עמוס מוקדי ,יונה ו"המלאכים על התקרה "

 

עמוס ,יונה וה"מלאכים על התקרה" .

מאת עמוס מוקדי

( דברים שנאמרו בידי אלי אשד בערב ההשקה לספרו של עמוס מוקדי " מלאכים על התקרה" הוצאת "כתב , 2012 ).

 

עמוס מוקדי .שנות השבעים.

איש אירגון "המוסד " הראשון שפגשתי בימי חיי היה עמוס מוקדי. פגשתי אותו בתוכנית מטלוויזיה  בשם "המלאך חוזר" שבה מוקדי גילם את תפקיד איש "מוסד " ישראלי שמשתף פעולה עם המלאך סיימון טמפלר במאבק כנגד טרוריסטים. מאז בכל פעם שאני חושב על אנשי המוסד אני אוטומטית מניח שהם נראים כמו עמוס מוקדי הצעיר שנראה כמו הישראלי הממסדי האולטימטיבי. .  

עמוס מוקדי המציאותי  בכל אופן היה ( עד כמה שידוע לי לפחות )  רחוק מאוד בימי חייו מלהיות איש "המוסד " הישראלי.הוא היה  כל חייו איש תנועות השמאל ששאפו להביא שלום בין ישראלים ופלסטינאים. והיה קשור לפרוייקטיים שונים ששילבו ישראלים ופלסטינאים .בהם בימוי מחזה של שיקספיר "הסערה " שבו נטלו חלק יחדיו שחקנים ישראלים וערבים.  

את הקונפליקט הזה באישיותו אפשר לראות בספרו החדש "מלאכים על התקרה " ספר שהוא בדיוני בעלילתו  אך בבירור יש בו גם לאלמנטים שהעסיקו לאורך השנים את עמוס מוקדי.  לדעתי יש לראות בו  כחלק ממהלך ספרותי הגותי מקיף שיש לו מעט מאוד תקדימים בעברית.

החלק הראשון של המהלך הוא הטרילוגיה "חיי נביא-טרילוגיה  " ( הוצאת כרמל ,1995)  שמתארת את חייו של עמוס הנביא התנ"כי.

בספר חוזר מוקדי אל המאה ה-8 לפני הספירה תקופה של אי  שויון כלכלי עצום מחד אבל גם התפתחויות ספרותיות והגותיות חסרות תקדים מאידך.תקופה שמזכירה מאוד את התקופה שלנו מאספקטים שונים.

לראשונה  עולה על במת ההיסטוריה גם ביוון וגם בישראל ויהודה דמות הסופר היוצר בעל האישיות העצמית משלו הומרוס והסיודוס ביוון עמוס הושע וישעיהו ומיכה בישראל ויהודה. אנשים שאינם מהאצולה שלראשונה יוצרים ספרות מופת שהן היא והן יוצריה אינם נשכחים לדורות כפי שהיה עם כל קודמיהם.

מוקדי מנסה לעמוד על הדמות של הנביא ועל חייו. יש מקום לשער שעמוס מוקדי מזדהה באיזו צורה עם עמוס הנביא. הציור שמופיע על עטיפת הספר שנראה כמו פניו של מוקדי הצעיר מחזק לדעתי את ההשערה.

 

את המהלך הוא ממשיך הספר "האתגר -פרדיגמה יהודית חדשה" (  הוצאת "מועדים " 1997  )   שבה הוא תופס את מקומו כנביא עמוס מודרני לזמננו ומציע תפיסה  יהודית חדשה לגבי עתידו של המין האנושי.אם נרצה מקבילה לאותה תפיסה שהיציע עמוס הנביא במאה השמינית לפני הספירה.   

