מאמר נוסף בסדרה על “איש הנצח ” הנביא מהמאה התשיעית לפני הספירה “אליהו הנביא” האיש שעלה לשמיים .

אך לפני שעלה השמיימה האם השאיר אחריו כתבים פרי עטו ?  

                         כתביו של אליהו הנביא

                                          חיים מזר

קובץ:Jehoram of Judah.jpg

על יהורם בן יהושפט מלך יהודה מסופר בשני מקומות במקרא, במלכים ב’ ח’ פסוקים 16-24 ובדברי הימים ב’ כא’. מוקדשים לו סך הכול 29 פסוקים. הכתוב מספר כי הומלך בהיותו בן 32, מלך 8 שנים והיה מחותן עם ביתו של אחאב. בהתנהגותו הוא  היה שונה לחלוטין מאביו המלך יהושפט. מבחינת היחסים הבינלאומיים המדינה היחידה המוזכרת היא אדום שניסתה למרוד בו ותגובתו הייתה מלחמה שהביאה להכנעתה.

באשר למדיניות הפנים שלו, הכתוב מספר כי נהג באכזריות קשה ביותר. התנהגות הדומה לזו של מלכי ישראל. בדברי הימים מסופר כי היו לו  שישה אחים. מבין כל בניו, יהושפט  בחר בו למלוך על יהודה. שאר האחים קיבלו  מאביהם “מתנות רבות לכסף ולזהב ולמגדנות עם ערי מצורות ביהודה”(דברי הימים ב’ כא’ 3). יהורם כפי  שמסופר רצח את כל אחיו וחלק משרי ישראל. מי שהגיב על כך בחריפות היה אליהו הנביא אשר שלח אליו מכתב ובו דברי תוכחה קשים ביותר ותחזית לגבי סופו המר. השאלות הראשונות המתבקשות  הן מתי נכתב ונשלח מכתב זה והאם היו עוד מכתבים של אליהו אשר נשלחו לנמענים נוספים?

באשר ליהורם עצמו השאלה המתבקשת היא למה התנכר לבית אביו ורצח את אחיו? לא חסר לו כלום. הוא קיבל את המלוכה וגם לאחיו לא חסר. מתקבל הרושם שיהורם לא היה בטוח בכיסאו וכי רצה להבטיח את עצמו מהדחה. האם גם במקרה זה מתבקשות רציחות סדרתיות( עם זאת אין לשכוח שמלחמות והפיכות חצר היו תופעה נפוצה בבתי מלוכה לרבות רציחות)? האם באמת אחיו הקימו קואליציה שאמורה הייתה להביא להדחתו? אם כן למה נהגו כך? באם זאת הייתה מטרתם, יכול להיות שהבחינו עוד בטרם הומלך בסכנה הטמונה בו בהיותו כנראה אדם אלים ומסוכן. כדי למנוע מרחצי דמים בעתיד מצידו, נערכו לכך. הם היו מביאים להדחתו ואולי גם מותו. יהורם הבחין כנראה כי חורשים כנגדו רעה והקדים תרופה למכה, מנקודת מבטו. סביר להניח שאנשיו עקבו אחר פעילות האחים והמידע שהביאו לו,  חייבו לפעול במהירות. אם היה מחסלם אחד אחד יכלה להתעורר הסכנה שהנותרים בחיים היו  מתאגדים כנגדו. כדי להימנע מכך, כל האחים חוסלו בו זמנית. המועד המתאים מבחינתו של יהורם לבצע את זממו היה לחסלם זמן קצר לאחר המלכתו. לא להשאיר להם זמן להתארגן.

מידע זה הגיע כנראה לאליהו הנביא סמוך  לחיסולם של האחים. אליהו לא הגיע ליהורם כמו שנהג להיפגש עם אחאב, אלא שלח לו מכתב. היתה לכך סיבה טובה. הוא חשש לחייו. פעילותו  העיקרית היתה בממלכת ישראל  שעם מלכה אחאב היה בקשרים, אם כי לא קלים. היו ביניהם חיכוכים לא מעטים ולא פעם אליהו  היה צריך לנוס על נפשו. מהכתוב עולה כי התנהגותו של אחאב לא היתה כה דורסנית ורצחנית.  מה שיכול לתמוך בהשערה זו הוא יחסו הראשוני כלפי נבות היזרעאלי. במפגש הראשוני ביניהם הוא ביקש לקנות את שדהו ולא נקט בשום צעד אלים כלפיו. מה שנעשה אחר כך היה בהשפעתה של איזבל.

