הסינגולריות היא אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת בראשית המאה ה-21 .יש רבים וטובים וידועים כמו החוקר  האמריקני רי קורצוייל מחבר הספר “הסינגולריות מתקרבת ” שיוצא לאור בימים אלו בעברית בתרגום עמנואל לוטם  והמשורר הישראלי עודד כרמלי ( שמוציא לאור כתב עת בנושא בשם “הבה להבא”)   הרואים בה פילוסופיה המכינה אותנו לקראת העתיד לבוא ולקראת הנצח.

ויש  אחרים הרואים בה,פנטזיה וגרוע מכך  דת חדשה , ואולי גרוע גם מכך אוטופיה שעלולה להתגלות כרבות לפניה כמסוכנת לאנושות או לפחות ל”רוח האנושית” ( מה שלא תהיה) .

איפה נמצאת האמת ?

אולי הכנס שיתקיים השבוע בנושא זה יבהיר משהו מהערפל והמסתורין.

ביום שלישי ה-2/10, אייקון TLV, הפסטיבל הבינלאומי למדע בדיוני, דמיון והעתיד  בשיתוף חמד”ע – המרכז לחינוך מדעי של תל-אביב, יקיימו “אי-כנס” ( זכויות יוצרים על המונח של אנשי הכנס )  בנושא הסינגולריות הטכנולוגית. זו השנה השנייה בה מתקיים ה”אי-כנס” ובמסגרתו יזמים, מהנדסים, מדענים, סופרים ויוצרים ייפגשו בכדי לדון בטכנולוגיות שעד לא מכבר היו בגדר חלומות בדיוניים ולהיערך לאופן שבו הן עומדות לשנות את העולם.

ישראל היא צומת מרכזית במפת הדרכים הטכנולוגית והמדעית העולמית, מובילה במחקר אקדמי, חדשנות הנדסית ויזמות טכנולוגית ועל כן ישנה חשיבות רבה לקיים דיון מעמיק ומעשיר בנושא, בו ניגע בטכנולוגיה כמו גם במשמעויות החברתיות והתרבותיות שלה“, מסביר אורי אביב , מנהל אייקון TLV.המדע הבדיוני הוא מעבדה לרעיונות, כר פורה לדיון פילוסופי וכלי לשינוי חברתי. המדע הבדיוני נמצא תמיד בחזית, צופה אל העתיד”,  “הפסטיבל חרט על דגלו את קידום היצירה הבדיונית, הטומנת בחובה ביקורת חברתית ודיון מעמיק בסוגיות של מדע וטכנולוגיה, חברה ופילוסופיה. מטרת הפסטיבל לחזק את ערך האוריינות, את החשיבה המדעית והביקורתית, את ההסתכלות לעבר העתיד ואת הלגיטימציה לדמיון בתרבות הישראלית”

הסינגולריות הטכנולוגית היא כינוי בחקר העתיד לנקודת הזמן העתידית בה ישיגו מחשבים יכולות אינטלקטואליות גבוהות מאלו של בני אדם – בה תוכנות תוכלנה לכתוב תוכנות. הישג זה יוביל להתפתחות שתשנה אותנו ואת העולם בצורה קיצונית.

היות וקו הגבול בין אדם למכונה, בין מוח ומחשב, מיטשטש מדי יום, העיסוק בסינגולריות הטכנולוגית כיום משמעו עיסוק בשורה ארוכה של מדעים וטכנולוגיות, בהם מדעי המוח, גנטיקה וביולוגיה סינתטית, הנדסת חומרים, ננו-טכנולוגיות, מדפסות תלת-ממד, חקר החלל ואפילו לתחום הגיימינג, לכולם יהיו השלכות מרחיקות לכת עלינו ועל עולמנו, ובקרוב מאוד.

לצד סרטי פסטיבל הקולנוע, בכל ערבי העיון של אייקון TLV יהיה מושב סייבר ומושב סינגולריות: עתיד המוות – על  קץ המוות ועתיד החיים, יש מאין – על רובוטיקה, ביולוגיה סינתטית והדפסה תלת-ממדית, שיחה עם פרומתאוס המודרני, חינוך לעתיד לא ידוע – חינוך בראי הסינגולריות, הספר הקיברנטי – על אזורי הספר הדיגיטליים ואנשים ומחשבים – האניגמה של אלן טיורינג.

אלו ערבים רב-תחומיים בהם הרצאות קצרצרות ממיטב המומחים בסגנון TED, סרטים קצרים, שירה, מוסיקה ועוד.

בין המשתתפים:

 סופר  המדע הבדיוני הפטנזיה והבלשים והמשורר שמעון אדף

 

פרופ’ נפתלי תשבי – מנהל המרכז הבינתחומי לחישוביות עצבית,

 ד”ר עומרי עמירב-דרורי, מייסד ומנכ”ל החברה GenomeCompiler,

הכלכלן ד”ר אדם רויטר,

השופט בדימוס שלמה שהם – בעבר נציב הדורות הבאים בכנסת,


בני דאון, גזבר הסדנא לידע ציבורי

וכמובן עמיתנו עורך השירה לשעבר ומבקר שירה בהווה של “יקום תרבות” המשורר והחזונאי   עודד כרמלי השותף בהוצאה לאור של כתב העת למדע, שירה ומחשבה הבא להבא.

כל אדם שמאמין כי יש לו מה להוסיף ולתרום לנושא מוזמן להגיע לאי-כנס או לפעילות הפסטיבל, ולקחת בהן חלק.

אז בואו בהמוניכם לבוא לשמוע ולחשוב על סינגולריות. 

מנהל הפסטיבל: אורי אביב, manager@icon.org.il

אתר הפסטיבל: http://www.icon.org.il/

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

2 − אחד =