2012   העולם סוף

הופיע בגיליון “דיוקן –מקור ראשון ,מספר 745

–ה24 בדצמבר  2011 נחשב בידי מגלה תופעת תאריך  “2012”  מיכאל קו כיום שבו חזה עם המאיה באמריקה כי העולם יחרב.

הוא טעה כפי שהתברר במהרה בכמה חודשים לגבי התאריך המדוייק שהוא ב-2012.

והנה מאמר על תופעת 2012 שחוגים שונים בעולם כיום מצפים שבהתאם ל”נבואות המאיה ” מבשר את סופו של עידן והתחלתו של עידן חדש.

בין הקרבת קורבנות אדם מפרפרים לבין בריחה מסתורית אל הג’ונגל, מצאו בני המאיה זמן לחישובים אסטרונומיים ולחיבור לוחות שנה מסובכים. מאות שנים אחרי שהם הצליחו להשמיד את עצמם לדעת, העולם מצפה בכיליון עיניים לגלות מדוע הלוח שלהם מסתיים בשנת 2012. בעצם, לא כל העולם. את הצאצאים של המאיה, שחיים עדיין במרכז אמריקה, זה לא ממש מטריד

קיימות גם פרשנויות אופטימיות ל’סוף העידן’ שיתרגש עלינו ב-2012. בקרב אנשי הניו-אייג’ יש הטוענים שהשנה הזו תביא לשינוי בתודעה של אנשי העולם החומרניים. אולי אפילו נהיה עדים לשינוי אבולוציוני במין האנושי, ששוב לא יהיה מה שהיה.

זהו, עוד רגע ושנת 2012 לספירת הנוצרים כבר כאן. זו תהיה הפעם האחרונה שהעולם חוגג שנה חדשה, שכן ב-2013 כבר לא נהיה פה. ב-21 בדצמבר 2012 (ולפי גרסה אחרת ב-23 בדצמבר) יגיע סופו של העולם, לפחות כפי שהוא מוכר לנו. במקרה הטוב יבוא במקומו אחד חדש, במקרה הפחות טוב – שורת אסונות שסופם כיליון מוחלט.

זה בכל אופן מה שאפשר להבין מהתכונה ההולכת וגוברת לקראת שנת 2012. בעשור האחרון ראו אור רומאנים שונים שמתארים את חורבן העולם בשלל אופנים, הופקו סרטים תיעודיים שהתעמקו בשאלה האם האסטרולוג המפורסם נוסטרדמוס או התנ”ך חזו משהו לשנה הזו, וגם סרט הוליוודי אחד בשם ‘2012’ שבר קופות סביב העולם. דובר גם על סדרת טלוויזיה, שתוקרן במהלך שנת 2012 האמיתית. כל זאת בגלל שלוח השנה של בני המאיה, כך נטען, מסתיים באותו יום בשלהי דצמבר של השנה הזו, ללא כל הסבר נראה לעין. מה שמורה לכאורה כי על פי חישוביהם, כאן תגיע ההיסטוריה לקצה.

לאמתו של דבר, מי שמכיר את הלוח של המאיה יודע שהוא מעניק לשנת 2012 משמעות שונה לגמרי. ומי שמכיר את ההיסטוריה של בני המאיה עצמם, יודע שמוטב למצוא מקורות אחרים, שפויים יותר, להתבסס עליהם בקריאת עתידות. אחרי הכול, קצת קשה לסמוך על מי שהצליחו להכחיד את עצמם ביעילות רבה כל כך, כי ילמדו אותנו כיצד להינצל מהכחדה.

בריאה לא ברורה

המאיה הוא כינוי לקבוצות אתניות הקרובות בלשונן ובתרבותן, שישבו במשך כ-2,500 שנה בחבלי ארץ נרחבים של אמריקה המרכזית – גואטמלה, הונדורס, מקסיקו, בליז ואל-סלוודור. עוד לפני הספירה, וגם במאות הראשונות שאחריה, הם יצרו את אחת התרבויות המפותחות ביותר של העולם העתיק. יש המשווים אותם ליהודים, השוואה שיש לה בסיס גם ברמת הפרטים: גם לבני המאיה היה חוטם גדל-מידות, גם הם ייחסו קדושה למספר 13, וגם הם נרדפו בידי הספרדים – רק שבמקרה שלהם, הספרדים הגיעו אליהם באוניות ופלשו לארצם.

במהלך הרדיפות הללו השמידו הספרדים את רוב כתבי המאיה, וכתוצאה מכך רק בעשרות השנים האחרונות הצליחו החוקרים לפענח את השפה המסובכת של העם העתיק. קורותיהם נותרו ידועות באופן חלקי ביותר, וזאת בזכות כרוניקות ספרדיות, כתבים של כמה מבני המאיה שכתבו בספרדית, ובעיקר כתוצאה מהמחקר הארכיאולוגי בערים הקדומות המפוארות. ההיסטוריה של המאיה בכללותה היא עדיין בגדר נעלם, עם כמה תעלומות ספציפיות – כמו למשל מדוע בחרו תושביהן של הערים המדהימות לזנוח אותן בפתאומיות ולצאת אל הג’ונגל. צאצאי המאיה, שממשיכים להתקיים עד היום, לא יכלו לשפוך אור רב על המסתורין; ההיסטוריה שלהם נשכחה מהם לגמרי, וכמוה הכתב של אבותיהם הקדומים-המתקדמים.

האבדה הזו היא כבדה, מכיוון שבני המאיה היו העם היחיד ביבשת אמריקה שכתב את תולדותיו בפירוט. המדע שלהם היה מתקדם בקנה המידה של יבשות אסיה ואירופה הקדומות, והם גם עסקו רבות באסטרונומיה, אף שלא היו בידיהם מכשירים מדויקים. לאמתו של דבר, חסרו להם כלים שנחשבו בסיסיים מחוץ לאמריקה, כמו למשל הגלגל. ובכל זאת הצליחו בני המאיה – או ליתר דיוק הכוהנים שלהם – לחשב בדיוק מפליא את התנועות של השמש, של הירח ושל כוכב הלכת נוגה, וייתכן שגם את תנועותיהם של כוכבי לכת אחרים כמאדים וצדק. יש הטוענים שלוח השנה שיצרו היה המפורט והמדויק ביותר שנוצר בידי עם כלשהו לפני העידן המודרני. ההשקעה הרבה בפיתוחו ובשכלולו מראה שהזמן תפס מקום חשוב ביותר בתרבות של המאיה.

לוח השנה הזה נבנה מכמה מחזורים סינכרוניים. למעשה, למאיה היו כמה לוחות שנה, שהמרכזי שבהם כונה ‘החשבון הארוך’. מי שיצר את הלוח הזה היה עם קדום עוד יותר, האולמקים. בסיס המניין בחשבון הארוך הוא יום – “קין”. 20 ימים הם “וינאל” – המקביל לחודש. שנה, או “טון”, מורכבת מ-18 וינאל, כלומר 360 יום, ועוד חמישה ימים שאינם שייכים לאף חודש.  “קטון” היא תקופה של 20 טון, ו”בקטון” היא תקופה של 20 קטון, כלומר 400 שנה, כ-144 אלף ימים. הלוח של המאיה מתייחס אף למחזורי זמן ארוכים עוד יותר, ועד לאחרונה חשבו החוקרים כי הוא משתרע על פני 63 מיליוני שנים בקירוב, אך בינתיים התברר שהמחזורים השונים נמשכים עוד  מיליארדים ואפילו טריליונים של שנים. אלו מחזורי הזמן הארוכים ביותר שאליהם התייחסה איזושהי תרבות אנושית, אולי חוץ מההודים, שגם הם דיברו על מיליארדי שנים.

יש גם חשבון נוסף, ‘החשבון הקצר’, שבו המחזור שהוא של כ-13 בקטון. הלוח המקביל הזה מקשה על סינכרוניזציה עם לוח השנה הגריגוריאני וקביעת תאריכים מדויקים של האירועים שאליהם מתייחסים המאיה. גם נקודת הפתיחה היא מעורפלת: המחזור הנוכחי מתחיל בשנת 3114 לפני הספירה, מועד שמבחינת המאיה הוא תאריך ‘הבריאה’.

מאידך גיסא, קיימים בלוח שלהם גם תאריכים קדומים יותר. מה אם כן מיוחד באותה שנה? לא ברור. כנראה אירע אז משהו שנראה מרכזי מספיק כדי לשמש כבסיס ללוח – אולי מלחמה כלשהי, אולי הקמתה של עיר. מכל מקום, אם סופרים משנת 3114 לפנה”ס מחזור של 13 בקטון, מגיעים לסוף שנת 2012, ומכאן כל המהומה.

השאלה שנותרה פתוחה היא מה בדיוק צפו המאיה שיתרחש בסוף המחזור הנוכחי. למרבה הצער, כל החפירות שנעשו עד כה לא גילו שום עדות לתחזית ספציפית של בני המאיה לגבי שנת 2012. כל שידוע לנו הוא שהתאריך נחשב בעיניהם מעניין מספיק כדי לציין אותו.

עם זאת, ברור שהוא לא נתפס כ”קץ העולם”, שכן היו לבני המאיה עוד עידנים רבים אחריו, עם סופים משלהם. מתי בכל זאת אמור להגיע סוף העולם, לפי המאיה, או לפחות סופו של הלוח שיצרו? נראה כי לפי התאריכים הרחוקים ביותר שלהם, העולם או היקום יתקיים 72 אוקטיליון (10 בחזקת 27) שנים – הרבה יותר מתוחלת החיים שצופים לו המדענים.

