פלאש גורדון ודייל ארדאן.גירסת הצייר דאן בארי.

בינואר 2014 מלאו שמונים שנה להולדתו של  גיבור הקומיקס המפורסם פלאש גורדון בינואר 1934.ולרגל זה הנה סדרת כתבות מיוחדת על האיש והאגדה בקומיקס האמריקני וגם בתרבות הישראלית.

החלק הראשון :המסע לכוכב הלכת מונגו

בחלק הראשון ראינו שפלאש גורדון נוצר ונכתב בעשר שנותיו האחרונות בידי הכותב דון מור והצייר אלכס ריימונד. אלכס ריימונד הפך את הסיפורים לקלאסיקה עולמית. דון מור שכתב אותם במשך 19 שנים היה מוכשר הרבה פחות.סיפוריו היו פרימיטיביים וחזרו על עצמם בצורה אובססיבית.

וכעת לחלק השני של הסדרה :

היקום של דאן בארי

בעברית  הופיעו בכתבי עת שונים בין שנות החמישים לשנות השמונים כמה עשרות סיפורים על הרפתקאותיו של פלאש גורדון . יותר מאשר על כל גיבור קומיקס אחר . אולם הרוב המוחלט של  הסיפורים שהופיעו על פלאש לא היו הסיפורים של דון מור ואלכס ריימונד על פלאש גורדון בכוכב הלכת מונגו.

אלה היו הסיפורים  שאותם ציירו מק רבוי ודן בארי .

וכך עבורי פלאש גורדון “האמיתי” או בכל אופן הטוב ביותר  הוא פלאש גורדון כפי שהארי האריסון כתב אותו עבור הציירים דאן בארי ומאק רבוי.

בסיפורים אלו פלאש נוסע אמיץ בחלל ופותר בעיות עבור משטרת החלל  שהוא בהחלט לא בלתי מנוצח כמו בספורים של מור וריימונד ,מי שמסתמך בעיקר על האינטיליגנציה והתחכום שלו ולא  על כוחו והגופני ויכולותיו בלחימה בחרב.

כל זמן שדון מור הכותב הוותיק של פלאש גורדון מאז 1934  המשיך להיות פעיל ככותב הסיפורים של “יום ראשון “הצבעוניים שאותם צייר אמן בשם עמנואל מק רבוי ,היו למעשה שני יקומים  שונים של פלאש גורדון שסיפורים עליהם  הופיעו במקביל בעיתונות האמריקנית ומן הסתם גרמו לבלבול לקוראים.

. בסיפורים של  דון מור ומאק רבוי  פלאש גורדון  המשיך לפעול כבעבר  כאדם בן זמננו הנמצא על מונגו ועל ירחיו השונים וגם בכוכבים שונים במערכת השמש לפי אותה נוסחה סטנדרטית.

פלאש מגיע לממלכה רחוקה  במונגו או בעולם אחר במערכת השמש  ,המלכה/נסיכה  היפה במקום מתאהבת בפלאש ,היא מנסה לשבות אותו ,הוא מעורר כנגדה מרד ,גובר על כוחותיה, מביס את האוייב המרושע במקום שמנסה גם הוא להפיל את המלכה מסיבותיו השטניות  ומשאיר אותה בידי נסיך המאוהב בה ושידע כיצד לטפל בה בעתיד ויוצא לעוד מסעות עם דייל ארדן וזרקוב.

אבל החל משנות החמישים נוצר   יקום אחר של פלאש גורדון.

היקום הזה נוצר בידי האמן דאן בארי ב-1951 בסידרה חדשה של פלאש גורדון שהופיעה בעיתונים האמריקנים מידי יום ביומו בשחור לבן בכמה פאנלים  כ”יומיים   DAILY להבדיל מסיפורי יום ראשון  ( SUNDEYS  )שהופיעו במקביל כעמודים שלמים וצבעוניים ואותם צייר אמן אחר ,עמנואל מאק רבוי .

דאן בארי ,הצייר של פלאש גורדון במשך כמעט 40 שנה.

דאן בארי נודע עד אז כאחד הקומיקסאים של סיפורי טרזן.

כאשר קיבל בארי את ההצעה להיהפך ליוצר הקבוע של סיפורי פלאש גורדון , היה זה מביא לשדרוג דרמטי במעמדו אם היה מסכים.הוא סירב בתחילה  למרבית ההפתעה לכבוד הגדול לצייר את סדרת הקומיקס המפורסמת והמצליחה ביותר בעולם.

הוא הסביר שלמרות שהוא מעריך את האמנות של הסיפורים. הרי אינו יכול לסבול את הסיפורים  ואת הפרימיטיביות שלהם ולא את הקיסר מינג  וגם בעיקר לא את הדמות של פלאש גורדון עצמו.ובהחלט   לא את הכותב הקבוע שלהם דון מור שסיפוריו הסטראוטיפייים החוזרים על עצמם  בצורה אובססיבית   עלו על עצביו של בארי פשוטו כמשמעו.

רק לאחר שקיבל בארי יד חופשית ליצור מחדש את פלאש גורדון כדמות חדשה  אמנם עם אותו השם ועם אותו המראה החיצוני, עם דייל ארדן ועם דוקטור זרקוב ,אבל ביקום חדש ושונה לחלוטין  בלי מינג ובלי מונגו ש”שיגעו” אותו בפרימיטיביות שלהם הסכים לקבל על עצמו את הפרוייקט.