הדעת נותנת שמכתב תוכחה זה לא  היה מכתב התוכחה היחידי שאליהו כתב ליהורם, אלא שלח לו מכתבים נוספים וכי שלח מכתבים גם  לגורמים פוליטיים אחרים איתם היה בקשר.

 שאלה נוספת שיש לתת עליה את הדעת היא למה מכתבו זה של אליהו מוזכר רק בדברי הימים? ספר מלכים ב’ נכתב הרבה לפני כן ואין בו שום התייחסות למכתב זה. האם בידי מי שכתב את דברי הימים היו מקורות שלא היו בידיו של כותב מלכים ב’?

האם קיימת אפשרות שחלק מכתביו של אליהו אבדו, נמצאו מאוחר יותר ומי שמצאם עשה שימוש רק באחד מהם בכותבו את דברי הימים ב’? בידי מי יכלו להימצא כתביו של אליהו בזמן שנכתבו או זמן קצר לאחר  עלייתו של אליהו לרכב האש שלקחו לשמים?  אפשרות שיש להביאה בחשבון כסבירה היא אלישע בהיותו יורשו של אליהו(יש לציין שזהו המקרה היחידי במקרא בו נמסר כי לאיזה שהוא נביא היה יורש) בגלל מערכת היחסים ההדוקה ביניהם והאמון שאליהו רכש כלפי אלישע. אלישע  דאג לשמר כתבים אלה, אך אלה או חלקם לא שרדו לאחר מותו. הכתבים או חלקם התגלו מאוחר יותר. ואחד מהם מצא את מקומו בדברי הימים ב’. האם יש איזה שהוא סיכוי שכתבים אלה יתגלו ביום מן הימים?

תשובה אפשרית לחיים מזר

תוספת מאת אלי אשד

על שאלתו של חיים מזר אפשר להציע את התשובה הזאת :

בתקופה שבה כתב מחבר “דברי הימים” את ספרו בערך במאה החמישית או הרביעית לפני הספירה הסתובבו בציבור מגילות שונות שהוצגו כפרי עטם של אישים  קדומים וידועים שונים .אך היו תוצר של בני תקופות מאוחרות בהרבה.

השערתי היא שבין מגילות אלו היו גם מגילות של “מכתביו של אליהו הנביא ” שאותם כתב לא הנביא מהמאה התשיעית לפני ספירה אלא מישהו שחי לא הרבה זמן לפני כותב “דברי הימים ” ואולי בזמנו. אך הוא ייחס את כתביו שלו לנביא הקדום כפי שהיה מקובל בתקופה זאת ושנים רבות לאחר מכן כאשר כותבים שונים פירסמו את כתביהם תחת שמם של אנשים ידועים כדי לתת להם יתר פרסום ו”סמכות”. .

מה היה תכנם של אותם “מכתבים “?

ייתכן שהם הציגו את האירועים הקדומים כביכול מנקודת המבט של אליהו הנביא ,בדומה למשל מכתב מזוייף ידוע שפורסם בראשית המאה העשרים ויוחס למהר”ל מפראג. אותו המכתב תיאר בגוף ראשון את יצירת הגולם בידי המהר”ל .אך כפי שהראה החוקר גרשום שלום היה תוצר של זייפן ספרותי בשם חיים בלוך שרצה דרך המכתב המזוייף להוכיח את האמיתות ההיסטורית של סיפור הגולם והמהר”ל שעליה הוא חיבר ספר ידוע בגרמנית .  

  מאידך ייתכן גם שאותם מיכתבים” עסקו לא כל כך באירועים בימי  אליהו אלא היו התייחסויות מרומזות לאירועים בני הזמן במסווה קדום והיו בגדר “יצירות כמו עיתונאיות ” של הזמן .

 אלו הם השערות בלבד. אנחנו לא יכולים לדעת .ייתכן בכל אופן שמחבר דברי הימים נתקל ביצירות כאלו והעריך שהן אכן מזמנו של אליהו הנביא ולכן הזכיר אותם בספרו.

ראו עוד על אליהו הנביא

מאין בא ולאן נעלם אליהו הנביא  

הגבירה איזבל

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע עשרה − 10 =