מפשיעה לחיים נורמטיביים-תרגיל מחשבתי

מאת חיים מזר

אם נחלק את סך העבריינים לסוגיהם אפשר להבחין בשתי קבוצות יסוד, העבריינים האינדיבידואליים והעבריינים האדמיניסטרטיביים. העבריינים האינדיבידואלים אלה אותם פושעים העובדים לבד ללא שום קשר עם אף אחד. לכל היותר מתאגדת קבוצה קטנה של עבריינים עד לסדר גודל של פחות מעשרה כדי לבצע שוד או פריצה. העבריינים האדמיניסטרטיביים הם ראשי משפחות הפשע או כאלה הקרובים להם בתהליך קבלת ההחלטות. גם הסרסור הוא בעל יכולת אדמיניסטרטיבית הגם שמדובר באדם עלוב ביותר. בשולחו פרוצה ללקוח זה אור אחר או שהוא שולח לקוחות לזונות , הוא נדרש להבנה מינימלית בנפש האדם. הוא צריך לדעת או לומד לדעת איזה לקוח ייהנה אצל איזו יצאנית. יכולת זו היא אטרקטיבית מבחינת הלקוח, מה שיבטיח מפגשים רבים יותר עם אותה יצאנית ומבחינת הכנסה כספית.

העבריינים האדמיניסטרטיביים לרבות ראשי משפחות הפשע הם מטבעים אנשים מוכשרים ביותר. אם ניקח לדוגמה את ספקי הסמים, הם אמורים לדעת ממי להזמין את הטובין, מי מהכפופים הישירים אחראי על איזה אזור, כמה כל אחד מהם מקבל מהטובין לצורך מכירתו והכי חשוב לא להיתפש בכלל.  שוד הרכבות המושלם באנגליה דרש היערכות לוגיסטית כבדה, הבאת ציוד מתאים ויכולת מושלמת בהפעלתו, העברת הכסף הגנוב לכלי רכב כולל אמצעי הסוואה והסתלקות מהירה מהמקום. זה היה גם המקרה של פורץ הבנקים נעמן דילר בארץ עד שנתפש.

רוברט סטראוד ,אסיר בבית הכלא השמור אלקטרז.הפך שם ל”איש הציפורים של אלקטרז”.

השאלה המתבקשת היא איך מחלצים מפשיעה עבריינים אלה, שהם לכל הדעות אנשים מוכשרים ביותר, למרות העובדה שצורת חשיבתם היא לא נורמטיבית לחלוטין. יש להבחין בין שתי קבוצות, אלה שלפני מאסר ואלה שבמאסר, שעה שמתחילים לטפל בהם.במסגרות השיקום השונות. יש להתחיל דווקא בתכונות הטובות שלהם. החשיבות היא בכך ש”מנגנים” באגו שלהם. יש לכוונם לאפיקים נורמטיביים שבהם ימצאו את פרנסתם העתידית. אין גם לשכוח שמטבעם אלה אנשים בעלי “פתיל קצר”, אנשים המחפשים את הרווח המהיר והקל. רווח קל הם לא ישיגו בשום מערכת שהיא ויש על כן להסביר להם שזאת לא הדרך. בגלל צורת עבודתם הם מתאימים לניהול פרויקטים. כדאי על כן לשלוח אותם לקורסים מתאימים בתחומים אלה ואם אפשר, לשלוח אותם אפילו למסגרות אקדמיות. כך אפשר להגדיל את העניין שלהם בתחומים אלה ולהראות להם שיש עוד נושאים בעולם, חוץ מזנות, סמים, שוד, רצח וגביית דמי חסות. את ההפניה לחשיבה הערכית יש להשאיר לשלבים המתקדמים של הכשרתם. יכול להיות שהשילוב בין ההכשרה המקצועית והחשיבה הנורמטיבית תביא אותם לידי חשיבה מחדש בעצמם. באשר לראשי משפחות הפשע יש לדעת שהם בעלי יכולת מניפולטיבית גבוהה הגם שהם עושים שימוש באמצעי לחץ מסיביים ופליליים באופיים. אנשים אלה, משעה שמתחיל הטיפול בהם, יש לשלוח אותם לקורסים במנהל עסקים. סביר להניח שהם יכירו שיטות ניהול שאינן מלוות בפיצוץ מכוניות, איום בתאונות או בגביית דמי חסות.