הוא נשאר עם הקומיקס במשך קרוב לארבעים שנה כשהוא עובד עליו מאירופה.לשם עבר כפי שהתברר לימים גם כדי להתחמק מתשלומי מס בארה”ב ,והוא נשפט על כך למאסר בארה”ב.

פלאש גורדון ודייל ארדן כדמויות אחרות ביקום אחר מזה של אלכס ריימונד. הסיפור הראשון מאת דאן בארי.

בסיפור הראשון שהוא צייר Space Prison פלאש גורדון ודייל ארדן מתוארים כחוקרי חלל וותיקים שהיו במארס יותר מפעם אחת ויוצאים כעת למסע השלישי לכוכב הלכת “צדק” ( שני המסעות הראשונים הסתיימו באסון ). מרכז תוכנית החלל אגב הוא באוהיו.

לימים התברר  גם שאת רוב העבודה בציור ובכתיבה הוא העביר לעוזרים שונים,כותבי צללים וציירי צללים  שבדרך כלל לא קיבלו קרדיט.  הוא עצמו העדיף לעסוק בציורים שלא היו קשורים לפלאש גורדון דווקא. אבל פה ושם גם הוא צייר ואפילו כתב כמה סיפורים ובהם הצדיק מדי פעם את הופעת שמו כיוצר  הבלבדי של הסיפורים.

.ביקום  החדש שאותו יצר דאן בארי   פלאש גורדון הוא דמות שמזכירה יותר מאי פעם את גיבור הקומיקס המתחרה “באק רוג’רס במאה ה-25”.

פלאש גורדון חי בעתיד הלא כל כך קרוב בכדור הארץ שחוקר את מערכת השמש  ומגלה את יכולת טיסה במהירות הגבוהה במהירות האור ומערכות כוכבים אחרות,ומפעיל טכנולוגיות עתידניות  שעושות רושם ריאליסטי למדי.

פלאש גורדון ודאל ארדן מוצגים ככמי שעיסוקם ופרנסתם  הוא  חקר החלל וככאלו הם חוקרים ותיקים וידועים.  דאל ארדן שוב אינה האישה הצרחנית  והקנאית שכל עניינה בחיים הוא להיות לצידו של פלאש ולשמור עליו מפני מתחרות. דוקטור זרקוב הופך לדמות מעניינת בפני עצמו כמדען גאוני שבהחלט אינו מטורף כמו בסיפורים המקוריים.הוא ידידו הטוב של פלאש.  ביקום המקביל שבסיפורים של בארי ועוזריו פלאש ועוזריו חיים בעתיד נודדים ברחבי היקום אך לעולם לא לכוכב הלכת מונגו.

ביקום הזה פלאש גורדון רחוק מאוד מלהיות גיבור העל הבלתי מנוצח של רימונד ומור. הוא אדם אמיץ מאוד וחזק ,אך בהחלט לא כל יכול.וזה הופך את דמותו לסימפטית הרבה יותר.

כאשר דון  מור עזב  את הסדרה ב-1953  לאחר 19 שנים של כתיבה רצופה, היגיע לקיצו פלאש גורדון “המקורי “.

“היקום ” של בארי התפשט גם לסיפורים שאותם צייר מק רבוי והופיעו כל יום ראשון בצבעים כעמוד מלא.

פלאש גורדון  בשני גילגוליו המקבילים בעיתונים האמריקניים היה כעת  ומכאן ואילך ועד 1990 גיבור אחד ביקום אחד ,היקום שאותו יצר דאן בארי ושאותו כתב הארי האריסון.

מכאן ואילך מידי פעם פלאש חזר לכוכב הלכת מונגו ועבר שם הרפתקאות מקבילות לאלו שאותם עבר בעבר בימים של דון מור .אבל זה היה בדרישת חברת קינג בעלת הזכויות שלא רצתה שהסיפורים שפירסמו את פלאש  גורדון בכל העולם ישכחו.

עם זה היה תלוי בבארי עצמו פלאש לעולם לא היה חוזר למונגו וגם לא מבקר שם מכלתחילה.  אבל לא הייתה לו ברירה .מונגו היה חייב לחזור מידי פעם  כי כך רצו בעלי הזכויות וכך רצה הקהל.

.וכאשר פלאש חזר למונגו על מנת להאבק שוב במינג   הוא חזר תמיד להיות אותו הגיבור הבלתי מנוצח שהוא היה בסיפורי מור וריימונד,ולכן הסיפורים על פלאש במונגו של בארי הם משעממים בהרבה מסיפורי פלאש גורדון האחרים שלו.

הכותב

הארי האריסון סופר מדע בדיוני ידוע ומחבר סיפורי פלאש גורדון עבור דאן בארי.

דן בארי ניסה בתחילה לכתוב את הסיפורים בעצמו אך הפסיק לאחר זמן קצר כפי שהסביר זה לא השתלם לו מבחינה כספית ואולי גם משום שידע שאינו כותב מוכשר.

לאחר מכן  כתב אותם עבורו הסופר הארווי קורצמן יוצר המגזין הסאטירי  “מאד ” שבמשך שנים חיבר סיפורים עבור בארי.

הרמה של הסיפורים קפצה מאוד כלפי מעלה כאשר סופר מדע בדיוני ידוע הארי האריסון החל לכתוב אותם במשך למעלה מעשור. כמו מור לפניו ללא קרדיט בסיפורים.   ( שלעברית תורגם אחד מספריו “פצצת חלל ”  המבוסס על סיפור פלאש גורדון שכתב וסיפור קצר בשם רחובות אשקלון ).