היכונו לביאת החייזרים

שנת 2012 הייתה אם כן מבחינת אנשי המאיה המועד שבו יסתיים העידן הנוכחי, ויוחלף בעידן נוסף שיבוא אחריו, אחד מני רבים. כיום, כאשר 2012 בכבודה ובעצמה עומדת בפתח, צצות תיאוריות רבות של אנשי ניו-אייג’ למיניהם, שמנסים לספק הסבר משלהם מה פשרו של העידן החדש שהיא מבשרת. לדעתם, המאיה היו מסוגלים לחזות בדרך כלשהי את העתיד לקרות, וציונה של שנה בלוח שלהם היה בבחינת אזהרה לאנשי העידן המודרני.

עטיפת הספר הראשון,מ-1966  שדיבר על “תאריך סוף העידן ” של המאיה .אלה שהוא חשב שזה יהיה ה-24 בדצמבר 2011.

הראשון שדיבר על קטסטרופה שמנבא הלוח ב-2012, היה החוקר מיכאל קו. כבר ב-1966 הוא טען שלפי המאיה העידן הנוכחי עומד להיגמר, אלא שהפענוח שלו – המוטעה, כפי שהתברר מאז – דיבר על 24 בדצמבר 2011 כתאריך שבו יתרחש אסון גדול.

בעקבותיו השתרשה הטענה כי ב-2012 צפוי העולם להישמד בשורת אסונות גדולים מסוגים שונים.

כך למשל בסרט ‘2012’, של הבמאי רולנד אמריך, חלק גדול מהתרבות האנושית נחרב באסון שצפו המאיה. למרבה המזל, או דווקא לרוע המזל, מנהיגי העולם ניצלים הודות לטכנולוגיה של סין.

קיימות גם פרשנויות אחרות, אופטימיות יותר, ל’סוף העידן’ שיתרגש עלינו ב-2012. בקרב אנשי הניו-אייג’ יש הטוענים שהשנה הזו תביא לשינוי בתודעה של אנשי העולם החומרניים. אולי אפילו נהיה עדים לשינוי אבולוציוני במין האנושי, ששוב לא יהיה מה שהיה.

לפי המיסטיקן דניאל פינצ’בק, שכתב ספר בשם ‘2012 – שובו של קואצטאל’, ייאלצו בני האדם בשנה שבפתחנו לקבל ידע שמאני, כדי שהמין האנושי יוכל להמשיך לשרוד.

אחרים טוענים שלכדור הארץ יגיעו, או ליתר דיוק ישובו, חייזרים בשם ‘האנונקי’, שהם האלים במיתולוגיה השומרית והבבלית. יוצר התיאוריה הזו הוא ישראלי בשם זכריה סיטשין, שספריו בנושא הפכו לרבי-מכר בארה”ב.

Apocalypse 2012: An Investigation into Civilization's End

לרעיונות הקשורים ב-2012 נמצאו גם תמיכה במקורות היהודיים. לדעת ראובן מאיר הארליק והרב מתתיהו גלזרסון בספרם ‘2012 – תרבות המאיה והיהדות’ (2010), ספר הזוהר רומז אף הוא לשנה המדוברת. זאת על פי פענוח של קטע מתוכו האומר: “ובזמן של שישים שנים למפתן הפתח באלף השישי, יקים אלוקי השמיים פקדה לבית יעקב, ומאותו הזמן עד שהא לה זכירה שש שנים וחצי, ומאותו הזמן שש שנים אחרות, והן שבעים ושתיים וחצי, בשישים ושש יתגלה מלך המשיח בארץ הגליל”.

בכלל, גורסים המחברים, הרעיונות המרכז-אמריקניים העתיקים ניזונים משורשים יהודיים ברורים. אפילו קשר משפחתי אפשר למצוא בין שני העמים, אם כי עקיף למדי: מאחר שהמאיה מתגוררים בין היתר בחצי האי יוקטן, הם אינם אלא צאצאיו של יקטן המוזכר בספר בראשית, אחיו של פלג מימי דור הפלגה.

דמות בולטת בחוגי ה-2012 הוא ג’ון מיג’ור ג’נקינס, שטוען כי המאיה ניבאו שינוי במבנה החברה האנושית, שתעבור מסוג קיצוני אחד של ארגון לסוג אחר. האנושות, כך לדבריו, תקבל יכולת ליצור שיתוף פעולה מוצלח יותר, ולעבוד באופן טוב יותר עם האדמה. הגורם לכל זה יהיה ‘יישור קו’ גלקטי שמתרחש אחת ל-26 אלף שנים. ב-21 בדצמבר 2012 תעלה השמש כשהיא בקישור מדויק עם מרכז שביל החלב. מצד אחד יהיה כוכב הלכת סיריוס, מהצד השני תהיה מערכת הפליאדות, ושניהם יתייצבו בדיוק מול החור השחור שבמרכז הגלקסיה. כל הפלנטות של מערכת השמש יתיישרו בקו אחד, ויגיעו לאיזון מוחלט. המאיה צפו שזו תהיה זריחה חדשה בתולדות האנושות. יש הגורסים שכל זה יקרה בדיוק בשעה 11:11 בבוקר, אז יוזרם לכוכב הלכת שלנו אור של תודעה טהורה בלתי מופרעת.

לרצוח אנשים, לשמור על העצים.

יש עוד שלל תיאוריות, שרובן צופות שינוי דרמטי כלשהו, הולדתה של תרבות חדשה שתהיה שונה ונפרדת מזו הנוכחית. בינתיים אין ברירה אלא להמתין בסבלנות עד נובמבר הבא ולגלות אם משהו מכל זה יתקיים – או להאזין לארכיאולוגים ולהיסטוריונים, שלאור היכרותם עם בני המאיה, מפקפקים באפשרות שהללו מסוגלים להכין אותנו לקראת יצירתה של תרבות חדשה וטובה יותר. שכן המאיה בעצמם, מתברר, היו הדבר הרחוק ביותר מתרבות שוחרת שלווה. מחקרים חדשים מעלים כי זו לא הייתה אומה מתקדמת העוסקת להנאתה באסטרונומיה ובפענוח צפונות האנרגיה הקוסמית, אלא חבורה לוחמנית וצמאת דם.

בדיוק כמו האצטקים, בני המאיה עסקו במלחמות בלתי פוסקות ובהקרבה אינטנסיבית של קורבנות אדם. בהקשר הזה נודעה חשיבות לממד הזמן: מפעם לפעם הם היו יוצאים למסעות חטיפת אנשים, בהתאם לתאריכים מסוימים בלוח השנה. בני המאיה גם נהגו להקריב בני אדם בדרכים מזעזעות, מתוך אמונה שהדבר הכרחי כדי שהעולם לא יגיע לקצו. לדעת כמה מהחוקרים, לקורבנות עצמם הוענק כבוד השמור לאלים – עד לרגע שבו מצאו את מותם האכזרי. ציורים אינדיאניים ודיווחים של הספרדים מתארים קורבנות שאיברים נעקרו מתוכם בעודם בחיים, שראשם נערף, שחצים חוררו את כל גופם, שנמעכו, שנסקלו למוות, שעורם הופשט מעליהם, שנקברו חיים או שהושלכו מראש המקדש. גם ילדים הוקרבו לעתים קרובות, כיוון שהם נחשבו טהורים במיוחד. הארכיאולוגים מצאו קבר ובו שרידים של ילדים שרופים.

כל זה נעשה בימים כתיקונם מבחינת בני המאיה; בתקופה האחרונה לקיומה של התרבות הזו, עניין הקורבנות הוקצן עוד יותר. מחפירות התברר כי קם שם פולחן זוועתי במיוחד של סגידה לאל המוות. מאמיניו תקפו ערים אחרות של בני המאיה, רצחו את תושביהן והשמידו אותם עד האחרון שבהם, לשם ההשמדה בלבד. לפי התמונה המצטיירת, אם אנשי המאיה היו כובשים את אירופה ולא להפך, כי אז ספק אם גורלם של האירופים היה טוב יותר מזה שפקד את האינדיאנים.

האכזריות הזו לא הייתה סדיזם לשמו“, אומר חוקר שבט המאיה נחום מגד, שפרסם ספרים רבים על תולדות האינדיאנים של מרכז אמריקה ועל תרבות המאיה וספרותם. “המאיה האמינו שאין דבר חי – אם אין דבר שמת כדי לאפשר לו לחיות. לפי שיטתם, בכך שהם הורגים אנשים ומעלים אותם לקורבן, הם מאכילים את האלים. בשלבים האחרונים של התרבות שלהם קמה תנועה שקידשה את המוות והביאה להחרבת ערים, במטרה לשלוח עוד בני אדם לַשאול כדי שלאלים שם תהיה יותר חברה. אבל כל זה קרה בסוף התקופה הקלאסית של המאיה, סביב שנת 900, ונמשך מעט מאוד זמן כי עד מהרה הם חיסלו את עצמם”.

אלי : לעמים אחרים היה פולחן מוות מקביל?

מגד “באמריקה לא היה פולחן כזה. עם זאת כדאי לציין שבניגוד לאצטקים, המאיה לא עסקו באכילת בשר אדם, והם גם לא הקריבו המוני קורבנות לאלים – שוב בניגוד לאצטקים. המאיה לא הרגו המונים; הם הרגו בכל טקס אדם אחד, שניים, חמישה. האצטקים הרגו בטקס אחד מאות”.

אלי : האם הייתה לתרבות המאיה אג’נדה של אקולוגיה ושמירת הטבע, כפי שטוענים היום?

מגד “היה להם עניין מסוים באקולוגיה. הם דיברו על הקשר לאמא אדמה ולטבע. אם ילד היה כורת ענף שלא לצורך, הוא היה נענש. כל דבר אסור היה לעשות, אם לא היה בו צורך חשוב. מצד שני הם הרסו את הטבע שמסביב לערים שלהם – שהיו צפופות מאוד, בדיוק כמו הערים שלנו כיום. ייתכן שאחת הסיבות לנטישה הפתאומית של עריהם הייתה שהאדמה מסביבן איבדה את פוריותה”.

