רעיה אדמוני מ”קול ישראל ” ביקשה מ”יקום תרבות ” לפרסם את ההודעה הזאת המיועדת לכלל ציבור הקוראים .

הודעה מרעיה אדמוני

שלום רב לכם קוראים יקרים,

שמי רעיה אדמוני ואני עורכת תוכניות ב”קול ישראל”. בין היתר אני עורכת לשידורים חוזרים תסכיתים ששודרו ברדיו בימיו הטובים. התוכנית ששמה “הצגה שנייה”, משודרת בשבתות ב-14:05 ברשת א’ של קול ישראל. (104.8FM)

אם ידוע לכם על מישהו שהקליט מהרדיו את הסידרה המיתולוגית “פול טמפל”, ומוכן להשאיל לי אותה להשמעה חוזרת, (אצלנו אין עותק משום שהסרטים שעליהם הוקלטה הסידרה – נמחקו), אהיה אסירת תודה ביותר.

מובן שאני מתחייבת שלא לחשוף את מקור ההקלטה.

אתם מוזמנים ליצור אתי קשר במייל:

admonira@gmail.com

תודה רבה מראש

רעיה אדמוני

052-8633477

תמונה משידור של “פול טמפל”

 

ימי פול טמפל

:סקירה מאת אלי אשד

“פול טמפל” הייתה  סדרת התסכיתים הראשונה ששודרה ב”הגל הקל ” של “קול ישראל ” כל יום אחרי הצהריים

“הגל הקל ” היה שמה של הרשת השנייה של הרדיו  ( ששמה שונה לימים ל”רשת בית “) שנחנכה ב-1960 ושידרה “בפעם הראשונה אחרי 2000 שנה ” פרסומות מסחריות : מעשר בבוקר עד 12 בצהריים ,ושוב מ-4 אחרי הצהריים ועד שש בערב. ובהמשך גם בערבים.

הקריין  ( בשנים הראשונות זה היה  עמק פרי)  היה  קורא חדשות בוקר בקול מלחשש. היו הרבה פזמונים והיו סדרות תסכיתים .מהן סדרות מתח כמו “הרפתקאותיו של אלרי קווין ” על הבלש הסופר האמריקני ו”ראשו של אדם ” על הבלש מפקח הצרפתי מגרה גיבורו של ז’ורז’ סימנון.

וראש וראשונה בהן  “פול טמפל”ששודרה בכל יום שני בשעה תשע בערב החל  מה-21 באפריל 1964  ( ולפי גרסה אחרת עוד מ-1963) ועד ל-1968אלו היו סיפורים בלשיים מסמרי שיער שהושמעו כולם בהמשכים מותחים  ועסקו בעלילות  הסופר הבלש ושדרן הרדיו פול טמפל ושותפתו לחיים ולהרפתקאות סטיב.

לפחות  12 סדרות שונות  אודות עלילותיו של פול טמפל שודרו ברדיו, כולן בעיבודו ובבימויו של ראובן מורגן ועם בצלאל לוי בתפקיד הבלש המפורסם. פול טמפל הוא סופר של סיפורי בלשים ובלש פרטי חובב הנקרא לעזרת הסקוטלנד-יארד בפענוח פשעים. הוא מלווה באשתו  העיתונאית האמיצה סטיב. השוטרים (רב-פקד גרהם פורבס ופקד ווספר) לעולם אינם משיגים את פול טמפל  וגם אינם מסתכנים כמותו במרדף אחרי פושעים מרושעים במיוחד.

סדרה זאת שנכתבה  במקור בידי סופר הבלשים האנגלי  פרנסיס דרבריג’,החלה את חייה  באנגליה עוד בשנות השלושים כתסכיתי רדיו הייתה מותאמת במיוחד למדיום הזה עם כי על עלילות פול טמפל הופיעו במכורתו אנגליה גם ספרים רבים ואף סרטים ,סדרת טלוויזיה וסיפורי קומיקס. .

את התסכיתים ביים הבמאי המעולה ראובן מורגן. וולשי  שעלה בגיל 24 לישראל והביא עמו ל”קול ישראל” את אמנות הבימוי הרדיופונית הבריטית ברמתה הגבוהה ביותר.( הוא נפטר ב1995 מסרטן ).

