המאמר נכתב ב- 11.2007 ופורסם בכתב העת אנדרומדה- ביטאון העמותה הישראלית לחקר עב”מים וחיים ארציים  בגיליון מס. 5 מרץ   2009  .

 האם מישהו המציא ועף בספינות אוויר  מעל שמי ארה”ב בשנים 1896-1897 כשבעולם הידוע עוד רק היו עסוקים בתכנון של ספינות כאלו?

 

על פי הגדרה המונח עב”מים מתייחס לעצמים בלתי מוכרים ולעיתים גם לתופעות אטמוספריות לא מובנות. אחת מהן הופיעה בעיתונות האמריקאית בסוף המאה ה-19 ומעוררות שאלה מהסוג של מה היה קורה אילו. כדי להבין במה מדובר, נביא כתבה שהופיעה ביוסטון ב- 21.4.1897 . יש להביא בחשבון שהאנגלית באותה תקופה למרות היותה מובנת וקריאה, שונה בסגנונה מהאנגלית המדוברת כיום ולא היו בה המונחים המקצועיים הרווחים בפרט בנושאים טכניים ומדעיים. הקטע בו מדובר הוא כדלהלן בתרגום לעברית.

 “החוואי מר פרנק ניקולס המוכר כאדם מכובד ומהימן הגר במרחק  3.2  ק”מ  מהעיירה השקטה ג’וסראנד התעורר בלילה, סמוך לחצות הליל בשל זמזום רעשני דומה לזה של מכונה. כאשר הפנה את מבטו לעבר מקור הרעש היה המום למראה עיניו. על הקרקע, סמוך לפינת השדה שלו, עמד רכב בעל פרופורציות מוזרות אשר האיר באור זוהר.

 בהתחשב בכך שהוא היה רגיל לקרוא בעיתון ידיעות על ניווטים התחוורה לו האמת שהוא היה אחד מברי המזל ואחד מהאנשים האמיצים כדוגמת פריאם במצור  שהיה על טרויה. מר ניקולס החל לבדוק במה מדובר. לפני שהתקרב לאורח הלילי המוזר ניגשו אליו שני אנשים עם דליים אשר ביקשו ממנו רשות לשאוב מים מהבאר שלו. מתוך מחשבה שהוא מארח כנראה אורחים שמימיים ולא בני תמותה ארציים, ניתנה להם  הרשות. מר ניקולס הוזמן באדיבות רבה לבקר בספינתם. הוא שוחח בחופשיות עם חברי הצוות, כנראה  6-8 פרטים על מהות הספינה. המנגנון כולו היה מסובך מאוד ובמהלך הראיון עם חברי הצוות סיפרו לו שבעיית הניווט בספינה נפתרה. הספינה או הרכב בנויים מחומר חדש שהתגלה לאחרונה. הספינה מוזנת באופן עצמאי מהאוויר והיא מונעת בחשמל דחוס במידה רבה. חברי הצוות סיפרו לו ש-5 ספינות כאלה נבנו ליד עיר קטנה באיובה. בקרוב ההמצאה תימסר לציבור וכי מוקמת חברת השקעות. בשנה הבאה המכונות תהיינה בשימוש כללי. מר. ניקולס גר בג’וסראנד מחוז טריניטי שבטקסס והוא ישכנע כל ספקן בכך שיביא אותו למקום בו נחה הספינה”.

תמונה ( מזוייפת ) של ספינת אוויר ב1896

 ניתן לומר בוודאות שאין מדובר בשום כלי טיס שבא מחוץ לכדור הארץ. הרושם המתקבל הוא שמדובר באדם או בקבוצת אנשים בעלי מיומנויות הנדסיות גבוהות ביותר שבאו עם פריצת דרך טכנולוגית שאפשרה להם לבנות כלי טיס. יתרה מכך, היו בידיהם 5 כלי טיס שבהם ביצעו כנראה ניסויים שונים. מתוך התיאור שכלי הטיס מוזן מהאוויר יש להניח שמדובר במטוס סילוני. אם כך הוא הדבר, הרי שהם הקדימו בהרבה את האחים רייט. הסיבות לכך שלפריצת דרך זו לא היה שום המשך הן פרוזאיות. הם לא הצליחו לגייס כספים במידה ראויה כדי להמשיך בפיתוח ולא היו להם יחסי ציבור טובים כדי להביא  לתודעת הציבור את חשיבות המצאתם.

 מתבקשת עבודת תחקיר ובילוש גדולה כדי למצוא עדויות נוספות מהעיתונות של אותה תקופה ואיתור שארי בשר של אותם ממציאים החיים כיום, מתוך תקווה למצוא בארכיונים חבויים שרטוטים  ומפרטים של אותה המצאה. האתגר הוא גדול מאוד.

 

תוספת של אלי אשד :

איור לסיפורו של תיאודור הרצל על ספינת אוויר.

ספינות אוויר וכלים הכבדים מן האוויר היו בשנים 1896-1897  מאוד מאוד  בחדשות. גל שלם שלהן נצפה באוויר מעל ערים שונות בארה”ב והמקרה המתואר למעלה היה רק אחד מרבים. .  ספינות האוויר  גם הופיעו ביצירות ספרות שונות.לא אחר מאשר העיתונאי תיאודור  הרצל  אז עסוק ביייסוד התנועה הציונית חיבר אז סיפור קצר וידוע  בשם “ספינת האוויר המונחית ” על אדם שממציא ספינת אוויר שאותה הוא משמיד לבסוף. .

במציאות הלא ספרותית הסוחר היהודי דוד שוורץ שאולי היה מודע לסיפור של הרצל  היה עסוק אז בתכנונה של ספינת אוויר אמיתית שהפכה לימים ל”צפלין” ספינת האוויר הידועה מכולן.

האם גם בטקסס היה  אז מישהו שעסק בבניית ספינת אוויר להנאתו רק בסודיות מוחלטת  ?

בהחלט יכול להיות .אבל אם כך מודע הסודיות הזאת נשמרה לאורך השנים ?

מקור

http://www.ufocasebook.com/1897texas.html

  

ספינות האוויר של טקסס

 ספינות האוויר המסתוריות של 1896בויקיפדיה

עוד על ספינות האווירהמסתוריות

וראו גם

 אלי אשד על ספינת האוויר של הרצל:במגזין “יקום תרבות ” 

חלק א

חלק ב’

Image

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שמונה עשרה − 5 =