לפני כמה ימים הוזמנתי להרצות בפני להקת התיאטרון של יעל רונן בנושא עתיד המזרח התיכון  ואיך ניתן לשנות אותו לטובה.

יעל רונן היא במאית שידועה בדיעותיה הרדיקליות  והיא כמסתבר קוראת קבועה של כתבי מזה שנים רבות.

היא הסבירה שחברי הקבוצה שלה שכוללים ישראלים וגרמנים  מעוניינים להציג מחזה שיעסוק בעתיד המדינה הסכסוך היהודי ערבי ועתיד המזרח התיכון. כדבריה : “אנחנו לא מעוניינים רק להציג חורבן כללי אלא הצעות איך אפשר לשנות את מסלול ההתרסקות” .

והנה גרסה מקוצרת של ההרצאה –דיון שהתקיים ביני ובין יעל רונן וחכרי להקתה השבוע בבית הארחה בירושלים

שאלה של יעל רונן :מר אשד האם אתה יכול להציג לפנינו את הערכתך מה צפוי עתיד המזרח התיכון ?אגב אולי כדאי שתדע לפניך  הופיעו בפני הלהקה שלנו  המורכבת מחברים ישראלים וגרמנים יהודים נוצרים ומוסלמים וחסרי דת כמה מרצים ידועים   .הם כולם עוררו  יאוש ממש  במיוחד חבר הכנסת אריה אלדד  בפסימיזם הקיצוני שהוא הקרין לגבי כל דבר.היה ברור שלדעתו האמיתי העתיד הוא רק חורבן. אתה יכול להציע לנו משהו שונה ?

אלי::להערכתי המזרח התיכון האיסלאמי הולך כעת לכיוון של אימפריה ויותר נכון אימפריות דהיינו מדינות רב לאומיות הנשלטות ממרכז אחד. יש לכך מודלים כיום בעולם אירופה המאוחדת למשל שלכאורה לפחות נשלטת מבריסל וכמובן יש לכך דוגמאות מההיסטוריה של האיזור כמו החליפות של בגדד והאימפריה העותמאנית של תורכיה.

שחקנית גרמניה : ומה גורם לך לחשוב שהאיזור הולך דווקא בכיוון זה ? הרי בזמן שאנחנו מדברים ההמונים במדינות ערב יוצאים נגד מנהיגיהם בניסיון להשיג משטר יותר דמוקרטי ,אולי העתיד הוא דווקא דמוקרטיות ליברליות כמו באירופה ?

אלי :הצרה היא שקבוצות השוליים שמהן מפחדים הכל מאחר שהן המאורגנות בצורה הטובה ביותר האחים המוסלמים האל קאידה מדברות במפורש על כך שהן מעוניינות באימפריה לא במדינה לאומית ליברלית וזה כנראה גם רצונו של מנהיג תורכיה ארדואן שהחוגים שמאחוריו שואפים להקים מחדש את האימפריה העותומאנית.ויש לכך חשיבות.  מאחר שזהו החזון שמלהיב כיום בני נוער שמהם יצאו מנהיגי העתיד בדיוק כפי שלפני חמישים שנה החזון שהלהיב מנהיגים ערביים לעתיד כמו נאצר סאדת אסד מוברק ואחרים היה מדינת לאום ערבית עצמאית במקום האימפריה העותומאנית או הבריטית או הצרפתית הרב לאומית ששלטה בהם עד אז.אולם נראה שאין היום אף אחד שמתלהב יותר מהרעיון הזה בעולם האיסלאמי. בוודאי לא מספיק על מנת לעורר את עניינם של נערים מוכשרים שיהיו בעתיד מנהיגים ונראה שיש תחייה של העניין באימפריה איסלאמית.לעניות דעתי עם כך בעתיד יקומו  במזרח התיכון יותר מאימפריה אחת כזאת כפי שהיה תמיד בעבר אימפריה סונית ואימפריה שיעית.

שחקן גרמני : ואיך לדעתך תשתלב ישראל אם בכלל באימפריה כזאת או בין אימפריות כאלו ?

אלי: זאת אכן תהיה בעיה קשה.  בבירור ישראל תצטרך לתמרן בין האימפריות ולנצל את הסכסוכים שיצוצו בינהם ,שהרי בסופו של דבר האויב הגדול של המוסלמי הסוני אינו הנוצרי וגם לא היהודי ובוודאי לא הבודהיסט אלא זה השיעי דווקא משום שהוא קרוב אליו ביותר לכאורה.ולהפך.

