סוריה עוברת תקופה טרבולנטית, עת מתרחשות מהומות כנגד השלטון המרכזי. משנות השישים שולטים במדינה בני הדת העלאווית, המהווים כ-12% מכלל התושבים (כ-2 מיליון לערך) ומרוכזים באזור הרי “אל נוסייריה”, המכונים גם הרי הטאורוס. הרים אלה משתרעים לאורך החוף הסורי, שם קבור חאפז אל-אסד האב. סיפורים רבים סובבים סביב עקרונות הדת העלאווית הידועים למתי מעט, בעיקר לזקני ומכובדי העדה. “אגדות” מעין אלה מספרות על טקסי ירח מלא מסתוריים, פולחנים פגאניים לבארות ועצים קדושים בהרי הטאורוס הנחשבים מקודשים ושרידי אמונות זרטוסטריות ופניקיות עתיקות.

הדת העלאווית נחשבת כמסתורית, ומוקצה כאחד. שמה לקוח משמו של עלי אבן אבי טאליב, בן-דודו וחתנו של הנביא מוחמד. שותפות הגורל שרקמה משפחת אסאד עם איראן, קשורה להיות השיעים והעלאווים נחשבים מעין “דחויים”, בעיני המוסלמים הסונים המהווים את הזרם המרכזי בארצות האיסלאם. שותפות זו באה לידי ביטוי בדיווחים חצי רשמיים מכלי תקשורת חוץ סוריים דוגמת טלוויזיית “שאם”- שמה הקודם של סוריה, הערוץ האמריקני המיועד לסוריה, אתרי גולים ברחבי העולם ואף אתר הקהילה האשורית (הנחשבת שריד לאשור שהחריבה את ממלכת ישראל). אותם דיווחים מצאו כי מיליציות חיזבאללה ואנשי צבא איראניים, נוטלים חלק בדיכוי אכזרי של המהומות.

מעטים הפלגים בדת המוסלמית בהם ניתן לשתות יין. העלאווים הם אחד מהם (השני ואולי היחידי הנוסף הוא פלג האחמדים). למותר הוא לציין כי הדבר לא מוסיף כבוד רב בעיני המוסלמים, המכנים אותם כופרים. ההסבר לאישור זה מורכב ויכול אולי להמצא בחלוקת עקרונות הדת לסורות וח’דיתים (פסוקים ראשונים ואחרונים). הפסוק הראשון (הקודם בסדר הכרונולוגי) בקוראן, דבר על איסור שתיית יין כאשר באים לבית התפילה. פסוקים מאוחרים יותר אסרו על שתיית יין כלל (המושג יין רווח לתיאור אלכוהול למרות שהיו סוגי משקאות אחרים, כולל בירה פרעונית ואכדית קדומה). חלק מפרשני הקוראן מצאו את הלוגיקה לכך בהכנסה הדרגתית של עקרונות האיסלאם לעובדי האלילים, דבר שהיה נדרש לדעת הפרשנים כדי לאמץ דת חדשה.

העלאווים אף זכו במדינה אוטונומית בחלק המערבי של סוריה בימי המנדט הצרפתי לשני עשורים. רמז לכך נמצא בסרט הקולנוע של הקומיקאי הסורי, ראוואר א טושה, שנקרא הגבול והוצג בערוץ 33 בשידורי הטלוויזיה בערבית. קידומם של העלאווים בימי המנדט ומאז שנות השישים על חשבון הרב הסורי יוצר התמרמרות רבה, שאת תוצאותיה אנו רואים בימים אלה. נראה כי ארבע עשורים של שלטון עלאווי נחשבים “מצב טבע” בסוריה, אך לא כך הוא הדבר. ככל הנראה השינוי הוא עמוק ואת תחילת התהליך אנו רואים בימים אלה.

חלק מהנתונים הסטטיסטים, הדמוגרפים, מקור השם עלאווים בדת המוסלמית וימי המנדט הצרפתי, לקוחים מאתר ויקיפדיה http://en.wikipedia.org/wiki/Alawi

2 תגובות

  1. אני לא יודע הרבה על העלאווים ,אבל אני תמה אם יכול להיות שהם סוג של המשך ל”שבאים” או “סבאים ” אמונה פגאנית שהתקיימה בחרן בסוריה גם תחת האיסלאם .
    כל הסיפור של האמונה הזאת שהיא כנראה קדומה מאוד מאוד ( הרבה יותר מהיהדות ) ,הוא מורכב ומסובך ויתכן שהעלאווים הקדומים למדו ממנה משהו.

  2. אלי אכן יש רבות בדבריך. אין לי מה להוסיף כי קשה להשיג חומר אמין על העלאווים בכלל ועל סוריה בפרט. הארץ הזו עשירה בממצאים ארכיאולוגים (תדמור (פלמירה), חתושה (בירת האימפריה החיתית) וכד’. שמות הערים הם שרידים עתיקים חלב= אלפו, עיר בשם בניאס (פאן) ושרידי שבטים עתיקים (יבוסי, ארמי, משהו מהחיתים, אשורים וכו’).
    זהו גן-עדן מחקרי, שחסום בפני המודרנה והגלובליות.
    יש רק להצר על זאת.
    ברק.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ten + שתיים =