הוא החל את דרכו כמאייר ואמן קומיקס בפני עצמו  אבל הפך לכותב וככזה היה טוב יותר מאשר כאמן.   והיה הכותב  הקבוע של פלאש גורדון  מ-1958 ועד 1970 במשך 12 שנים.  הסיפורים של דאן בארי ושל הארי האריסון התקיימו ביקום  אחר מזה של    פלאש גורדון  ממונגו.

הארי האריסון החל לכתוב  סיפורים עבור דאן בארי שאייר ( עם צוות עוזרים “ציירי צללים ”  ) את “פלאש גורדון “היומי ” שאותו הכיר באירופה ומאוחר יותר החל לכתוב סיפורים עבור מאק רבוי .  שאייר את הסיפורים של יום ראשון .

פלאש גורדון מבקר בעתיד שבו הארי האריסון הוא אישיות מפורסמת.( סיפור שלא נכתב בידי האריסון)

האריסון היה סופר מדע בדיוני טוב עם רעיונות מעניינים רבים.אבל חשוב מכל הוא לראשונה הכניס איזו שהיא עקביות והיגיון שלא היו קיימים עד אז לעולם ליקום ולעתיד של פלאש גורדון.

עד להאריסון זה לא היה ברור כלל :האם פלאש גורדון חי בהווה כפי שהתברר מהסיפורים הראשונים של ריימונד? או שהוא חי בעתיד הקרוב מאוד כאשר בני האדם רק מתחילים בתוכנית החלל שלהם?

לפי טענה אחת המדובר תמיד עשור אחד בעתיד. דהיינו אם הסיפור פורסם בשנות השישים אז העלילה מתרחשת בשנות השבעים.

וזה מה שאפשר להסיק מחלק מהסיפורים.

ואולי הוא חי בעתיד הלא קרוב כאשר הטיסה בחלל היא כבר מקובלת מאוד ובני האדם יוצאים למערכות כוכבים רחוקות כדבר של מה בכך?

בחזונו ובסיפוריו של האריסון  ברור שפלאש גורדון חי בערך מאה שנה בעתיד ( לעולם לא ניתנים תאריכים ) אולי  באמצע המאה ה21- כפי שדמיינו אותה באמצע המאה העשרים  כאשר בני האדם חוקרים ומיישבים את כוכבי הלכת של מערכת השמש. ורק לעיתים רחוקות ונדירות הם יוצאים מתחומי מערכת השמש  למערכות כוכבים אחרות ולכוכבים רחוקים.  בחלק מהסיפורים אין לבני האדם   יכולת טיסה במהירות הגבוהה ממהירות האור בניגוד למה שניתו היה להבין מסיפורים מוקדמים יותר ומאוחרים יותר של כותבים אחרים. אבל בסופו של דבר הם משיגים את היכולת שלהם הודות למאבקם בגזע מפותח ורצחני בשם הסקורפי השואף  להשמיד את כל הגזעים האחרים החיים ביקום ופעיל מזה מליוני שנים. .

אך בדרך כלל בסיפוריו של האריסון עלילותיו של פלאש מתרחשות בעיקר במערכת השמש. שם למאדים יש מדבריות שעליהם חיים בדואים ממדבר הסהרה בכדור הארץ שעברו לשם מאחר שמדבר הסהרה הפך ,בכוח הטכנולוגיה, לגן פורח בסיפור מוצלח במיוחד שלמרבית הצער לא תורגם לעברית.

נוגה היא כוכב של אוקינוסים  וג’ונגלים שורץ מפלצות ענקיות שעליו התישבו מתיישבים שונים מכדור הארץ מהם ממוצא סקנדינבי.

כוכב בולט במערכת השמש על פי הארי האריסון הוא פלוטו שאותו מנסים אנשי הארץ לישב שוב ושוב ללא הצלחה.ולבסוף הם מעבירים אותו לידי חייזרים שניסו לפלוש לכדור  הארץ אך הודות לפלאש וזרקוב ללא הצלחה.

ובחגורת האסטרואידים נמצאים כורים המחפשים שם אחרי יהלומים בדומה לכורי הזהב במערב הפרוע בארה”ב.

בסיפור  Falling Moon שלמרבה ההפתעה (עבור קומיקס) הוא אפשרי מדעית, ואולי אפילו סביר. הסיפור מתאר מצב חירום בתחנת חלל, המאויימת בידי מטאור ענק, מצב שמחייב את פינויה.

הסיפור עצמו זהו סיפור אסון טבע והמאבק בו שמזכיר מאוד סרטים כמו “הרפתקה בפוסידון ” והמגדל הלוהט ” ואת הסרט “ארמגדון ” עם ברוס ויליס משנות התשעים אבל פורסם .לדעתי זה אחד מסיפורי פלאש גורדון היותר טובים ,ואולי המוצלח בכולם כ”מדע בדיוני ” טהור ו”קשה”.
.יש כאן בעיה טכנולוגית אנושית ( מטאור ענק פוגע בתחנת החלל שנופלת על כדור הארץ ומאיימת להחריב בו איזורים שלמים ) והפיתרונות שניתנים של הצלת האנשים על התחנה ומניעת התנגשות בינה ובין כדור הארץ הם ככל הנראה ריאליסטים למדי.עם בעתיד אכן תהיה תחנת חלל שתיפגע בידי מטאור ,בהחלט ייתכן שזה מה שיתרחש והפתרונות שבסיפור הם אלו שייושמו במציאות

גירסה שונה של עלילת סיפור זה קיימת בעברית כספר “מדע בדיוני ” שלם של הארי האריסון בשם Skyfall ,ספרו היחיד שתורגם לעברית תחת השם “פצצת החלל”.

