אנשי הקהילה הספרותית של תל אביב ,מכירים מעט את הנעשה בקהילה הספרותית של ירושלים ,וכמעט דבר לא על הנעשה בערים מרוחקות יותר כמו חיפה ובאר שבע  בתחום הספרות.חגית בת אליעזר משוררת חיפאית מביאה דיווח על הנעשה בעולם הספרות  בעיר הבית שלה.

חגיגת הספרות החיפאית -אירוע של סיום תקופה

מאת חגית בת אליעזר

יום ג’ 18.6, תיאטרון הסטודיו, בית היכט

 

היו אלה לא 7 אלא 8 שנים טובות לכולנו – סופרי חיפה, משורריה, אוהבי הספרות- שנות פעילותה הברוכות של רחל אשרוב בתפקידה כיו”ר סניף חיפה והצפון של אגודת הסופרים בהן ארגנה, ניהלה והנחתה אירועים ספרותיים מגוונים ואיכותיים בהשתתפות יוצרים רבים מאיזור הצפון ומכל הארץ.

וכמה סמלי שהאירוע האחרון ביוזמתה והנחייתה של רחל אשרוב הוא חגיגת ספרים חדשים של המשוררים סברינה דה-ריטה, אירית ויסמן-מינקוביץ, צביקה שטרנפלד וחגית בת-אליעזר. האירוע התקיים בקומה העליונה של בית היכט בתיאטרון הסטודיו. השחקן הכריזמתי יונתן שוורץ – המנהל האומנותי של התיאטרון – הפליא לקרוא את שירי המשוררים וזכה מפיהם למחמאות על הבנתו העמוקה של השירים וקריאתו המרגשת.

רחל הזמינה כל משורר בתורו לעלות על הבמה, הציגה אותו בהרחבה והפנתה אליו שאלות אישיות מדויקות מותאמות לאופי יצירתו ופעילותו הספרותית. הראיונות זרמו בטבעיות: המשוררים דיברו על יצירתם, על מלאכת הכתיבה, סיפרו בקצרה על ספריהם הקודמים. יונתן שוורץ קרא שירים מספרו החדש של כל משורר באופן תיאטרלי ומסקרן.

חגית בת-אליעזר הציגה את ספרה השני “התנסויות” והתייחסה לקשר בין המתמטיקה לשירה – הרעיון אשר נוסח בצורה המוצלחת והמדויקת בשאלתה של רחל: הדמיון בין הספרותי לספרתי. במהלך קריאת השירים מתוך “התנסויות” יונתן השחקן השתמש בעזרים חזותיים דוגמת כלב צעצוע, בובה, מראה.

 

סברינה דה-ריטה קראה שירים מהספר “החטא השמיני” שיצא לאור בשנה האחרונה, ודיברה בהתרגשות על ספרה החדש עוד יותר – השישי במספר – שכבר לגמרי מוכן לדפוס. סברינה היא אמנית רב-רב-תחומית: מציירת, מלחינה, שרה. ולשאלתה של רחל “איך את משלבת בין האומנויות?” סברינה סיפרה בכנות חיננית: “המלנכוליה מכתיבה לי את שירי ונחת הרוח הבהירה מוליכה את קוי המתאר וכתמי הצבע של ציורי.

צביקה שטרנפלד הציג את ספר שיריו השמיני “בוּרוּ”. שלא ננסה לנחש מה זה בורו – אפילו מעין – בתו של צביקה – שהמציאה את המלה בהיותה בת שנתיים לא יודעת את פירושה. בספר צביקה כינס שירים המוקדשים לילדיו שנכתבו בשנות השמונים והתשעים – בהן ילדיו היו קטנים. זהו ספר של הורה דואג אוהב ומתפעל ומיועד לקריאה ע”י הורים. ועוד קשר לילדים – צביקה היה בין שותפיה של רחל בפרויקט שירה לבתי הספר התיכוניים – פרויקט שקירב את בני הנוער לשירים ולמשוררים.

