שינוי שיטת הבחירות

מאת חיים מזר

שיטת הבחירות שעל פיה המצביע שם שתי פתקאות בקלפי  אחת עבור ראש הממשלה ובשניה עבור המפלגה הרצויה נחלה כישלון חרוץ והתקוות לממשל יציב למלוא כל אורכה של הקדנציה התפוגגו לגמרי. הסיבה לכך היתה נעוצה בעובדה אחת בלבד והיא שהשינוי היה חלקי. במקביל היה צריך להעלות את אחוז החסימה ל-5%.כך מספר המפלגות היה מצטמצם משמעותית וקולות רבים לא היו הולכים לאיבוד. יבוא מי שיבוא ויטען שאין זה דמוקרטי מאחר ולא ניתן מלוא הייצוג לכל המפלגות. השאלה שצריכה להישאל, מה המחיר? אחוז חסימה נמוך מעצם הגדרתו מזמין מפלגות רבות ותוחלת חיים קצרה של ממשלות. זה מה שהיה ברוב מערכות הבחירות בארץ וזה מה שקיים באיטליה. באיטליה אחוז החסימה הוא 1% ומאז מלחמת העולם השניה היו בה עשרות ממשלות. דמוקרטיה מלאה לא אפשרית ולא רצויה. דמוקרטיה צריכה גם לתפקד. אם לתרגם זאת למונחים מספריים עדיף 90% דמוקרטיה וממשלה שלה יכולת משילות אפקטיבית.

 בארה”ב פועלות שתי מפלגות ומי מביניהן שזוכה בבחירות, הנשיא מטעמה הוא שבוחר את השרים. בצרפת במידה ואף אחד מהמועמדים לנשיאות  לא זוכה ב-40% מהקולות, תוך שבועיים מתקיים סיבוב נוסף  והמועמד שזוכה במירב הקולות הוא שנבחר לנשיאות.  בארץ  אופציה לסיבוב נוסף במקרה שבו אף אחד מהמועמדים  לא זוכה ב-40% מהקולות, מתקיימת בבחירות לעיריות  ולמועצות המקומיות. אין שום סיבה שלא להעתיק קונצפט זה לבחירות לכנסת . מה שצריך לעשות  הוא לחזור לבחירות אישיות לראשות הממשלה תוך  מתן  אפשרות לבחירות חוזרות ובה בעת להעלות את אחוז החסימה ל-5% . התהליך יהיה כדלקמן.עם העלאת אחוז החסימה באופן אוטומטי מספר המפלגות הקטנות הרצות לכנסת קטן. משעה שמתקיימות בחירות, במידה ואחד  המועמדים  זוכה ביותר מ-40% מהקולות ובמידה ומספר חברי מפלגתו גדול מ-61 אין הוא צריך להקים קואליציה. אבל במידה והמספר קטן יותר או שהוא רוצה לחזק  את ממשלתו, הוא מקים צוות משא ומתן הפועל לצירופה של מפלגה נוספת או יותר לקואליציה רצויה.

 מצב בעייתי הוא מקרה בו מפלגה אחת למשל מקבלת 48 מנדטים והשניה מקבל 49 מנדטים. למפלגה השניה יש אמנם רוב , אבל בעצם זהו תיקו. במקרה זה כוח המיקוח של המפלגות הקטנות גדל. הפיתרון לכך שהפער בין שתי המפלגות הגדולות יהיה, כך שתמיד תהיה מפלגה עם רוב מוצק שייתן לה יכולת מיקוח טובה יותר עם המפלגות הקטנות. חוק הבחירות יהיה כדלקמן: ירכיב ממשלה, זה אשר מפלגתו תקבל לפחות 40% מהקולות פלוס 5 מנדטים. כלומר 48 מנדטים(שהם 40% מהקולות) פלוס 5 מנדטים.

 מירב הסיכויים שממשלה שתורכב על בסיס שיטה זו תהיה יציבה יותר לאורך זמן ויכולת המשילות שלה תהיה גבוהה יותר.

ראו גם

שינוי שיטת הבחירות בישראל בויקיפדיה

עינת וילף נגד שינוי שיטת הבחירות

תגובה אחת

  1. נציין שחברת הכנסת לשעבר עינת וילף פירסמה לאחרונה ספר בנושא זה בשם “זאת לא השיטה טמבל !” שאותו כתבה עם צבי ביסק שבו היא מתנגדת בתוקף לכל הצעות השינוי.וטוענת שהשיטה שלנו דווקא מוכיחה את עצמה למרות הכל ואחרי הכל.
    ראו סקירה על הספר כאן :

    זה לא יכול להיות אחרת :
    http://www.haayal.co.il/story_3568

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע − חמש =