בשנות השבעים כאשר סיפורי אסונות הפכו לאופנתיים האריסון נזכר כנראה בסיפור פלאש גורדון הישן שלו משנות השישים והחליט לעדכן אותו כרומן מדעי בדיוני לקהל הרחב של קוראי רבי המכר ושאולי מי יודע אפשר יהיה לעשות ממנו סרט אסונות גדול תקציב:

הסיפור שלו על פלאש גורדון שאני מחבב במיוחד הוא “sons of Saturn ” שנקרא בעברית “חלוצי החלל האמיצים ” ומזכיר מאוד את הסרט האוחר יותר”הנוסע השמיני “במהלכו פלאש גורדון מובס בקלות בידי חייזר  מסוכן מאין כמוהו  ( בעל אוזניים מחודדות שאולי שימשו השראה לאלו של מר ספוק מ”מסע בין כוכבים “)  שחודר בעורמה לספינת מחקר של כדור הארץ בכוכב שבתאי .פלאש גורדון הכל יכול הוא חסר אונים לעומתו   ולשם שינוי זה נשאר לדוקטור זרקוב להציל את המצב.

האריסון גם עיבד את כמה מסיפוריו הידועים  כמו “עולם המוות ” והפך אותם לסיפורים על פלאש גורדון.

הכותבים לאחר האריסון אינם ידועים ביותר.מבין הסיפורים נזכיר את סיפורי ” כוכב המוות ” שבהם נאבק פלאש בגזע שמנסה להשתלט על כוכב נוגה ואחר כך חוטף את פלאש  ואת דייל ארדן לכוכב לכת מלאכותי הנשלט בידי רובוט מסוכן  מסוכן כנקמה על שהביס אותם.

נזכיר את הסיפור “נח השני ” שבו פלאש וזרקוב מתמודדים עם רובוט שמביא לכדור הארץ מגוון בעלי חיים מכוכב אחר שחרב כדי לישב אותם באפריקה למרות שהדבר עלול להרוס את המאזן האקולוגי של כדור הארץ.

נזכיר את סיפורי קורוו משנות השמונים מין גירסה מתוחכמת וסקסית של הסיפורים המקוריים של רימונד ומור בהם פלאש  דייל וזרקוב מגיעים לכוכב אח של מונגו שבו שולטות נשים יפות חזקות וסדיסטיות ,דוקטור זרקוב נושא לאישה את מלכת הכוכב אך מגלה שהיא מתכוונת לפחלץ אותו. תרגום של סיפור זה הופיע בכתב העת לילדים “משהו “.

דאן בארי עזב לבסוף את “פלאש גורדון ” ב-1990 לאחר כמעט ארבעים שנה כאשר ביקשו ממנו להסכים לצמצום בשכרו. הוא המשיך מאז לפרסם סיפורים על הארכיאולוג אינדיאנה ג’ונס.

את מקומו תפסו יוצרים שאיש מהם לא עורר תשומת לב מיוחדת וכך גם סיפוריהם על פלאש גורדון.

להחזיר עטרה ליושנה

בשנות התשעים האמן ג’ים קיף הזיר את פלאש גורדון “למקורות ” דהיינו להרפתקאותיו בכוכב הלכת מונגו.הוא טען שכל המאמץ של דאן בארי  ושותפיו  במשך עשרות שנים להפוך את פלאש לגיבור עתידני בחלל הרחוק היה שגיאה.לטענתו בכל הזמן הזה היה צורך להשאיר את פלאש כגיבור קלאסי על מונגו.

פלאש של קיף הוא גיבור מההווה שחי “בהווה ” של ימי הנשיא קלינטון ונלחם במונגו שבו הזמן עמד מלכת מאז שנות השלושים במינג ובכוחותיו.

בסיפור השיא של סדרה זאת של קיף פלאש עוצר פלישה לכדור הארץ של מינג המרושע ממונגו בעזרת הסוכן החשאי איקס 9 גיבור קומיקס אחר שנוצר בידי ריימונד בינואר 1934.

אבל זה כבר לא עבד.לקהל נמאס מהסיפורים הפשטניים וכוכב מונגו הפשטני  הסדרה היגיעה לסיומה  בעיתונים האמריקניים לאחר שישים ותשע שנים ב-2003. לאחר תבוסה סופית נוספת של מינג. כעת פלאש ודייל יכולים לפרוש לחיים פרטיים.

אולי משום שלקהל המודרני כבר נמאס מההרפתקאות הפשטניות בכוכב מונגו האקזוטי ?

March 16, 2003

הסיפור המסיים של פלאש גורדון לאחר 69 שנים של פעילות רצופה.

פלאש עדיין ממשיך בקומיקס ובמדיה.