הסכסוך בינהם הוא בלתי נמנע. ואת זה אפשר לנצל לטובתנו.

שחקנית ישראלית :מבחינה צבאית ישראל תוכל להתמודד עם אימפריות כאלו ?

אלי :זאת באמת שאלה.רמת החייל הישראלי בהחלט אינה משתפרת עם השנים. ולעומת זאת רמת הלוחם הערבי בהחלט משתפרת,  ראו לבנון והחיזבללא של נסרללא.וזה יהיה טיפשי לקוות שזה לא ימשיך כך בעתיד. ולוחמה טכנולוגית בלבד היא לא פיתרון אמיתי. בסופו של דבר זה שמנצח הוא האדם שמאחורי הכלים.אני טוען שזה יהיה אפשרי להתמודד עם השיפור באיכויותיו של הלוחם האיסלאמי העתידי  אם נדע לנצל את גלי המהגרים שמגיעים אלינו מאפריקה וממקומות אחרים.

יעל רונן: כוונתך לכל הפליטים מאריתריאה וסודן ?

אלי בהחלט נהוג להתייחס אליהם כבעיה שהולכת ומחמירה מעין סרטן שמתעצם.אני טוען שהם דווקא סוג של פיתרון לכמה מבעיותינו. וזאת בתנאי ..שהמהגרים יועברו חינוך מקיף בשפה העברית ובתרבות העברית ,ידברו עברית יקראו בעברית ויחלמו בעברית ויראו את עצמם כחלק בלתי נפרד מהתרבות העברית הישראלית. בואו ניזכור דבר חשוב אחד ,הפליטים האלו הם מומחים להישרדות בתנאים הקשים ביותר האפשריים. ואנשים כאלו הם שהופכים ללוחמים המעולים ביותר. כדאי לדעתי בהחלט לשלב אותם בצה”ל והם יהפכו לחלק חשוב ממנו.בדומה ליחידות היניצ’ארים של תורכיה עותמאנית או הממלוקים במצרים  שהיו לוחמים ממוצא זר  שהפכו לתורכים או למצרים בלב ובנפש ושימשו כחומת ביטחון עבור ארצות אלו ותרבותן.אבל כל זה יכול לעבוד רק עם אנשים אלו יקבלו עליהם בלב שלם ומרצונם החופשי את התרבות הישראלית העברית ויהפכו לחלק ממנה.

שחקנית גרמניה :אז אתה לא רואה שום אפשרות של הגעה לשלום עם הערבים ועם עולם האיסלאם ?

אלי :הצרה היא שנראה שיש כיום נטייה כלל עולמית לחזור לדת ולאמונה וזה גורם כבר עכשיו להתעצמות של הפנאטיות של שני הצדדים במזרח התיכון.מאחר שכל צד מצפה להגשמת המיתוסים שלו שהם מקבילים לאלו של הצד השני.

לדוגמה :הימין הקיצוני בישראל מקווה בעתיד לבניית בית מקדש בירושלים ולהפיכתה למרכז עולמי והוא מקבל לכך גם מימון מקבוצות אבנגליסטיות בארה”ב שמצפות גם הן לבניית בית המקדש כדי שיחרב מיד ואז יחזור ישו.והיהודים או שיתנצרו או שימותו.

(_ דממה בקהל)

יעל רונן :והימנים היהודים האלו לא יודעים שזה מה שהנוצרים שתומכים בהם מעוניינים בו ?

אלי הם יודעים  טוב מאוד תיסמכי עליהם.  הם חושבים שהנוצרים האלו הם טיפשים מטופשים וממשיכים לקחת מהם כסף.כמובן זה בדיוק מה שהנוצרים חושבים עליהם כשהם נותנים להם את הכסף.

( צחוק בקהל )

יעל רונן: אנחנו באמת שמענו הרצאות על הנושא הזה של מוטי קרפל מחבר הספר “המהפכה האמונית ” והאידיאולוג של תנועת “מנהיגות יהודית ” שקוראת להקמת בית המקדש מחדש וליצור סביבו תרבות יהודית חדשה וגם ביקרנו במקומות שקשורים לבית המקדש כחלק מהתחקיר ,אתה מתמצא בנושא הזה ?

