ספרים מסוכנים:

מדריכים להכנת פצצות וספרי דת, ויקיליקס ומאואיזם – תערוכת המחאה האמריקנית “הספרייה הפטריוטית” מגיעה לראשונה לישראל, ומציגה ספרים שהוגדרו ע”י המימשל האמריקני כ”מסוכנים”. מארגני כנס ההוצאה לאור בשנקר, בו תתארח התערוכה, בחרו להוסיף לה גם “ספרים חתרניים” “תוצרת ישראל” ובהם ספרי “הסטלגים ” ספרים על סקס אלימות ,נשים סקסיות וסדיסטיות ומלחמת העולם השנייה.

 

בסוף החודש הקרוב (בימים ראשון-שני 29-30 באפריל), יתקיים ב”שנקר” בר”ג כנס בינ”ל, המשולב עם תערוכה וסדנאות תחת הכותרת “הדחף להוציא לאור”. הכנס מתנהל ביוזמת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר בראשות איציק רנרט בשיתוף קבוצת “אפשרויות של ספר”, ויאתגר את התפיסות המקובלות – עיצובית, תרבותית ופוליטית – של מושג ההוצאה לאור, הן של ספרים “קונבנציונליים” והן של ספרים אלטרנטיביים על סוגיהם.

ההכנס הוא יוזמת “אפשרויות של ספר” (לאה אביר, ליאת לביא, אביגיל ריינר) והוא מאורגן על ידי הקבוצה בשיתוף עם המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר הוא התחנה השניה של פרוייקט “אפשרות של ספר” – יומיים של דיונים וסדנאות בהשתתפות אמנים, מעצבים, מוציאים לאור, אנשי אקדמיה ומומחים בתרבות דיגיטלית.

במסגרת הכנס תוצג בשנקר, לראשונה מחוץ לגבולות ארה”ב, תערוכת “הספרייה הפטריוטית”, ובה ספרים הנחשבים כחתרניים ומסוכנים וכאלה שהוצאו בעבר אל מחוץ לחוק.  “הספריה הפטריוטית” הוקמה על ידי קבוצת האמנים “פינישינג סקול” מסן פרנסיסקו, בתגובה לחוק הפטריוט (the patriot act) שהועבר בארצות הברית שלאחר פיגועי הטרור של ה -11 בספטמבר 2001. הספריה הוקמה לאחר שהאמנים גילו כי נציגי ממשל שונים נכנסו, בחסות החוק, לספריות וביקשו גישה לכרטיסי קורא, על מנת לזהות מי קורא “ספרים מסוכנים”. התערוכה הייחודית בנויה למעשה כספרייה אמיתית, עם פינות קריאה ומדפי ספרים, בה ניתן לעיין בספרים באופן אנונימי, ללא רישום בכרטיסי קורא. התערוכה היכתה גלים רבים בארה”ב, וזוהי הפעם הראשונה שהיא מוצגת מחוץ לארה”ב.

 בשיתוף פעולה עם קבוצת פינישינג סקול, קבוצת אפשרות של ספר מביאה לישראל את מיצג  הספריה הפטריוטית, ומרחיבה אותה בספרים בעברית וערבית, הממקמים את הרעיון המופרך של ”ספרים מסוכנים” בישראל של 2012  ספרים שבקונטקסט הישראלי נחשבים ל”חתרנים” או “מסוכנים”. ספרים שקריאתם עשויה לסמן את הקורא כ”מסוכן” או “חשוד” בעיני השלטון. 

מעבר למיצג ה”ספרייה פטריוטית”, כנס “הדחף להוציא לאור” בשנקר, שנועד לבדוק מחדש את גבולות ותפקידי עולם ההוצאה לאור בישראל של היום, יעסוק בשאלות שנויות במחלוקת נוספות, ובראשן החלטת ממשלת ישראל לאסור על ייבוא ספרים בערבית והשפעותיה. הכנס יארח אמניות איראניות לסדנה ייחודית, בה תתארח אמנית איראנית אנונימית מטהראן באמצעות האינטרנט.

במקביל ל”ספריה הפטריוטית” יוצגו ספרי אמן, תוכנות וסביבות דיגיטליות להוצאה לאור, ספרים המאורגנים בקונספטים שוברי מוסכמות (כמו ע”פ מפתח צבעים או חלוקה ל”לינקים”), ספרים בעיצוב סטודנטים ובוגרי המחלקה לתקשורת חזותית, פרסומים עצמאיים, ספרים על עיצוב וספרים על ספרים.