ועם כל זאת, מגד מעריץ את תרבות המאיה. “הם היו אסטרונומים, מתמטיקאים מעולים ואנשי מדעים, שהכירו את מהות הספרה אפס עוד לפני שהיה ידוע במערב. הם ידעו על ליקויי חמה וליקויי לבנה, והיה להם לוח מדויק של ונוס, כוכב השחר. לעולם המודרני יש גם מה ללמוד מהחינוך שלהם, כמו איסור הפגיעה בילד. הספר המרכזי של תרבות המאיה ששרד, ‘פופול וו’, שמתאר את בריאת העולם ואת ההיסטוריה של כמה מהשבטים שלהם, הוא לדעתי יצירת מופת של הספרות העולמית בכל קנה מידה”.

אלי : מה בני המאיה המודרנים חושבים על הנושא של 2012? זה בכלל מעורר בהם עניין?

מגד “הם לא חושבים על זה כלל, אם כי בגלל הגלובליזציה הדיונים האלו הגיעו לבסוף גם אליהם. עם זאת, בתקופה האחרונה קיימת אצלם התעניינות בתרבות הקדומה שלהם ויש תנועה של נהירה לחדש את ימיהם כקדם. אני אישית חושב שכל הנושא של 2012 רק מעורר פחדים קמאיים בחברה שלנו, שמעולם לא פסקו ומחכים למשהו שיעורר אותם בכל פעם מחדש”.

עד כאן מגד. במקסיקו המודרנית המאיה בהחלט מעוררים עניין בשנים האחרונות נוצר שם פולחן שלם המבוסס על אמונות בני המאיה באל המוות .פולחן שמביא למותם בעינויים של אלפים.

ראו חלק ב’ של המאמר :

שנת 2012 -פולחן אל המוות

נספח :

ביבליוגרפיה בעברית על עם המאיה ותרבותו.

שנת 2012 עומדת להיות “שנת תרבות המאיה ” לרגל “הנבואה ” שלהם לגבי 2012 כשנת סיום עידן.

להלן רשימת  הספרים בעברית העוסקים בעם ,תרבות ,שבט המאיה בהיסטוריה שלהם בתרבותם ובספרותם’ובהזדמנות חגיגית זאת גם את כל מה שיש בעברית על העמים הקרובים להם במקסיקו ,האצטקים והטולטקים.  .

המאיה ושנת 2012

רונלד  בונוויץ   נבואות המאיה עברית – אהובה גסנר, שלה מאיר   הוד השרון :   אסטרולוג,   2001.

המאיה והיהדות :

ראובן מאיר ארליק  והרב נבואות המאיהמ. גלזרסון    2012 – תרבות המאיה והיהדות /
כlushing NY :   Safra Judaica,   2010.

תיאדור נויבירט 20.12.2012 סוף העולם או התחלה חדשה?/הוצאת רותם 2010

כתבה על הספר    מאת יואב פרידמן “אחרית הימים באופק”?

יצירות ואגדות של תרבות המאיה.

יצחק שנהר  “הפרקים “קדמי ארץ”. ו”פרקים מתוך כתבי הקודש של קיצ’ה מאיה ”   שהם התרגום הראשון של “הפופול וו” לעברית .”בשבעה דרכים :   סיפורי מסעות /    ירושלים :   שוקן,   תשי”ד.ע’ 110-139

ישעיהו,אוסטרידן   מופלאות המאייב :   מכסיקו הקדמונית /    תל אביב :   אל”ף,   תשכ”ג 1962

ספר מקיף ביותר על תרבות מכסיקו וקורות דרום-אמריקה. . הספר כולל מילים ומונחים בשפת המאייה

פופול וו :   ספור הבריאה של בני המאיה /   תרגמה מאנגלית חיה וטנשטיין     עיצוב גרפי : אירנה גרובמן. איורים – ציורים פרה-היסטוריים של בני-המאיה.  ירושלים :   אלישר,   1983
מהדורה שנייה  עם הקדמה והערות: א. גולדברג  “הוד השרון :   ‘אסטרולוג’,   2003 הספר הקלאסי של תרבות המאיה.

הספר תורגם שוב לעברית בהוצאת “נמרוד ” בתרגום שונה מאוד.

פופול ווך : ספר תולדות הקיצ’ה /   עברית יותם ראובני ,  תל-אביב :   נמרוד,   2003.

הפתיחה לספר

תקציר : פופול ווך” שנכתב על ידי בן המאיה בין השנים 1554-1558, מתאר את בריאת האדם ומעשי האלים על פי אמונתם של בני הקיצ’ה. הקיצ’ה היו ענף של בני המאיה, שתרבותם המתקדמת שקעה בבת אחת מסיבות שעדיין לא התבררו. היצירות שלהם, כמו ה”פופול ווך” או העיר ציצן איצה, הן כחידה שקוראת לנו ממרחבי הזמן. ספר מיוחד במינו זה התגלה על ידי הכומר פרנסיסקו חימנז בגואטמלה בתחילת המאה השמונה עשרה. תרגום ראשון של ה”פופול ווך” לעברית.
ה”פופול ווך” מתאר את מוצאם ואת תולדותיהם של בני הקיצ’ה עד שנת 1550. הספר נכתב על ידי בן קיצ’ה שלמד ספרדית, או שהוא העתיק באותיות ספרדיות טקסט קדום. היה זה זמן קצר לאחר שמסע הכיבוש הספרדי בראשותו של פדרו דה אלוורדו, הכניע את האזור דרומית למכסיקו של ימינו. ב-1524 אלוורדו החריב את אוטאטלן (כיום סנטה קרוז דל קיצ’ה), בירת הקיצ’ה. בני האצולה ואנשי הכהונה עברו לעיר הסמוכה, צ’צ’יקסטננגו, שהפכה למרכז התרבותי של הקיצ’ה, והיא עד היום מוקד משיכה לתיירים. בני הקיצ’ה חיו באזורי ההרים של גואטמלה.

נחום מגד המיתולוגיה האינדיאנית של מרכז אמריקה תל-אביב :   ספרי תל-אביב,   2001

תקציר :

המיתולוגיה האינדיאנית של מרכז אמריקה, החמישי בסידרה מיתוסים, מספר מיתוסים עתיקים ואלה שמקרוב באו, של תרבויות מופלאות שידוע עליהן מעט מאוד. במיתוסים האינדיאניים השתמרו בצורה תלולה קולו של מספר הסיפורים הקדמון ואיכויות שירים נדירות.

מחבר הספר, נחום מגד, חי בכפרים בין שמאנים ומספרי סיפורים אינדיאנים שהעבירו לו מנכסי הקדושה של עמם. בספר זה הוא פורש בפני הקורא העברי את האפוסים העתיקים ואת אותם סיפורים שמהם משתמע מאבקו של דאדם בבעיות נצחיות, כגון התמודדות עם חרדת המוות והמציאות האלוהית כחלק מהמציאות האנושית הזקוקה לנעלה ולנשגב.הספר כולל מיתוסים של בריאת העולם והאדם, הופעת האם הגדולה, אלים-גיבורים, סיפורי נדידה בחיפוש אחר הארץ המובטחת, סיפורי אהבה ומוות, התמודדות עם הרע   –   כולם מסרים המשמשים מפתח להבנת תרבותם של העמים האינדיאניים העתיקים. בספר גם פרק עכשווי יותר ובו מיתוסים חדשים-ישנים המנסים להחזיר את קוראיהם לערכים מסורתיים, אחרית דבר, מפה של האזור המדובר, רשימה ביבליוגרפית ומפתח מבואר.

ספרות יפה  מודרנית  על  תרבות  המאיה

סיפורים היסטוריים על בני המאיה

חוסה  לופז פורטיו אי פאצ’קו,    קצלקואטל /   תרגמה מספרדית עליזה גלקין. ערך והביא לדפוס: עמנואל ביחובסקי. עריכה מדעית, מבוא והערות: נחום מגד  [תל-אביב] :   הקיבוץ המאוחד,   תשל”ט 1979

תקציר : חוסה לופו פורטיו אי פצ`קו, שכיהן כנשיא מכסיקו הוא פרופסור לכלכלה ולמדעי המדינה, סופר, צייר והוגה דעות. ברומן “קצלקואטל“ באה לידי ביטוי השקפתו ההומאניסטית באמצעות דמות אגדתית שהביאה את בשורת התרבות לעמי מכסיקו במאה התשיעית לספירה.

איון הנטר מסע אל העבר / עיבד לבני הנעורים: בנימין ביאלוביץ   תל אביב :   אל מעין,   תשטו, 1955
תקציר : ספר מדע בדיוני לנוער . ניל ודייב, שני נערים אמיצי לב, יוצאים בלוית שני אנשי מדע בוגרים, להתחקות אחר עקבותיו של אליל עתיק-יומין, אשר במשך מאות שנות ההסטוריה האחרונות אבד לנו כל זכר ממנו – האל הלבן של בני מאיה. במכונת זמן משוכללת טסים הם במרחבי הזמן 1400 שנה אחורנית. מסע נועז אל העבר מלא וגדוש הרפתקאות.

סיפורים על חוקרים מודרניים בעקבות בני המאיה.

הולי הובי

ריצ’רד   דובלמן  הרפתקאות הולי הובי /  עברית אריה חשביה    ירושלים :   שוקן,   תשמ”ג 1982
מסע בעקבות חוקר מאיה שאבד בג’ונגלים.

תיקים באפלה כרך כפול חורבות כריס קרטר

קוין ג’ אנדרסון –  חורבות / עברית בועז וייס    ת”א [=תל אביב] :   אופוס,   1997.

צמד סוכני האף בי אי מאלדר וסקאלי  גיבורי סדרת הטלוויזיה “תיקים באפלה ” המתמחים בחקר תעלומות על טבעיות יוצאים לחקור עיר מאיה חרבה ביוקאטן שם נעלם צוות ארכיאולוגים ושם מסתובבים יצורים מוזרים.

