הקומדיה התל-אביבית

סקירה על

יובל בן עמי     הקומדיה התל-אביבית / עורכת שרי גוטמן   תל-אביב :   אחוזת בית,   תשע”ב 2012.    277 עמודים.

,תקציר הספר :

גבר צעיר שנשוי לאמריקאית זהובת שיער, מוצא את עצמו בתחילת שנות השלושים לחייו כשהוא חש חוסר סיפוק, רעב גדול, מעין “חור בבטן”. נדמה שזוהי התחלה של עוד סיפור על משבר בזוגיות, אך למעשה זוהי התחלה של סיפור יוצא דופן וחשוף בכנותו הנדירה, של גבר שיוצא למסע גילוי עצמי מכאיב אך הכרחי. זהו מסע נועז ומעורר מחשבות, שבבסיסו טמון סוד גדול שהולך ונחשף לאורכו. אותו גבר צעיר, יובל בן-עמי, עוזב בית מוגן ונוח לכאורה בצפון תל אביב, עובר לגור ביפו ומתוודע אל חבורה של אנשים מרתקים, אל סקס אחר ואל עולמות שמשנים את חייו. אבל הרגע המפתיע והחשוב מכולם מתרחש דווקא למרגלות גורדי השחקים השקופים של בנגקוק.

“הקומדיה התל-אביבית” הוא רומן אוטוביוגרפי מרגש ואמיץ שעוקב אחר כשלוש שנים גורליות בחייו של בן-עמי בתל אביב, תקופה שבה הוא חווה אהבות מסעירות ופרידות כואבות, מפגשים מיניים ליליים והרפתקאות מצחיקות עד דמעות, עימותים מקצועיים ומשברים נפשיים קשים. בכל השנים האלה הוא ממשיך לשמור בתוכו את סודו, את אותו “חור בבטן”, למרות רצונו, גם כשהוא יוצא למשימות בארץ ובעולם במסגרת עבודתו כעיתונאי עצמאי. בהשראת דנטה, מחבר “הקומדיה האלוהית”, בן-עמי יורד אל השאול ועובר בשעריו השונים בחיפושו אחר גאולה.

מבעד לשורותיו היפהפיות שכתובות לכאורה בפשטות, נגלית גיבורה נוספת במסעו האישי של בן-עמי: העיר תל אביב. זוהי עיר ששלוליות גשם בחורף מרחיבות אותה כמו שברי מראה, “מעמיקות אותה ומגבירות את האור האפור שנח עליה עד שהוא הופך לפיוט”. זוהי עיר שמתקיימת בבתי קפה בוהמיינים ובמרחב הווירטואלי, עיר שגיבוריה הם משוררים וסופרים צעירים שרעבים לחום, למגע ולהכרה. זוהי עיר של משחקי זהויות מתעתעים, של יצרים עזים ושיברוני לב, ושל קנאת סופרים שלא תמיד מרבה חוכמה.

“הקומדיה התל-אביבית” הוא ספרו השישי של העיתונאי והמוזיקאי יובל בן-עמי.

ימי “הנסיך הקטן “.

מאת אלי אשד

לפני זמן מה פורסמה בעיתונות רשימה שבה אנשים שונים כתבו כמו מי היו רוצים  להיות .יאיר לפיד למשל בחר את המשורר רוני סומק. אם היו שואלים אותי הייתי עונה שאני רוצה להיות כמו יובל בן -עמי .

בן -עמי הוא זמר נודד המסייר להנאתו ברחבי העולם מזמר לאנשים צובר חוויות מכיר תרבויות זרות ומרוחקות וכותב עליהן .הוא פירסם  ספר על המיתולוגיה הפינית בעקבות מסע כזה לפינלנד ( וגם רומן אוטוביוגרפי על חייו שם ) .הוא כתב על מסעותיו בארה”ב במקומות הנידחים שלה.

ספרו החדש “הקומדיה התל אביבית”   הוא שונה מכל ספריו הקודמים. .זה לא ספר על מסע בפינה רחוקה ובלתי מוכרת בעולם אלא על חייו באיזור המוכר ביותר עבור כותב שורות אלו במרכז תל אביב .והסיפור עוסק בחייו של בן עמי וקשריו עם קבוצת סופרים ומשוררים שאליה משתייך גם כותב שורות אלו.מרכז הסיפור הוא חנות הספרים –בית הקפה “הנסיך הקטן ” מקום שלמרבית הצער שוב אינו קיים במקומו הישן, אבל כשהיה קיים היה מרכז פעיל של קבוצות ספרותיות תוססות שונות ושל שיחות ודיונים ספרותיים שנמשכו עד קץ הלילה ועד עלות אור היום ומעבר לכך.

בן -עמי מתאר את חייו עם  אנשי קבוצות אלו  אישים  שהם במודע גדולים מהחיים האמיתיים כמו רועי צ’יקי ארד ,יהודה ויזן ועודד כרמלי  וערן הדס שמיישמים הלכה למעשה את חיי הבוהמה הספרותית של הדורות הקודמים בניו יורק ובפריז ובתל אביב של קפה כסית.

המשוררת “צאלה כץ” .