וכך בין השאר סיפורי קומיקס חדשים עליו הופיעו שלקחו אותו ( שוב ) למונגו ) ובאחד הסיפורים הוא נאבק בכוח פולש “החרב האדומה “.הללו בשנות הארבעים היו שם קוד של מור וריימונד לנאצים. כעת הם  צבא שכירי חרב מכדור הארץ  ההופך את השולחן על מינג ופולש למונגו בחיפוש אחרי מחצבים יקרים ,בסיפור שיש בו רמיזה ברורה לפלישה האמריקנית לעיראק של סאדאם חוסיין  בחיפושים אחרי הנפט שלה..

ובזמן האחרון יש דיבורים על סרט חדש של פלאש גורדון.לאחר שתי סדרות טלווזיה כושלות.

פלאש גורדון פוגש את ….

לאורך השנים  פלאש גורדון  פגש גיבורי קומיקס אחרים.

הוא שיתף פעולה עם שני גיבורים אחרים שאותם יצר אלכס ריימונד: בצייד גו’נגל ג’ים ,בסדרת רדיו בשנות השלושים ,ובסוכן החשאי איקס 9 שסייע לו לעצור פלישה ממונגו לכדורה הארץ  בראשית שנות האלפיים בסיפור האחרון שהופיע על דמות זאת באנגלית .

הוא נסע בזמן ופגש את הנסיך בן המאה החמישית לספירה ואליאנט שם פלאש שסבל מאנזיה כונה “ג’ורג ‘ הקדוש .

הוא פגש גם את טרזן איש הג’ונגל ובנו בוי בסיפורים ישראליים שאותם כתב הסופר הישראלי מירון אוריאל. .

פלאש ממשיך עד היום בסיפורים שבהם הוא משתף פעולה עם דמויות קומיקס ידועות אחרות , הוא ידוע בשיתוף הפעולה  שלו הקוסם מנדריק מ-1986 בשם “מגיני כדור הארץ ” שהתרחשה בעתיד הקרוב  של 2015 שבו הוא נשא לאישה את דייל ויש לו ממנה ילד ,

.ולאחרונה לרגל שמונים השנה יצאה לאור סדרת קומיקס חדשה  בשם KINGs  WATCH שמאחדת את כל הגיבורים הוותיקים האלו במאבק כנגד יריבו של מנדריק הקוסם “קוברה” שמאחוריו מתברר עומד מינג בניסיון נוסף לפלוש לכדור הארץ ויותר מכך.

נראה שגם כיום לאחר שמונים שנה של קיום עוד לא אבד עליו הקלח אם כי הוא לא מה שהיה בשיאו בשנות השלושים כשצייר אותו האמן אלכס ריימונד ובשנות השישים כשכתב אותו הסופר הארי האריסון.

וכמו טרזן הופיעו גם על פלאש גורדון סיפורים ישראליים מקוריים שהיציגו גירסה יחודית מאוד ושונה מאוד מהמקור של דמותו של פלאש גורדון.

בסיפורים אלה נעלמו לחלוטין הדמויות מהקומיקס של חברתו של פלאש דייל ושל דוקטור זרקו וגם המלך מינג המרושע וכוכב הלכת האקזוטי מונגו נעלמו לחלוטין.  מי שנשאר היה  רק פלאש  גורדון שהוצג כמדען אמיץ וגאוני המקדים את שאר מדעני כדור הארץ ומערכת השמש בכלל בעשרות ( ואולי אף מאות ) שנים.

סיפורים אלה הופיעו בהוצאת רמדור בשנים 1963-1964 תחת השם הכולל “פלש גורדון הרפתקאות כובש חלל” כספרונים  של 32 עמודים.

נספח : פלאש גורדון בקומיקס  העברי

פלאש גורדון היה בין גיבורי הקומיקס המתורגמים ביותר לעיברית.

סיפורים מצויירים עליו הופיעו בשנות החמישים בכתבי העת “נימרוד ” (מגזין הקומיקס המתורגם הראשון בעברית ) ופם פם” ( שם כיכב תמיד בעמוד השער )  . בשנות השישים הוא כיכב בסיפורים  צבעוניים ב”דבר לילדים ” ובמגזין הקומיקס “בוקי”  בשנות ה70 הוא הופיע במוסף קומיקס של ידיעות אחרונות ” ובשנות ה-80 הוא הופיע במגזין לילדים ולנוער “משהו” ובעיתון “חדשות”.

פלאש גורדון בנמרוד (1954  )

במקור

The Mind” (9/20/53 to 1/17/54) .

כתב דון מור צייר מאק רבוי

1. פלאש עוזר לתושבי קליסטו הירח של צדק  לשם הוא מגיע בטיסת יחיד  להיאבק בניסון פלישה לכדור הארץ.

ב”נמרוד ” החל עוד סיפור אחד לפחות על פלאש גורדון.

פלאש גורדון ב”עולם הפלא”(1956)

2. פלאש גורדון  נגד אנשי החיפושיות (  סיפור שהופיע במקור ב-1951)

“Missiles from the Moon” (4/1/51 to 6/10/51)

מאת דון מור ומק רבוי

פלאש נאבק בירח באנשי חיפושיות היורים טילים לכדור הארץ ומגלה שהם מונהגים בידי מדען מרושע מכדור הארץ.

3. פלאש גורדון נגד אנשי המאדים( הופיע במקור ב-1951 )

כתב דון מור .צייר מאק רבוי

(ללא התחלה וללא סיום)

פלאש נאבק בפיראט החודר לספינתו וגורם בה למהומה.

