אליהו ואלישע -הנביאים כרופאים

                                 

לואיס הרסנט, אליהו מחייה את בנה של האלמנה מצרפת, המאה ה-18

 על שני נביאים המקרא מספר כי נתנו טיפול רפואי לאנשים שונים. ידע רפואי ודרכי טיפול דורשים השכלה רפואי והסבירות על כן נותנת מקום להשערה כי לשניהם היתה נגישות לידע זה. יתכן מאוד שהיו בנמצא טקסטים רפואיים ובהם מצוינות דרכי טיפול. בידי מי היו טקסטים אלה ננסה לראות בהמשך.

 לגבי אליהו הנביא מסופר כי בנה של האלמנה בצרפתה אשר בצידון שאצלה התארח חלה. במלכים א' יז' 19-22 נאמרים הדברים הבאים: "ויקחהו(את בנה) מחיקה ויעלהו אל העליה אשר הוא יושב שם וישכבהו על מיטתו…ויתמודד על הילד שלוש פעמים ויקרא אל יהוה ויאמר יהוה אלוהי תשב נא נפש הילד הזה על קרבו. וישמע יהוה בקול אליהו ותשב נפש הילד על קרבו ויחי". מה שאליהו עושה הוא הנשמה מלאכותית מפה לפה.

 באשר לאלישע הכתוב המקרא מביא שלושה מקרים של טיפול רפואי. במלכים ב' ב' 19-22 נאמר לגבי יריחו: "והמים רעים והארץ משכלת. ויאמר קחו לי צלוחית חדשה ושימו שם מלח ויקחו אליו. ויצא את מוצא המים וישלך שם מלח ויאמר כה אמר יהוה רפאתי למים האלה לא יהיה משם עוד מוות ומשכלת וירפו המים עד היום הזה". בפרק ד' 34-35 מתואר טיפולו בבנה של השונמית: "ויעל וישכב על הילד וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפיו ויגהר עליו ויזורר הנער עד שבע פעמים ויפקח הנער את עיניו". פרק ח' מתאר את טיפולו של אלישע בנעמן שר הצבא של מלך ארם שחלה בצרעת. שר זה נצטווה על ידי אלישע לטבול בירדן שבע פעמים כדי שיתרפא ואכן הוטב לו.

 בדיקה מדוקדקת של פסוקים אלה מראה מה בדיוק עשה אלישע. מקורות המים של יריחו היו כנראה מזוהמים ואלישע טיהר אותם באמצעות מלח כל שהוא (לא ברור איזה) במקום נביעתם ובמינון מסוים. בדרישתו של אלישע לקבל צלוחית חדשה עם מלח, כוונתו היתה לקבל כלי נקי מבחינה סטרילית שלא דבק בו שום חומר והצלוחית עצמה היא כלי קיבול בגודל שהספיק עבור כמות המלח הנדרשת. לגבי טיפולו בבנה של השונמית, מה שאלישע עשה הוא הנשמה מלאכותית מפה לפה. באשר לנעמן שר הצבא, יש להניח שהוא נדרש לטבול במקום מסוים בירדן, שם קרוב לוודאי היה ריכוז גבוה של תרחיף בעל סגולות רפואיות. טבילתו של נעמן שבע פעמים נבעה מהצורך שהגוף יספוג כמות גדולה של התרחיף על מנת שיפעל את פעולתו.  

 בשני המקרים אין הכתוב מתייחס לכשפים וללחשים, אלא לטיפול רפואי ממשי. מכיון שהמקרא מספר על שני נביאים בעלי מיומנות רפואית מתבקשות שתי שאלות. שאלה אחת היא האם ידע זה היה נחלתם של הנביאים והשאלה השניה היא היכן רכשו ידע זה? לגבי השאלה הראשונה יתכן ובהיותם בעלי השכלה נרחבת הידע הרפואי היה זמין עבורם ואולי הוא שימש עבורם גם כסמל סטטוס. לגבי השאלה השניה יתכן שהידע הגיע ממקומות בעלי מסורת רפואית ארוכה כמו מצרים ובבל.

ראו עוד על אליהו הנביא

מאיין בא ולאן נעלם אליהו הנביא ?

כתביו של אליהו הנביא

אליהו מחיה את בן האלמנה.ציור מבית הכנסת בדורא אורופוס .המאה השלישית לספירה.

אודות חיים מזר

בעל B.A במדע המדינה וסוציולוגיה. עורך לשוני של ספרות טכנית. חבר באגודה הישראלית לאסטרונומיה ובאגודה לחקר עב"מים. פרסם מאמרים באתר הידען, באתר של אלי אשד על ניתוח ספרותי, ובכתב העת של האגודה לאסטרונומיה בתחום גיאולוגיה ואטמוספירה של כוכבי לכת. כמו כן כתב על ייעוץ ארגוני, מדע המדינה, היסטוריה עם היבטים ניהוליים, בינה מלאכותית, חישוב מקבילי, מקרא ,סוציולוגיה, מודיעין (בכתב העת של המל"מ), וכלכלה.
הפוסט הזה פורסם בתאריך היסטוריה וחקר התנ"ך עם התגים , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*