בספר זה ציין מוקדי שהוא מאמין במימד הרוחני המאפיין את המין האנושי – מימד של שאר-רוח, של השראה, וחיפש עבורו  פרדיגמה יהודית חדשה, שתמלא את החלל הריק שנותר בציונות-העובדת לאחר קריסת העולם המחר הסוציאליסטי[הוא חזה מארג של הדדיות בחיי היום יום – במשפחה בקהילה, במדינה בחבר-מדינות, במשפחת-האדם, בכדור הארץ עצמו ובכל היקום. בספר הוא דורש   ( כפי שעשה בזמנו עמוס הנביא מסיבות אחרות  ) לא לראות בעם היהודי כנזר הבריאה, וגם לא במין-האנושי כולו, אלא רק כאפיזודה הומאנית – קשובה, יוצרת ופלורליסטית בתולדות היקום.

 

וכאן בספרו החדש  "מלאכים על התקרה " אני רואה מעין חלק נוסף במהלך הזה. הגיבור ששמו הוא יונה כשם נביא נוסף מאותה המאה השמינית לפני הספירה שהוא תוצר המסורת הנבואית הסוציאלית של הקיבוץ יוצא לנינווה מודרנית הלא היא ברלין לשעבר בירת האימפריה הנאצית ,ומתמודד שם ובארצו עם בעיות השעה בין ישראלים והשואה בין ישראלים ופלסטינאים ומנסה בדרכו שלו להציע להם פתרונות שאינם קלים וגם אינם יכולים להיות קלים מעבר ללאומיות וללאומנות.

כפי שעשה בזמנו עמוס וכפי שלמד על בשרו הנביא יונה.

 זהו ספר מעניין ואך ייחודי בניתוח העמוק שהוא נותן של מערכת היחסים המסובכת וניתן לאמר המבולבלת  והבלתי פטירה וכנראה בלתי ניתנת לפיתרון של צבר ישראלי מושלם לכאורה עם צללים שונים בעבר האישי הקולקטיבי.   הגיבור הוא איש קיבוץ בשם יונה הן עם עברו שלו כאיש קיבוץ המאבד בהדרגה את אמונתו בקיבוץ ועם העבר היהודי הקולקטיבי של הוריו פליטי המשטר הנאצי מגרמניה ועם העבר המורכב לא פחות של מערכת היחסים בין הישראלים והפלסטינאים.  

 החלק הראשן של הספר עוסק במסכת חייו של הגיבור בישראל , אולם הפרקים החזקים באמת בספר  שלא ירפו מהקורא הם של סיפור מסעו של יונה ל"נינוה" המודרנית הלא היא ברלין בירת גרמניה המאוחדת .שם יוצא לבסוף הגיבור להתמודד לבסוף עם השדים  השונים של העבר ושל ההווה .הן עם העבר הנאצי שרדף את הוריו ואת שרידיו בגרמניה "האחרת " של היום . והן  עם פלסטינאי הגר בגרמניה ועימו מנהל הגיבור מעין דיון פילוסופי על יחסי יהודים וערבים ויחסי ישראלים ופלסטינאים  דיון לדעתי  לא היה מזיק להרחיבו עוד ולחזקו כדי להוסיף לעוצמת הספר שכן מבחינות רבות הוא לב ליבו של הספר והשאלות העומדות מאחוריו. הגיבור מגלה שלו ולפלסטינאי יש אם גרמנית ( נוצריה ) משותפת .

הספר אינו עונה וגם אינו מתכוון לענות על השאלות הקשות שהוא מעורר הוא משאיר את הקורא מלא ספקות לאחר ההתמודדות האמיצה עם אמיתות מקובלות שאותה עורך המחבר עם היחס הישראלים לשואה ועם יחס הישראלים לעם הפלסטינאי .

אחת הנקודות החזקות של הספר היא שהמחבר נותן לגיבור הפלסטינאי לדבר ולחשוב בשם עצמו כך שאנחנו יכולים לראות מה חושב גם הצד השני במשוואה. מאידך הספר גם עמוס מידי  ולעיתים מלודרמטי יתר על המידה  אולם לעיתים רק מלודרמה יכולה לעשות צדק בתיאור סיטואציות דרמטיות.