אלי :כן אני קצת מתמצא בנושא הזה מאחר שהאח של דודי,גרשון סלומון ,  הוא המקים והמנהיג של תנועת “נאמני הר הבית” אז יש לי עניין בנושא.

לעצם העניין הדבר המעניין הוא שהמוסלמים כיום באופן ספציפי תנועת “חמאס” בעזה מדברים על אותו דבר בדיוק שעליו מדברים היהודים והנוצרים על כך שירושלים תיהפך למרכז עולמי מוסלמי. חמאס כמובן אינו מעוניין בשום מדינת לאום אלא באימפריה מוסלמית שמרכזה בירושלים ומהבחינה הזאת דרישותיו מקבילות לאלו של נאמני הר הבית ולמעשה יש בינם דמיון במטרות.

מפיקה גרמנה :אז מה לדעתך כן אפשר לעשות כדי למנוע שואה במזרח התיכון ?

אלי: לדעתי יש לזכור קודם כל דבר חשוב אחד היהדות הנצרות והאיסלאם וגם הבהאים הדת המונותאיסטית הרביעית הם למעשה ציויליזציה גדולה אחת,  “סופר ציויליזציה”.  אין המדובר ב ציוויליזציות מתנגדות כפי שטען סמואל הנטיגטון.ההוכחה לכך היא שביסוד כל אותם תרבויות עומדים אותם הסיפורים סיפורי התנ”ך.אם תשאל כל יהודי נוצרי מוסלמי או בהאי על אברהם יצחק יעקב דוד ושלמה על הנביאים וגם על ישו הוא ידע בדיוק על מה את מדברת. יש להם את אותו עולם מושגים רעיוניות ושמות גם אם הם כמובן נותנים להם פרשנות שונה.עם לעומת זאת תדבר עם בודהיסט שינטואיסט או הינדוהיסט כל המושגים והשמות האלו לא יגידו לו כלום ואלו הן באמת ציויליזיזציות שונות.

הטענה שלי היא זאת: מאחר שהיהודים והמוסלמים וגם הנוצרים שייכים למעשה לציויליזציה אחת ויחידה הם יכולים להגיע להסכם ולשלום אבל בתנאי… .שכל הצדדים ירגישו ששאיפותיהם הדתיות והמיתוסים שלהם מגיעות לסיפוקן לפחות בצורה מסויימת דהיינו יש למצוא דרך לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

שחקן ערבי : זה נראה לך אפשרי ?

אלי :זה לא נראה לי בלתי אפשרי.אני חושב שגם אויבינו הקשים הפלסטינאים היו מעדיפים להיראות בעיני העולם לא כקורבנות אומללים נצחיים של היהודים אלא כמי שיוצרים תרומות תרבותיות משל עצמם שמוכרות ומוערכות בידי כל העולם כפי שעשו היהודים. כרגע אין להם שום תרומה כזאת להציע ומעולם לא היה להם בעברם. הם תמיד היו חלק נחשל ונכשל  של אימפריה, פרובינציה שחיה תמיד על תהילת עברה בימי התנ”ך ובית שני אבל לא יצרה שום תרומה מקורית משלה לאנושות לאחר מכן.אם הפלסטינאים יהפכו שוב לחלק מאימפריה איסלאמית זה ימשיך להיות בדיוק כך. אבל אני לא בטוח שזה מה שהם רוצים.לי נראה שהם מחפשים דרך איך ליצור משהו משל עצמם שיהפך למקור השראה תרבותית עולמית כפי שעשו היהודים.לדעתי אפשר להגיע לכך דווקא על ידי שיתוף פעולה עם היהודים.זה לא מה שהם רוצים אבל זאת הדרך הטובה ביותר כי שאר אומות האיסלאם לא יאפשרו להם את זה אם הם ייהפכו לדומיננטיות באימפריה משלהן.

שחקן ערבי :אתה יכול להציע דרך איך אפשר לעשות את זה?