לין  המילטון   פרשת שיבאלבה. /  מאנגלית: איטה ישראלי.  רמת-גן : נירם, תשנ”ט, 1999.

תקציר :  מותחן המתרחש במקסיקו:  לין מקלינטוק, מחפשת אוצרות בנוסח אינדיאנה ג’ונס מסתבכת בחיפושיה אחרי פריטים נדירים ויקרים במסתרי הג’ונגל הדרום אמריקאי לארה נוסעת למקסיקו כדי לסייע לדר’ הרנן קסטיו, מומחה להיסטוריה של המאיה. גופתו מתגלית במשרדו שבמוזיאון.

נחש ארסי

, קליב  קסלר  בשיתוף עם פול קמפרקוס נחש ארסי תירגום אריה חשביה,  בן-שמן : מודן, 2007.

תקציר :

ביולי 1956 טבעה האונייה האיטלקית המפוארת אנדריאה דוריה מול חופי ננטאקט, ארצות הברית. יותר מארבעים שנה לאחר מכן מתרחשת סדרת רציחות מסתורית של ארכיאולוגים באתרי חפירות במרוקו, בהודו ובסין.הארכיאולוגים נרצחים לאחר שמצאו תגליות המעידות על כך שכריסטופר קולומבוס לא היה הראשון שגילה את העולם החדש שמעבר לאוקיינוס האטלנטי.קורט אוסטין וג’ו זוואלה, אנשי הסוכנות הלאומית התת-ימית והימית ‘נומה’, מאמינים שיש קשר בין הדברים והם יוצאים ללכוד את המרצחים.בתוך כך הם נקלעים לעולם סוער של תגליות ארכיאולוגיות המוסתרות בערי המאיה, לכתבים המתעדים את מסעותיו ותגליותיו של קולמובוס, לצלילות עמוקות אל מעמקי הים, למאבקים עקובים מדם, ולאחווה מסתורית וקשוחה הרוצה להשמיד את העולם המוכר לנו.סקוט   סמית   ההריסות. / תירגמה מאנגלית ברוריה בן-ברוך    ירושלים :   כתר ועברית,   תשס”ז, 2007.סיפור אימה על צמח קטלני בשרידי עיר מאיה.

גראהם בראון “גשם שחור ” תרגום מאנגלית: אמנון כץ, הוצאת מטר 2012

גשם שחור
שתפו אותי

חברי משלחת  מנסים למצוא את הקשר בין המיתוס המסתורי של בני המאיה הקדומים, שבט הנוודים המזנב בהם והסוד המצמרר הקבור תחת מקדש חרב בג’ונגלים של ברזיל.

ספרות על המאיה בזמננו

רוסריו קסטיאנוס     משיח של חושך /  עברית יוסף דיין   תל-אביב :   עם עובד,   תשל”ה, 1975
התנגשות בין שבט אינדיאני משועבד ובין אדוניו הלבנים במקסיקו.

רוסריו     קסטיאנוס באלון קאנאן :   רומאן /    מספרדית: יוסף דיין  מרחביה :   ספרית פועלים,   1974
רוסריו קסטיאנוס     אתה אינך שירה :   מבחר שירים 1948-1973 /  תרגום: אסתר סולאי-לוי. מבוא נחום מגד   ירושלים :   כרמל,   תשנ”ה, 1994

סיפורת יפה ישראלית על עם המאיה.

אורית עוזיאל, ”פאבלו, הנער האינדיאני מצ’אנל” ספרית פועלים, 1983.
סיפור על בני המאיה המודרניים. אורית עוזיאל היא אישתו של חוקר המאיה עמוס מגד שהוא בנו של הסופר אהרון מגד ואחיו של הסופר אייל מגד ואחיינו של הסופר מתי מגד.לעומת זאת אין לו שום קשר משפחתי לחוקר המאיה האחר בישראל נחום מגד.

אורית   עוזיאל   אש בשדות יוקטאן /    [תל-אביב] :   ספרית פועלים,   1987.

תקציר  סיפור היסטורי על מרד אנשי המאיה ביוקטאן במאה ה-19. :פליפה, בנו של בעל אחוזות עשיר מיוקטן שבמקסיקו, נופל בשבי האינדיאנים, ומתוודע אל אלונסו הסייס, אל טוניק – הילדה היתומה, ואל מנהיג האינדיאנים – הבאטאב הגדול של יוקטן. תקופה זו משפיעה על כל מהלך חייו. הוא לומד לאהוב את ידידיו החדשים, את הווי חייהם ואת מאבקם לחירות.

שלמה אבס  החליל הקסום /  ציירה הילה חבקין   הוד-השרון :   עגור,   2006.

תקציר :החליל הקסום” הנה אגדת רבת יופי, שמקורה אצל בני המאיה בהרי האנדים שבאמריקה הדרומית. אגדה זו מתארת בפשטות נוגעת ללב את חשיבותן ותרומתן של האמנות בכלל והמוזיקה בפרט לנפש האדם. האגדה מלמדת גם על הקשר החזק שבין האדם, הטבע, האמנות והאושר.

ההיסטוריה והארכיאולוגיה של עם תרבות ושבטי המאיה

קדמוניות אמריקה

דניאל שר  קדמוניות אמריקה :   תרבויות-הקדם של אדומי-העור וקורותיהן בלוית 19 תמונות קטעים   מיצירות אינדיאניות ורשימה ביבליאוגרפית /    הרצליה :   מסדה,   1948.

וו.  קורט וילהלם צראם   אלים קברים ומלומדים :   הרומן של הארכיאולוגיה /    תרגם מגרמנית ירוחם טולקס תל אביב :   מ ניומן ,1958

איבר ליסנר “האלים היו תמיד רעבים –המאיה “בתוך דע את העולם –עמי קדם ותרבותם: התרבויות הגדולות של ארם נהרים, מצרים, פיניקיה, קמבודיה, השומירים, הבבלים, החיתים, פולינזיה, מלינזיה, אינקה, אטרוסקים, אשור, פרס, טרויה, סין, יפן, הודו, יוון, רומי וקרתגא /  עברית אלה אמיתן    הדר 1961 .

דיטריך דיסלהוף ו-ז’ לינא      אמנות העולם : אמריקה הקדומה : תרבויות המופת של העולם החדש/  תרגם – מ. אטר   תל-אביב :   דביר ועם עובד,   1962

אירופה והעולם החדש :   גילוי אמריקה וכיבושה על יד מדינות אירופה במאות הט”ו-י”ז : מקורות ותעודות /    ערך, הוסיף הקדמות, מבואות והערות, בלוויית תמונות אביהו זכאי ; תרגום המקורות אהרון אמיר. ירושלים :   אקדמון,   1993-תשנ”ד

דניאל קוסיו ויליאגס [ואחרים- ראשי פרקים בתולדות מכסיקו / עריכה, מבוא והערות – נחום מגד ; תרגם מספרדית נחום מגד   [תל-אביב] :   הקרן לספרות ע”ש רוסאריו קאסטיאנוס,   תשמ”ה 1985

בריאן מ פגן    ארכיאולוגיה כהרפתקה / תרגם עמוס כרמל    תל אביב :   ספרית מעריב,   תש”ן 1990

, נחום מגד     תרבויות קדומות ביבשת אמריקה /    [ישראל] :   משרד הבטחון,   תשנ”ט 1999

ברושי, אביבה    מושג המרכז :   טבור הארץ וציר העולם באמריקה האינדיאנית תוך היבטים השוואתיים /    דיסרטציה — האוניברסיטה העברית ירושלים :   [חמו”ל],   תשס”ג 2002

עמוס מגד   “הספר הקדוש” של אוקסצ’וק :   הכחדות ומזוג בדת ובחברה של המאיה-צלטאל /    ירושלים :   האוניברסיטה העברית,   תשמ”ד 1984

בנג’מין לי  וורף   שפה, מחשבה, מציאות /   תרגמו מאנגלית – איתמר אוסטרייכר … [ואחרים  תל-אביב :   אוב – ז.ע.פ.,   תשס”ד 2004

תקציר :מאמריו של וורף, הפונים לקהל מקצועי ולא – מקצועי כאחד, מציעים ניתוח מעמיק של השפה האנושית, ומשתרעים על פני קשת רחבה של נושאים – מן ההיירוגליפים של האצטקים ושל המאיה ועד לקשרים שבין חושים למטאפורות. מתמונת הזמן והמרחב של בני ההופי ועד לאופן שבו זיקות לשוניות מסוימות עלולות להביא לאסון. משתקפת בהם אמונתו העזה של וורף כי בפתרון החידות הקדמוניות הללו, בחקירתן של שפות ותרבויות אחרות, טמונה היכולת לגלות ולפתח אפיקים חדשים לחשיבה האנושית

יאיר אורון ואחרים ג’נוסייד: יחידה 4: מפגש ועימות. השמדת העמים האינדיאנים של אמריקה הספרדית /    רעננה :   האוניברסיטה הפתוחה,   תשס”ה 2005-תשס”ז 2007.
התמוטטות

, ג’ארד דיימונד . התמוטטות :   [מדוע נפלו הציביליזציות הגדולות של העבר? האם זה לקרות גם לנו?] /     עברית עמנואל לוטם תל-אביב :   מטר,   תשס”ח 2008

כולל פרק על בני המאיה והתמוטטותם.

המאיה היסטוריה מודרנית

, שלמה   ברמן   צבא זפאטיסטי לשחרור לאומי :   דיוקנו של מרד – המרד, תגובת המדינה כלפיו והשלכותיו ברמת המשטר המכסיקני /    דיסרטציה  תל אביב :   אוניברסיטת תל-אביב, הפקולטה למדעי החברה,   1998.על מרד בני המאיה בסוף המאה העשרים.