הספריה הזמנית תוצג בין ה-29.04 עד ל-03.05 בגלריה המרכזית ב”שנקר” (ידע-עם 8, רמת גן) בין השעות 10:00 עד 20:00

ביום ראשון, ה-29.04, בין השעות 17:30-17:00 (בהפסקה בין מושבי הכנס), יערך סיור מודרך בספרייה ובתערוכה. לתיאום סיורים נוספים ניתן לפנות ל-possibilityofabook@gmail.com

רשימת כותרים חלקית בעברית של הספרים שיוצגו בתערוכת “אפשרות של ספר” יחד עם “הספריה הפטריוטית” של קבוצת Finishing School   

 

1. מתי ואיך הומצא העם היהודי, שלמה זנד, רסלינג

מתוך תיאור הספר בהוצאת רסלינג: “מתי נוצר העם היהודי? במעמד מתן תורה בסיני? בכיבושי כנען? או שמא בקולמוסם של היסטוריונים יהודים מן המאה ה-19, אשר בדומה לחוקרי עבר בני תרבויות אחרות המציאו עמים מדומיינים על מנת ליצור ולייצב אומות עתידיות?”

 

2. ישראל והפצצה, אבנר כהן, שוקן, 2000

מתוך תיאור הספר בהוצאת שוקן: בספר זה נחשפות לראשונה פעילותה של מדינת ישראל בנושא הגרעיני ותגובתה של ארצות־הברית לפעולות אלה. הספר מבוסס על אלפי מסמכים שאסף המחבר בארכיונים בישראל ובעולם, על כמאה וחמישים ראיונות עם אישים ישראלים ועם דמויות מפתח בממשל האמריקני ועל מקורות מידע נוספים.

 

3. המהפכה האשכנזית, קלמן כצנלסון.

בשנת 1964 עורר הספר ‘המהפכה האשכנזית’ סערה כאשר מחברו, טען ש’העדההאשכנזית’ עולה בתרבותה על ‘העדות הספרדיות’ . הספר הוחרם בידי השלטונות אך לספר ישנה השפעה עצומה  ואף מכוננת דווקא  על אנשי תנועת ה”זהות המזרחית” כיום שכמה מהם ממשיכים ומפתחים את רעיונותיו על הצורך בהפרדה בין “אשכנזים ” ומזרחים “.

 

4. העולם הפוסט אמריקני, פריד זקריה, מטר

אנחנו נמצאים בעיצומו של שינוי והעתיד שלפנינו הוא העולם הפוסט אמריקני, זאת לפי זקריה, מהפרשנים החשובים בארה”ב. זקריה סוקר את בעיות הכלכלה העולמית והאמריקנית, יחסי ארצות הברית עם רוסיה ועם העולם המתעורר ובעיקר סין והודו ותופעת המלחמה הא־סימטרית המאפיינת סכסוכים מדיניים ואלימים דווקא בימים אלה.

5. הפרשה/ אליהו חסין, דן הורוביץ עם הספר, 1961.

הספר מתאר את הפרשה הידועה בשם “עסק הביש” (בה כיכבו, בין השאר, “קצין בכיר”, ה”אדם השלישי”, “המזכירה” ו”הגבר”), פעולת החבלה הכושלת של ישראל במצרים בתחילת שנות החמישים.

 

6. מרי אזרחי, חמי בן-נון, יעד, 1992

מתוך הספר: “המרי האזרחי מתאפיין בכך שהוא מעשה פוליטי הפוגע בחוק מסוים – אלא שהפרת החוק אינה מטרתו של המרי האזרחי; נהפוך הוא: מבצע המרי היה מעדיף להישאר בגבולות מערכת החוק ושזו תכיר בלגיטימיות של פעולותיו. נמצא, שהפרת החוק היא אמנם מאפיין מהותי שלהמרי האזרחי – אולם הוא אך אמצעי להשגת המטרות”.

 

7. חומרי נפץ והדף, יעקב תמנת, מערכות צה”ל, 1971

על חומרי נפץ והדף

 

8. סודות ההשפעה והשכנוע של אובמה, גיל ונילי פרץ, מטר

הכותבים חושפים לקורא את מנגנוני השכנוע של הנשיא אובמה. מה יקרה אם הקורא “הלא נכון” ייאמץ את הטכניקות הללו?