פלאש גורדון ב”דבר לילדים”

פלאש גורדון הופיע בדבר לילדים בשתי תקופות שונות.

בתקופה הראשונה באמצע שנות השישים הופיעו עליו שלושה סיפורים בצבעים . אך משום מה “דבר לילדים” החליט להפסיק את פירסום עלילותיו ועבר לפרסם סיפורה סדרה אחרת ידועה הרבה פחות בשם “פרשי הג’ונגל ” ( שהתפרסמה בארה”ב בכך שבשיאה הבראשית שנותה שלושים צייר אותה אלכס ריימונד שלאחר שעזב אותה הוא יצר את סדרת “פלאש גורדון ” ). מסדרה זאת שהייתה מעניינת הרבה פחות מסדרת פלאש פורסמו לא פחות מ-24 סיפורים לאורך השנים ב”דבר לילדים”.

פלאש גורדון  חזר שוב ל”דבר לילדים ” שוב באמצע שנות השבעים עם שני סיפורים אך הפעם בשחור לבן וזה היה סוף.

המלחמה בענק הקוטב

במקור : “Living Fossil,” 1962.

כתב הארי האריסון ,צייר מאק רבוי

פלאש גורדון מגלה ויקינג קפוא בקוטב של גרינלנד. , וזה מגיע לבסוף לכוכב ונוס וגורם שם למהומות אך לבסוף מסיים את חייו בצורה  הרואית כשהוא נאבק בדרקון מפלצתי של הכוכב.בצבעים . צוייר בידי מק רבוי.

גיבורים בקריית הירח

במקור : Falling Moon,” 1962.

כתב הארי האריסון .צייר מאק רבוי

מטאור מהחלל מאיים לנפץ את תחנת החלל של הירח.בצבעים. צוייר בידי מק ראבוי.

כובשי החלל האמיצים

במקור “Sons of Saturn,” 1962-1963 .

כתב הארי האריסון צייר מאק רבוי

קרב בין פלאש גורדון וחבריו לאיש

הכוכב שבתאי המסתתר על החללית שלהם ורוצח את אנשי הצוות אחד אחד  .בצבעים. צוייר בידי מק ראבוי.הסיפור מזכיר מאוד את עלילת הסרט “הנוסע השמיני”.

פלאש גורדון נגד הפולשים

Invasion!” 1969.

כתב הארי האריסון צייר דאן בארי

פלאש נאבק ביצורים שפולשים לכדור הארץ.

פלאש גורדון בכוכב המוות

סיפור המשך לסיפור שהופיע ב”ידיעות אחרונות לילדים” שנקרא”במעמקי נוגה”. בשחור לבן . צייר דאן בארי.

פלאש גורדון בבוקי

הם בעקבות מצבר הזהב  בוקי 1-2

FLASH GORDON N.16 DE HEROES MODERNOS DOLAR SERIE B

במקור

The Solid Gold Bomb,” 24th February to 13th June 1964.

כתב הארי האריסון צייר דן בארי

מצבר סולארי מצופה זהב נופל  בעיר הערבית תנג’יר לידיו של איש תמים בשם אבנר  הוא פוגש את סאלי המציעה לו למכור את הזהב לכנופיית ערבים. כתוצאה חייו

של אבנר בסכנה.פתיחתו של המצבר עלולה לגרום לאסון כבד.

מסע ליום אתמול 6

במקור :.

2-058 – The Hapless Alien 5-27-63 to 11-9-63

כתב הארי האריסון ,צייר דן בארי

אגון הוא נוסע בזמן מן העתיד. הוא נוחת בעולמנו ופוגש את פלאש וזארקוב לאחר שספינתו נפגעת ממשאית.איש העסקים  מאקלוט רוצה לגנוב את הספינה בכל מחיר.

בסיפורים מאוחרים יותר בסדרה שלא הופיעו בעברית אנשים מזמנו של אגון לוקחים את פלאש למסעות בזמן בתקופות היסטוריות שונות כמו מלחמת טרויה ( שם פלאש נילחם בגיבור היווני אכילס ומנצח אותו בקלות ).

בעיר המאדים הקסומה  בוקי מספר 9

במקור : Martian Treasure,” 11th November  1963 to 22nd February 1964.

כתב הארי האריסון ,צייר דאן בארי

פלאש וחבריו מגיעים לעיר במאדים מלאה באוצרות.העיר נראית נטושה אך מישהוא  שומר עליה מפני  שודדים להפתעתם גם במחיר הריגתם.

מירוץ החלליות הנורא 11

Space Race,” 15th June to 10th October 1964.

כתב הארי האריסון צייר דאן בארי

פלאש נקלע למרוץ חלליות פראי  בין נערים “צוערי חלל ” ובו הוא נתקל באגור, איש קוף מעולם אחר.הם מתחילים כאוייבים אך מסיימים כידידים , ואגור מסייע לפלאש בעתיד בהרפתקאות אחרות.וכך גם הנערים צוערי החלל.

אס.או.אס. מכוכב פלוטו 14

S105 – The Moon Launcher 1-15-67 to 7-16-67

כתב הארי האריסון . צוייר בידי מאק ראבוי

משלחת ובה פלאש גורדון,זארקוב ופאנצ’ו יוצאת לכוכב פלוטו הקפוא.

בחזרה מכוכב פלוטו 32-33

במקור Captured on Pluto,” 1967.

מאת הארי האריסון צייר מק רבוי ( הסיפור האחרון שצייר עבור פלאש גורדון.