מסעות אל שבט המאיה

ריצ’רד הליברטון    פלאי תבל / עברית רפאל אלגד    תל-אביב :   צ’צ’יק,   1952.

דבורה אילון –סרני  מכסיקו הקסומה :   רשמי מסע /    תל אביב :   יבנה,   תשכ”ח 1968

צור שיזף הפאנאמריקנה :   מסע למרכז אמריקה /    ירושלים :   כתר,   2001.

תקציר :קולומבוס פגע באי מול מרכז אמריקה בדרכו להודו, שם הוא גילה את העולם החדש.
קורטז במסע הרפתקאות חמדני ואלים הכריע את האימפריה האצטקית האדירה בעזרת כמה מאות אנשים, מביא למרכז אמריקה מגפות, רצח, אונס ודת צינית, פרגמטית ואכזרית לא פחות מפולחן השמש והלבבות העקורים של האצטקים.
ומאז מרכז אמריקה היא חבל הארץ הסוער ביותר שידע העולם. מהפכות ועוד מהפכות, אינטרסים אמריקניים, מלחמות אזרחים אידאליסטיות, תעלה שמזרימה מיליארדים מאוקיאנוס לאוקיאנוס, רפובליקות בננות, נתיב סמים אגרסיבי ששוויו 27 מיליארד דולר בשנה, אינדיאנים, סופרים, עיתונאים, כמרים ופוליטיקאים שמושכים כל אחד לכיוון שלו.
מרכז אמריקה היא החוליה החלשה בחיבור שבין האמריקות. במשך 3 חודשים של מסע פגש צור שיזף באינטלקטואלים שספרו לו על הרשת הסודית שמצילה את מקסיקו, בזפטיסטים הרוקמים מהפיכה מול הצבא בג`ונגלים, נכבש לקסם המסתורי של גואטמלה, הארץ האינדיאנית של מרכז אמריקה, חצה את הונדוראס בדרך לפגוש את שאריות הסנדיניסטים ואת הדייגים והכושים הקריבים של הגרפונה בחוף הנשכח של מיסקיטיה שבניקרגואה, בסוחרי סמים ונוודים על גדות תעלת פנמה שכל מטרתם לנסות כל סם אפשרי ובדון גבריאל – גבריאל גרסיה מרקס, הסופר הקולומביאני הגדול שבחלק האחרון של חייו יצא למאבק חזיתי בברוני הסמים מביתו שבקרטחנה הנהדרת – הפנאמריקנה
.

רוברט ריד…[ואחרים , מרכז אמריקה ודרום מקסיקו /   תרגום: אסף כהן, אינגה מיכאלי; עריכה: מיה עשת; מפות: דני שפירו  נתניה :   שטיינהרט-קציר,   תשס”ה,

תקציר : 816 עמודים.בין האוקיאנוס השקט לבין הים הקריבי,בין דרום אמריקה לצפונה, משתרעת הרצועה המופלאה של מרכז אמריקה- שבע מדינות לא גדולות , ועוד אזור יוקאטאן וצי’אפאס במקסיקו. זהו יעד נפלא לביקור בן שבועיים, לטיול של חודש או למסע בן חצי שנה, והוא מתהדר בשפע מסחרר של אתרי טבע ועתיקות. אז קחו מדריך זה ובואו לטפס על הרי געש עשנים, לטייל בג’ונגלים ירוקים, להשתזף בחופים לבנים עטויר דקלים ולסייר במקדשי פירמידות מרתקים.

המיסטיקה של המאיה

נחום  מגד    שערי תקווה ושערי אימה :   שמאניזם, מגיה וכישוף בדרום ובמרכז אמריקה /    תל-אביב :   מודן,   1998

מיסטיקה ישראלית על פי המאיה

דב טרובניק     מאיה – סודות התרבות הנעלמת : החוויה השאמנית של הרוח הגדולה – מרכז לשאמניזם ותרבות אינדיאנית, 2007

האצטקים.תרבות מקורבת למאיה.

פרנציסקו  לופז די גומרא, 1511-1564    ספר האינדיאה החדשה וספר פירנאנדו קורטיש /   נוסח עברי של תולדות פרו ומכסיקו בידי יוסף הכהן [1568] [כתב-יד של ספריית כי”ח, פריס] ; יוצא לאור לראשונה עם מבוא ואיורים עתיקים ע”י משה לזר  LANCASTER, CALIFORNIA :   לבירינטוס,   2002
‬תרגום זה, אשר נערך בידי ההיסטוריון העברי המפורסם יוסף הכהן, מחבר “עמק הבכא” ממחיש את העניין היהודי הרב בגילוי אמריקה, עניין שהתעורר עוד בשלב מוקדם למדי.

‬ ראמון פ. קופמן, ונתן ג. גודמן מגלי עולם מפורסמים /     עברית ישעיהו לויט תל אביב :   פרידמן,   תשכ”א.1961
כולל פרק גדול על קורטז והאצטקים.

. עלילות כיבוש מכסיקו

ויליאם היקלינג פרסקוט  עלילת כיבוש מכסיקו / מאנגלית, תירגם ועיבד מ.ז. ולפובסקי[תל-אביב] :   הקיבוץ המאוחד,   תשכ”ד 1963

שלמה . אבי גיל .סביב כדור הארץ ג] העולם החדש (אמריקה) עמיחי 1966

חזון המנוצחים העדות האצטקית על כיבוש מכסיקו

לקט והוסיף מבוא: מיגל ליאון-פורטייה חזון המנוצחים :   העדות האצטקית על כיבוש מקסיקו /   תרגם: יוסף דיין ; ערך והביא לדפוס: אהרן מאירוביץ   תל אביב :   הקיבוץ המאוחד,   1976 תשל”ו.

תוכן :: מבוא למהדורה העברית מאת מיגל ליאון פורטייה הקדמה כללית הנבואה על בוא הספרדים בשורות ראשונות על בוא הספרדים מסעות השליחים התנהגות פסיכולוגית של מוטקוהסומה הספרדים פותחים במסעם משלוח מתנות והתגלות טסקאטליפוקה הנסיך אישטלישוצ’יטל מקדם את הספרדים הספרדים מגיעים למכסיקו טנוצ’טיטלאן הטבח במקדש הגדול בחג טושקאטל שובו של רוטקורטז, הלילה העצוב מתחיל המצור על מכסיקו-טנוצ’יטיטלאן פשיטות הספרדים לתוך העיר הנצורה כניעתה של מכסיקו טנוצ’טיטלאן ההגדה על הכיבוש 1528 מאת האלמונים מזמורים נוגים על הכיבוש.

אן מילאד צלבנים אצטקים וסמוראים  משנת 600 לספירה עד 1450 איורים  מאת ג’וזף מק’אוואן : עיצוב בידי גרהאם ראונד :   עברית שמשון ענבל הוצאת מסדה פרס 1979

הורדרן, ניקולס    הקונקיסטאדורים /  תרגם וערך ארנון מגן  סדרת עולם הולך ומתרחב    ירושלים :   בן-צבי – פוזנר,   1978

נחום מגד   האצטקים :   מחנית השמש לחניתות שבורות /    [תל-אביב] :   דביר,   תשנ”ו.1996
,תקציר :הספר המקורי הראשון בעברית החושף ומתאר את מסתרי התרבות האצטקית – אימפריה לוחמנית ששלטה בצפון אמריקה המרכזית עד שהוכחדה בידי קומץ של כובשים ספרדים. עוצמתם של האצטקים באה להם משילוב מיוחד במינו של כישרון מינהלי וצבאי, אופי נחוש ואכזר ודבקות באמונתם הדתית. הספר מגלה עולם מופלא ורב סתירןץ“ רוחניות צרופה ונדירה לצד טקסים אכזריים של העלאת קורבנות אדם; מסורות בדבר דמותו של הנסיך שהגה את עיקריה השלטוניים המתקדמים, לצד האמונה המשיחית בכוחות שנקבעו מראש ושהביאו בתחילה לפריחה ולשגשוג ואחר-כך חרצו את גורלם המר. כאנתרופולוג, חוקר ספרות, דתות ומיתוסים, משלב המספר היסטוריה ואמונה, מיתוסים וכישוף, חיי חברה ורוח. בין פרקי הספר: על חיי הנשים, על “נחש הנוצות“ – האל שחי כאדם, ועל חיי היומיום של חברה החיה בחיקו של עולם מיתולוגי. רוחב התמונה האנושית וההעמקה הרב-תחומית מאפשרים גם הצצה נדירה ומרגשת לנבכי נפש האדם.

צבי  מדין    כיבושה של האימפריה האצטקית :   מיתוס, פרגמטיזם ואימפריאליזם /    תל-אביב :   משרד הבטחון – ההוצאה לאור,   תשנ”ח, 1998

תקציר :השיחות המכונסות בספר זה עוסקות בכיבושה של האימפריה האצטקית בידי הספרדים ומתמקדות בתודעה החברתית של הספרדים באזור הקאריבים ובזו של האצטקים. הכיבוש נבחן בעיקר כמפגש וכעימות בין שתי ציווילזציות נפרדות ובין חברות שונות לחלוטין, בעלות עולם הכרתי, מושגי, ערכי, רגשי וסמלי משלהן, שלא ידעו זו על קיומה של זולתה, ונתיבי התפתחותן ההיסטורית לא נפגשו קודם לכן. פרקי הספר הראשונים מוקדשים הן לספרד והן לעמים הקדם-היספניים באמריקה כדי לאפשר את הבנתם של שני המשתתפים בעימות ההיסטורי. בפרקים המרכזיים מתקדם הדיון עם הכובשים אל עבר העיר טנוצ`טיטלאן, בירת האצטקים, והוא עומד על דרכי ההתמודדות השונות עם המציאות, אשר היתה חדשה ובלי מוכרת לפולשים ולמתגוננים כאחד: מצד אחד פעלו הספרדים בעלי הגישה הפרגמטית, שרדפו אחרי מבוקשם תוך נקיטת כל האמצעים האפשריים במציאות הכמעט סוריאליסטית; מצד שני עמדה חברה מתגוננת אשר חומות תודעתה המיתית הפרידו במידה רבה בינה לבין המציאות החדשה. על ניתוק זה מן המציאות, ועל הזמן היקר שבוזבז עד שהגיעו להבנת הנקרא בספר המציאות, שילמו האצטקים מחיר יקר להחריד: חומות המיתוסים התמוטטו ועימן העולם האצטקי כולו.צבי מדין הוא פרופסור בחוג להיסטוריה כללית של אוניברסיטת תל-אביב ועוסק בעיקר בהיסטוריה בת זמננו ובסוגיות תרבות וחברה. פרסם ספרים ומאמרים רבים על פוליטיקה ותרבות.