המתרגמת והמעבדת הייתה בחלק מהמקרים  : דניאלה אתגר. מתרגמים נוספים היו רחל בר-דור (ברוב המקרים) או איתמר שור הביצוע טכני: היה של  אריה פיאדה ודניאל האוסליך.

פול טמפל. סיפור קומיקס.

את פול טמפל גילם בצלאל לוי ( לשעבר קורא מונים של חברת החשמל שהפך לשחקן תסכיתים בולט ) את סטיב רעייתו של טמפל גילמה נילי קינן ( שהייתה  בת זוגו של הבמאי ראובן מורגן ) שמואל מרגולין גילם את הפקד הראשי של המשטרה סיר גרהם פורבס  ורם לוי גילם את הפקד ווספר . . את תפקידי הפושעים השונים גילם בדרך כלל עוזי לוי.שחקנים נוספים בסדרה שהופיעו כדמויות שונות  כללו את דניאל פאר ,מוטי ברכאן ,יהודה עצבה ,עמנואל הלפרין ,יעקב בוך,  עזרא הס אילנה צוקרמן ודני ליטני

נעימת הפתיחה המפורסמת של הסדרה ברדיו הישראלי הייתה  “The frightened city” בביצוע הצלליות, שהוסיפה נופך של אימה לתסכיתים.  היא הושמעה 5 פעמים.  בתומם הודיעה קריינית ביובש: “כאן הגל הקל, השעה תשע לפי שעון מרוויו: מרווין סוטר 4 אם”.נעימה, שעל הרקע שלה קרא הקריין (או הקריינית) את פירוט התכניות לאותו ערב. לאחר מכן שודר בהמשכים ספרו של נחום גוטמן “שביל קליפות התפוזים” אותו קרא השחקן המנוח הנפלא: שרגא פרידמן לאחר מכן שודרה סדרת פול טמפל,  שהחלה תמיד  בתשע עשרים וחמש – תשע וחצי.

הבמאי ראובן מורגן בעזרת אפקטים קוליים שיצר פנה לדמיון של המאזין. גרגרי אורז שהתגלגלו על מסננת פח יצרו אפקט של גשם שוטף וכשמולל נייר כסף ליד המיקרופון וברקע נשמעה צעקת “שריפה”, אפשר היה לחוש את לשונות האש מלחכות הכול סביב. נקישה על עט כדורי החליפה אפקט של נצרה באקדח.

כל פרק הסתיים בשיא של מתח ועם הודעת הקריין “המשך מחר! “

גם מהשחקנים משתתפי הסדרה שמר הבמאי ראובן מורגן במתח ,גם הם לא ידעו מה יהיה בפרק הבא עד שבאו להקלטה ,לרוב כמה שעות בלבד לפני השמעת כל פרק באוזני עם ישראל כולו.

תסכיתי פול טמפל הביאו ל”קול ישראל ” את אחד משיאי ההאזנה הגדולים של אותם הימים . בעת שידור התסכיתים הרחובות היו מתרוקנים מאדם ומחלונות כל הבתים היה עולה קולה של הקריינית :”כאן הגל הקל השעה תשע ושלוש דקות לפי שעון לונג’ין בכיר שעוני שוויץ ” ולאחחריו הי הנשמע מכל בית צלילי “מנגינת “העיר האפלה” של להקת הצלליות הבריטית ששימשו כאות המוזיקלי ל”פול טמפל”.כל פרק הסתיים בנקודת שיא של מתח ופחד וכך צריך היה להמתין לשבוע הבא מה קרה לפול טמפל ולסטיב .האם ניצלו?  האם ילכדו את הפושע ?

ראובן מורגן נחשב בשנות השישים לבמאי התסכיתים הטוב ביותר בישראל.בעקבות ההצלחה הגדולה של פול טמפל הוא ערך סדרה מעניינת לא פחות את “בשידור ישיר “שבהן ביים את אירועי העבר “כאילו ” התרחשו בשידור חי .וכך הוא גייס את כתבי יומן החדשות של “קול ישראל ” כדי לשדר בין היתר את   רצח טרוצקי  ואת תיאור תביעת הספינה הטיטאניק והכתב רפי אונגער היה האחרון ששידר “מהטיטאניק לפני שבעה במצולות ביחד עימו.( האם תוכנית זאת שרדה? לסרטיה של “קול ישראל הפתרונים.