סיפור ההמשך.פלאש ופאנצ’ו נתקלים ביצורים המעמידים אותם בפני מבחן אשליות דמיוניות בכדי לעמוד על טיבם.צוייר בידי מאק ראבוי. .( הדמות של פאנצ’ו מופיעה גם בסיפור מאוחר יותר בשם “מרד היוביראים ” שהופיע ב”ידיעות אחרונות לילדים”)

סיפור בן שני חלקים :הזיקית: משימה על מאדים, מרדף בחלל

הרדיפה בחלל (א) בוקי  57-59

במקור : The Return of the Chameleon,” 1968.

מאת הארי האריסון צייר דאן בארי.

פלאש בעקבותיו של הרוצח הנקרא הזיקית אשר גונב את המראה של קורבנותיו.

פגישה על מאדים  בוקי (ב) 125

קסנדרה מהקרקס נלחמת בפלאש על מאדים תוך רצונה לנקום בו על מותו של הזיקית בסיפור הקודם.

משלחת אל פלוטו 137-135

Colony of Pluto,” 1968.

מאת הארי האריסון צייר דאן בארי

פלאש ואגור יוצאים במשלחות משותפות בניסיון ליישב את כוכב פלוטו הקפוא והעויין.

פלאש גורדון ב”ידיעות אחרונות לילדים”

1980.

מאת דן בארי.

סיפורים אלה פורסמו  במוסף לילדים של העיתון “ידיעות אחרונות ” מקיץ 1980 במשך כשנה חלקם פורסמו כעמוד מלא , אך מאוחר יותר הם הופיעו רק כחצאי עמודים. הסיפורים האחרונים פורסמו מקוטעים וכתוצאה קשה היה להבין את העלילה , והאחרון “נוח 2 ” הופיע ללא סיום.

משימה על פלוטו – מרד היוביראים- ידיעות אחרונות לילדים

S111 – Assignment on Pluto 11-16-69 to 3-29-70

המשך ל”פלאש גורדון נגד הפולשים” שהופיע ב”דבר לילדים ” חייזרים  מורדים מנסים לסלק את אנשי הארץ מפלוטו.

FLASH GORDON EN COLOSOS DEL COMIC N÷ 11

משלחת לקרוגיוס

The Planet Krogius” (7/25/71 to 10/24/71)

S118 – Radiation Giants 10-31-71 to 12-26-71

המשך סיפור  כוכב קרוגיוס- החרקים  ענקי הקרינה

תורגם בתקליטור בוקי

מאת הארי האריסון ודאן בארי

פלאש יוצא לפגוש את זולטאר מנהיג הפראים הלוחמניים דמויי המונגולים  של הכוכב קרוגיוס במטרה להשיג הסכם כריית מחצבים מאדמותיו, זאת לאחר שאלה השמידו את המשלחות הקודמות לעולמם.מבוסס על הספר “עולם המוות ” מאת  סופר המד”ב הידוע הארי האריסון ( שכתב סיפור קומיקס זה כמו גם סיפורים רבים אחרים של פלאש גורדון). בסיפור המשך שלא פורסם בעברית חוזרת משלחתו של פלאש לספינת האם ומגלה כי קרינה הפכה את חרקים שם ליצורים ענקיים ומפלצתיים. אנשיו של זולטאר נחלצים לעזרתם ומשמידים את המפלצות לאחר קרב.

במעמקי נוגה 11.1979 –פברואר 1980 13 חלקים

S113 – “Trouble on Venus” (7/19/70 to 10/25/70

S114 – The Cosmic Tower 11-1-70 to 2-7-71

המגדל הקוסמי- ידיעות אחרונות

. פלאש וזארקוב מגלים תחנה תת ימית של גזע חייזרים ,  האפרודיטים, הרוצים לכבוש את נוגה.רובוטית  של האפרודיטים מתידדת עימם ועוזרת להם להמלט.”פלאש גורדון בכוכב המוות ” שהופיע ב”דבר לילדים ” הוא ההמשך הישיר  של סיפור זה.

FLASH GORDON EN COLOSOS DEL COMIC N÷ 31

כוכב המוות- דבר לילדים

S115 – The Death Planet 2-14-71 to 5-2-71

סיפור המשך לסיפור שהופיע ב”ידיעות אחרונות לילדים” שנקרא”במעמקי נוגה”. בשחור לבן . צייר דאן בארי.

S116 – Robot War 5-9-71 to 7-18-71

עולם הרובוטים- לא פורסם בעברית

תורגם בתקליטור בוקי

The Matter Transmitter 4-5-70 to 7-12-70

משדר החומר- פגישה ראשונה בין פלאש גורדון

לגרגור גאבורסקי- לא פורסם בעברית

פלאש בשבי גרגור גאבורסקי פברואר 1980

S132 – Kidnapped 2-23-75 to 6-8-75

נחטף- בידיי גרגור גאבורסקי- ידיעות אחרונות

פלאש בשבי המדען המטורף גרגור גאבורסקי שמגדיל אנשים למימדי ענק

S133 – The Doll Master 6-15-75 to 9-14-75

שליט הבובות- לא פורסם בעברית

תורגם בתקליטור בוקי

פלאש דיל וזרקוב בשבי מדען מטורף שמקטין אנשים והופך אותם לננסים .ויש צורך בידע של גרגור גרבוסק כדי להפוך זאת .