סך הכל זהו ספר מערער מוסכמות בעל עוצמה הגותית  רבה..

ראו גם:

ראו את הרצאתו המקורית של אלי אשד על עמוס מוקדי

ראו עוד על עמוס מוקדי

 נביא הצדק :סקירה מפורטת של אלי אשד על הטרילוגיה "חיי נביא".

האתר של עמוס מוקדי

עמוס מוקדי בויקיפדיה

הספר "מלאכים על התקרה"

 

 

 


אודות אלי אשד

סופר, מרצה ובלש תרבות. פרסם את הספרים "מטרזן ועד זבנג" - סיפורה של הספרות הפופולארית הישראלית" ( "בבל" 2003) ו"הגולם -סיפורו של קומיקס ישראלי" עם אורי פינק ( "מודן" 2003). פרסם מאמרים רבים בעיתונות, בכתבי עת וברשת בנושאי ספרות ותרבות פופולארית, מדע בדיוני, קומיקס ועוד.
הפוסט הזה פורסם בתאריך סופרים, פרוזה עם התגים , . קישור קבוע.

2 תגובות על עמוס מוקדי ,יונה ו"המלאכים על התקרה "

  1. מאת אלי אשד:‏

    ההרצאה המקורית שלי על עמוס מוקדי וספריו שניתנה בערב ההשקה ל"מלאכים על התיקרה " הועלתה ברשת.
    היא שונה למדי מהמאמר כאן מאחר שהיא עוסקת יותר בספריו הקודמים של מוקדי.
    והיא נמצאת כאן.
    http://www.youtube.com/watch?v=G8umg_xIbsg&feature=youtu.be

  2. מאת אלי אשד:‏

    הציבור מוזמן למפגש עם הסופר, השחקן והבמאי עמוס מוקדי ביאפא
    חנות ספרים – בערבית ובעברית – ובית קפה.

    הערב ייפתח בהקרנת סרטו של מוקדי ("סרט השלום הראשון בארץ")

    "גבול לפניך"

    ובהמשך, יספרו מוקדי, ברכה ציטרין ואחרים על ספרו האחרון
    "מלאכים על התקרה"
    (או: "יהודה ואחמד – אחים")
    על הספר כתבה אסתי עיני ב"גיבור תרבות" של אמנון ז'קונט: "קראתי את הספר בנשימה אחת, סקרנית לדעת בכל שלב איך תתפתח העלילה. הספר שופע אהבת אדם מכל צבע ומין ואנושיות רבה. אני ממליצה בחום על הספר."

    האירוע יתקיים בשבת, 26.1.03, בשעה 20.00
    בבית קפה יאפא יהודה מרגוזה 33, יפו
    טל. 03-6815746

    הכניסה חופשית
    * * * * * * * * * * *
    עמוס מוקדי הינו יוצר ופעיל חברתי, מחברם של הטרילוגיה "חיי נביא") על חיי עמוס הנביא), "האתגר, פרדיגמה יהודית חדשה" ועוד.
    שנים רבות שיחק, ביים והפיק
    בארץ ובאנגליה. התיאטרוןהקולנוע ו עבור
    מוקדי הינו נצר למשפחה שעסקה וחידשה רבות בתחומי התרבות בארץ. הוריו הם הצייר יהושע ברנדשטטר ומרגוט קלאוזנר, שייסדה את האגודה הישראלית לפאראפסיכולוגיה. השניים העלו ארצה את תיאטרון הבימה, ניהלו אותו שנים רבות, והקימו את אולפני הרצליה
    במאי 2012, יצא לאור ספרו האחרון של מוקדי
    "מלאכים על התקרה"
    בהוצאת "כתב"
    http://www.amos-mokadi.com/pages/About-Amos-Mokadi.html

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*