עם ההצלחה הגדולה של פול טמפל ברדיו מוזר מאוד ששום ספר   ( וגם לא שום סיפור קומיקס ) לא הופיע על עלילותיו  בעברית אבל זוהי עובדה. פול טמפל בעברית התקיים רק ברדיו.

למרבית הצער .   פרקי הסדרה  פול טמפל נמחקו ואינן בנמצא.  כל מה שהשתמר כיום מסדרות אהודות אלו הוא אך ורק תסכית אחד, וגם זה השתמר רק בדרך מקרה. הרדיו, מסיבות הידועות לו בלבד, לא טרח לשמר אותן. כאשר נזכר מישהו והחל לחפש את התסכיתים כעבור שנים רבות, כל מה שנמצא הייתה הקלטה שנעשתה בשמן אמיתי, בידי קרוב משפחה של אחד העובדים, שהשתמרה בעליית גג מלאת אבק. הקלטה זו היא כל ששרד מארכיון הרדיו של הסדרות המפורסמות של פול טמפל. אם כי נראה כי הקלטות הסדרה שרדו גם בידיים פרטיות.

הציבור מתבקש לסרוק “במגירות המאובקות  בביתו ובמחסניו אחר הקלטות הרדיו ישנות של “פול טמפל ” ולשלוח אותן מיידית ל”לקול ישראל ” כדי שזה יוכל לשדר את “התוכניות הקלאסיות האלו להנאת דורות חדשים.

סדרות פול טמפל ששודרו ברדיו הישראלי היו :

1: “פול טמפל חוקר”,

קטעים מהפרק השמיני והאחרון מ”פול טמפל חוקר ” יש כאן

2″פול טמפל ופרשת גרגורי”,

3 “פול טמפל ופרשת ספנסר”,

4″פול טמפל ופרשת לורנס”,

5″פול טמפל ופרשת ואן דייק”,

6 “פול טמפל ופרשת מרגו”,

 

7″פול טמפל ומר מדיסון המסתורי”,

8″פול טמפל ופרשת אלכס”,

9 “פול טמפל ופרשת יונתן”

10, “פול טמפל ופרשת ז’נבה”,

11 “פול טמפל ופרשת קונראד”,

12″פול טמפל ופרשת גילברט”

 

 

ראו עוד על פול טמפל

.

פול טמפל בויקיפדיה

טמפל בפעולה פותר כל תעלומה

פרטים על פול טמפל

התוכנית היחידה ששרדה של פול טמפל בידי  יהודה עצבה

נעימת הפתיחה של פול טמפל

אריאל הירשפלד על פול טמפל

יהודה עצבה על ראובן מורגן

 

יעקב בוך על ראובן מורגן

וראו עוד על תסכיתי רדיו

תסכיתים בויקיפדיה

ימי הרדיו -חלק א’

חלק ב’

נאוה בבית ?נאוה לא בבית :ימי הרדיו בישראל

עיניים באפלה :תסכית מתח בבימוי ראובן מורגן

דני בלוך על תולדות תסכית הרדיו העברי

שובם של תסכיתי הרדיו

 

 

