה ואת עולם הקומיקס. את מקומו תפס מעריץ של ריימונד בשם עמנואל מאק רבוי. Emmanuel “Mac” Raboy שהמשיך לצייר את הסיפורים שכתב  בנאמנות וללא כל שינוי שהוא  בעלילות דון מור.

אלא שבשנות החמישים בזמן שמק רבוי ודון מור המשיכו לייצר את עלילות פלאש גורדון השיגרתיות כגיבור על כל יכול ,אמן אחר בשם דאן ברי יצר גרסה משלו של פלאש גורדון.

והפלאש גורדון הזה ועמיתיו דייל ארדן ודוקטור זרקוב ,התקיים ביקום אחר מזה של הפלאש גורדון של אלכס ריימונד.

ועל כך ראו בחלק הבא של הסדרה.:פלאש גורדון ביקום של דן בארי

סיפורי פלאש גורדון ב”יקום תרבות “:

עד כה פירסמנו ב”יקום תרבות” את הסיפורים האלו על פלאש גורדון :

פלאש גורדון וגיבורי קרית הירח, מאת הארי האריסון ועמנואל מאק רבוי שבו פלאש מתמודד עם התרסקות של תחנת חלל ענקית על על כדור הארץ.

פלאש גורדון וכובשי החלל האמיצים, מאת הארי האריסון ועמנואל מאק רבוי  שבו פלאש  דוקטור זרקוב ואנשי צוותם  מתמודדים עם חייזר מסוכן במיוחד שחודר לחללית שלהם בסיפור שהוא מקור ההשראה לסרט האימה המפורסם “הנוסע השמיני”.

פלאש גורדון במסע ליום אתמול. הופיע ב”בוקי” מספר 6

פלאש גורדון איש החלל יוצא למסע מסוכן בזמן בתקופות שונות – מימי הדינוזאורים ועד הרנסאנס ומעבר…האם תעמוד מישטרת הזמן מנגד? …

פלאש גורדון בעיר מאדים הקסומה, מאת הארי האריסון ודאן בארי  ובוב פוג”יטני הציירים שבו פלאש מחפש אחרי שרידי תרבות קדומה במאדים שאולי אחראים לרצח של אנשי כדור הארץ שהגיעו לשם, ואולי לא.

פלאש גורדון בעולם הרובוטים סיפור מאת הארי האריסון ודאן בארי שבו פלאש  ודייל מתמודדים  עם עולם שבו השמידו הרובוטים את בני האדם.

פלאש גורדון נגד הפולשים. מאת הארי האריסון ודאן בארי .פלאש ודוקטור זרקוב מתמודדים עם פלישה של גזע חייזרים מתקדם לכדור הארץ

פלאש גורדון נגד מרד היוביראים.המשך הסיפור הקודם .פלאש מתמודד עם גזע החייזרים מהסיפור הקודם על כוכב הלכת פלוטו.

כל הסיפורים האלה הם משנות השישים, ואת כולם כתב סופר המדע הבדיוני הארי האריסון.

פלאש גורדון בעולם הברבארים.  מאת הארי האריסון ודאן בארי . עיבוד של ספר מדע בדיוני ידוע של הסופר הארי האריסון “עולם המוות ” פלאש גורדון  ואנשי צוותו מתמודדים עם עולם פראי באופן מיוחד שהוא חסין כנגד הטכנולוגיות המתקדמות ביותר..

פלאש גורדון במעמקי כוכב נוגה.סיפור מאת דאן בארי. פלאש גורדון בכוכב נוגה כנגד גזע חייזרי המאיים להשתלט על הכוכב.

פלאש גורדון בכוכב המוות .מאת דאן בארי. המשך הסיפור הקודם .פלאש גורדון ודייל ארדן מתמודדים עם עולם מלאכותי שמטרתו היא להשמידם.

פלאש גורדון פוגש את נוח השני. סיפור חדש יותר שצייר  וכתב דאן בארי  מ-1980 ובו פלאש וזרקוב מתמודדים עם רובוט שמתכנן לישב את כדור הארץ עם חיות מכוכב אחר.

פלאש גורדון במלחמת המינים בכוכב קורקובו .החלק הראשון בסדרת סיפורים על פלאש  גורדון וידידיו ד”ר זרקוב ודייל ארדגן בכוכב “התאום” של מונגו “קורקובו ” שבו שולטות נשים המשעבדות גברים.

פלאש גורדון נגד המלכה בת האלמוות של קורקובו .  החלק המסיים של הסיפורים על כוכב קורקובו ושל הקריירה בת 4000 השנה של האמן דאן בארי כיוצר סיפורי פלאש גורדון.

וראו גם :

את סיפורי הקומיקס המקוריים של פלאש גורדון  מאת אלכס ריימונד ודון מור משנת 1934 יש כאן :

חלק 1

חלק 2

חלק 3

פרקים מסדרת הרדיו של פלאש גורדון משנות השלושים

פרקים שונים מסדרת הקולנוע משנת 1936 בכיכובו של באסטר קראב :

הטריילר לסדרת הקולנוע של פלאש גורדון

הפרק הראשון

קטע מהסדרה הקולנועית על פלאש גורדון בכיכובו של בסטאר קראב  משנות השלושים

פרק 7 מהסדרה הקולנועית של קרא

פלאש גורדון טס למאדים :סדרה שניה על פלאש גורדון

פלאש גורדון כובש את היקום :סדרה שלישית של באסטר קראב על פלאש

הגיאופיזיקה של כוכב הלכת מונגו

פלאש גורדון בויקיפדיה

רשימת סיפורי הקומיקס של פלאש גורדון

אלכס רימונד בויקיפדיה

8 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

16 − 4 =