אלי : אפשר לעשות את זה לגבי הר הבית שהוא אחד האיומים הקשים ביותר על כל אפשרות לשלום במזרח התיכון שכל צד רוצה אותו רק לעצמו.בהר הבית יש היום את מסגד אל אקצא ,נאמני הר הבית רוצים לבנות שם את בית המקדש.אבל גם אם ייהרס אל אקצא ויוקם בית המקדש אנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהמוסלמים לא ינוחו ולא ישקטו עד שישתלטו על המקום מחדש ויבנו בו מחדש את אל אקצא.

שני הצדדים נמצאים לכאורה במסלול התנגשות בלתי נמנע שעלול להביא לחורבן גם עולמי . .

אבל יש לדעתי פיתרון אפילו לעניין זה שאותו היציע ידידי האדריכל יצחק חיותמן :אל אקצא ישאר על כנו אבל מעליו תקום הדמיה וירטואלית של בית המקדש היהודי שתשמש כסמל ליהודים ברחבי העולם ועימה אפשר יהיה באמצעות פלאי הטכנולוגיה לבצע כל דבר שאפשר היה לעשות בבית המקדש המקורי.

בכך תוגשם המסורת היהודית שבית המקדש ירד מהשמים למעשה הוא ישאר בשמים וגם אל אקצא ישאר על כנו.ושני הצדדים יבואו על סיפוקם בתחושה עמוקה שהמיתוסים והרעיונות המכוננים של אמונתם מוגשמים.

שחקן גרמני :מר אשד האם אתה באמת חושב שאנשי הדת המוסלמים יסכימו לבנות הדמיה כזאת מעל אל אקצא ?

אלי בשלב הראשון בוודאי שלא הם יסרבו ויטענו שזוהי קונספירציה מאיזה שהוא סוג כנגד אל אקצא.בכל אופן הצעה כזאת יש להגיש להם.

הם יסרבו.

בשלב הבא לאחר שיסרבו יש לפנות בענין למנהיגי הדת המונתאיסטית הגדולה הרביעית הבהאים ולהציע להם לבנות את הדמיית בית המקדש מעל המקדש שלהם בחיפה על הר הכרמל באופן זמני.בדומה למשכן שכידוע נדד במדבר ובמקומות אחרים כמו שילה עד שנמצא מקומו הקבוע בהר הבית.אצל הבהאים יש סיכויים גדולים יותר שהם יסכימו להצעה כזאת מאשר המוסלמים הקיצוניים בגלל אופייה הבינלאומי ורודף השלום של דתם.

המקדש הבהאי בחיפה  :

שחקנית גרמניה : ולמה זה חשוב כל כך לבנות הדמיה כזאת מעל הבהאים ?

אלי בגלל המשמעות הסימבולית  של הפעולה הזאת. המקדש של הבהאים בהר הכרמל הוא המקום המרכזי של דתם.לדעתי דווקא שני מקדשים מרכזיים כאלו שנמצאים זה מעל זה מראים בצורה הטובה ביותר האפשרית על האחווה של שתי הדתות מונותיאיסטיות והחלקים של הסופר הציביליזציה המונותאיסטית..זה ידרוש הרבה מהבהאים ,אני די בטוח שהם לא יתלהבו שדווקא המקדש היהודי הוא זה שנמצא למעלה כביכול זה עלול לסמל עליונות אבל אפשר למצוא לעניין פרשנות נכונה שתספק גם אותם. לבית מקדש יהודי שנמצא מעל בית מקדש בהאי יהיה אימפקט בינלאומי גדול יותר. וכמובן אין לשכוח את החשיבות של הר הכרמל במקורות היהודיים.

התמורה לכך עבור הבהאים תהיה פרסום גדול לעין ארוך לאותו אתר שלהם ולדת שלהם וזרם משולש של תיירים ועולים לרגל שיבוא לההנות מקדושת שני האתרים,וכך יוצר סוג של סינרגיה בין דתית ששום מקדש אחר בשום מקום   לא יוכל לטעון לו.. הציבור הצעיר שגודל עם בית המקדש הוירטואלי הטכנולוגי יגלה בו עניין רב לעין ערוך מאשר אותו מקדש עתיק בהר הבית ואל אקצא יאבד בהדרגה את העיניין שהוא מעורר בני דתות אחרות ויחזור להיות עוד מסגד שאיש חוץ מהמוסלמים האדוקים אינו מתענין בו יותר. זה כבר לא יהיה מקום שעלול להביא לחורבן העולם.