הטיפול באלה הנמצאים בבתי הסוהר, אין להתחיל את השיקום סמוך למועד כליאתם. לא מתחילים בתוכנית השיקום מיידית. יש להמתין שבוע שבועיים. לתת להם את האפשרות להתאקלם, להבין כי אינם יותר אנשים חופשיים. הם אינם יותר מנהלים, אלא מנוהלים. את הקורסים לסוגיהם יש להעביר בבתי הסוהר. אפשר אפילו לתגמל מרצים על כך שהם באים לעבוד במסגרת הזאת. אין גם לשכוח שאסירים מטבעם הם לא חומר אנושי קל. יש כאלה היודעים להטיל מרות מכוח היכולת הפלילית שלהם ומכוח הכריזמה שלהם. אלה אנשים החושבים שהם חכמים מכל אדם אחר.

אלה שעיסוקם הפלילי מתמקד במעשי ביזה ושוד המחייב שימוש בציוד מכני הם בעלי חשיבה אנליטית והנדסית. אלה אנשים שכל ציוד טכני הוא החלום הרטוב שלהם. אותם יש להפנות ללימודים טכנולוגיים או הנדסיים. הרציונל העומד מאחורי גישה זו הוא הטענה שבראותם את כל האופציות ההנדסיות שבהם הם יכולים להתעסק, יחשבו שגם כאן הם יכולים להגיע להנאה מקצועית רבה. אלה אנשים שמחוץ “לעשות מכה” רואים בפריצות המתוחכמות אתגר. ברגע שתינתן להם הזדמנות נורמטיבית להביא לידי ביטוי את יכולותיהם יבוא לציון גואל. אם זאת תהיה גאולה מלאה או חלקית קשה לדעת.

שילובם של האסירים המשוקמים במוסדות ובארגונים מחייב תיאום עם עובדי החברות שיבואו איתם  במגע במסגרת עבודתם עם האסירים.  עם עובדי החברות שיהיו איתם בקשרי עבודה. יהיה צורך לבנות. סוג חדש של יחסי עובד-מעביד, כי בכל זאת אלה אנשים שעד כה היו רגילים בדפוסי חשיבה פליליים. צורת ההעסקה תהיה במסגרת של אמון אישי. אם הם יוצרים בעיות כל שהם הם מוחזרים מיידית לבתי הסוהר. לאנשים אלה יש מה להפסיד. והיה ומי מהם חוזר לבית הסוהר, לפחות הוא אדם משכיל וימצא עניין ותעסוקה, בתוך מסגרת בית הסוהר, פחות פלילית ויותר שקטה. אולי יעסיק את עצמו באחד מעולמות התוכן אותם רכש במהלך הכשרתו.

איש הציפורים של אלקטרז.

אין דוגמה טובה יותר מאשר סיפורו של “איש הציפורים מאלקטרז”. פושע שנכלא במשך שנים רבות בבית הכלא השמור אלקטרז.במהלך שנות כליאתו החל לגדל ציפורים והפך למומחה לטיפול בהן. סיפורו התפרסם כל כך עד שאף נעשה סרט על חייו.

אם תוכנית כזו תצליח, קיים סיכוי לפחות תיאורטי שמשפחות הפשע תדעכנה במהלך השנים . הפשיעה אף פעם לא תעלם באופן גורף. גם אם שיעור ההצלחה יהיה בשיעור 10%-20% דיינו. מה שאפשר לומר בוודאות שהחברה תצא נשכרת מכך.

הכרזה היפנית של “איש הציפורים מאלקטרז”

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

תשע + 3 =