ביום פרסום מאמר זה ה29 בינואר ,מלאו שמונה שנים בדיוק לפטירתו של ההומוריסט המחזאי והבמאי אפרים קישון.

רשימות מהשלג ,או אפריים קישון

מאת אברהם גולדברג

לאחר שהמטוס הגדול חצה אוקיינוס בלילה והתמודד עם עננים וכיסי אויר נחת בשדה התעופה שבין הרים מושלגים ,נחיתה מושלמת ,הוא רץ על המסלול שנוקה משלג לעבר עמדת החנייה שלו. מהצוהר אפשר היה להבחין באיש לבוש צהוב ,על ראשו אוזניות המגנות עליו מהרעש ובידיו שני מוטות קצרים כתומים. הוא הרים והוריד אותם מכוון את הטייס .

מעולם לא הבנתי איך טייס מנוסה החוצה את האוקיינוס ומנחית מטוס במיומנות בשדה שבין הרים מושלגים אינו יודע להחנות את המטוס וצריך סיוע מהאיש הקטן בצהוב ,שם על המסלול .

הטמפרטורה שקבלה את פנינו הייתה 13 מעלות מתחת לאפס של צלסיוס.והברירה היתה בין לצאת לקור ולקפוא או להשאר מול האח ולצפות במרתון ג’ימס בונד .ברור במה בחרנו ,יש משהו במה שאומרים לנו המדענים בדבר התחממות כדור הארץ,הראיה-בונד ואהובותיו מתכרבלים מיד בין הסדינים לאחר שהתפשטו ולא מותירים פיסת עירום חשופה , ללא ספק בגלל הקור ששרר לפני מחצית המאה גם בהודו ובתאילנד…

משנמשך גל הקור גם למחרת ומספר הגולשים האמיצים פחת עוד יותר החלטנו לתור את הרי הרוקיס בתוך מכונית מחוממת. סימנתי על גבי המפה מספר אתרים על פי שמם האקזוטי ,שהרי אין ביכולתי לעמוד בפיתוי שכזה .arrowhead  “ראש חץ” ? beaver creek  “ניקבת הבונה”? red rock הסלע האדום ,גם כאן? והמרתק והרחוק מכולם steamboat springs  “מעינות ספינת הקיטור” ,הדרך מתמשכת בישימון לבן של שלג ומידי פעם חולפת על פני חוות בעלי שמות הלקוחים ממיטב המערבונים ,בין גדרות עץ לא מהוקצעים משוטטים עדרי  בופלו שחורי פרווה נועצים ראשם הענק והשעיר בשלג בחיפוש אחר שרידי עשב הקבורים עמוק על האדמה הקפואה. נהר הקולורדו קפוא ורק במרכזו זורמים מים בנתיב מפותל בין משטחי  קרח דקים. רחובת ראשיים שנבנו במאה התשע עשר כשקולורדו קדחה בקדחת הזהב והכסף ומכרות משכו אליהם אלפי מחפשי מזלם ,ניצבים כיום חלקם בשממונם וחלקם הפכו לרחובות אופנתיים בעיירות שפרנסתם על ספורט חורף וקיץ.

מפלט מצויין מהקור הקיצוני של 25 מעלות מתחת לאפס מוצאים בספרייה העירונית שאח ענקית מחממת את רובצי הכורסאות מולה ,בחום הנעים  העפעפעים נשמטים וחוסמים  את נתיב הקריאה.בחוץ פתיתים לבנים מקשטים את עצי האורן בלבן .עלעלתי בספרים והגעתי למדור של ספרים בגרמנית ,אוסף קטן .לעיני הזדקר מד ספר עב כרס ושמו כל אפריים קישון התנוסס עליו .על הכריכה האחורית יכולתי לקרוא את התשבוחות שנשפכו על הסטיריקן ששמו בישראל הועם עם השנים ותהילתו כסופר בעולם הדובר גרמנית הייתה לשם דבר .קישון טען שהוא הומוריסט בלבד  ,הוא יהיה סופר רק לאחר מותו. 

נזכרתי במצחצח הנעלים בקומה הראשונה בחנות ק.ד.וו בברלין. כשעליתי על המושב המוגבה כדי לזכות לצחצוח ראוי ,היה האיש שקוע בקריאת ספר כשהוא יושב על שרפרף .הוא הרים את ראשו ואמר “אנשולדינגן”, סליחה וסימן בסימניה לפני שהניח את הספר בצד,”אפריים קישון” אמר בחיוך רחב ,כאילו די בהזכרת שמו של הסופר כדי להצדיק את העיכוב הקטן. היה ברור לו כי אדע במי מדובר.

 החודש ימלאו שמונה שנים לפטירתו למי שנחשב למארק טווין של הזמן החדש או שלום עליכם של ישראל. האיש מכר לפי פרסומים לא רשמיים 43 מליון עותקים ב35 שפות  מאין ספור ספריו.על פי חישוב מהיר  התנ”ך  ויצירותיו של אפרים קישון הם כתבי העת היהודיים הנפוצים ביותר בעולם וכך יהיה הדבר כנראה לעוד שנים רבות .אפרים נמצא עכשיו במקום טוב למעלה על יד מי שכתב את התנ”ך .

 וראו גם :

אלי אשד על אפרים קישון נגד האלוהים :במלאת שנה למותו

 

 

 

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע עשרה − שלוש =