קובץ:רובים,חיידקים ופלדה.jpg

ג’רד מ  דיאמונד,.    רובים, חיידקים ופלדה :   גורלותיהן של חברות אדם /  תירגמה מאנגלית: עתליה זילבר    תל-אביב :   עם עובד,   2002

תקציר : מדוע הפסידו האצטקים במאבק כנגד הספרדים?

תקציר : תמיד היינו בטוחים שהמפגש עם דמות היסטורית יכול להתקיים רק בפנטזיה. ספר מופלא זה מתאר מפגש אמיתי בין המחבר, פרופ’ נחום מגד, למלינצ’ה, אישה שחייתה בתחילת המאה ה-17, וזאת באמצעות סוצ’יטל, שמאנית בת ימינו.כאשר הגיעו הספרדים לחופי מקסיקו נמסרה מלינצ’ה, נסיכה אינדיאנית בת 19, כשי לכובש, הרנאן קורטס. מרגע זה השתנה מהלך ההיסטוריה של מרכז אמריקה. לולא ידיעתה של מלינצ’ה את השפות ואת כל הקשור בתרבויות השונות במקסיקו של אותה תקופה, לא היה צבא ספרדי של כחמש מאות איש יכול לכבוש אימפריה ובה למעלה משמונים אלף חיילים. ברבות הימים נחשבה לאלה ובו בזמן יש הרואים בה בוגדת שגרמה לחורבנם של בני עמה.בחיפושיו אחר האמת ההיסטורית על מלינצ’ה, גילה פרופ’ נחום מגד את סוצ’יטל, שמאנית בת ימינו שתושבי מקום מגוריה רואים את גלגולה של מלינצ’ה. מרגע פגישתם נוצרה בין השניים ידידות עמוקה, ובנסיעותיהם הרבות ביחד קמה מלינצ’ה ההיסטורית לתחייה בחלומות ובטרנסים של סוצ’יטל החיה במקסיקו של היום. פעמים רבות התברר שבתעודות היסטוריות נמצא אישור לסיפוריה מהעולם ההוא.פרופ’ נחום מגד – חוקר דתות, תרבויות ואנתרופולוג, אחד החוקרים הבולטים של תרבויות אמריקה – הצליח להגיע למקומות ולטקסים האסורים ביותר לזרים. הוא קיבל תואר של חבר כבוד של השבטים באמריקה המרכזית ואף ייצג שבטים אינדיאנים במפגשים בינלאומיים. כמו כן הוענק לו עיטור הנשר האצטקי ממשלת מקסיקו, העיטור הגבוה ביותר במדינה, על  מחקריו.

ראיון על הספר”מלינצ’ה”

ספרות יפה על האצטקים

בנימין  אפל    קורטז ומונטזומה /   סדרת “גדולי עולם ”  ציורים: רינולד פולק  עברית בתיה גור  תל-אביב :   יזרעאל,   [תשל”ב] 1972 ( במקור ” הספר שהופיע באנגלית ב-1959 נקרא “היינו שם עם קורטס ומונטסומה).

ה. רידר הגארד בת מונטסומה .תורגם לעברית ארבעה פעמים

1893) צעיר אנגלי מגיע לספרד לנקום ברוצח אימו נופל בידי האינקביזיציה ,מתגלגל למקסיקו ,מוכתר לאל ומתחתן עם ביתו של מונטזומה מלך האצטקים .

תורגם לעברית ארבעה פעמים

1935.מ.ז וולפובסקי הוצאת יוסף שרברק בשני כרכים.

1975 דליה למדני הוצאת כתר . [ציורים: הוקווי קאולס.

1998 בינה אופק הוצאת עופרים

2006 עמיחי הדרי הוצאת קוראים.

יצא בגרסה מקוצרת מאוד בספר הסיפורים היפים ביותר בעולם: מיטב סיפורי מופת קלאסיים / תרגמה ועיבדה רויטל יהלום ,     תל-אביב :   דור,   תשס”ב, 2001

“בת מונטסומה ” יצא גם כקלטת שמע של ירושלים : משרד החנוך והתרבות, המרכז הפדגוגי הארצי, 1979

לב הפטדה כוחה של אהבה לב הפטדה האצטקים

בת האצטקים

סלודור דה מדריגה  בת האצטקים ( במקור “לב הפטדה 1936) / מהדורה ראשונה כחה של אהבה :   לב-הפטדה /    תל-אביב :   מסדה,   תש”ט, 1949. תרגם: עמנואל אולסברגר,

מהדורה שנייה “בת האצטקים ” עיבד התקין לנוער: נפתלי גולן, ציורים: א. לואיזאדא. מסדה 1965

סיפור אהבתה של נסיכה אצטקית לכובש ספרדי ,ניסונה להיקלט בחברה האירופית ושובה מספרד למקסיקו ,רומן פיוטי ששולבו בו תיאורים על חיי האצטקים ועל פעולות האינקויזיציה הספרדית .במהדורה השנייה המעובדת הגיבור הוא אחד מאנוסי ספרד   מנואל מנריק, בנם של אציל ספרדי ויהודיה שהתנצרה שמצליח לחדור לאניה שנוסעת לגלות את העולם החדש ומגיע לארץ האצטקים שם הוא מתאהב בבת מלכים אצטקית  שוצ’יטל . הספר מתאר את התרבות האכזרית אבל גם מלאת החכמה והמסתורין של בני המאיה והאצטקים. ספר מרתק , מבוסס על עובדות היסטוריות

זהב האצטקים

פיטר דאוליש     זהב האצטקים /   מאנגלית – רנה אריאל ; צייר פ”א ג’ובסון  תל אביב :   י’ צ’צ’יק,   [1954].
רומן הרפתקאות היסטורי . אביר ימאי ועלם תמים מגיעים למקסיקו במאה השש עשרה בעקבות פרנסיס דרייק ומגלים מושבה לא ידועה של האצטקים.

לאו פרוץ הכדור השלישי /   מגרמנית: אפרים פרויד  תל-אביב :   זמורה-ביתן,   תשנ”ז, 1996

תקציר :רומן פנטסטי-הסטורי על השתלטותו של קורטז על אוצרות האצטקים. בעזרתו האדיבה של השטן משתלט קורטז, ברומן פנטסטי-היסטורי זה, על אוצרות האצטקים. איתו חבורת חיילים הרפתקנים המחפשים את מזלם ביבשת החדשה: מלומדים, קדושים, כוהנים, אבירים, מצוירים בצבעים עזים ואכולי תאוות זהב.

קרל מאי    המערב הפרוע :   (סיפור מסע) / עב רית א.ארסי    תל אביב :   תבל,   [תשט”ו].1955

כולל סיפור על חיפוש אחר אוצרות האצטקים הגנוזים במאה ה-19.

העלילה מקבילה לזאת שבספרו האחר של קרל מאי “האינקה האחרון ” בתרגום יהודית אביטל  תל-אביב :   א. זלקוביץ,   1969.העלילה היא זהה אך האוצרות הנם של בני האינקה.

מותחנים על האצטקים המתרחשים בזמן המודרני

פרנק גרובר :, 1904-1969   זהב האינקוויזיציה, . ( באנגלית  1969 The Spanish prisoner)  עברית חיים גיבורי .מספר 471 בסדרת המסתורין.הוצאת מ.מזרחי 1979.

תקציר : חיפוש בספרד המודרנית אחרי אוצרות האצטקים ששלח קורטס לספרד במאה ה-16.

מטמון קלייב קאסלר הוצאת מודן

קליב   קסלר   מטמון / תל אביב :   מודן,   1991

תקציר : הסוכן החשאי והצוללן דרק פיט נאבק בניסיון מודרני להקים לתחייה את ממלכת האצטקים ובמקביל להפיל את שלטון מוברק במצרים ולהקים שלטון איסלאם קיצוני. .

טולטקים. עם קרוב ומקורב לבני המאיה.כל הספרים שהופיעו עליהם בעברית אמורים

להתבסס על “חוכמתם ” אך נראה שהם בעיקר חיקויים של ספריו הבדיוניים של קרלוס קסטנדה.

דון מיגואל רואיס ארבע ההסכמות :ספר החכמה הטולטקית / מדריך מעשי לחופש אישי. דון ; תרגום מאנגלית – מיכל שלו.פראג, 2000.  מיגואל  רואיס   ארבע ההסכמות: הספר המלווה תרגום: דורית לנדס /    נתניה :   שמעוני,   2001
דון מיגל רואיז דרך האהבה מדריך לאמנות החיים עברית דורית לנדס כתר,2001.

דון מיגל רואיס עם ג’נט  מילס קול הידיעה  :מדריך מעשי לשלווה פנימית – ספר חוכמה טולטקי /  [תרגום מאנגלית: דורית גינת , פראג 2008.