פלאש גורדון בכוכב הקופים ספטמבר 1980

S145 – The Dark Side of Xalisco! 3-5-78 to 5-21-78

הצד האחר של קליפסו,(פלאש גורדון בכוכב הקופים)פלאש בכוכב הקופים.(סיפור שהופיע ללא ההתחלה וכתוצאה העלילה אינה ברורה ).

נוח 2 אוקטובר 1980-פברואר 1981 15 חלקים

FLASH GORDON EN COLOSOS DEL COMIC N÷ 36

Noah Two” (4/13/80 to 8/17/80)

רובוט בשם”נוח 2″ מוביל חיות מעולם אחר בכדי ליישב את הארץ ויעשה זאת בכל מחיר. הוא מביא אותם לאפריקה ששם הם עלולים לגרום לשואה אקולוגית . ובנתיים פלאש נאלץ להיאבק בשליט האפריקני גנרל שמן ומטופש דמוי אידי אמין  שאינו מבין את חומרת המצב ושמח על תוספת החיות שהיגיעה ליבשת שלו. .

(הסיפור נקטע באמצעו).

פלאש ומפלצות נוגה

2-7.1981

Sea Dragons of Venus” (8/24/80 to 12/28/80)

17 חלקים

פלאש ודייל וזרקוב נאבקים בנוגה במפלצות שונות .הם מגלים שיצורים במעמקי נוגה מנסים ליצור מפלצות פריהיסטורית ולהבריח את תושבי נוגה המאמינים באמונות תפלות.

אחוזת לארדו( הסייר)-גנוב המסמכים של מינג ) פורסם חלקית בידיעות אחרונות

S155 – Homestead on Laredo 4-19-81 to 7-5-81

( סיפור שהפיע ללא התחלה וגם ללא סיום).זהו הסיפור היחיד בעברית שבו מופיע יריבו הראשון והמפורסם ביותר של פלאש , הקיסר המרושע מינג מכוכב מונגו.

פלאש גורדון ב”כולנו”

S168 – The Origin of Prince Barin 8-3-86 to 12-7-86

מקור הנסיך בארין. סיפור צעירותו של הנסיך מסיפורי כוכב הלכת מונגו .

סיפורים נוספים על פלאש גורדון הופיעו בצבעים  בכתב העת “כולנו ” ב-1987 – ( סיפור שבו הנסיך מכוכב מונגו בארין, ידידו של פלאש נזכר   בקורות חייו בצעירותו לפני שהפך לשליט  ,ומינג זומם מזימותכנגד פלאש גורדון ובנו .

פלאש גורדון  בכתב העת “קומיקס משהו ” בחוברות 1-3

FLASH GORDON

S175 – Death on Kkorbu 11-5-89 to 5-6-90

מוות על קורבו-

פלאש גורדון במלחמת המינים בכוכב קורקובו .החלק הראשון בסדרת סיפורים על פלאש  גורדון וידידיו ד”ר זרקוב ודייל ארדגן בכוכב “התאום” של מונגו “קורקובו ” שבו שולטות נשים המשעבדות גברים.

פלאש גורדון נגד המלכה בת האלמוות של קורקובו .  ישתו של  ד”ר זרקוב שהיא קיסרית בכוכב אחר מתכננת להרוג אותו ולפחלץ אותו כפי שעשתה לכל בעליה הקודמים ). החלק המסיים של הסיפורים על כוכב קורקובו ושל הקריירה בת 40 השנה של האמן דאן בארי כיוצר סיפורי פלאש גורדון.

פלאש גורדון בעיתון “חדשות “

פלאש גורדון הופיע גם בעיתון היומי חדשות במוסף הקומיקס שלו שהופיע כל יום חמישי .

סיפור1. גליוןן 1. 29.1.1987 -2.4.1987 .עשרה חלקים .

משגר החומרים מאת דאן בארי .

S112 – The Matter Transmitter 4-5-70 to 7-12-70

משדר החומר- פגישה ראשונה בין פלאש גורדון לגרגור גאבורסקי- לא פורסם בעברית

המדען רוסי המטורף  גרגור גורבוסקי חוזר ומייצר  הפעם משגר חומרים כדי לשגר אדם לבסיסי ארה”ב וברית המועצות כדי לסכסך בינהם אך האיש נשלח בטעות לכוכב אחר של אנשי נמלה .פלאש וזרקוב יוצאים לכוכב כדי כדי לחלץ את האיש .

. עשרה חלקים רצוף.

The Robot World 1-5-69 to 6-8-69

S109 – The Robot World 1-5-69 to 6-8-69

כוכב הרובוטים-תרגם אלון איצקוביץ ופורסם בסי די רום . יצא לאור בתקליטור “בוקי לנצח”  בוקי  171.

פלאש גורדון בעולם הרובוטים סיפור מאת הארי האריסון ודאן בארי שבו פלאש מתמודד עם עולם שבו השמידו הרובוטים  את בני האדם.

פלאש גורדון בכוכב הרובוטים

1987  חדשות קומיקס גליון 11  פלאש גורדון מגיע לכוכב שבו רובוטים דמויי אדם השמידו את יוצריהם האנושיים. נמשך  ב”חדשות ” עד גליון  22   9.7.1987  ואז המוסף נסגר והסיפור נקטע באמצעו.

פורסם  ברשת בשלמותו  במגזין “יקום תרבות “

8 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

11 − 7 =