 9. ויקיליקס – אויב המדינה – מרסל רוזנבך והולגר שטארק, ידיעות ספרים

הממשל האמריקני הכריז על ויקיליקס כעל אויב המדינה. החשיפות הסנסציוניות של מסמכים מסווגים מתוך השגרירויות של ארצות הברית ושל דו”חות סודיים על המלחמות באפגניסטן ובעיראק סומנו כאיום על ביטחון ארצות הברית. ויקיליקס העלה לרשת גם מסמכים שערורייתיים הנוגעים לישראל, לשכנותיה הערביות ולעוד מדינות רבות. אין פלא שוויקיליקס ומייסדו, ג´וליאן אסאנג´, נרדפים על ידי הממסד.

כיצד הצליח קומץ של פעילים ברשת, שהתאגדו בסוף 2006, להפחיד את מעצמת העל? מיהו ג´וליאן אסאנג´ ומה מניע אותו? האם יש לאזרחים זכות לדעת את סודות המדינה שלהם? האם ויקיליקס מסמן את עתידה של העיתונות החוקרת או רק את הצד המסוכן ביותר באינטרנט?

 רשימת כותרים חלקית באנגלית שיופיעו בתערוכת “אפשרות של ספר” יחד עם “הספריה הפטריוטית של קבוצת Finishing School

 Aviation Training

The Turbine Pilot’s Flight Manual by Gregory N. Brown

Advanced Aircraft Systems by David Lombardo ~

Understanding Flightby David Anderson

Maps/Almanacs/ Navigation

2001 New York City Guide by Fodor’s~

The Old Farmers Almanac 2001 by Judson D. Hale ~

New York Terminal Aeronautical Chart by FAA

 Propaganda

Quotations From Chairman Mao Tse-Tung Mao TseTung~

Society of the Spectacle by Guy Debord 8$

The Way Things Ought to Be by Rush Limbaugh

 Religion

The Qur’an – אלקראן – קוראן בעברית בשלושה כרכים – מהדורת תרצ”ו הוצאת דביר תרגם מערבית: יוסף ריבלין,

The King James Christian Bible

The Torah

Buddhist Scriptures Anonymous (Author), Edward Conze

 Revolutionary Manuals and Manifestos

DO IT!: Scenarios of the Revolution by Jerry Rubin

Rules for Radicals by Saul Alinsky

Steal This Book by Abbie Hoffman

The Anarchist Cookbook by William Powel

The Poor Mans James Bond by Kurt Saxon (

Situationist International Anthology by Ken Knabb (Editor)

 Tactical Manuals

U.S. Army Survival Manual by U.S. Army

U.S. Army Sniper Training Manual by U.S. Army

U.S. Army Counter Intelligence FM 34-60by U.S. Army – similar books available

U.S. Army Urban Operations by U.S. Army -kindle eddition only

The Art of War by Sun Tzu אמנות המלחמה  סון טסו, הוצאת אסטרולוג

 בתערוכה יופיעו גם קטעים של ספרי “סטלגים” :ספרי סקס ואלימות על מלחמת העולם השנייה שנתרמו בידי מר אלי אשד עורך מגזין “יקום תרבות” ,בתערוכה יוצגו גם קטעים “מסוכנים ” במיוחד מתוכם  זאת לרגל מלאת עשור לפרסום ספרו של אלי אשד “מטרזן ועד זבנג “( הוצאת בבל,2003 )  שבו יש פרק מיוחד על הסטלגים. 

קישורים למידע נוסף והרשמה: 

יום א’ 29 באפריליום המושבים והמומחים

יום ב’ 30 באפריליום הסדנאות

[שימו לב שיש להרשם בנפרד לכנס ולסדנאות]

לקריאה נוספת על הכנס ורוחו: http://readbooks.co.il/e-book-shenkar/

על ה”סטלגים ” ראו :  

ברוכים הבאים לסטלג 13

הסטלגים והאישה הגרמניה

 

2 תגובות

  1. הספר שלנו שמופיע כאן, לחלוטין לא הוגדר כמחתרתי או מסוכן. הוא ספר מקצועי בתחום של ריטוריקה, פרזנטציה והעברת מסרים. הספר מראה איך הנשיא אובמה משתמש בכלים מדוייקים באופן שיטתי, ואיך כל אחד יכול ללמוד להשתמש בהם בעבודה. כיום, הוא נמצא בשימושם של בכירים בבית הלבן, כמו גם בידי פוליטיקאים משני המחנות בארה”ב. ראש הממשלה נתניהו קיבלו, הנשיא שמעון פרס הודה לנו בכתב על הספר, וכמובן אלפי מנהלים בארץ ובחו”ל שקראו אותו במהדורה בעברית (הוצאת מטר) או באנגלית (באמזון). כאמור – הספר מעולם לא הוכנס ל”רשימה” מהסוג שציינתם.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

2 + שלוש =