אירית ויסמן-מינקוביץ משלבת ביצירתה הענפה כתיבת שירים וסיפורים, למבוגרים ולילדים. היא למדה בסדנת מספרי סיפורים בבית אריאלה ומשחק בסמינר לוינסקי. אירית ממחיזה, מביימת ומשחקת את סיפוריה ומרבה להופיע בליווי  זמרת בגני ילדים, בתי ספר וספריות. ובקצה האחר של הגיל– אירית כותבת שירי דאגה וחמלה על אמה הקשישה המתגוררת איתה ושירי געגוע על אביה שחסר לה זה זמן רב. את השירים האלה וכן שירי נוף מקסימים אירית קראה מספרה החדש “ציפור מעמידה פנים”.

לסיום הערב המוצלח רחל נשאה את נאום הפרידה מתפקיד יו”ר סניף חיפה והצפון של אגודת הסופרים בו היא מנתה את האירועים הספרותיים שיזמה וארגנה ומסרה את תודתה לגופי ציבור בחיפה וסביבתה שפתחו את שעריהם בפני הסופרים ומשוררים: אגף הספריות, בית היכט, בית אבא חושי, בית יד לבנים בחיפה, בית יד לבנים בקרית חיים. רחל הודתה לחלילן אתי תדמור על הליווי המוזיקלי שהעניק לערב הזה ולאירועים הרבים בהנחייתה בכל שנות פעילותה. רחל הביעה תודה מיוחדת לצביה פורר –  חברתה הקרובה שהנחתה מפגשי סופרים בסלון הספרותי בבית אבא חושי. רחל הזכירה שביום ד’ 26.6 מתוכננות להיערך הבחירות לרשות סניף חיפה והצפון של אגודת הסופרים ואיחלה הצלחה ליו”ר שייבחר.

5 תגובות

  1. תודה ענקית מכל משתתפי האירוע לידידנו היקר נפתלי בלבן שהנציח את חגיגת הספרים בתמונותיו המקצועיות שאחדות מהן מעטרות את הסקירה.

  2. נציין בהזדמנות זאת שבתל אביב יש צלם “רשמי ” של אירועי הספרות והשירה ,עזרא לוי ,שטורח לבוא כמעט לכל אירוע ספרות מצלם ומתעד אותו ,ומעלה את הצילומים באתרו ,ולפעמים גם ב”יקום תרבות “. ועל ידי כך הוא יוצר תיעוד חיוני של קהיילית הספרות בתל אביב באירועיה השונים. אני מקווה שגם בחיפה טורחים לצלם כל אירוע ספרותי.
    בעבר הייתה לנו נוסף לצלם הרשמי גם ציירת “רשמית ” שהייתה מציירת פורטרייטים של המשתתפים באירועי ספרות ושל יוצרים שונים ומוערכים ומעלה את הציורים ב”יקום תרבות ” ברשימות רלבנטיות על היוצרים הנ”ל ( למשל ברשימה על נועם פרתום הראשונה שפורסמה עליה אי פעם שלה צורף פורטרייט מצוייר ) . אבל למרבית הצער היא כעת בארה”ב ובשלב זה לא נמצא צייר מחליף.
    בעיקרון האידיאל הוא שכל אירוע יוסרט ( כפי שאנחנו משתדלים שיעשה עם אירועי “יקום תרבות “).וההסרטה תועלה לרשת הן במלואה והן כקליפ קצר של אירועי השיא באירוע עבור קצרי הסבלנות בין הצופים ( שהם הרוב ) , יצולם, והמשתתפים בו יצויירו בידי צייר מקצועי או כמעט מקצועי.

  3. תודה לחגית על הכתבה הממצא והמפרגנת ולנפתלי בלבן על התיעוד הצילומי . רחל אשרוב

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש עשרה − 5 =