הסיפור המרכזי הוא סיפור שבו היה מעורב גם כותב שורות אלו ( שגם מוזכר בספר בחצי משפט )זהו סיפורה של המשוררת המסתורית צאלה כץ שצצה משום מקום בשירים בכתבי עת ובפסטיבלים ספרותיים ואז נודע על מותה המסתורי.בדיעבד התברר שמהשורר אינה אלא משורר בשם ערן הדס שהפך מאז לדמות בולטת מאוד בחוגי השירה הצעירה כיום.והוא אחד מאנשי הצוות  של מגזין “יקום תרבות ” למי שרוצה לדעת.

קראתי את הספר בהנאה רבה מאחר שהייתי קרוב לאירועים המתוארים.אני עצמי הייתי אחד האנשים שפירסמו את “הנסיך הקטן ” כמרכז ספרותי וכ”כסית החדש” והייתי נוכח בחלק גדול מהאירועים שמתוארים בספר.אבל הייתה לי בעיה איתו .

הספר הוא יותר מידי מדוייק יותר מידי “יומני היקר”..  אפשר יהיה ללמוד ממנו הרבה בעתיד כאשר יבוא איזה שהוא חוקר  לכתוב עבודת תזה על החיים הספרותיים תל אביב בעשור הראשון למאה העשרים ואחת. אבל כיצירה ספרותית קשה הרבה יותר להתרגש ממנו.

לגמרי לא במקרה כאשר קראתי את הספר נזכרתי בעבודת תזה של הסופר יחזקאל רחמים בשם מלחמות הדיו :   השתלבותה של חבורת “עמדה” בשדה הספרות בישראל” משנת 2007 תזה אקדמאית שבה מתוארות כמה מאותן הדמויות שבהן עוסק גם בן עמי  בערך באותה התקופה .והכותב רחמים מתאר אותן בצורה דומה זאת של המשקיף המרוחק כביכול שמתחיל יותר ויותר לחדור פנימה.

.

לדעתי בן -עמי  היה מצליח יותר דווקא אם היה משנה את הפרטים כאוות נפשו והופך את הדמויות למיתיות יותר,הרבה יותר “גדולות מהחיים ” .כפי שנעשה למשל בספר   בלשי הפרא” מאת רוברטו בולנין שמתאר סצינה ספרותית דומה מאוד במקסיקו ובספרד שיצא לאור ממש במקביל עם “הקומדיה התל אביבית ” וההשוואה בין שניהם היא מעניינת ומלמדת מאוד.”בלשי הפרא” הוא לדעתי יצירת מופת למרות ואולי בגלל שהסופר שינה את הפרטים האמיתיים של הסצינה הספרותית המקסיקנית –ספרדית  שבה היה חבר כיד הדמיון הטובה וכאוות נפשו. .

האם יובל בן עמי יכול היה לעשות זאת גם הוא ? לדעתי כן ,איני רואה במה הוא נופל אם בכלל מהסופר הצ’ליאני שמזכיר לי מאוד את בן –עמי בסיפור חייו.האיש שנדד ברחבי העולם בוודאי יכול היה ליצור יצירת מופת על חיים ותקופה בחיים הספרותיים של העיר תל אביב ,אם היה נותן יותר דרור לדמיונו. וחבל שלא הרשה זאת לעצמו.

פסק הדין :

כרומן ספרותי הבעיה שלי עם הספר  היא שיובל בן עמי יותר מידי נשאר העיתונאי האובייקטיבי  המשקיף מבחוץ ואינו מנסה לחדור פנימה אל תוך הדמויות. הספר שווה קריאה  אבל היה יכול להיות שווה הרבה יותר אם הסופר היה משתחרר קצת או הרבה לגביו. לפעמים עדיף ליצור מיתוס ולא לתת תיאור עובדתי יבש.ובכמה מילים :בן -עמי לא צריך היה לתת לעובדות להפריע לו בעלילה.

סצינה מהנסיך הקטן “סימטה פלונית תל אביב .

ראו גם

יובל בן עמי בויקיפדיה

הקומדיה התל אביבית

יורם קניוק על דור הקומדיה התל אביבית

ניימן על ערב לכבוד הקומדיה התל אביבית

תודעה כוזבת על יובל בן עמי

הקומדיה התל אביבית בפייס בוק

יגאל סרנה מראיין את יובל בן עמי

/ארון הספרים יוצא מהארו:יבל בן עמי חושף את עצמו

אריק גלסנר על הקומדיה התל אביבית

העדינות והקסם : מנחם בן על קומדיה תל אביבית

אוצר רכילותי מרתק : נרי לבנה על הקומדיה התל אביבית

ספר מעניין עטוף ביוהרה ברנז’אית :דוד רוזנטל על הקומדיה התל אביבית

אצולה רוחנית :תיאור של יום טיפוסי ב”הנסיך הקטן” הישן מאת אלי אשד

פרש/ת צאלה כץ ז”ל  מנקודת מבטו של אלי אשד

חייה המסתוריים של צאלה כץ

צאלה כץ קמה לתחייה

אלי אשד נושא דברים לזכרה של צאלה כץ

3 תגובות

  1. […] "ימי הנסיך הקטן" לאהוב את זה:אהבתילהיות הראשון שאוהב את זה. מאת מספר 666, בתאריך יולי 1, 2012 בשעה 3:11 am, בקטגוריה ספרות יפה. תגים: יובל בן עמי, ערן הדס, צאלה כץ. אין תגובות פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק. « פרומתאוס וראשיתו של הנוסע השמיני […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

1 × שתיים =