8 תגובות

  1. כדאי להוסיף שמחיקת שידורים ותסכיתים שנראו כחסרי ערך לאחר שידורם המקורי היא תופעה נפוצה לא רק ברדיו הישראלי אלא אפילו בבי בי סי מרכז התרבות הרדיופונית. עד שנות השבעים היו נוהגים למחוק שם באופן קבוע תוכניות ישנות מהרדיו והטלויזיה מהקלטות על מנת שאפשר יהיה להשתמש שוב בקלטות אלו ולא טרחו להשאיר שום עותק.
    התוצאה אלפי תוכניות נעלמו לנצח.
    לימים כאשר התברר לבי בי סי שאפשר לעשות כסף טוב מהתוכניות הישנות בקלטות די ויד די וכו’ הם שינו את המדיניות הזאת ,אבל במקרים רבים זה היה מאוחר מידי .
    הדוגמה המפורסמת ביותר היא סדרת המדע הבדיוני “דוקטור הוא ” שרבים מהפרקים שלה משנות השישים ואפילו ראשית שנות השבעים נמחקו .הביב בי סי פתח במבצע כלל עולמי לאתר עותקים של תוכניות אבודות אלו ואף מצא כמה בארצות שרכשו את התוכניות לשידור באפריקה ואסיה ואצל חובבים ששמרו אותם להנאתם בצורות שונות .
    מכיוון שהתסריטים השתמרו ,לימים כל התוכניות שנעלמו הועלו שוב בצורת אנימציה וכתוכניות רדיו. והן שוב קיימות .
    ראו פרטים על הפרקים האבודים והמאמצים לאתרם כאן
    http://en.wikipedia.org/wiki/Doctor_Who_missing_episodes
    ועכשיו נשאלת השאלה:כמה תוכניות נעלמו ברדיו הישראלי ?
    ואין המדובר רק תוכניות שנמחקו ממש אלא גם כאלה שכבר אי אפשר להשתמש בסלילים שלהם שעדיין קיימים.
    כדאי שמישהו יעשה בדיקה בעניין.

  2. אני יודע על גולש בשם “גורדון” שאביו הקליט פרקים של פול טמפל בשנות השישים.
    למרבית הצער גורדון חושש מתביעה משפטית על העניין מצד “קול ישראל ” שעלול לדעתו לא לראות בעין יפה את עצם ההקלטה הזאת בשנות השישים ואת השימוש בה בהווה ולכן סירב לפניות גם מטעם “קול ישראל ” שיעביר להם את ההקלטות .
    לדעתי אין לו מה לחשוש גם מבחינה חוקית .והוא יכול לעשות עם ההקלטות האלו מה שהוא רוצה. גם להעלות אותן ברשת ללא כל חשש.
    ל”קול ישראל ” אין שום אינטרס לתבוע את מי שרק שימר דברים שהם לא טרחו לשמר
    .וגם אם נניח שהם יתבעו אותו לדין בטימטום שלא יאמן ,התביעה שלהם תיזרק מכל המדרגות מבית המשפט.
    אחרי הכל אם הם לא טרחו לשמר את ההקלטות . האלו בעצמם אז זאת הוכחה מוחלטת שהתוכניות האלו היו חסרות ערך מבחינתם וכל אחד יכול לעשות בהם כרצונו .
    גורדון יכול להעלות ברשת ולמכור ולעשות כרצונו עם כל הקלטה כזאת משידורי “קול ישראל ” החוק עומד מאחוריו. .

  3. קצת באיחור, אבל כן, מקרה המחיקה של לא מעט פרקים הוא עצוב וידוע, הרבה מנהלי תחנות בארה”ב די מבכים על כך כיוון שהמון תוכניות רדיו ישנות, בעיקר כאלה שעסקו באימה והיו פופולאריות באותה תקופה (כמו פרקים רבים בתוכנית Inner Sanctum Mysteries שכללו את פיטר לורה ובוריס קרלוף, שלושה עם אורסון וולס ואפילו אחד עם סינטרה הצעיר) נמחקו כלא היו, והרוב מועלה לרשת באופן חוקי דרך מקליטים (בתנאי שהאיכות ראויה לשמיעה ולו במידה מעטה)

    ולגבי פול טמפל בבריטניה, נכון שהתוכניות נמחקו, אבל לאור הביקוש וגם הרווח שהיה יכול להיווצר מכך, ה-BBC מקליט מחדש עם צוות חדש, ומקצועי עד מאוד למעשה, על בסיס אותו רעיון של אפקטים ישנים, ועד עכשיו יצאו ארבע תוכניות טובות למדי שמצטרפות למה שכן נשמר באיכות מעולה במיוחד

    לגבי פול טמפל

  4. למרות המקובל, ולמרות המצוין כאן, אות התוכנית אכן היתה הנעימה The Frightened City, אולם לא בביצוע של הצלליות. אין לי מושג של מי הביצוע וכבר שנים שאני מחפש מישהוא שזוכר / מכיר. בדבר אחד אין לי ספק – זה לא היה בביצוע המאד מוכר של הצלליות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

11 + שתיים =