ספר המתיימר להתבסס על חוכמה טולטקית קדומה. מרי קרול  נלסון    הנבואות הטולטקיות של דון מיגל רואיס / עברית דורית גינת    כרכור :   פראג,   תשס”ח 2008.ספר המתיימר להתבסס על חוכמה טולטקית קדומה.
תקציר :אנחנו אלוהים החולם שאינו אלוהים.”לפי אמונותם של בני שבט הטולטק, נצר לבני המאיה, מקור האנושות וכוחה מיוחסים לשמש. השמש השישית כבר זורחת עלינו, ובשנים הקרובות יותר ויותר אנשים ילמדו להתחבר לעוצמתה של שמש חדשה זו, שתעיר אותנו אל חוויית האמת העמוקה ביותר של ישותנו. כך תקיץ האנושות כולה מהחלום עתיק-היומין של הפחד. עכשיו, מבטיח לנו מיגל רואיס, אנחנו מוכנים להתעורר ולשנות את הכול
דון מיגל רואיס נולד למשפחת מרפאים טולטקית במקסיקו הכפרית. בניגוד לציפיות שימשיך את המסורת המשפחתית, הוא החל ללמוד רפואה מודרנית, אך לאחר תאונת דרכים גורלית בחר לשוב ולהעמיק במסורת אבותיו.

22 תגובות

  1. אנשי המאיה מדברים על שנת 1992 כסוף עידן אחד והתחלת עידן בו אנשים יתחילו לראות את העולם אחרת , ולא בצורה חומרית……מפליא….היות ולפי המקובלים שלנו זה הזמן בערך בו הותר לפרסם את חוכמת הקבלה…….

  2. חפירות ארכיאולוגיות ביערות הגשם בצפון -מזרח בגואטמלה חשפו חדר קטן בעיר קדומה של שבט המאיה ובו ליד ציורים שונים של מלך העיר גם לוח שנה אסטרונומי ובו לראשונה חישובי זמנים מדוייקים של שבט המאיה מעבר לשנת 2012 עד 6000 שנה בעתיד.
    אמנם זה מכבר היה ידוע על כך שלוח השנה של המאיה מגיע עד למליארדי שנה בעתיד. אבל זאת עוד תגלית בנושא ומעניין שהיא נחשפה בשנת 2012. מהידיעות לא ברור לי כלל האם זאת תגלית שהייתה ידועה כבר לפני מספר שנים ורק עכשיו מישהו טרח לעשות לה פרסום בכלי התקשורת העולמיים ,או שהיא באמת התגלתה ממש ממש בשנת 2012.
    ראו תיאור מפורט של התגלית כאן :
    http://www.theepochtimes.com/n2/science/earliest-known-mayan-calendar-goes-beyond-2012-235535.html

  3. כל מי שרוצה לחגוג כמו שצריך את סיום העידן הקוסמי לפי לוח בני המאיה ב21 ( ואולי ה-23?) בדצמבר 2012 מוזמן לעשות זאת במסע לעיר המאיה קופן בהונדוראס בתאריכים ה-15 -22 לדצמבר שם יתכנס אירוע גדול לרגל סיום העידן הקוסמי שבו ישתתפו חלק מהתומכים הידועים בתיאורית “2012 סוף העולם ” וכל מיני ניו איג’ים מוכרים.
    האירוע נקרא “השיבה הגדולה “. ובו בין השאר יתכוננו לאפשרות שישויות קוסמיות או חוץ מימדיות שונות יחזרו לכדור הארץ.
    ראו
    http://www.jbjourneys.com/content/Maya_2012_Tour_Copan_Honduras
    מי שמחפש כנס בעל אופי מדעי יותר לדון בו על סוף העולם לפי תורת המאיה עדיף לו שיסע קודם דווקא לפינלנד בין התשיעי ל15 בדצמבר שם מתכנס הכנס האירופי ה17 על המאיה בשבוע המלא האחרון של המחזור הקוסמי הנוכחי.
    וראו עליו פרטים כאן
    http://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Default.aspx?tabid=310&id=2032
    המהדירים שבמהדירים יכולים לנסוע לשני הכנסים בזה אחרי זה כדי לחוות את המאיה ואת סוף העידן כמו שצריך . יש גם לזכור שסוף העולם לדעת כמה מבקרים יגיע אולי רק ב23 לדצמבר ולא דווקא ב21. ואולי בכלל לא ולא יקרה שום דבר.

  4. ובנתיים ביוני 2012 התגלתה בגואטמלה כתובת ארוכה של מלך קדום מתרבות המאיה,הכתובת הארוכה ביותר שהתגלתה בגואטמלה ,שבה המלך שהפסיד בקרב חשוב על מנת לעודד את עצמו ואת בעלי בריתו מכנה את עצמו “אדון הקאטום ה13 ” דהיינו אדון המחזור הקוסמי שנגמר ב-2012.
    ראו :
    http://news.discovery.com/history/maya-long-count-calendar-end-date-120629.html
    ובכך ככל הנראה מסתיימות כל התגליות על המשמעות של שנת 2012 עבור המאיה שהתגלו עד ובמהלך 2012 האמיתית. אם כי כמובן הפתעות עוד ייתכנו במהלך שלושת החודשים הקרובים לסיום השנה. .
    אם יתגלו תגליות על מה חשבו המאיה לגבי 2012 בשנים 2013 ,2017 2022 וכו’ כבר לא תהיינה להן משמעות וחשיבות רבה מבחינתנו.

  5. וגצמבראולי סוף העולם או סוף המחזור הקוסמי על פי בני המאיה יהיה לא ב-21 בדצמבר או ב-23 בדצמבר 2012 אלא דווקא ב-11 בינואר 2013.?
    כך טען בשלב מסויים חוקר המאיה המפורסם מ יכאל קו שחשף לראשונה את תאירך “סוף העולם ” של המאיה בספר מ-19666. The Maya על בני המאיה. הספר הזה נהפך לקלאסי והוא הופיע בעוד מהדורות רבות.
    אלא שממהדורה למהדורה קו שינה את דעתו לגבי התאריך .
    במהדורה הראשונה משנת 1966 הוא קבע שתאריך סוף העולם של בני שבט המאיה .יהיה 24 בדצמבר 2011.בתאריך זה לפי בני המאיה:there is a suggestion … that Armageddon would overtake the degenerate peoples of the world and all creation on the final day of the thirteenth [b’ak’tun]. Thus … our present universe [would] be annihilated when the Great Cycle of the Long Count reaches completion.

    במהדורה השנייה של הספר שיצאה לאור ב-1989 הוא שינה את דעתו וקבע שתאריך סוך העולם של המאיה יהיה 11 בינואר 2013.

    במהדורה השלישית של הספר שיצאה לאור ב-1984 הוא קבע שהתאריך יהיה 23 בדצמבר 2012 ובכך התקרב מאוד לתאריך שנהפך למקובל אצל רוב החוקרים בנוש/א ,ה-21 בדצמבר 2012.
    ספר זה יצא מאז בעוד מהדורות נוספות והמהדורה השמינית יצאה ב-2011 .לא ידוע לי אם קו שינה את התאריך שוב באחת מחמשת המהדורות הבאות.

  6. חודש דצמבר 2012 היגיע .סוף המחזור הקוסמי לפי לוח שבט המאיה .סוף העולם לדעת אחדים.ואני עצמי שוקל אם כדאי לעשות מסיבת סוף העולם לקראת התאריך. מחר יום רביעי בחמישי לדצמבר אני אתן הרצאה במרכז פסגות בחולון על “סוף העולם לפי שבט המאיה” כהכנה לתאריך.( ומי שרוצה מוזמן להזמין אותי להרצאות נוספות בנושא זה) .
    בנתיים הנה רשימה של אירועים שונים שיתקיימו ברחבי העולם ובראש ובראשונה בערי מאיה שונות במרכז אמריקה.התענוג האולטימטיבי :לחוות את סוף המחזור הקוסמי של המאיה כשאתה בעיר מאיה חרבה:
    http://www.diagnosis2012.co.uk/events.htm

  7. אלה שוניה ,כותבת מוכרת בענייני מיסטיקה מנסה לחשוב מה לעזאזל ה-21.12 .2012 אומר
    http://cafe.themarker.com/post/2794158/
    בנתיים נציין שהמשמעות שייהת ל20112 עבור המאיה הייתה כנראה המשמעות של דצמבר 2012 בלבד. מאחר שבכל שאר שנית 2012 לא התרחש שום דבר מיוחד. ומה שיתרחש אם יתרחש יצטרך לקרות בשבועיים האלו בלבד.