בכך אפשר יהיה לבנות אמון הדדי  ולהראות להראות שהמקומות הקדושים של שני דתות מהסופר ציביליזציה המונותיאיסטית בהחלט יכולים להתקיים ביחד ולסייע זה לזה.  ובכך יהיה מסר חשוב גם לאיסלאמים הקיצונים בהר הבית אם אלו אי פעם ישנו את דעתם ויסכימו להקים מקדש וירטואלי לצד המסגד שלהם.

ואם זה יקרה ייתכן ששני הצדדים יגיעו למסקנה שכל הנבואות שלהם הוגשמו מבחינתם ולא תהיה מרירות כלפי הצד השני ובכך יתגשמו נבואות הנביאים. ויבוא שלום עלי אדמות לפחות לכמה שנים.וירושלים תוכל לשמש כמרכז עולמי של הסופר ציביליזציה המונותאיסטית כפי ששני הצדדים שואפים.

יעל רונן : תודה רבה מר אשד ההרצאה שלך ממש הייתה רוח רענננה  בהשוואה   לכל התחזיות המדכאות  ששמענו עד כה.

( מחיאות כפיים)

8 תגובות

  1. […] יך להציל את המזרח התיכון בכמה צעדים לא כל כך פשוטים מאת מספר 666, בתאריך פברואר 18, 2011 בשעה 8:07 am, בקטגוריה דת ואמונה. תגים:בית מקדש, יעל רונן. אין תגובות עדיין פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק. « אנשי הקוד אהבתיBe the first to like this post. […]

  2. מר אשד, אהבתי את הרעיונות. לי נראה שכדאי לשים את המקדש הוירטואלי לצד מסגד אל אקצה.לא מעליו.

  3. אלי, הפיתרון שלך מתחרה בנאיביות שלו עם הרעיונות של טום קלנסי.
    באמת נראה לך שהדתיים יסכימו למצגת תלת מימדית במקום בית המקדש?
    ואולי גם כהנים וירטואליים שיקריבו שוורים מפוקסלים?
    רק מי שחי בעולם בדיוני יכול לדבר ברצינות על רעיונות כאלה.

  4. החרדים המבוגרים של היום מן הסתם לא יסכימו.הצעירים יותר אולי כבר יחשבו בצורה /ונה.
    הרעיון שלי הוא פשוט אמצעי לפתוח קצת את התודעה ולנסות
    לחשוב באופן שונה מהדרך הרגילה שבה כולנו יהודים ומוסלמים ומכל הזרמים התרגלנו לחשוב. מי אמר שאפשרי רק מקדש אחד במקום קודש ?ולמה בעצם?
    מבחינה טכנולוגית יכולים לעמוד שניים וגם שלושה זה לצד זה כולם מצהירים על האמונה שלהם באל אחד ועל הקשר שלהם אחד לשני.במקום שיעמוד רק מבנה אחד שמצהיר כביכול על הנצחון של זרם אחד על כל השאר
    אני טוען אין צורך שזרם אחד חייב להצהיר על נצחונו על השאר. הנצחון האמיתי שלו הוא בנכונותו לקבל אותם כמי שמבטאים רעיונות דומים.
    אז נכון שזה נשמע נאיבי באיזור הזה אבל רעיונות נאיביים מרגע שהם מתחילים להתגלגל יש להם נטייה לא להראות כל כך נאיביים כעבור כמה שנים באוזני דור חדש ששומע אותם.

  5. זה רעיון נאיבי בצורה מצחיקה. פנטזיונרי ממש.
    אין דבר כזה ‘רעיונות חדשים’. יש הלכות ברורות לבניין המקדש. שוורים באנימציה לא תופסים.
    נדמה לך שהדת היהודית היא איזה משחק מחשב? אף דתי אורתודוכסי (חרדי או לאומי) לא יקבל שטות כזאת בחיים. בוודאות!

  6. […] יך להציל את המזרח התיכון בכמה צעדים לא כל כך פשוטים לאהוב את זה:אהבתי טוען… מאת מספר 666, בתאריך פברואר 18, 2011 בשעה 8:07 am, בקטגוריה דת ואמונה. תגיות: בית מקדש, יעל רונן. אין תגובות פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק. « אנשי הקוד מהפכה בקומיקס המצרי » […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש עשרה − 8 =