  8. ה-21 בדצמבר 2012 יום סיום המחזור הקוסמי של בני המאיה או חורבן העולם לפי גרסה אחרת היגיע ,
    והלך.
    שום דבר.
    גם ה-22 בדצמבר.
    גם ה-23 בדצמבר יום סיום המחזור הקוסמי של המאיה לפי גירסה אחרת היגיע והלך.
    וכלום ,נאדה.שום דבר יוצא דופן לא קרה. כמה אלפים מתו בסוריה אבל חוץ מזה כלום. אפילו לא רעידת אדמה או התפרצות הר געש או צונאמי ששווה משהו.
    גם לא ב-24 לדצמבר נכון לעכשיו.
    כל מיני ניו איג’ים כמו גם המאיה המודרניים מסבירים שזאת הייתה טעות של המערב המדכא והמנוון לראות ב-21-23 בדצמבר סיום של משהו.זה בסך הכל פתיחה של עידן חדש וטוב יותר ותו לאו ובכלל כל הדיבורים על ה-21 בדצמבר היו ניסיונות מערביים להוציא כסף על גבם של בני המאיה המסכנים האומללים.
    אבל יש בעיה עם ההסבר הזה:
    למה דווקא ה-21 או ה23 בדצמבר הוא הפתיחה של העידן החדש ? תאריך שבדיאבד מתגלה שהיה אקראי לחלוטין.
    אם היה קורה איזה אסון גדול אז זה לפחות היה מסביר ומצדיק את התאריך אבל כלום ( עד כמה שידוע לנו) לא קרה.
    בני המאיה מתלוננים עכשיו על כל מיני אנשים מהמערב שהציגו את העם שלהם כעם אפוקליפטי שחוזה את סיום העולם.
    לדעתי הם צריכים להגיד תודה לכל אותם אנשים שהודות להם מליונים ברחבי העולם שמעו בכלל על בני המאיה ותרבותם שלולא זה הם לא היו שומעים עליהם לעולם.
    ומן הסתם גם לא ישמעו עליהם יותר בעתיד.
    שהרי לאחר הכלום הגדול של דצמבר 2012 העניין העולמי בתרבות המאיה הקדומה שעד לחודש זה אמרו עליה גדולות ונצורות כתרבות מדהימה של מדענים וחוזי עתידות ,ירד בצורה דרסטית.
    בכל אופן מכר שלי בבית הספר “נביעה ” דווקא נתן הסבר יפה למה זה התחלה של עידן חדש. דנו בנושא לפני שבועיים והוא היה משוכנע שליד השמש עומד להיפתח סטאר גייט ביום שישי זה. כששאלתי אותו והיה ויתברר שכלום לא קורה מה אז ? הוא ענה שזה עדיין יהיה פתיחה של עידן חדש .מדוע ?בגלל כל אותן אנרגיות רוחניות שנוצרו בידי כל אותם אנשים שציפו למשהו שהולך לקרות .כל אותן אנרגיות ישארו גם עם בשטח שום דבר לא יקרה ,הוא טען בפני והן אלו שיביאו לשינוי העולם.

  9. […] ה-21 בדצמבר 2012 יום סיום המחזור הקוסמי של בני המאיה או חורבן העולם לפי גרסה אחרת היגיע , והלך. שום דבר.  גם ה-22 בדצמבר. גם ה-23 בדצמבר יום סיום המחזור הקוסמי של המאיה  לפי גירסה אחרת היגיע והלך. וכלום ,נאדה.שום דבר יוצא דופן לא קרה. כמה אלפים מתו בסוריה  אבל חוץ מזה כלום.  אפילו לא רעידת אדמה או התפרצות הר געש או צונאמי  ששווה משהו. גם לא ב-24 לדצמבר נכון לעכשיו. כל מיני ניו איג'ים כמו גם המאיה המודרניים  מסבירים שזאת הייתה טעות של המערב המדכא והמנוון  לראות ב-21-23 בדצמבר סיום של משהו.זה בסך הכל פתיחה של עידן חדש וטוב יותר ותו לאו ובכלל כל הדיבורים על ה-21 בדצמבר היו ניסיונות מערביים להוציא כסף על גבם של בני המאיה המסכנים האומללים.  אבל יש בעיה עם ההסבר הזה: למה דווקא ה-21 או ה23 בדצמבר הוא הפתיחה של העידן החדש  ? תאריך שבדיאבד מתגלה שהיה אקראי לחלוטין. אם היה קורה איזה אסון גדול אז זה לפחות היה מסביר ומצדיק את התאריך אבל כלום ( עד כמה שידוע לנו)  לא קרה. בני המאיה מתלוננים עכשיו על כל מיני אנשים מהמערב  את העם שלהם לעם אפוקליפטי שחוזה את סיום העולם. לדעתי הם צריכים להגיד תודה לכל אותם אנשים שהודות להם מליונים ברחבי העולם שמעו  בכלל על בני המאיה  ותרבותם שלולא זה הם לא היו שומעים עליהם לעולם. ומן  הסתם גם לא ישמעו עליהם יותר בעתיד. שהרי לאחר הכלום הגדול של דצמבר 2012 העניין העולמי בתרבות המאיה הקדומה שעד לחודש זה אמרו עליה גדולות ונצורות כתרבות מדהימה של  מדענים וחוזי עתידות ,ירד בצורה דרסטית.    […]

  10. ה-11 בינואר 2013 התאריך האחרון שאליו התכוונו ,אולי , המאיה בתחזיות סיום המחזור הקוסמי שלהם בא והלך מבלי ששום דבר מיוחד יקרה.לא הייתה התנגשות עם כוכב לכת אחר ,לא נפתח “שער לכוכבים ” ליד השמש,אפילו לא רעידת אדמה או התפרצות הר געש מיוחדת.
    מחזור קוסמי הסתיים ואנחנו במחזור חדש.
    איך מתייחסים לכך כל אותם מומחים לשנת 2012 שהשקיעו כל כך הרבה זמן מאמץ ואנרגיה והצליחו לשכנע אלפים ומליונים דרך ספרים וסרטים ,תוכניות טלווזייה ( שמן הסתם כבר לא יוקרנו יותר בשידורים חוזרים בערוץ דיסקוברי וערוץ ההיסטוריה וכו’) והרשת שמשהו מיוחד עומד לקרות ב-2012?
    המומחה הידוע ביותר בתחום ג’ון מג’ור ג’נקינס ,פירסם מאמר ברשת שבו הוא מתאר את מסע סוף המחזור הקוסמי שלו במרכז אמריקה,שבו שום דבר מיוחד בעצם לא קרה. אבל הוא עדיין חושב שהתיאוריה שלו על כך שהמאיה חשבו שיהיה קו ישר בין מערכת השמש ומרכז הגלקסיה מצאה הוכחות שונות .
    במציאות בכל אופן ללא קשר למה שהמאיה חשבו ,זה לא קרה ב-2012.
    אבל הוא מדווח שאישתו מזה 13 שנה החליטה להתגרש ממנו לעזוב את הבית דווקה באמצע חודש דצמבר 2012 .
    מדוע דווקא אז ?
    האם יש קשר לכך שהתברר לה ששום דבר מיוחד לא עומד לקרות בסוף 2012?
    הנה מאמר סיכום של ג’נקינס על מסעו בסוף 2012 :
    http://alignment2012.com/13th-Baktun-Completion.pdf
    אני תמה :הוא הקדיש עשרות שנים מחייו לחקר של מה שחשבו המאיה על 2012 . הוא אפילו הקים “מרכז לחקר 2012”. האם כעת כאשר שנת 2012 היא העבר האם ימשיך בכך?

    • אלפים ברחבי העולם האמינו במהלך 2012 שמשהו אכן עומד לקרות בסוף השנה :
      הערך של ויקיפדיה בנושא כותב :
      The phenomenon spread widely after coming to public notice, particularly on the Internet. Hundreds of thousands of websites were posted on the subject “Ask an Astrobiologist”, a NASA public outreach website, received over 5,000 questions from the public on the subject from 2007,[] some asking whether they should kill themselves, their children or their pets ץ In May 2012, an Ipsos poll of 16,000 adults in 21 countries found that 8 percent had experienced fear or anxiety over the possibility of the world ending in December 2012, while an average of 10 percent agreed with the statement “the Mayan calendar, which some say ‘ends’ in 2012, marks the end of the world”, with responses as high as 20 percent in China, 13 percent in Russia, Turkey, Japan and Korea, and 12 percent in the United States, where sales of private underground blast shelters increased noticeably from 2009] At least one suicide was directly linked to fear of a 2012 apocalypse] with others anecdotally reported.A panel of scientists questioned on the topic at a plenary session at the Astronomical Society of the Pacific contended that the Internet played a substantial role in allowing this doomsday date to gain more traction than previous similar panics.
      וראו ביתר פירוט כאן :
      2012 phenomenon
      http://en.wikipedia.org/wiki/2012_phenomenon#Public_reaction

    • הכותב הידוע ביותר בכלל על שנת 2012 כשנה של אסון קוסמי ,היה סופר המדע הבדיוני והאימה ויטלי שאטרייבר שכתב שני רומנים שונים על 2012 כשנת אסון.וככל הנראה תרומתו לשכנוע אלפים ומליונים בכך לא הייתה פחותה מזאת של אף אחד אחר.אולי הגדולה ביותר.
      כתוצאה מכך בחרתי בו ולא בברק אובמה או ביבי נתניהו כאיש של שנת 2012.
      ראו על כך :
      האיש של שנת 2012
      https://www.yekum.org/2012/12/%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A9-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%A0%D7%AA-2012-%D7%95%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99-%D7%A9%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A8/

  11. 2012 באה והולכת וכלום לא קרה. כל הנבואות האפוקליפטיות שייוחסו לבני שבט המאיה התגלו כנאדא ,לא כלום.
    במקורות היהודיים הקבליים לעומת זאת כבר אפשר למצוא את תאריך הבא שיש לחכות לו והוא קרוב מאוד ,אז הכינו את היומנים שלכם לחורבן הבא הפעם ב..שנת 2014.
    והנה מה שכתוב בספר הזוהר כפי שכל איש מכון הקבלה יסביר לכם היום :
    “ובזמן של שישים שנים למפתן הפתח באלף השישי, יקים אלוקי השמיים פקדה לבית יעקב, ומאותו הזמן עד שהא לה זכירה שש שנים וחצי, ומאותו הזמן שש שנים אחרות, והן שבעים ושתיים וחצי, בשישים ושש יתגלה מלך המשיח בארץ הגליל”.
    פרשנות המקובלים :
    “הפקדה לבית יעקב ” היא הקמת מדינת ישראל.
    שישים ושש שנים לכך הן שנת 2014 אז יתגלה המשיח בגליל.עוד שש שנים וחצי הן שנת 2020 ואז הוא יוכר כמשיח לכל ( העולם ).
    אז האם יצוץ מישהו בשנת 2014 בגליל שיטען שהוא המשיח לפי ספר הזוהר?
    ההשערה שלי :יצוצו כמה מהם ,משום שכל המקובלים היום מכירים את הקטע הזה.
    בקצרה יש למה לחכות.

  12. לקחתי מהמאמר את נקודת הזמן בשנת 2012 אליה אני תמיד יכול לחזור בזמן ולהתחיל מהתחלה

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

8 + eleven =